Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
No nyt olis taas kysymyksiä (jotka varmasti tuntuu vähäpätösiltä) joihin tarvitaan tietäjä ennenkuin vastaus tähänkään löytyy.
Onko Foxin etuakselin olkavarressa (opuksissa spindle) ja SN95 varressa jotain geometria tai materiaali vahvuus eroja? Eräässä foxia käsittelevässä opuksessa suositellaan sn95 napakannattimien käyttöä. Perusteluja opus ei valitettavasti tarjoa. Mahtaakohan tässä olla vain tuo 5 pulttisuus taustalla vai onko SN95 napakannattimessa jotain muutakin viisautta verrattuna Foxin omaan 4 pulttiseen? Tolpan ja olkavarren välinen kulma, kääntövarren mitta, pyörän laakerointi tai kenties alapallon kiinnitys?
Tässä mun projektissa siis mennään Roadsport sääntöjen mukaan. Säännöt rajaa vanteen koon niin, että kevyeen autoon sallittuja kapeita vanteita on todella vaikea 5 pulttisena löytää. Siksi tahtoisin säilyttää 4 pulttiset navat. Nyt jos SN 95 navassa on jotain geometrista hyötyä niin munhan tarvii istuttaa siihen olkavarteen nelipulttinen napa. Tai muuttaa 5 pulttisen navan jako.
Kiitos jälleen ajastanne.
-Markus
Onko Foxin etuakselin olkavarressa (opuksissa spindle) ja SN95 varressa jotain geometria tai materiaali vahvuus eroja? Eräässä foxia käsittelevässä opuksessa suositellaan sn95 napakannattimien käyttöä. Perusteluja opus ei valitettavasti tarjoa. Mahtaakohan tässä olla vain tuo 5 pulttisuus taustalla vai onko SN95 napakannattimessa jotain muutakin viisautta verrattuna Foxin omaan 4 pulttiseen? Tolpan ja olkavarren välinen kulma, kääntövarren mitta, pyörän laakerointi tai kenties alapallon kiinnitys?
Tässä mun projektissa siis mennään Roadsport sääntöjen mukaan. Säännöt rajaa vanteen koon niin, että kevyeen autoon sallittuja kapeita vanteita on todella vaikea 5 pulttisena löytää. Siksi tahtoisin säilyttää 4 pulttiset navat. Nyt jos SN 95 navassa on jotain geometrista hyötyä niin munhan tarvii istuttaa siihen olkavarteen nelipulttinen napa. Tai muuttaa 5 pulttisen navan jako.
Kiitos jälleen ajastanne.
-Markus
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Ei oo mutteen helppoo koittaa säilyttää 4 pulttiset navat. No sen verran on päivänselvää että jarrusatula vaihtuu reilusti ronskimpaan. eli olkavarsi on paras olla tuo 96 ->
Sitten pitäs vielä ratkoa nämä napa jännitteet... Tai antaa periksi ja etsiä 5 pulttiset vanteet...
Kiitos avusta Kaara! Jälleen kerran!
Sitten pitäs vielä ratkoa nämä napa jännitteet... Tai antaa periksi ja etsiä 5 pulttiset vanteet...
Kiitos avusta Kaara! Jälleen kerran!
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Kyllä noita viispulttisia vanteita löytyy.
Noissa spindleissä on sit myös raideleveyttä muuttava tekijä, verrattuna foxiin nii toi 98- malli on jonkun verran leveempi.
Noissa spindleissä on sit myös raideleveyttä muuttava tekijä, verrattuna foxiin nii toi 98- malli on jonkun verran leveempi.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Sanos kaara vielä onko siis Foxin navassa integroitu myös jarrulevy ? Eli kun levy alamitassa uusitaan koko napa ?
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Juu, näin se menee.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Juu, näin se justiinsa menee.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Oikeen hyvä juuh ....



Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Ei se s**tana auta kun panna vanteet kiertoon ja ettiä 5 pulttiset tilalle.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Onko käsitystä minkä verran se muutua? Puhutaanko tuumista vai milleistä? Meinaan että pitääkös oikeen ottaa huomioon vanteita tilatessa.Firebolt kirjoitti:Kyllä noita viispulttisia vanteita löytyy.
Noissa spindleissä on sit myös raideleveyttä muuttava tekijä, verrattuna foxiin nii toi 98- malli on jonkun verran leveempi.
Asiasta viidenteen eikös Foxin alkupreäinen vanne koko ole 7 x 16 ja et 22 ? Näin muistan jostain vanne oppaasta lukeneeni.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Joo, periaatteessa kakslamppuset GT foxit on noilla vanteilla, muut 14/15", vanhemmissa Michelinin millikumeja. Ihan en tota oikeeta ET lukua tiiä, mulla oli alla 16x7 ET 16.
Puhutaan tosta offsetista ihan milleissä, SN tukivarret kuitenki kun on jo tuumaa pidemmät. Jonkun mukaan toi uudempi ei olis hyvä foxiin, mutta kävis vanhempaan SN koriseen? Vähän ristiriitasta mun mielestä, mutta sillähän mää teenki spindlet ite
http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx
http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx
http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx

Puhutaan tosta offsetista ihan milleissä, SN tukivarret kuitenki kun on jo tuumaa pidemmät. Jonkun mukaan toi uudempi ei olis hyvä foxiin, mutta kävis vanhempaan SN koriseen? Vähän ristiriitasta mun mielestä, mutta sillähän mää teenki spindlet ite

http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx
http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx
http://www.maximummotorsports.com/tech_ ... indle.aspx

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Iso kiitos molemmille herroille! Toi Maximum Motorsportin artikkeli selvitti monta asiaa.
Tarkoituksena olisi Mennä Griggs racingin K memberillä ja tukivarsilla ja tuoda autoa alaspäin minkä geometria sallii, joten Escort miehenä tuo 96-> matalampi kääntövarsi houkuttelee . Eipähän tarvitsis laittaa niin paljon spaceteita bump steer kittiin. Haittapuolena tuo n.8 mm per puoli kasvava raideleveys. Jos se nyt on ongelma.
Teitkö Firebolt ihan kokonaan alusta asti omat spindlet ? Ja teitkö navat kans?
Onko sulla Kaara mielessä spndlet mitkä olis hyvät? =D
Tarkoituksena olisi Mennä Griggs racingin K memberillä ja tukivarsilla ja tuoda autoa alaspäin minkä geometria sallii, joten Escort miehenä tuo 96-> matalampi kääntövarsi houkuttelee . Eipähän tarvitsis laittaa niin paljon spaceteita bump steer kittiin. Haittapuolena tuo n.8 mm per puoli kasvava raideleveys. Jos se nyt on ongelma.
Teitkö Firebolt ihan kokonaan alusta asti omat spindlet ? Ja teitkö navat kans?
Onko sulla Kaara mielessä spndlet mitkä olis hyvät? =D
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
En oo vielä päässy ku vasta suunnitteluasteelle, kovasti laskeskelen mikä pitäis olla missäkin kohtaa että saa hyvät pyöränkulmat. Pala kerrallaan
Navat tulee ihan vakiot, tai ainaki vielä luulen nii, ne kun ei oo hirveen hintasia ja ajavat asiansa. Voishan ne pyöräyttää alumiinista ja kunnon laakerit ettei tarttis vaihtaa ku laakereita eikä koko napoja...
Kuinkas paljon Griggsin k-memberissä tukivarsien kiinnityspisteet eroaa vakioon?

Navat tulee ihan vakiot, tai ainaki vielä luulen nii, ne kun ei oo hirveen hintasia ja ajavat asiansa. Voishan ne pyöräyttää alumiinista ja kunnon laakerit ettei tarttis vaihtaa ku laakereita eikä koko napoja...
Kuinkas paljon Griggsin k-memberissä tukivarsien kiinnityspisteet eroaa vakioon?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
No sehän se on kun ne ei sitä sivuillaan kerro. Mainostavat vaan että nostettu on.
Griggs Racingin sivuilla katselin kuvia heidän projekti Foxeista. Näky niilläkin olleen GR etupalkin kanssa käytössä nuo 98-> olkavarret. Ja silti ihan tolkuttomat holkit kääntövarren ja raidepään välissä.
Griggs Racingin sivuilla katselin kuvia heidän projekti Foxeista. Näky niilläkin olleen GR etupalkin kanssa käytössä nuo 98-> olkavarret. Ja silti ihan tolkuttomat holkit kääntövarren ja raidepään välissä.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Ei muuta ku hammastangon kiinnitystä ylöspäin ja kuivasumppu kone, silläki selviää noista holkeista.
Tai sit miinus casterilla
Tässähän sait taas lisää miettimistä, kun voit käyttää suurempaa valikoimaa vetareita, ilman custom pulttijakoa
Tai sit miinus casterilla

Tässähän sait taas lisää miettimistä, kun voit käyttää suurempaa valikoimaa vetareita, ilman custom pulttijakoa

-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Fox vs SN95 napakanattimet / olkavarret
Mä sanon kuivasumpuille kiitos, ei kiitos. Mulla on tullut mitta niin täyteen kuivasumppuja, ruiskuja ja ylänokkamoviventtiili-ihmeitä...Firebolt kirjoitti:Ei muuta ku hammastangon kiinnitystä ylöspäin ja kuivasumppu kone, silläki selviää noista holkeista.
Tai sit miinus casterilla
Tässähän sait taas lisää miettimistä, kun voit käyttää suurempaa valikoimaa vetareita, ilman custom pulttijakoa
Tän Mustin tarkoitus on olla melko yksinkertainen ja mutkaton laite. Pääpaino käyttötunneissa. Alustan vaan pitää tehdä huolella mutta en tahdo sitäkään hampaat irvessä lähtee muokkaamaan.