Starsky 347 stroker moottoriremontti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Tuosta hoonauksesta sen verran ( vaikken tiedäkään, enkä ole nähnyt sylinterin nykykuntoa), tuollainen hoonain tekee sylinteristä soikean helposti ( saattaa tulla huohottava alakerta). Parastahan nämä hoonaukset olisi teettää taholla, joka tekee sitä lähes päivittäin ja asianmukaisilla laitteilla.
Anti -Histamiini 65
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 695
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Pertti »

porttari kirjoitti:Tuosta hoonauksesta sen verran ( vaikken tiedäkään, enkä ole nähnyt sylinterin nykykuntoa), tuollainen hoonain tekee sylinteristä soikean helposti ( saattaa tulla huohottava alakerta). Parastahan nämä hoonaukset olisi teettää taholla, joka tekee sitä lähes päivittäin ja asianmukaisilla laitteilla.
Samaa mieltä.
Ei tuolla pitäisi muuta yrittääkkään kuin naarmuttaa pintaa esim. renkaiden vaihdon yhteydessä.
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Olisiko nyt kuitenkin paras jättää tässä vaiheessa koskematta kokonaan nuo sylinterit? Tuo nykyinen hoonaus on Kuopion moottorikoneistamon tekemä (ei ole enää olemassa) ja hoonauksen jälkeen koneella ajettu siis tuo 600 km.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Oiskos ihan mahdoton ajatus, jotta mittaisi nuo kaikki sylinterit ( kuinka pyöreät jne.) kollegalla ois siihen tarvittavat mittalaitteet Kuopiossa.
Anti -Histamiini 65
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

porttari kirjoitti:Oiskos ihan mahdoton ajatus, jotta mittaisi nuo kaikki sylinterit ( kuinka pyöreät jne.) kollegalla ois siihen tarvittavat mittalaitteet Kuopiossa.
Hyvä ajatus. Sain juuri infoa, että kun hoonautin koneistamolla kuluneista sylintereistä pois yläreunan huulloksen, niin sylinterit ovat saattaneet jäädä trumpettimaisiksi tai muuten epämääräisiksi.

Laitatko yv:n miten saisi mittauksen hoidettua. Nuo paremmat mittalaitteet maksavat kuitenkin sen verran, että ei viitsisi kertaluontoista käyttöä varten vielä investoida.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Puhut Kaara asiaa.

Eli vielä kertauksena lohkon tarina.

Purin koneen 2012 syksyllä kun huomasin toisen kannentiivisteen olevan väärin päin.

Lohkossa oli 030 ylikoon männät ja hommasin stroker kitin ko. kokoisilla männillä.

Vein lohkon koneistamolle ja pyysin hoonaamaan sylinterit kuntoon, eli ylähuullos pois ja sylinterit pyöreiksi.

Lopputulos: 030 ylikokoon porattu lohko hoonattu toivottavasti suoraksi ja koko tällä hetkellä jotain 030 ja 040 välillä, mutta ei tarkkaa tietoa paljonko.

Koneistamolla hoonaus tehty kyllä oikeilla laitteilla, mutta taitaa olla mäntien kannalta pulloteline.

Vedän mietintämyssyn päähän...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

tomeri kirjoitti:
starsky kirjoitti: Kummallinen tärinä oli autossa tietyssä nopeudessa. Noin 80 km/h nopeudessa auto täristi selvästi ja luulen sen johtuvan renkaista. Kardaanikulmat olivat pielessä, mutta säädönkään (perä kallistettu jousen ja perän väliin laitetuilla kolmiopalalla) jälkeen ei tärinä poistunut. Täristi veto päällä ja myös kun 100 km/h nopeudesta laittoi vaihteen vapaalle ja vauhdin hidastuessa alkoi täristää noin 90 nopeudessa, 80 nopeudessa tärinä suurimmillaan ja vaimeni sitten pois noin 70 nopeudessa.
Jos tähän tulee selvyyttä, niin muista jakaa tietoa Olen kuvitellut myöskin, että renkaista tulee juurikin noissa nopeuksissa tärinä ja veto ei tosiaan vaikuta asiaan. Ja manuaali minulla, mutta kovin hyvin osui vaan tuo kuvaus.Edit: Niin no, manuaalissa ei kai jääkään kuin renkaat tai kardaani vaihtoehdoiksi eli turha postaus
Ei minusta ollenkaan turha postaus. Hyvä sivujuonne. Kyselin tuosta omasta jutustani muualla ja kuulemma jos on renkaat tasapainotettu, niin ei niiden pitäisi täristää. Itse olin vieressä kun tasapainotettiin ja silti jotenkin tuntuu, että tärinä johtuisi kuitenkin renkaista. On kyllä kiinalaiset kesäkumit, kun ajattelin noiden kuluvan ekakesänä loppuun kaikenlaisissa kokeiluissa :lol: Jos/kun omassa autossa tuo täristys joskus selviää, niin kirjoitan vaikka uuteen ketjuun asiasta. Jos tomeri saat oman tärinäsi selville, niin infoa.
1223
Addikti
Viestit: 437
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Missä kunnossa on taka-akselin tallat mitkä tulee jousta päin?
Onko laskupalat? Jos on niin onko ne jousen levyiset?

Viimekesänä tärinä vikaa haettiin yhdestä autosta. Ja syy oli siinä jousitallat olivat pyöristyneet vääränlaisista laskupaloista johtuen. Tästä syystä perä kierty ja tärisi tietyssä nopeudessa.

Juha


starsky kirjoitti:
tomeri kirjoitti:
starsky kirjoitti: Kummallinen tärinä oli autossa tietyssä nopeudessa. Noin 80 km/h nopeudessa auto täristi selvästi ja luulen sen johtuvan renkaista. Kardaanikulmat olivat pielessä, mutta säädönkään (perä kallistettu jousen ja perän väliin laitetuilla kolmiopalalla) jälkeen ei tärinä poistunut. Täristi veto päällä ja myös kun 100 km/h nopeudesta laittoi vaihteen vapaalle ja vauhdin hidastuessa alkoi täristää noin 90 nopeudessa, 80 nopeudessa tärinä suurimmillaan ja vaimeni sitten pois noin 70 nopeudessa.
Jos tähän tulee selvyyttä, niin muista jakaa tietoa Olen kuvitellut myöskin, että renkaista tulee juurikin noissa nopeuksissa tärinä ja veto ei tosiaan vaikuta asiaan. Ja manuaali minulla, mutta kovin hyvin osui vaan tuo kuvaus.Edit: Niin no, manuaalissa ei kai jääkään kuin renkaat tai kardaani vaihtoehdoiksi eli turha postaus
Ei minusta ollenkaan turha postaus. Hyvä sivujuonne. Kyselin tuosta omasta jutustani muualla ja kuulemma jos on renkaat tasapainotettu, niin ei niiden pitäisi täristää. Itse olin vieressä kun tasapainotettiin ja silti jotenkin tuntuu, että tärinä johtuisi kuitenkin renkaista. On kyllä kiinalaiset kesäkumit, kun ajattelin noiden kuluvan ekakesänä loppuun kaikenlaisissa kokeiluissa :lol: Jos/kun omassa autossa tuo täristys joskus selviää, niin kirjoitan vaikka uuteen ketjuun asiasta. Jos tomeri saat oman tärinäsi selville, niin infoa.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

1223 kirjoitti:Missä kunnossa on taka-akselin tallat mitkä tulee jousta päin?Onko laskupalat? Jos on niin onko ne jousen levyiset?
Hyvä vinkki. Omalla kohdalla tallat käytännössä melkein saman levyiset kuin lehtijousi. Tärinä oli samanlainen perstuntumalla ennen ja jälkeen laskupalojen (joilla säädin kardaanikulman) asennuksen.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3206
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kardaani akseli vaihtoon.
Noi samat ongelmat on vaivanneet monia hieman piristettyjä mustangeja.
Kaikkea olen yrittänyt kokeilla ja säätää, akselia painotettiin useamman kerran mutta vika poistui vasta kun vaihtoi koko akselin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Mexico65 kirjoitti:Kardaani akseli vaihtoon.
Itsellä ei tuokaan ole syynä. Uusi Denny's kardaani (ellei ole sitten jäänyt epätasapainoon jo uutena).
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti:Onko renkaat uudet.
Juu, mutta aidot kiiinalaiset halppiskumit. Kaikki mainitsemasi rengastameriaalin aiheuttamat vikamahdollisuudet ovat varmasti näissä enempi kuin mahdollisia.
kaara91 kirjoitti:tuliko kardaani valmiina ja ristikoita ei ole jälkikäteen vaihdettu, eikä painoja ole irtoillut.
Oli kokonainen ristikoineen.
kaara91 kirjoitti:Auto ilmaan pukkien päälle ja sama 80 nopeus tauluun...
Pukkien päällä kierrätetiin rajoittajaan saakka renkaat pyörien, ei huomattu mitään. Samoten dynon rullilla ei tullut dynottajan mukaan mitään havaittavaa vatkausta. Toisaalta noissa kahdessa ei kierroksia nostettu hitaasti. Dynossa kyllä rullien hidastusvaihe meni hitaalla laskulla ja siinäkään ei mitään huomattu.
kaara91 kirjoitti:Mä lähtisin liikkeelle siitä, että kylmästi lainaat varmasti tärinättömät renkaat koekäyttöön, jolloin yksi vikakohde tulee eliminoitua.
Tuolla saisi rengaspuolen poistettua/varmistettua tärinän aiheuttajaksi.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja SamiM »

starsky kirjoitti:Itse olin vieressä kun tasapainotettiin ja silti jotenkin tuntuu, että tärinä johtuisi kuitenkin renkaista.
Pyörät ovat siis puntissaan, mitenkäs asennus autoon. Ovatko vanteet napakeskitteiset vai pulttikeskitteiset? Jos napakeskitteiset ja keskireiässä ei juuri väljää akselinnapaan, niin silloin ei pitäisi tulla heittoa siitä. Mutta jos ovat pulttikeskitteiset, niin kiristämistavalla voi vaikuttaa paljon pyörän keskittymiseen akselille. Pulttikeskitteisen kiristäminen vähän kerrallaan ristiin. Ensin löysät pois kaikista muttereista kuten meisselillä niitä kiristäisit, siis pienellä momentilla, sitten vähän tiukempaan ja sen jälkeen 30-40 Nm välein tavoitetiukkuuteen ristiin kiertäen. Näin pultit ohjaavat vanteen navan keskelle niin tarkkaan kuin mahdollista. Paras olisi tietysti jos olisi soviterenkaat vanteen keskireiän ja navan väliin, jolloin vanteista tulisi napakeskitteiset.

Selkäheittoa renkaassa voi olla vaikka tasapainossa onkin.
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

Tohon tärinään vielä sellainen kokemus, että työpaikan n. vuoden vanhasta autosta etsittiin aikoinaan pitkään tärinän lähdettä, joka ilmeni n.90km/h nopeudessa. Syyksi paljastui runkovika/kudosvaurio yhdessä renkaassa. Renkaat käytettiin tasapainotuksessa pariinkin kertaan, mutta niistä ei siellä mitään löytynyt. Vasta pidemmän ajon jälkeen renkaasta rupesi huomaamaan, että se ei kulunut tasaisesti ja siitä tuo vaurio paljastui.
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Sen lisäks vanne voi olla kiero tai soikee, jolloin sen vielä saa tasapainoon mutta tärinätön siitä ei tuu. Tosin ton huomaa painojen määrästä, eli ilmeisesti on poissuljettu tästä tapauksesta.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Vastaa Viestiin