Starsky 347 stroker moottoriremontti
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
2015 puristuspainemittauksessa otin myös kuvan tulpista:
Samat tulpat kyseessä.
Samat tulpat kyseessä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Käyn laulattamassa moottoritiellä konetta kun ajokausi alkaa ja katsotaan minkälainen väri tulpissa on. Oikeaoppisestihan pitäisi suoraan moottoritieltä ajaa liittymään ja suorittaa tulppien tarkistus levikkeellä/bussipysäkillä ilman köröttelyä kotipihalle?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
http://www.dragstuff.com/techarticles/r ... plugs.htmlkaara91 kirjoitti:Jos sulla on kaasarin säädöt kohdallaan, niin ei mitään oikeaoppisuutta tarvita. Toi korkkarin tulppa on saanut automaatin perässä noin 5km 80km/h nopeutta, loput on 60, 40 ja pihaan. Eli sillä on käyty vaan kaupassa 15km lenkki 7,5km kauppaan 20min ja sieltä takaisin 7,5km ilman mitään sen kummempia ihmeellisiä koeajorituaaleja.
Spark plugs can only be correctly read if the car has been shut down immediately at the end of a run without driving it back to the pits. Get off the track and coast to a place you are safely out of the way and either read the plug there or change one or two with some you have in your pocket so you can read these uncontaminated plugs when back to the pits. Or you should tow the car back to the pits. It may take a couple of runs to get see the sparkplug color.
Tuo on tosiaan pelkän WOT-alueen tarkkailua.
Tuota misfireä vähän itsekin olen tässä miettinyt tuon tumman tapauksen suhteen. Syksyn 2015 värit ovat samoilla tulpilla paljon tummemmat. Kaivelen Efin seossäädöt tähän perään tuolta ajalta ja vertaan nykyisiin. En tiedä kuinka tasaisesti TBI-ruiskulla saadaan seos aikaiseksi eri sylintereille. Voisiko olla esim. sellainen ilmiö, että cruisen laihennus on aiheuttanut tuolle yhdelle sylinterille seoksen niin laihaksi, että se ei aina sytytä ja tummuminen on tuota kautta lähtenyt kehittymään?kaara91 kirjoitti:Meinaan vaan, että toi edellisen sivun tulppa 3 vasemmalta on siinä vaiheessa, että se lyö jo läpi ilman kipinää, eli pytty on pimeänä ja jättää sytytyksiä väliin. Alla kuva siitä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Ei aivastele ja toiminta ollut aika ok. On kyllä vielä aika paljon säädettäviä ja ihmeteltäviä asioita.kaara91 kirjoitti:Aivasteleeko se ilmanputsariin, silloin seos voi olla laihalla. Eikös ton TBI ruutan pitäisi toimia paremmin kuin kaasuttimen, jos säädöt vaan on kohdillaan.
AFR-tavoitearvot syksyllä 2015 (en koskenut säätöihin vielä tuolloin):
Syksyllä 2016 kun ajelin viimeiset syttytestiajot Corral artikkeliin. Olin aikaisemmin jo nostanut stokiometriseen 14.0 arvot ja tuon cruisealueen arvoon 16.0
Tehtaan jäljiltä on tietysti jätetty taulukot turvallisesti rikkaan puolelle cruisealueelle ja olisiko tuo syynä miksi tulppien väri oli tummempi syksyllä 2015?
Ensimmäisen kerran tämä 6-pytyn tumma tulppa tuli päivänvaloon. Jatko näyttää onko satunnainen vai pysyvä ilmiö. Mutta voiko laiha seos aiheuttaa satunnaista misfireä joissain sylintereissä?kaara91 kirjoitti:Seoksen laihuus ei kyllä pitäisi noeta tulppia. Onko se aina toi sama pytty joka mustenee.
180F=82 astetta. Osan loppukesästä kone ei tahtonut lämmetä, kun termostaatti jumitteli. Korjasin termostaatin ja sen jälkeen lämmöt nousi aina nopeasti 80-asteen tienoille.kaara91 kirjoitti:Onko termostaatti yli 82 astetta.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Lamda molemmilla puolilla pitkien headereiden kollektorissa. Kuskin puolella suoraan kiinni Innovaten mittarissa ja lukema näkyy mittaristossa (asennettu kaasuttimen säätöä varten). Apukuskin puoleinen kiinni ECU:ssa Arvot heitävät luokkaa 0,1 toisistaan. Ilmavuodon voinee poissulkea pakosarjojen puolelta.kaara91 kirjoitti:Mites toi mahdollinen ilmavuoto pakosarjoissa. Eikös toi ota laajakaistasta nuo säätöarvot.
Kone tuntuu tykkäävän käydä tyhjäkäyntiä (800 rpm) rikkaalla. Nokka TFS 2.kaara91 kirjoitti:Tyhjäkäyntialue vois olla lähempänä stökiötä 14 hujakoilla, tai oikeastaan koko alaosa stökiössä.
Holleyn foorumilla oleva viestiketju on ollut yhtenä tietolähteenä tyhjäkäynnin säätöjä tehdessäni. Jostain muualta luin, että overlapillisella nokalla menee tyhjäkäynnillä aika pahasti pulssit edes takaisin imusarjassa ja täytöksessä on paljon pakokaasuja. Tuossa tilanteessa kone käy lukemani perusteella paremmin rikkaalla seoksella. En kyllä ole omassa koneessa vielä kokeillut eri komboilla miten tyhjäkäynti käyttäytyy.
AE (Acceleration Enrichment) asetukset:kaara91 kirjoitti: Miten tuo kiihdytysseos muodostuu. On kait sille joku lisäyskartta olemassa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Tulpat pykälää kylmemmät Autolite 3923.
Side gapping tehty (dremelin laikalla sivuelektrodi lyhyemmäksi + muotoilu) : Kärkiväli 0,8 mm.
Side gapping tehty (dremelin laikalla sivuelektrodi lyhyemmäksi + muotoilu) : Kärkiväli 0,8 mm.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Tosa referenssiksi millä mä ajelin viime kesän. Ei optimaaliset millään tavalla, mutta turvallisen rikkaalla 
Tavoitteet lähinnä apinoitu Amerikan maalta samanhenkisistä kokoonpanoista, joita ei ole montaa löytynyt. Keväällä olis tarkoitus käydä rullilla säätämässä, mutta katsotaan nyt miten kerkiää.

Tavoitteet lähinnä apinoitu Amerikan maalta samanhenkisistä kokoonpanoista, joita ei ole montaa löytynyt. Keväällä olis tarkoitus käydä rullilla säätämässä, mutta katsotaan nyt miten kerkiää.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Tuossa on yhden aika raikkaan kaasari koneen lambdat WOT 3500 - 6500 rpm alueelta.
Eli aika lailla pelialueella koko ajan.
0,82 0,85
0,80 0,86
0,81 0,84
0,80 0,85
0,80 0,85
0,81 0,84
0,82 0,85
0,83 0,86
0,83 0,85
0,83 0,86
0,85 0,87
0,86 0,87
0,87 0,86
0,88 0,87
0,89 0,88
0,90 0,88
0,89 0,88
0,89 0,88
0,89 0,89
0,89 0,89
0,90 0,89
0,89 0,88
0,89 0,88
0,89 0,88
0,89 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
Eli aika lailla pelialueella koko ajan.
0,82 0,85
0,80 0,86
0,81 0,84
0,80 0,85
0,80 0,85
0,81 0,84
0,82 0,85
0,83 0,86
0,83 0,85
0,83 0,86
0,85 0,87
0,86 0,87
0,87 0,86
0,88 0,87
0,89 0,88
0,90 0,88
0,89 0,88
0,89 0,88
0,89 0,89
0,89 0,89
0,90 0,89
0,89 0,88
0,89 0,88
0,89 0,88
0,89 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
0,88 0,89
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Tulpat käytetty irti ja mitattu puristukset.
Kilometrejä mittarissa 5500
1-tulppa vasemmalla:
6-tulppakin nyt puhdas. Pienet sotkut posliinissa tulivat kun irroitin tulppia. Kuuma kone ja ahtaat paikat - joidenkin tulppien posliini osui hieman likaiseen reiän reunaan irroituksessa.
Koneen pcv-linjaan laitoin huohotusketjun vinkin mukaisen kerääjän ja 700 km saldo:
En tiedä voiko pcv-venttiilin kautta tuleva öljysumu kulkeutua yhteen sylinteriin ja olisiko 6-tulpan nokeentuminen johtunut tästä huohotuksen mukana tulevasta öljystä. Viime kesänä tuli ajeltua 2000 km ilman tätä kerääjäsäiliötä. Tämäkään ei varmaan keräile kovin tehokkaasti kaikkea öljyä, mutta jääpähän osa palamatta.
Rikastin cruisen stokioarvoon 14,7 ajokauden alussa ja tällä kartalla on nyt ajeltu tuo 700 km:
Puristusmittaustulokset
Suoritin puristuspainemittauksen pyöräyttämällä joka kerta 8 kertaa puristussyklin läpi. Läpät lukittu aukiasentoon. Ruiskusuuttimien ohjaukset irroitettuna. Mittari sama kuin kahdella edellisellä mittauksella.
Kone pelaa ok ja ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
Kilometrejä mittarissa 5500
1-tulppa vasemmalla:
6-tulppakin nyt puhdas. Pienet sotkut posliinissa tulivat kun irroitin tulppia. Kuuma kone ja ahtaat paikat - joidenkin tulppien posliini osui hieman likaiseen reiän reunaan irroituksessa.
Koneen pcv-linjaan laitoin huohotusketjun vinkin mukaisen kerääjän ja 700 km saldo:
En tiedä voiko pcv-venttiilin kautta tuleva öljysumu kulkeutua yhteen sylinteriin ja olisiko 6-tulpan nokeentuminen johtunut tästä huohotuksen mukana tulevasta öljystä. Viime kesänä tuli ajeltua 2000 km ilman tätä kerääjäsäiliötä. Tämäkään ei varmaan keräile kovin tehokkaasti kaikkea öljyä, mutta jääpähän osa palamatta.
Rikastin cruisen stokioarvoon 14,7 ajokauden alussa ja tällä kartalla on nyt ajeltu tuo 700 km:
Puristusmittaustulokset
Koodi: Valitse kaikki
bar
mittaus 1500 mittaus 4800 mittaus 5400
kuumana kylmänä kuumana
1 12,4 12,8 13,2
2 11,7 13,5 13,3
3 10,3 11,1 13,0
4 11,0 11,6 13,2
5 11,0 12,5 13,5
6 11,0 12,1 13,2
7 11,0 14,5 13,0
8 11,0 13,2 13,2
Kone pelaa ok ja ylimääräisiä ääniä ei kuulu.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Kiitos Kaara vinkeistä ja avusta sinulle ja muille tässä rempassa tähän mennessä autelleille. Ilman porukalla tapahtuvaa sparrausta olisi tällä hetkellä varmaan vähän eri tilanne koneen kanssa.kaara91 kirjoitti: ↑18 Kesä 2017, 00:49 Käytännössä ton koko alaosan voi asettaa stökiöön, jos toi on lämpimän koneen pöytä. Samoin noi kierrokset alapäässä pohjakierroksilta asti. Hyvältähän toi näyttää. Pieniä muutoksia ja kokeilua. Muistiin ennen muutoksia vanha, että pystyy palaamaan takaisin jos menee huonompaan suuntaan. Hienoa![]()
Koetan ecun säätämistä jatkaa sopivan tilaisuuden tullen tuolla Terminator asennusketjussa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Mittariin jäi joku 7000 km syksyllä 2018 ja viime kesänä jäi reissun vuoksi ajot väliin. Nyt katsotaan hieman onko mitään poikkeavaa näkyvissä ja herätellään ajokausi.
Venttiilien päissä pientä kiillottumaa. Osa venttiileistä pyörinyt ajossa. Vaihdettu venttiili (missä pään karkaisu oli viallinen) näyttää pysyvän kasassa. Jouset kaikki ehjiä.
Tangot eivät painu yhtään alaspäin, lienee hydraulinostajien öljyt sisällä ja joustoa nolla.
Työntötangot miedosti kiillottuneet quideplaten kohdalta:
Keinujen laakerit kaikki kasassa ja nokan rullat virheettömät. Työntötankojen päät ja keinujen kupit 15 kpl tämän näköisiä:
mutta yksi tanko oli kulunut päästä ja kynnellä oli havaittavissa jopa pientä naarmuisuutta. Tangon reiän reunat terävät:
Tilasin pari uutta keinua ja tankoa. Vaihdan tuon keinu/tankoparin ja yksi pari jää varalle seuraavaa tarkistusta varten (milloin se sitten tuleekin).
Seuraavana tulpat pois. Öljyjen vaihto ja porakoneella oljynpaineet ylös ennen koneen pyörittelyä käsipelillä.
Venttiilien päissä pientä kiillottumaa. Osa venttiileistä pyörinyt ajossa. Vaihdettu venttiili (missä pään karkaisu oli viallinen) näyttää pysyvän kasassa. Jouset kaikki ehjiä.
Tangot eivät painu yhtään alaspäin, lienee hydraulinostajien öljyt sisällä ja joustoa nolla.
Työntötangot miedosti kiillottuneet quideplaten kohdalta:
Keinujen laakerit kaikki kasassa ja nokan rullat virheettömät. Työntötankojen päät ja keinujen kupit 15 kpl tämän näköisiä:
mutta yksi tanko oli kulunut päästä ja kynnellä oli havaittavissa jopa pientä naarmuisuutta. Tangon reiän reunat terävät:
Tilasin pari uutta keinua ja tankoa. Vaihdan tuon keinu/tankoparin ja yksi pari jää varalle seuraavaa tarkistusta varten (milloin se sitten tuleekin).
Seuraavana tulpat pois. Öljyjen vaihto ja porakoneella oljynpaineet ylös ennen koneen pyörittelyä käsipelillä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Kone laitettu kasaan muutama viikko sitten uuden keinun ja työntötangon kanssa. Ei ongelmia toiminnassa.
Tehty muutaman kerholaisen vinkistä omat säätökopat ja ventiilit säädetty tyhjäkäynnillä ensin välyksen nollaan + 1/4 kierros kiinni, erittäin helppo säätää. Tällä haulla videoita toimepiteestä.
Tehty muutaman kerholaisen vinkistä omat säätökopat ja ventiilit säädetty tyhjäkäynnillä ensin välyksen nollaan + 1/4 kierros kiinni, erittäin helppo säätää. Tällä haulla videoita toimepiteestä.