Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytyksestä
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytyksestä
1/4
Tämä useampana viestinä, jotta sain kuvat viesteihin liitteenä (max 3 kuvaa liitteenä / viesti)
Aiheesta oli sen verran vähän (tai omiin silmiini ei sattunut) selkeätä infoa toimenpiteestä kaikkine työvaiheineen, että ajattelin jakaa omat kokemukseni asiasta.
Mielellään perään korjauksia ja parannusehdotuksia asiaan. Oma lohko tuli tällä tavalla kierteytettyä, mutta varmaan on muitakin remontin kanssa itsekseen turaajia.
Lohkoon tuli hankittua M-6026-A302 tulppasetti. Setissä on ¼ tuuman NPT-kierteiset (National Pipe Tread, kartiomainen putkikierre) öljykanavien tulpat.
Omassa lohkossani oli jo kierteytetty takapuolella olevat kolme tulppaa (tehtaan jäljiltä?), mutta kierre oli ilmeisesti NPSF (National Pipe Straight Fuel)? Tuohon kierteeseen ei nimittäin vanha ja uusi tulppa mennyt kuin pari kierrosta.
Ohessa kuva tuosta lähtötilanteesta takapäässä, eli kaikki vanhat tulpat olivat kuvan näköisesti koholla. Kierteet myös kuvassa lähtötilanteessa.
Tuo NPSF kierre lohkon päässä on käytössä ilmeisesti myös Dart-lohkoissa.
http://www.dartheads.com/tech-articles/ ... rt-blocks/
Tuossa em. linkissä maininta nimenomaan tuosta suoran kierteen ongelmasta, jos tulpan halutaan uppoavan reikään haluttuun syvyyteen. Ainoa selkeä keino saada aikaiseksi tuo hallittu tulpan yläpään taso on kierteyttää reikä NPT-kierteellä. Tuplan yläpään tason saa sitten haluttuun kohtaan kierteyttämällä reiän sopivaan syvyyteen. Jos kierteyttää liian syvälle, niin on tietenkin sitten peruuttamaton moka.
Putkikierteistä infoa mm:
http://www.sizes.com/materls/pipeThrd.htm
http://www.engineershandbook.com/Tables/npttap.htm
Tuossa lohkon kierteytyksessä tulee hirmu paljon metallisilppua öljykanaviin ja ainakaan itse en olisi tuota ruvennut tekemään, ellei lohko olisi muutenkin ollut menossa moottorikoneistamolle hoonattavaksi ja tasojen oikaisuun. Tilasin samalla lohkon pesun ja käyn vielä koneistamolta tulon jälkeen harjasetillä kanavat läpi. Kierretapin voitelussa kannattaa käyttää todella reilusti leikkuuöljyä ja käyttää tappia riittävän usein ulkona puhdistettavana lastuista + kokeilla tulppaa mihin syvyyteen uppoaa. Tuota kierteytystä ei voi oikein lohkoon harjoitella, vaan homma on onnistuttava kerralla.
Kuvissa tulpat olivat sovituksen ajan kiinni ja koneistamolle meni lohko tietenkin ilman tulppia.
Syvyyden suhteen ei kummassakaan lohkon päässä esiintynyt ongelmia. Eli tulpat eivät tuki öljykanavia, jos ajaa tulpan vain lohkon ulkopinnan tasalle.
NPT kierretapin kartiomaisuuden näkee selvästi kuvasta. Tulppa on kuvassa väärinpäin suhteessa kierteeseen ja kartiomaisuudet kumoavat toisensa.
Kierretapin hankintapaikkoja löytyy esim (päivitetty 17.1.15):
-Putkikierre
-Torafors
edit: otsikko muutettu paremmin vastaamaan sisältöä ja lisätty hankintapaikat.
Tämä useampana viestinä, jotta sain kuvat viesteihin liitteenä (max 3 kuvaa liitteenä / viesti)
Aiheesta oli sen verran vähän (tai omiin silmiini ei sattunut) selkeätä infoa toimenpiteestä kaikkine työvaiheineen, että ajattelin jakaa omat kokemukseni asiasta.
Mielellään perään korjauksia ja parannusehdotuksia asiaan. Oma lohko tuli tällä tavalla kierteytettyä, mutta varmaan on muitakin remontin kanssa itsekseen turaajia.
Lohkoon tuli hankittua M-6026-A302 tulppasetti. Setissä on ¼ tuuman NPT-kierteiset (National Pipe Tread, kartiomainen putkikierre) öljykanavien tulpat.
Omassa lohkossani oli jo kierteytetty takapuolella olevat kolme tulppaa (tehtaan jäljiltä?), mutta kierre oli ilmeisesti NPSF (National Pipe Straight Fuel)? Tuohon kierteeseen ei nimittäin vanha ja uusi tulppa mennyt kuin pari kierrosta.
Ohessa kuva tuosta lähtötilanteesta takapäässä, eli kaikki vanhat tulpat olivat kuvan näköisesti koholla. Kierteet myös kuvassa lähtötilanteessa.
Tuo NPSF kierre lohkon päässä on käytössä ilmeisesti myös Dart-lohkoissa.
http://www.dartheads.com/tech-articles/ ... rt-blocks/
Tuossa em. linkissä maininta nimenomaan tuosta suoran kierteen ongelmasta, jos tulpan halutaan uppoavan reikään haluttuun syvyyteen. Ainoa selkeä keino saada aikaiseksi tuo hallittu tulpan yläpään taso on kierteyttää reikä NPT-kierteellä. Tuplan yläpään tason saa sitten haluttuun kohtaan kierteyttämällä reiän sopivaan syvyyteen. Jos kierteyttää liian syvälle, niin on tietenkin sitten peruuttamaton moka.
Putkikierteistä infoa mm:
http://www.sizes.com/materls/pipeThrd.htm
http://www.engineershandbook.com/Tables/npttap.htm
Tuossa lohkon kierteytyksessä tulee hirmu paljon metallisilppua öljykanaviin ja ainakaan itse en olisi tuota ruvennut tekemään, ellei lohko olisi muutenkin ollut menossa moottorikoneistamolle hoonattavaksi ja tasojen oikaisuun. Tilasin samalla lohkon pesun ja käyn vielä koneistamolta tulon jälkeen harjasetillä kanavat läpi. Kierretapin voitelussa kannattaa käyttää todella reilusti leikkuuöljyä ja käyttää tappia riittävän usein ulkona puhdistettavana lastuista + kokeilla tulppaa mihin syvyyteen uppoaa. Tuota kierteytystä ei voi oikein lohkoon harjoitella, vaan homma on onnistuttava kerralla.
Kuvissa tulpat olivat sovituksen ajan kiinni ja koneistamolle meni lohko tietenkin ilman tulppia.
Syvyyden suhteen ei kummassakaan lohkon päässä esiintynyt ongelmia. Eli tulpat eivät tuki öljykanavia, jos ajaa tulpan vain lohkon ulkopinnan tasalle.
NPT kierretapin kartiomaisuuden näkee selvästi kuvasta. Tulppa on kuvassa väärinpäin suhteessa kierteeseen ja kartiomaisuudet kumoavat toisensa.
Kierretapin hankintapaikkoja löytyy esim (päivitetty 17.1.15):
-Putkikierre
-Torafors
edit: otsikko muutettu paremmin vastaamaan sisältöä ja lisätty hankintapaikat.
Viimeksi muokannut starsky, 17 Tammi 2015, 18:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
2/4
Lohkon takapään kierteytyksen aloituksessa piti saada kierre sattumaan vanhoihin kierteisiin. tuo sujui ongelmitta.
Muutaman kierteytyskerran ja sovituksen jälkeen lopputulos:
Lohkon takapään kierteytyksen aloituksessa piti saada kierre sattumaan vanhoihin kierteisiin. tuo sujui ongelmitta.
Muutaman kierteytyskerran ja sovituksen jälkeen lopputulos:
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
3/4
Etupään kanssa huomaa muutaman asian. Yksi on se, että rei-issä on kynnys, joka estää normaalin ½ tuuman kierteettömän tulpan painumisen liian syvälle.
Lisäksi itse reikä on hieman liian iso NPT-kierteelle. Reikähän on ½ tuumaa ja NPT-kierteelle pitäisi reiän olla 7/16 = 0.438 tuumaa. tuo ei kuitenkaan haittaa lopputuloksen kannalta.
En porannut kynnystä pois tai tehnyt mitään muitakaan esivalmisteluita etupään reikiin ennen kierteytystä.
Kierteytyksen jälkeen sama kanava (huomaa liian ison reiän, eli kierre ei ole täydellinen).
Ja tulpan kanssa (kierteytetty siten, että menee sopivasti tason alapuolelle)
Etupään kanssa huomaa muutaman asian. Yksi on se, että rei-issä on kynnys, joka estää normaalin ½ tuuman kierteettömän tulpan painumisen liian syvälle.
Lisäksi itse reikä on hieman liian iso NPT-kierteelle. Reikähän on ½ tuumaa ja NPT-kierteelle pitäisi reiän olla 7/16 = 0.438 tuumaa. tuo ei kuitenkaan haittaa lopputuloksen kannalta.
En porannut kynnystä pois tai tehnyt mitään muitakaan esivalmisteluita etupään reikiin ennen kierteytystä.
Kierteytyksen jälkeen sama kanava (huomaa liian ison reiän, eli kierre ei ole täydellinen).
Ja tulpan kanssa (kierteytetty siten, että menee sopivasti tason alapuolelle)
Viimeksi muokannut starsky, 20 Tammi 2013, 19:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
4/4
Virranjakajan kohdalla oleva öljytulppa pitää ehdottomasti kanssa saada tason alapuolelle, jotta jakajan saa kiinni. Tuo kierteytys menee sen verran syvälle, että väkisin ajaa nostajan reikään:
Kierteytyksen jälkeen huolehdittava epätasaisuudet reiän reunoista pois (itse pyysin koneistamoa hoonaamaan kevyesti nuo venttiilinnostajien reiät läpi).
Ja etupää kierteytyksen jälkeen tulpat sovitettuna:
Ja lopuksi molemmissa kyljissä olevat vesitilan tyhjennysproput:
Mitä muuten olette käyttäneet tiivisteenä noissa kierteellisissä propuissa?
Itse ajattelin laittaa kaikki hydrauliliittimien kierreliimalla ja noihin vesitilan tyhjennysproppuihin hamppua (joo kyllä, tuohan on vesitila ja hamppu taitaa olla ehdottomasti paras vesiproppujen tiivisteaine kun on kuuma vesi kyseessä).
Muita ehdotuksia?
Virranjakajan kohdalla oleva öljytulppa pitää ehdottomasti kanssa saada tason alapuolelle, jotta jakajan saa kiinni. Tuo kierteytys menee sen verran syvälle, että väkisin ajaa nostajan reikään:
Kierteytyksen jälkeen huolehdittava epätasaisuudet reiän reunoista pois (itse pyysin koneistamoa hoonaamaan kevyesti nuo venttiilinnostajien reiät läpi).
Ja etupää kierteytyksen jälkeen tulpat sovitettuna:
Ja lopuksi molemmissa kyljissä olevat vesitilan tyhjennysproput:
Mitä muuten olette käyttäneet tiivisteenä noissa kierteellisissä propuissa?
Itse ajattelin laittaa kaikki hydrauliliittimien kierreliimalla ja noihin vesitilan tyhjennysproppuihin hamppua (joo kyllä, tuohan on vesitila ja hamppu taitaa olla ehdottomasti paras vesiproppujen tiivisteaine kun on kuuma vesi kyseessä).
Muita ehdotuksia?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
Laitoin kierretulppiin tiivistysaineeksi Loctite kierreliiman. Permatex kaikkiin lohkon peltitulppiin ja vesitulppiin hamppua.
Viikon päästä muistin sitten, että piti porailla se reika tuohon virranjakajan kohdalla olevaan tulppaan (jostain luin vinkkiä, että kannattaa), jotta saa ylimääräisen voitelun tuolle nokan ja virranjakajan ratasparille. Loctite ainakin aukesi ok ja ei ollut pelkoa kuusiokolon korkkauksesta.
Koetin sitten porata sitä reikää tuohon tulppaan (0,5 mm) ja eihän se onnistunut. Poraus pienessä pylväskoneessa, jossa ei ollut kierroksia kuin 2500 rpm. Dremeliin ei ollut telinettä ja pora meni poikki kun olin kituuttanut 10 minuuttia reikää. Porasin lopulta tulppaan reiän 1 mm:n poralla ja pienensin reiän sitten tuurnalla:
Viikon päästä muistin sitten, että piti porailla se reika tuohon virranjakajan kohdalla olevaan tulppaan (jostain luin vinkkiä, että kannattaa), jotta saa ylimääräisen voitelun tuolle nokan ja virranjakajan ratasparille. Loctite ainakin aukesi ok ja ei ollut pelkoa kuusiokolon korkkauksesta.
Koetin sitten porata sitä reikää tuohon tulppaan (0,5 mm) ja eihän se onnistunut. Poraus pienessä pylväskoneessa, jossa ei ollut kierroksia kuin 2500 rpm. Dremeliin ei ollut telinettä ja pora meni poikki kun olin kituuttanut 10 minuuttia reikää. Porasin lopulta tulppaan reiän 1 mm:n poralla ja pienensin reiän sitten tuurnalla:
Viimeksi muokannut starsky, 01 Huhti 2013, 20:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
Injektoin vettä tuon reiän läpi ja suihku ainakin näyttää pieneltä.
Tuo tulppa on suoraan tuossa virranjakajan akselin kohdalla:
(Thrust plate pitää vaan nokkaa paikallaan, eli on tuossa väärin + kulunut, ei tule koneeseen).
Pitää sitten tarkkailla öljynpainepuolta + että riittää öljyä sitten tuosta viimeisen nostajan kauttakin tankoa pitkin yläkertaan saakka.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta reikätulpan vaikutuksesta öljynpaineisiin/rattaiden kulumiseen/mihinkään muuhun?
Tuo tulppa on suoraan tuossa virranjakajan akselin kohdalla:
(Thrust plate pitää vaan nokkaa paikallaan, eli on tuossa väärin + kulunut, ei tule koneeseen).
Pitää sitten tarkkailla öljynpainepuolta + että riittää öljyä sitten tuosta viimeisen nostajan kauttakin tankoa pitkin yläkertaan saakka.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta reikätulpan vaikutuksesta öljynpaineisiin/rattaiden kulumiseen/mihinkään muuhun?
- kariboy
- Mega-addikti
- Viestit: 867
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
- Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6 - Paikkakunta: Kajjaani
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
Onko faktaa miten herkästi ja missä tilanteessa etupään lyötävät roput korkkaa, tarkoitan niitä kolmea pientä?
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Mustang GT Convertible 2003
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Lohkon päällä olevan öljykanavan tulppaus onnistuu myös. Ei ehkä mitenkään perusteltua muuten kuin harrastusmielessä.
Kannattaa hankkian kaksi 1/2" NPT kierretappia ja muutamia 1/2" tulppia harjoitteluun. Yhdelläkin tapilla selviää, mutta aloituksessa tarvitsee ensimmäiseen kierteytykseen kokonaista tappia.
Ensin ajaa kokonaisen tapin reiän pohjaan:
Kierre jää täysin vajaaksi:
Kannattaa hankkian kaksi 1/2" NPT kierretappia ja muutamia 1/2" tulppia harjoitteluun. Yhdelläkin tapilla selviää, mutta aloituksessa tarvitsee ensimmäiseen kierteytykseen kokonaista tappia.
Ensin ajaa kokonaisen tapin reiän pohjaan:
Kierre jää täysin vajaaksi:
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Eikä tulppakaan kauhean syvälle mene:
Teippi merkiksi tappiin:
Poikki nopealla leikkauksella, ettei karkaisu katoa kokonaan:
Teippi merkiksi tappiin:
Poikki nopealla leikkauksella, ettei karkaisu katoa kokonaan:
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Viistetään Dremelillä hieman ensimmäisiä leikkuuosia:
Tapin käyttö taas pohjassa, ja tulppa uppoaa riittävän syvälle:
Tulpan yläosaa pitää madaltaa:
Ja pohjastakin voi ottaa osan pois (jätin noin 2 mm ainetta kuusiokolon pohjaan).
Tapin käyttö taas pohjassa, ja tulppa uppoaa riittävän syvälle:
Tulpan yläosaa pitää madaltaa:
Ja pohjastakin voi ottaa osan pois (jätin noin 2 mm ainetta kuusiokolon pohjaan).
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Kierteytys riittävä ja tulppaankin jäi kuusioavaimelle kolo:
Kiinnitettynä menee juuri lohkon tasoon:
Kasauksessa laitan Loctite 542 kierretiivistettä.
Kiinnitettynä menee juuri lohkon tasoon:
Kasauksessa laitan Loctite 542 kierretiivistettä.
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien tulppien kierteytykse
Aiemminkin olen hieman ihmetellyt tätä sovellusta mutta nyt vasta oivalisin miksi se ei ole tarpeellinen.starsky kirjoitti:Injektoin vettä tuon reiän läpi ja suihku ainakin näyttää pieneltä.
Tuo tulppa on suoraan tuossa virranjakajan akselin kohdalla:
(Thrust plate pitää vaan nokkaa paikallaan, eli on tuossa väärin + kulunut, ei tule koneeseen).
Pitää sitten tarkkailla öljynpainepuolta + että riittää öljyä sitten tuosta viimeisen nostajan kauttakin tankoa pitkin yläkertaan saakka.
Onko kenelläkään kokemuksia tuosta reikätulpan vaikutuksesta öljynpaineisiin/rattaiden kulumiseen/mihinkään muuhun?
Kannen öljyn paluukanava tulee suoraan virranjakajan rattaalle.
Toinen asia joka myös auttaa jonkin verran myös kyseisen kohdan voitelua on öljykanava joka tulee etummaisen nokkalaakerin kautta suoraan thrust platelle ja jakajan rattaan alapuolelle (vanhemmissa lohkoissa tuo kanava on tulpattu thrust plalelle päin, joissakin tapauksissa kyseinen pieni tulppa on syytä poistaa).
Minua on myös askarruttanut tuon ensimmäisen runkolaakerin voitelu. Siihen kun oikeasti tulee kahta kanavaa pitkin voitelu, toinen on mielestäni turha.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Samanlainen ratkaisu kuin Dartin lohkoissa.starsky kirjoitti:Kierteytys riittävä ja tulppaankin jäi kuusioavaimelle kolo:
Kiinnitettynä menee juuri lohkon tasoon:
Kasauksessa laitan Loctite 542 kierretiivistettä.
Huomioi, että tämän tulpan alta kulkee öljykanava oikeanpuoleisille nostajille. Huolehdi, ettet rajoita öljyvirtausta tulpan alla.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Kannattaa tosiaan tehdä tuossa vielä muovailuvahatesti, ettei kuristu liikaa.Mexico65 kirjoitti:Huomioi, että tämän tulpan alta kulkee öljykanava oikeanpuoleisille nostajille. Huolehdi, ettet rajoita öljyvirtausta tulpan alla.
Paluukanava valuttaa tosiaan suoraan öljyt jakopään rattaa alle:Mexico65 kirjoitti:Aiemminkin olen hieman ihmetellyt tätä sovellusta mutta nyt vasta oivalisin miksi se ei ole tarpeellinen.Kannen öljyn paluukanava tulee suoraan virranjakajan rattaalle.Toinen asia joka myös auttaa jonkin verran myös kyseisen kohdan voitelua on öljykanava joka tulee etummaisen nokkalaakerin kautta suoraan thrust platelle ja jakajan rattaan alapuolelle (vanhemmissa lohkoissa tuo kanava on tulpattu thrust plalelle päin, joissakin tapauksissa kyseinen pieni tulppa on syytä poistaa).
Onpas selkeä systeemi, eipä ole tullut missään kirjallisuudessa, foorumeilla tai keskusteluissa vastaan aikaisemmin.
Tuota reiän porausta kuitenkin harrastellaan jonkin verran (hakusanat "ford small block distributor gear lubrication oil plug hole"). Jos vielä katsoo tuota paluukanavasta valuvaa öljypuroa, niin sehän tulee rattaan alaosaan. nokka pyörii myötäpäivään ja rattaan alaosasta roiskuttama öljy varmaan roiskuu pois nokan rattaasta ennenkuin se pyörähtää taas jakopään ratasta vasten.
Yläpuolelta tulpan läpi tuleva öljy tulee jakopään rattaalle yläpuolelta ja ajautuu ehkä paremmin nokan- ja jakopään rattaan väliseen voitelukohtaan.
Toisaalta miljoonia pikkulohkoja on pyörinyt maailman sivu ilman ratasongelmia, joka osoittaa tehtaan voitelujärjestelmän ihan toimivaksi.
Syy taitaa olla pelkästään koneistustekninen. Nokan voitelukanava on varmaan helpoin porata tuosta runkolaakeripukin läpi samalla kun muutkin kanavat.Mexico65 kirjoitti:Minua on myös askarruttanut tuon ensimmäisen runkolaakerin voitelu. Siihen kun oikeasti tulee kahta kanavaa pitkin voitelu, toinen on mielestäni turha.
Viimeinen omasta lohkosta löytämäni kierteytettävä reikä HO-lohkossa oli öljytikun reikä (jos etusumpullinen öljypohja ja haluaa tuon tulpata):
1/8" NPT tulppa:
Re: Juttua 289/302 lohkon öljykanavien reikien kierteytykses
Kun olet noin innostunut noihin NPT blugeihin niin laita vielä lohkon vesitulpat kanssa kierrettäviin, BOSS 302 ja 289 kilpalohkojen tyyliin.
1½" NPT tapilla vaan kierteet lohkoon ja tulpat päälle.
Ei ollut niin helppotyö mitä oletin, en suosittele.
Tuo sinun projekti etenee mallikkaasti.
1½" NPT tapilla vaan kierteet lohkoon ja tulpat päälle.
Ei ollut niin helppotyö mitä oletin, en suosittele.
Tuo sinun projekti etenee mallikkaasti.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.