Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

No nyt olis taas kysymyksiä (jotka varmasti tuntuu vähäpätösiltä) joihin tarvitaan tietäjä ennenkuin vastaus tähänkään löytyy.
Onko Foxin etuakselin olkavarressa (opuksissa spindle) ja SN95 varressa jotain geometria tai materiaali vahvuus eroja? Eräässä foxia käsittelevässä opuksessa suositellaan sn95 napakannattimien käyttöä. Perusteluja opus ei valitettavasti tarjoa. Mahtaakohan tässä olla vain tuo 5 pulttisuus taustalla vai onko SN95 napakannattimessa jotain muutakin viisautta verrattuna Foxin omaan 4 pulttiseen? Tolpan ja olkavarren välinen kulma, kääntövarren mitta, pyörän laakerointi tai kenties alapallon kiinnitys?
Tässä mun projektissa siis mennään Roadsport sääntöjen mukaan. Säännöt rajaa vanteen koon niin, että kevyeen autoon sallittuja kapeita vanteita on todella vaikea 5 pulttisena löytää. Siksi tahtoisin säilyttää 4 pulttiset navat. Nyt jos SN 95 navassa on jotain geometrista hyötyä niin munhan tarvii istuttaa siihen olkavarteen nelipulttinen napa. Tai muuttaa 5 pulttisen navan jako.

Kiitos jälleen ajastanne.

-Markus
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Ei oo mutteen helppoo koittaa säilyttää 4 pulttiset navat. No sen verran on päivänselvää että jarrusatula vaihtuu reilusti ronskimpaan. eli olkavarsi on paras olla tuo 96 ->
Sitten pitäs vielä ratkoa nämä napa jännitteet... Tai antaa periksi ja etsiä 5 pulttiset vanteet...

Kiitos avusta Kaara! Jälleen kerran!
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Kyllä noita viispulttisia vanteita löytyy.

Noissa spindleissä on sit myös raideleveyttä muuttava tekijä, verrattuna foxiin nii toi 98- malli on jonkun verran leveempi.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Sanos kaara vielä onko siis Foxin navassa integroitu myös jarrulevy ? Eli kun levy alamitassa uusitaan koko napa ?
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Juu, näin se menee.
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Juu, näin se justiinsa menee.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Oikeen hyvä juuh .... :oops: :lol:
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Ei se s**tana auta kun panna vanteet kiertoon ja ettiä 5 pulttiset tilalle.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Firebolt kirjoitti:Kyllä noita viispulttisia vanteita löytyy.

Noissa spindleissä on sit myös raideleveyttä muuttava tekijä, verrattuna foxiin nii toi 98- malli on jonkun verran leveempi.
Onko käsitystä minkä verran se muutua? Puhutaanko tuumista vai milleistä? Meinaan että pitääkös oikeen ottaa huomioon vanteita tilatessa.

Asiasta viidenteen eikös Foxin alkupreäinen vanne koko ole 7 x 16 ja et 22 ? Näin muistan jostain vanne oppaasta lukeneeni.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joo, periaatteessa kakslamppuset GT foxit on noilla vanteilla, muut 14/15", vanhemmissa Michelinin millikumeja. Ihan en tota oikeeta ET lukua tiiä, mulla oli alla 16x7 ET 16.

Puhutaan tosta offsetista ihan milleissä, SN tukivarret kuitenki kun on jo tuumaa pidemmät. Jonkun mukaan toi uudempi ei olis hyvä foxiin, mutta kävis vanhempaan SN koriseen? Vähän ristiriitasta mun mielestä, mutta sillähän mää teenki spindlet ite :mrgreen:

http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx

http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx

http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx

Kuva
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Iso kiitos molemmille herroille! Toi Maximum Motorsportin artikkeli selvitti monta asiaa.

Tarkoituksena olisi Mennä Griggs racingin K memberillä ja tukivarsilla ja tuoda autoa alaspäin minkä geometria sallii, joten Escort miehenä tuo 96-> matalampi kääntövarsi houkuttelee . Eipähän tarvitsis laittaa niin paljon spaceteita bump steer kittiin. Haittapuolena tuo n.8 mm per puoli kasvava raideleveys. Jos se nyt on ongelma.

Teitkö Firebolt ihan kokonaan alusta asti omat spindlet ? Ja teitkö navat kans?

Onko sulla Kaara mielessä spndlet mitkä olis hyvät? =D
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

En oo vielä päässy ku vasta suunnitteluasteelle, kovasti laskeskelen mikä pitäis olla missäkin kohtaa että saa hyvät pyöränkulmat. Pala kerrallaan ;)

Navat tulee ihan vakiot, tai ainaki vielä luulen nii, ne kun ei oo hirveen hintasia ja ajavat asiansa. Voishan ne pyöräyttää alumiinista ja kunnon laakerit ettei tarttis vaihtaa ku laakereita eikä koko napoja...

Kuinkas paljon Griggsin k-memberissä tukivarsien kiinnityspisteet eroaa vakioon?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

No sehän se on kun ne ei sitä sivuillaan kerro. Mainostavat vaan että nostettu on.
Griggs Racingin sivuilla katselin kuvia heidän projekti Foxeista. Näky niilläkin olleen GR etupalkin kanssa käytössä nuo 98-> olkavarret. Ja silti ihan tolkuttomat holkit kääntövarren ja raidepään välissä.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ei muuta ku hammastangon kiinnitystä ylöspäin ja kuivasumppu kone, silläki selviää noista holkeista.
Tai sit miinus casterilla :nenu:


Tässähän sait taas lisää miettimistä, kun voit käyttää suurempaa valikoimaa vetareita, ilman custom pulttijakoa ;)
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Markus
Aktiivi
Viestit: 105
Liittynyt: 11 Marras 2004, 20:12
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret

Viesti Kirjoittaja Markus »

Firebolt kirjoitti:Ei muuta ku hammastangon kiinnitystä ylöspäin ja kuivasumppu kone, silläki selviää noista holkeista.
Tai sit miinus casterilla :nenu:


Tässähän sait taas lisää miettimistä, kun voit käyttää suurempaa valikoimaa vetareita, ilman custom pulttijakoa ;)
Mä sanon kuivasumpuille kiitos, ei kiitos. Mulla on tullut mitta niin täyteen kuivasumppuja, ruiskuja ja ylänokkamoviventtiili-ihmeitä...

Tän Mustin tarkoitus on olla melko yksinkertainen ja mutkaton laite. Pääpaino käyttötunneissa. Alustan vaan pitää tehdä huolella mutta en tahdo sitäkään hampaat irvessä lähtee muokkaamaan.
Vastaa Viestiin