kysymyksiä putkista ja vapareista
kysymyksiä putkista ja vapareista
No niin nyt kun alkaa tuo auto jo hieman toimia niin ajattelin laittaa paremman putkiston ja vaparisuodattimen. Olen yrittänyt etsiä vastausta ostaakko X vai H-putki, kokemuksia jos jollakulla olisi niin kertokaas. Autossa siis on jo vaihdettu kannet, imusarjat, peltisarjat ja kireämpi nokka. Eli kumpiko putki sopisi paremmin tarkoitukseen vai onko oikeastaan mitään eroa?? vaparisuodattimen vaihtokin varmaan tuolla paketilla voi jo tuoda jotain hyötyä??
FORD MUSTANG GT 95
Tästä voisi laittaa äänestyksen:
1. H-putki
2. X-putki
3. Erilliset putket
Kaikista on kokemusta, mutta en pysty pistämään paremmuusjärjestykseen koska samaa mootoria ei ole ajettu samassa dynossa vain putki tyyppiä vaihtamalla.
X-putki antaa mielestäni parhaimmat soundit, jos tykkää tiukasta pärinästä. Tämä putkityyppi on myös hiljaisin, tasaa paineet tasaisesti. Ilmeisesti tehon ja väännön kannalta paras ratkaisu.
H-putki tasaa paineet, mutta soundi lähellä erillistä putkistoa hieman papattava ääni. Tehon ja vään-nön kannalta hyvin paljon saman suuntainen kuin X-putki.
Erillisputket ei paineen tasausta ja näin ollen papattava soundi.
Oma mieltymykseni X-putken kannalla, vaikka nyt autossani on erillisputket.
1. H-putki
2. X-putki
3. Erilliset putket
Kaikista on kokemusta, mutta en pysty pistämään paremmuusjärjestykseen koska samaa mootoria ei ole ajettu samassa dynossa vain putki tyyppiä vaihtamalla.
X-putki antaa mielestäni parhaimmat soundit, jos tykkää tiukasta pärinästä. Tämä putkityyppi on myös hiljaisin, tasaa paineet tasaisesti. Ilmeisesti tehon ja väännön kannalta paras ratkaisu.
H-putki tasaa paineet, mutta soundi lähellä erillistä putkistoa hieman papattava ääni. Tehon ja vään-nön kannalta hyvin paljon saman suuntainen kuin X-putki.
Erillisputket ei paineen tasausta ja näin ollen papattava soundi.
Oma mieltymykseni X-putken kannalla, vaikka nyt autossani on erillisputket.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Eilenhän pääsit kuuntelemaan roukkeria äksäputkilla, ihan kivalta se ainakin omistajan korvaaan kuulostaa, kuten myös naapureitten, se äsken nimittäin grillilltä todettiinMexico65 kirjoitti: Oma mieltymykseni X-putken kannalla, vaikka nyt autossani on erillisputket.


Go tell Alice....
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Voisitko kertoa tarkemmin minkä tehoisesta koneesta oli kyse?GT-350 kirjoitti:Ääni X:lle. Dynotettiin ero suorien putkien (oisko vaikka I -kirjani) ja X:n välillä. Ei tullut lisää tehoa ko. tapauksessa, mutta vääntö kasvoi 12% ja huippuvääntö tuli 700rpm alempana.
Tuo 12 % on jo niin iso lisäys, että ei parempaa €/hp viritystä varmaankaa ole olemassa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 25 Touko 2005, 08:26
- Auto: Mustang II -76 Luiskaperä
IKuisuusrojekti
4.6L 4V Modular+maxxecu+4R70W manuaL+lincoln mk8 IRS - Paikkakunta: Lohja
x totta mooses
Vaan tekisin kyllä itse. Noista valmiista putken mutkista joita myydään esim. motonetissä syntyy helposti. Saattaisi säästyä muutama euro. Vaan minäpä olenkin pihi ja kaikki pitää aina opetella kantapään kautta. 

Niin ajattelin tuota kans et jos olisin itse tehnyt, mutta osaako kukaan neuvoa et kuinka paljon niitä putkia pitää leikata auki kohdasta josta hitsataan yhteen jne et saisi yhtä "tehokkaat" kuin tehdastekoiset? houkuttelee kyllä tekemään itse kun ei tulis maksamaan juuri mitään. Meinasin sen CAI:n kans tehdä itse, ostan vaan sopivan filtterin ja tekasen muutamat mutkat niin siinähän taas säästyy euroja 

FORD MUSTANG GT 95
Asiasta voi lukea yllättäen täältä, page 1:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 43&start=0
ja siitä kun seuraatte Dynoilta 2:n topikkiin niin datat löytyy ilman X:ää ja X:llä.
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 43&start=0
ja siitä kun seuraatte Dynoilta 2:n topikkiin niin datat löytyy ilman X:ää ja X:llä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Kahdesta Y:stä saa helposti todella nätin ja toimivan X kohdan. Vaan eipä tuo putkiston itse tekeminenkään ilmaista ole. Mutkat ja suorat maksaa, puhumattakaan kunnollisista äänenvaimentimista.
Itse tässä suunnittelen jos talvella askartelisi tuohon SN koriseen takaputket uusiksi. Isot Simonssiin vaimentimet akselin eteen, a' 69€ per kpl, puskurin taakse pikku pöntöt a' 50€ per kpl ja päät noin a' 60€ kpl. Tuosta tulee jo 358€ johon päälle vielä itse putket, oikeanlaiset liitokset, lankaa, kaasua, maalia ja omaa intoa. Toki sen halvemmallakin saa tehtyä, mutta ei se ole sama asia.
Itselläni on etuputki BBK:n katiton X, johon on kyllä pakko askarrella pöntöt laipoilla väliin jotta pääsisi typerästä pärinästä eroon ja katitkin saisi helpolla kiinni leimalle.
Itse tässä suunnittelen jos talvella askartelisi tuohon SN koriseen takaputket uusiksi. Isot Simonssiin vaimentimet akselin eteen, a' 69€ per kpl, puskurin taakse pikku pöntöt a' 50€ per kpl ja päät noin a' 60€ kpl. Tuosta tulee jo 358€ johon päälle vielä itse putket, oikeanlaiset liitokset, lankaa, kaasua, maalia ja omaa intoa. Toki sen halvemmallakin saa tehtyä, mutta ei se ole sama asia.
Itselläni on etuputki BBK:n katiton X, johon on kyllä pakko askarrella pöntöt laipoilla väliin jotta pääsisi typerästä pärinästä eroon ja katitkin saisi helpolla kiinni leimalle.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 28
- Liittynyt: 25 Touko 2005, 08:26
- Auto: Mustang II -76 Luiskaperä
IKuisuusrojekti
4.6L 4V Modular+maxxecu+4R70W manuaL+lincoln mk8 IRS - Paikkakunta: Lohja
x vai h ,no perkuta x
Siitä x auki leikkaamisesta. Meikäläisen olemattoman virtausopin mukaan olisi varmaankin sitä parempi mitä suuremman aukon saat sinne putkien välille tehtyä jotta kaasut pääsevät virtaamaan jouheasti putken loppua kohti ja painesysäykset vaikuttavat puolelta toiselle . Eli putki jatkuisi ikäänkuin suorana tuon x läpi . Jos en hirveästi ole väärässä niin vielä parempi putki olisi sellainen jossa putket yhdistyisivät yhdeksi peltisarjojen jälkeen . Mutta kyseinen putki pitäisi olla jo melko kookas jööti eikä ainakaan meikäläisen auton alle sellainen pasuuna mahdu ja pitäähän kasissa tupla putket olla.
Jos meni pahasti pieleen niin korjatkaa.
Jos meni pahasti pieleen niin korjatkaa.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Joo kuuntelin jokin aika sitten huulipyöreänä erään kansivirittäjän puheita optimaalisesta putkistosta varttimailikisoissa:
Kuivasumppuvoitelu että saadaan tilaa koneen alle, letitetään tietyssä järjestyksessä primäärit ja yhdistetään yhteen suureen kollektoriin joka kapenee (vai oliko se levenee...) loppua kohti ja sitten voi vielä jakaa sen kahteen ohuempaan putkeen. Että tämmöistä.
Oli sitä mieltä että pakoventtiilin jälkeinen osa moottorista on se mihin eniten jätetään tehoja hyödyntämättä. Olisi saatavissa erittäin suuria prosenttuaalisia parannuksia jos paneuduttaisiin tarkemmin pakosarjoihin ja putkiin. Ei varmaan väärässä.
Kuivasumppuvoitelu että saadaan tilaa koneen alle, letitetään tietyssä järjestyksessä primäärit ja yhdistetään yhteen suureen kollektoriin joka kapenee (vai oliko se levenee...) loppua kohti ja sitten voi vielä jakaa sen kahteen ohuempaan putkeen. Että tämmöistä.
Oli sitä mieltä että pakoventtiilin jälkeinen osa moottorista on se mihin eniten jätetään tehoja hyödyntämättä. Olisi saatavissa erittäin suuria prosenttuaalisia parannuksia jos paneuduttaisiin tarkemmin pakosarjoihin ja putkiin. Ei varmaan väärässä.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."