todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Nyt kaivataan todellisia teholukemia! Eli kerro mitä mottisi on syönyt ja millaisia lukemia on dynottu. Myös suorituskyky kiinnostaa, ja koneen "luonne". Suurimman mielenkiinnon kohteena on 64½-66 Mustang ja 289 cid, koska sellainen omassa tallissa - toki kaikki muutkin kiinnostaa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Olen rakentanut tähän menessä vasta 5 kpl 289/302 koneita. Kahdesta viimeksi valmistuneesta on olemassa faktaa. Myydään osia palstalta "5.0 moottori" MYYMÄTTÄ ja "302 moottori"MYYTY
302 moottori:
Lohko ei ns. Fodin linja lohkoja dekattu
Kampiakseli vakio 50 oz-in
Pover Bond teräs damperi
Kiertokanget vakio
laakerit std
männät vakio
Kannet ns. trukki rautakannet, ei sisällä ilmakanavaa, muutoin erittäin vahvasti portatut,
venttiilit 1,90 imu 1,60 pako (rosteri)
pronssi ohjurit, O-rengas venttilivarsi kumit
venttiilijouset tuplat (riittävän jäykät)
ruuvi studit / guide plate / rullakeinut
kromimoly tönärit
Ford B303 nokka-akseli hydraulic roller tappet 284 / 284
RPM air-cap imusarja
kaasari Holley 650 db
full roller jakopää säädettävä 9-asentoinen
Tehot:264,5 kW / 5900 RPM
Vääntö:448 Nm / 4840 RPM
Mainittakoon, että tehoja noin 200 kW / 4500 RPM
ja vääntöä noin 375 Nm / 3000 RPM
Vartti maili taisi mennä johonkin 13,8 s / 174 km/h katurenkailla.
Ahvenistoa kierretty noin 00:01:39.000 s luokkaa.

5.0 moottori:
5.0 "trukki" moottori vuodelta 90 -94 (ei tarkastettu).
Kone on täysin standarti mitoissa, kampiakseli, kiertokanget, männät ym.
Kone on linjahoonattu kampi- ja kietokankilaakeripesät. Kaikki laakerit vaihdettu uusiksi linjahoonauksen yhteydessä.
Sylinterit on hoonattu ja männät uudelleen rengastettu.
Kone on tasapainoittettu.
Vakio kannet ja venttiilit (monikulma seetit back cut ym). Kanavat lievästi portatut.
Kansissa on uudet ventiilijouset, retainerit ja lukot. venttiilijouset on simmattu oikeisiin asennus- / auki paineisiin.
Venttiilikoneisto on muutettu Cranen rullakeinuiksi
(36750-16 FORD V-8 62-00, 221-260-289-302-351W CU.IN. (AND 5.0L H.O.)
STOCK RATIO AND STANDARD STUD DIAMETER MUST MACHINE 66-00 CYLINDER HEADS AND INSTALL 99156-16 3/8" ROCKER ARM STUDS AND 36650-1 PUSHROD GUIDEPLATES (HEAT TREATED PUSHRODS REQUIRED), OR USE 36655-16 CONVERSION KIT (NO MACHINING REQUIRED) ON 77-00 PEDESTAL MOUNT CYLINDER HEADS FOR STREET APPLICATIONS.
Muutoksessa käytetty Cranen 36655-16 conversion kittiä.
Koneessa on vakio rulla nokka-akseli.
Jakopää on säädettävä true roller (Timing Chain, Cloyes True Roller, Steel/Iron Sprockets, Ford Small Block).
Imusarja on Weiand Action+Plus intake manifold.
Kaasutin on Holley #4776 600 db.
Pakosarjat ovat Tri-Y.
Virranjakajana on Mallory 2555101 Race-proven performance.
Distributor, Dual Points.
Kone toimitetaan joko Ford Racing kytkinpakettilla, vetolevyllä tai ilman mitään.
Vesipumppu on Fordin vakio vasen kätinen.
Kone toimitetaan joko etusummpu tai FOX öljypohjalla.
Öljypummpu on vakio Ford.

Max. teho (180,5 kW) 245,5 hv / 4540 rpm.
Max. vääntö (423 Nm) 312 lbs / 3480 rpm.
(375Nm) 277 lbs / 2100 rpm, (412,5Nm) 304 lbs / 3000 rpm

Tämä mootori on varsinainen monitoimikone.
Soveltuu niin 1/4 mailille, radalle, maantielle ja kadulle.
Moottorilla ajettu varttimaili 14,530 s / 158,38 osaava pääsee allekkin.
Ahvenistolla on ajettu kerhon mestaruudesta sija 2, paras Ahveniston aika tällä moottorilla 00:01:42,700 s, Alastaro 00:01:39.666 s. Sama juttu osaava pääsee kovempaakin.
Maantiellä pystyy pihistämään jopa alle 10l/100km.
Nöyrä kaupungissa ei pode lämpöongelmia.
Viimeksi muokannut Mexico65, 17 Helmi 2005, 10:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Pähkinänkuoressa:

302 + '64 289-kannet vakiokunnossa
Crane Energizer 272 laahaava nokka
Summit full rolleri -keinut
Cloyes TRUE-roller jakopää
Weiand hi-riser -imusarja ('70s)
Carter AFB 600cfm
Dynotech -peltisarjat -> X -> 2,5" Dynomaxit

238hp @ 5100
393Nm @ 3830

Mukava kruisailukone.

Kannattanee lukaista tämä:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtopic.php?t=258
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ompa hiljaista :(
Vai onko niin, että todelliset tehot paljastuvat vasta paikallisen Esson baarin nurkkapöydässä :?
Minä ainakin kaipaisin niiden kuuluisien ISOlohkojen saavutuksia paperiversioina :wink:
Tehot ja tulokset ei synny ostettujen osien kokonaisuudesta vaan mittausten perusteella :!:
Vai miltä kuulostaa: imusarja +20 hv, kaasari + 15 hv, kannet +45 hv, pakosarjat ja putkisto +20 hv, tehopuola +5 hv, vapaavirta suodatin + 5 hv ja kromatut pakoputken päät + 10 hv. Perus kone oli 200 hv 302 eli tehon lisäys 120 hv eli yhteen sä 320 hvja kun huomioidaan hyvä asennus niin saadaan noin 350 hv kone, eipä tarvitse enää kylillä lisäillä. :wink:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

457 kirjoitti:kromatut pakoputken päät + 10 hv. :wink:
8) Halpoja hevosia :wink: :lol: :lol: :lol:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

457 kirjoitti:Minä ainakin kaipaisin niiden kuuluisien ISOlohkojen saavutuksia paperiversioina :wink:
Paperitiikereitäkö täällä esitellään... :wink: Jotain tälläistä ISOlohko kysymystä jo odotinkin. Pullistelen moottorillani sitten kun se on pellin alla ja auto ajossa. Oletko tullut ajatelleeksi etteivät kaikki halua esitellä dynonumeroita julkisella forumilla?
457 kirjoitti:Tehot ja tulokset ei synny ostettujen osien kokonaisuudesta vaan mittausten perusteella :!:
Vai miltä kuulostaa: imusarja +20 hv, kaasari + 15 hv, kannet +45 hv, pakosarjat ja putkisto +20 hv, tehopuola +5 hv, vapaavirta suodatin + 5 hv ja kromatut pakoputken päät + 10 hv. Perus kone oli 200 hv 302 eli tehon lisäys 120 hv eli yhteen sä 320 hvja kun huomioidaan hyvä asennus niin saadaan noin 350 hv kone, eipä tarvitse enää kylillä lisäillä. :wink:
No mitäs tuollainen viritys on, essonpaarissa jo pelkällä imusarjalla ja peltisarjoilla saadaan yli 300hv :shock: Joo, on mullakin K&N putsari.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:
457 kirjoitti:Minä ainakin kaipaisin niiden kuuluisien ISOlohkojen saavutuksia paperiversioina :wink:
Paperitiikereitäkö täällä esitellään... :wink: Jotain tälläistä ISOlohko kysymystä jo odotinkin. Pullistelen moottorillani sitten kun se on pellin alla ja auto ajossa. Oletko tullut ajatelleeksi etteivät kaikki halua esitellä dynonumeroita julkisella forumilla?
457 kirjoitti:Tehot ja tulokset ei synny ostettujen osien kokonaisuudesta vaan mittausten perusteella :!:
Vai miltä kuulostaa: imusarja +20 hv, kaasari + 15 hv, kannet +45 hv, pakosarjat ja putkisto +20 hv, tehopuola +5 hv, vapaavirta suodatin + 5 hv ja kromatut pakoputken päät + 10 hv. Perus kone oli 200 hv 302 eli tehon lisäys 120 hv eli yhteen sä 320 hvja kun huomioidaan hyvä asennus niin saadaan noin 350 hv kone, eipä tarvitse enää kylillä lisäillä. :wink:
No mitäs tuollainen viritys on, essonpaarissa jo pelkällä imusarjalla ja peltisarjoilla saadaan yli 300hv :shock: Joo, on mullakin K&N putsari.
Ford 429,c6 auton paino 2085 kg,viimekesänä alastarolla 13,9/160
nyt 030 ylikoossa ja useita muitakin parannuksia+manuaali laatikko.
En ole penkissä käynyt kun kulkee ihan hyvin ilman noita penkkipapereitakin :shock:
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

457 Lähetetty: Sun Hel 20, 2005 20:10 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Ompa hiljaista
Vai onko niin, että todelliset tehot paljastuvat vasta paikallisen Esson baarin nurkkapöydässä
Minä ainakin kaipaisin niiden kuuluisien ISOlohkojen saavutuksia paperiversioina
Tehot ja tulokset ei synny ostettujen osien kokonaisuudesta vaan mittausten perusteella
Vai miltä kuulostaa: imusarja +20 hv, kaasari + 15 hv, kannet +45 hv, pakosarjat ja putkisto +20 hv, tehopuola +5 hv, vapaavirta suodatin + 5 hv ja kromatut pakoputken päät + 10 hv. Perus kone oli 200 hv 302 eli tehon lisäys 120 hv eli yhteen sä 320 hvja kun huomioidaan hyvä asennus niin saadaan noin 350 hv kone, eipä tarvitse enää kylillä lisäillä.
Heh, noinhan se taitaa mennä... :wink: Asian vierestä poiketen, uusimmassa GTi lehdessä tuunataan Alfaa. Poijaat laittaa sinne ison kasan kallista hilpettä (+15hv, +20hv jne.) Lisäksi tulee uutta lastua jne. Ja tehot putosivat vakiosta... :roll:
Galaxie61 Lähetetty: Maa Hel 21, 2005 10:40 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Ford 429,c6 auton paino 2085 kg,viimekesänä alastarolla 13,9/160
nyt 030 ylikoossa ja useita muitakin parannuksia+manuaali laatikko.
En ole penkissä käynyt kun kulkee ihan hyvin ilman noita penkkipapereitakin
Tuo viimeinen taitaa olla yleinen isolohkomiesten kommentti! Se tuntuu paljolta, mutta...

Sen mitä penkitystä olen nähnyt niin on hauskaa huomata, kun isolohkon omistaja tulee paikalle kysellen, että mahtaako penkissä riittää rahkeet auton mittaamiseen. Loppujen lopuksi omistaja poistuu paikalta sekavin "missäs ne loput hevoset on" tuntein...

Muistaakseni Jyrin 302 Musti ei jäänyt viime kesänä Stadian autolabrassa pahasti jälkeen päivän tehokkaimmalle, 454 Chevylle?? Korjatkaa, jos muistan väärin... :roll:

Tomi

PS: Vielä mukaan tulevan kesän speksit...

652 kuutiota :shock:
0-100 alle 6 s :shock:
0-400m alle 14s :shock:



(paino 173kg, teho n. 50hv ja vääntö n.60Nm) :wink:
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
moloracing
Tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 13:38
Paikkakunta: Turku

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja moloracing »

300hp pikkulohko ja 300hp isolohko menee samanpainosessa autossa samoja aikoja. Isolohkolla perävälitys voi olla luokkaa 3.08, pikkulohkolla pitää olla taas luokkaa 4.11. Kummalla on mukavempi ajella?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti:360hv ja 400 Nm on kökkö yhdistelmä kuljettajamaan yli 2 tonnin painoista autoa. Vaihdetaan hirviö 302 2 tn autoon ja katsotaan kun voima puhuu. :roll:
No niin nyt päästiin mieli aiheeseeni tehopainosuhde :wink:
Eli jos auto painaa noin 1200 kg ja tehoa noin 360 hv niin vastaavaan tehopainosuhteeseen päästään 2000 kg autolla 600 hv tehoilla. Ja miten se läski siitä viivalta sitten irtoaa? :wink:

Vai menikö jokin pieleen ajatuksissani? :lol:
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

457 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:360hv ja 400 Nm on kökkö yhdistelmä kuljettajamaan yli 2 tonnin painoista autoa. Vaihdetaan hirviö 302 2 tn autoon ja katsotaan kun voima puhuu. :roll:
No niin nyt päästiin mieli aiheeseeni tehopainosuhde :wink:
Eli jos auto painaa noin 1200 kg ja tehoa noin 360 hv niin vastaavaan tehopainosuhteeseen päästään 2000 kg autolla 600 hv tehoilla. Ja miten se läski siitä viivalta sitten irtoaa? :wink:

Vai menikö jokin pieleen ajatuksissani? :lol:
ok, 1 = 1 ja 2 = 2. Keskustellaan teho painosuhteesta, niin kerrohan kuinka 302 liikuttaa 2 tn autoa esim. 429:iin nähden? Mites 1200 kg auto 600 hv isolohkolla - mites se irtoaa viivalta? Minä kyllä liputan isolohkovärejä, mutta aivan käsittämätöntä tämä mustangistien pikkulohko jumalointi. Jos joskus on verrattu omaa 16 sekunnin 289 mussea tukkoiseen 15s '67 390 musseen, niin kaikki isolohkot ovat perseestä, painavia, hitaita, bensarosvoja ja mitä vielä?!? :wink: Vapaasti herneitä nenään. :wink:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

457 kirjoitti:
Fastback kirjoitti:360hv ja 400 Nm on kökkö yhdistelmä kuljettajamaan yli 2 tonnin painoista autoa. Vaihdetaan hirviö 302 2 tn autoon ja katsotaan kun voima puhuu. :roll:
No niin nyt päästiin mieli aiheeseeni tehopainosuhde :wink:
Eli jos auto painaa noin 1200 kg ja tehoa noin 360 hv niin vastaavaan tehopainosuhteeseen päästään 2000 kg autolla 600 hv tehoilla. Ja miten se läski siitä viivalta sitten irtoaa? :wink:

Vai menikö jokin pieleen ajatuksissani? :lol:
En ole yrittänytkään tehdä autostani mitään kiihdytysautoa,se on kesällä jokapäivä ajossa työmatkat yms.
viivalta irtosi kohtuullisesti 60 jalkaa 1.8 sek,kun oli vain vakio turbiini
ja 3.25 välitys.
Enkä ole täällä väittämässä kumpi parempi iso vai pikkulohko,eikä mene
herne nenään jos joku ajaa pienemmällä kovempaa, tämä on vaan harrastamista :lol:
Pärtsäri
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Loka 2004, 18:52
Paikkakunta: Raisio

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Pärtsäri »

Tällainen tarina sopii kertoa iso-ja pikkulohkomiehille. Koska aihe on taas rönsyillyt.
Harrastelin joskus vähän vakavammin Corvettea, noin kymmenisen vuotta (87 - 97). Lehteä tuli kotiin luukusta, koskien tietenkin Vetteä ja kaiken maailman kuminparuttajaisissa tuli kävästyä.
USA:n Corvette-kerho piti kerran vuodessa ison tapahtuman, jossa oli myös tarkka ja vakavahenkinen kiihdytyskilpailu. Kaikkihan tietää, että Vetten saa lähtemään helpolla kovaa, johtuen taka-akselin rakenteesta ja painosuhteesta 50/50 (pikkulohkolla). Kaikki myös tietää millaisia moottoreita Vetteen on saanut. Miten olisi L88 ? :shock: Kuvittelisi varmaan, että isolohkot napsi aina kiihdytyskisan palkinnot ? Niin ne napsikin, mutta vain koriltaan muunneltujen sarjassa. Tahtoo sanoa, että LT1 vetäsi muistaakseni joka ikisen kerran nopeimman ajan stripillä orkkisten sarjassa. :D Vette toimi siis parhaiten pikkulohkolla, kun isoja takakumeja ei päässyt hyödyntämään Vetten pienten lokareitten takia. Tämä oli tietenkin suoraan ajettaessa, radalla tilanne oli vielä parempi pikkulohkolle.
Oman -63 Vetten pannu oli blueprintattu 327, noin 340 hp:n tehoilla, 3,75 välityksellä ja Muncien close ratio askilla, jossa oli kakkosen vaihtopiste 103 km/h. Stripillä sillä otti lähes jokaiselta isolohkolta turpiin, sitten kun oltiin liikennevaloissa kaupungin laitamilla, niin tilanne olikin toinen. Vetten kun laukasi, niin takapää niiasi (kun vanhassa Volkkarissa), mustaa pari metriä ja sen jälkeen pelkkää pitoa ja yleensä kadulla ei sadan yli vedätetä. Ne samat isolohkot, kun stripillä pyyhki Vettellä kanveesia suti ja sauhusi jossain pikkasen taka-alalla. Kadulla on aina jotain viemärinkantta, santaa tms. muuta vähemmän täydellistä pidon kannalta.
Voi olla, että muisti rakoilee :roll: , muttei nyt tule mieleen hävisinkö ikinä liikennevalokiihdytystä millekään viereen sattuneelle autolle. :twisted:

:idea: Mutta onhan isolohkossa tyyliä, se idea on varmaan vähän niin kun isot tissit naisella. Ei ne ole käytännölliset, mutta lähes kaikki niitä kumminkin hinkuu. :D
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Ajeleehan toiset päivittäin junallakin. :lol:

Voin hyvin ymmärtää ettei 302 pikkulohko junaa kovin ripeästi liikuta. :wink:

Minä en aja juunaa :roll:

Kai tässä itsekullakin on jonkinlaisi tarpeita ripeään liikkumiseen tai vain hetken vauhdin nautiskeluu. Tekee sen sitten minkälaisella laitteella tahansa, on laitekuitenkin jollain voimalla lingottava liikkelle ja ylläpidettävä liikettä. Minulle ihan sama on se sitten isolohko tai pikkulohko kunhan liikkeelä pysytään.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Gallu66
Aktiivi
Viestit: 77
Liittynyt: 16 Syys 2004, 11:26
Auto: Ford Galaxie 500 Convertible 1966
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

todellisia tehoja (ja keskustelua välityksistä)

Viesti Kirjoittaja Gallu66 »

Saab 96 -76 Ford V4 92 cid (1.5) 65 hv ilman apulaitteita. Etupyörästä n. 48 hv :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Vastaa Viestiin