Cleveland stroker-projekti
Cleveland stroker-projekti
Huomasin Moottori & voimansiirto osioissa olevan vähän hiljaista joten tuikataan nyt jotain topikkia alulle. Tämä saattaa olla kiinnostava, koska kyllähän noita Clevejä autoissa paljon on.
Saatiin juuri valmiiksi 351C Cleveland stroukki-moottori, joka menossa kimppa-autoon ja vähän niinkuin omaan käyttöön. Moottori oli loppuun ajettu std-lohko, jolla kyllä olisi voinut puksutella vaikka Rovaniemelle ja takaisin mutta ei siitä öljynpainemittarin neula olisi paljon nollasta silläkään matkalla värähtänyt.
Sisältä löytyi ehjät kiertokanget, pahasti kulunut mutta korjauskelpoinen kampi, ja kaikki muu sulattotavaraa. Itse lohko std, ja hyvä aihio täysremontille.
Ennakkoluulottomasti tuli laskeskeltua eri vaihtoehtojen hintoja ja iskun pidennus ei ollujen lopuksi ihan älyttömästi maksanut. Kokonaisuus on tehty merkkiosista mutta budjetilla, tämä on kuitenkin kauppakassiauton moottori eikä mikään kilpuri.
Laitettiin sisään 3.850" -iskuinen kampi hiukan spesiaaleilla pienillä 2.100" kk-journaleilla, 6" takokiertokanget, ja SRP:n takomännät. Iskuntilavuutta tulee se normaali 393cid. Tälläisessä paketissa ei tarvitse tehdä lohkoon mitään viisteitä, kaikki mahtuu pyörimään hyvin. Öljynkiertoon tehtiin se perinteinen rajoitinratkaisu, eli Moroson valmiilla sarjalla rajoitettiin nokka-akselin voitelua ja siten tuetaan voitelua kampiakselille.
Kannet (2V) rempattiin uusilla vakioventtiileillä ja pakopahkat snurrattiin pois, sekä vähän tuli touhuttua palotiloissa. Venttiilikoneisto on vakio nokka-akselia lukuun ottamatta. Lohkoon tehtiin kaikki tarvittavat työt. Puristukset on maltilliset 10:1, ja nokka näin "isoon" moottoriin suht maltillista keskitasoa.
Veikkaan, ettei ehdi maito hapantua tai tuskin lapset myöhästyvät yleisurheiluharkoista ensi kesänä.
Opetukset tästä tapauksesta ainakin minulle olivat:
- Cleve on ihmeen vahvan moottori, ja ihan öljynpaineettomana väsyneenäkin vielä jaksaa mennä, jopa kohtuu kulutuksella (bensan osalta, öljy on ihan toinen juttu)
- stroukkaaminen on helppoa
- osatarjonta ihan kohtalainen ehkä lukuun ottamatta kunnollisia ja järkevänhintaisia kansia ja imusarjoja, niitä ei ole kauheasti tarjolla mutta on kuitenkin. Toisaalta Cleven omat kannetkin ovat jonkunmoiset, varsinkin 4V. Kansien ja imusarjojen kohdalla Cleve-mies köyhtyy selvästi enemmän kuin 302 -pohjaista moottoria rakenteva.
Saatiin juuri valmiiksi 351C Cleveland stroukki-moottori, joka menossa kimppa-autoon ja vähän niinkuin omaan käyttöön. Moottori oli loppuun ajettu std-lohko, jolla kyllä olisi voinut puksutella vaikka Rovaniemelle ja takaisin mutta ei siitä öljynpainemittarin neula olisi paljon nollasta silläkään matkalla värähtänyt.
Sisältä löytyi ehjät kiertokanget, pahasti kulunut mutta korjauskelpoinen kampi, ja kaikki muu sulattotavaraa. Itse lohko std, ja hyvä aihio täysremontille.
Ennakkoluulottomasti tuli laskeskeltua eri vaihtoehtojen hintoja ja iskun pidennus ei ollujen lopuksi ihan älyttömästi maksanut. Kokonaisuus on tehty merkkiosista mutta budjetilla, tämä on kuitenkin kauppakassiauton moottori eikä mikään kilpuri.
Laitettiin sisään 3.850" -iskuinen kampi hiukan spesiaaleilla pienillä 2.100" kk-journaleilla, 6" takokiertokanget, ja SRP:n takomännät. Iskuntilavuutta tulee se normaali 393cid. Tälläisessä paketissa ei tarvitse tehdä lohkoon mitään viisteitä, kaikki mahtuu pyörimään hyvin. Öljynkiertoon tehtiin se perinteinen rajoitinratkaisu, eli Moroson valmiilla sarjalla rajoitettiin nokka-akselin voitelua ja siten tuetaan voitelua kampiakselille.
Kannet (2V) rempattiin uusilla vakioventtiileillä ja pakopahkat snurrattiin pois, sekä vähän tuli touhuttua palotiloissa. Venttiilikoneisto on vakio nokka-akselia lukuun ottamatta. Lohkoon tehtiin kaikki tarvittavat työt. Puristukset on maltilliset 10:1, ja nokka näin "isoon" moottoriin suht maltillista keskitasoa.
Veikkaan, ettei ehdi maito hapantua tai tuskin lapset myöhästyvät yleisurheiluharkoista ensi kesänä.
Opetukset tästä tapauksesta ainakin minulle olivat:
- Cleve on ihmeen vahvan moottori, ja ihan öljynpaineettomana väsyneenäkin vielä jaksaa mennä, jopa kohtuu kulutuksella (bensan osalta, öljy on ihan toinen juttu)
- stroukkaaminen on helppoa
- osatarjonta ihan kohtalainen ehkä lukuun ottamatta kunnollisia ja järkevänhintaisia kansia ja imusarjoja, niitä ei ole kauheasti tarjolla mutta on kuitenkin. Toisaalta Cleven omat kannetkin ovat jonkunmoiset, varsinkin 4V. Kansien ja imusarjojen kohdalla Cleve-mies köyhtyy selvästi enemmän kuin 302 -pohjaista moottoria rakenteva.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Cleveland stroker-projekti
Mainstream harrastaa 302/351w pohjaisia moottoreita, Cleveland on hieman jäänyt siinä jalkoihin, mutta ei moottoria parane aliarvioida. Clevelandeilla on oma harrastekuntansa ja kirein Cleveland minkä viimeksi olen nähnyt oli Sandbergin entinen kisa 550hv 351c, jenkasi aivan helevetisti - natikoissa josku 19xx Humaloja isokopassa se taisi möyhytä???
302/351w on äkkiseltää helpompi valinta, lohkoja on saatavilla pilvin pimein verrattuna clevelandeihin. Clevelandin ehkä suurin ongelma on se että hiperf käytössä 0,040" on suurin suositeltu porausraja. Pienellä kansien hieromisella saa windsor lohkoon Clevelandin kannet toimimaan - tämä oli varsin suosittu toimenpide aikoina jolloi winsoreihin ei saanut kunnon kansia. Nykypäivänä kun kansia on saatavilla lähes 500cfm asti windsor koneille on Clevelandin kansien windsoriin sorvaaminen kyseenalaista - hörhöilynä se kyllä toimisi.
4V Cleveland tykkäisi varmati kasvaneesta iskusta, isot kannet saataisiin toimimaan paremmin ja vääntöä lisää alarekisteriin. Jos minulla olisi Cleveland osina, niin en empisi hetkeäkään pientä stroukkia.

4V Cleveland tykkäisi varmati kasvaneesta iskusta, isot kannet saataisiin toimimaan paremmin ja vääntöä lisää alarekisteriin. Jos minulla olisi Cleveland osina, niin en empisi hetkeäkään pientä stroukkia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Cleveland stroker-projekti
Tostahan saisi mainion testin, stroukki Cleveland vastaan stroukki Windsor!




Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Cleveland stroker-projekti
Tapahtuu, kuomaseni, tapahtuu...Homer65 kirjoitti:Tostahan saisi mainion testin, stroukki Cleveland vastaan stroukki Windsor!![]()
![]()
Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Cleveland stroker-projekti
Vaikea on testi, koska todella harvoin on kaksi identtiseksi rakennettua mottia rinnakkain penkissä. Eri asia on, jos esim. orggis 351w rauta motti laitetaan rinnakkain orggiksen 351c rautamotin kanssa. Vaihda niihin sitten nokka-akseli, kaasari ja keinut rajumpaan. 99,5% todennäköisyydellä Cleveland potkii windsoria vyön alle. Sama isku, sama poraus, Clevelandissa isommat kannet. Erilaisten moottorien vertailun perusteella tehtävien oikeiden johtopäätösten tekeminen on vaikeaa. Turbottu 200 cid mottia jos vertaillaan vakioon 400M Clevelandiin niin luulisin että turbo 200 cid on kovassa kurssissa. Tuosta jos tekee johtopäätöksen että 200 cid on parempi virikone kuin 400M niin ollaan syvälle metsässä.GT-350 kirjoitti:Tapahtuu, kuomaseni, tapahtuu...Homer65 kirjoitti:Tostahan saisi mainion testin, stroukki Cleveland vastaan stroukki Windsor!![]()
![]()
Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Cleveland stroker-projekti
Jotta tuosta saataisiin tasaväkinen kamppailu, eikös moottoreiden pitäisi olla samankokoisia? Jos lasketaan hp/cid eikös W vie voiton tuossa...GT-350 kirjoitti: Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Re: Cleveland stroker-projekti
Tosin Cleve antoi tasoitusta 2V rautakansien kansien (ok, olinhan minä ja Tomi Laine niitä jo hieman portannut, sekä Marko Someroja viimeistellyt venttiilit ja seetit) ja laahaavan nokka-akselin myötä. 327 Windsorissa sitä vastoin AFR hatut ja rullanokka riittävillä asteilla.65HT kirjoitti:Jotta tuosta saataisiin tasaväkinen kamppailu, eikös moottoreiden pitäisi olla samankokoisia? Jos lasketaan hp/cid eikös W vie voiton tuossa...GT-350 kirjoitti: Viime syksynä varsin vastaava kaksintaistelu tapahtui, kun stroukkaamaton Cleve ja 327W olivat samassa paikassa samaan aikaan...silloin Cleve voitti 3hp:lla. Molempien numerot alkoivat nelosella.
Mielestäni todella hyvin +400 hp 2V cevelandista.
Itse pidän Clevelandia parempana (ei 351M eikä 400) koska siinä on pienempi halkaisija runkolaakereissa kuin 351W moottorissa (jos kyseessä vakio tuotanto lohkot, Aussi cleve noista tietenkin parhain). Lienee juuri tuosta syystä noissa after market 351W lohkoissa celevelandin runkolaakeri koko (2.749” Std 351 Cleveland).
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Cleveland stroker-projekti
Otatteks te tän nyt vähän tarkoitusta vakavammin
Onhan se vaan niin, että kun 2 yksilöä laitetaan peräkkäin tai vierekkäin (vrt. esim. strip) niin pieni vähintäänkin leikkimielinen kisanpoikanenhan siitä syntyy.
Mutta takaisin tähän Clevelandiin. Itse olen aprikoinut että mihin asti nuo suht vakiot 2V -kannet riittävät, ja paljonko kuutiotilavuuden kasvu näkyy numeroissa. Tämän moottorin pieni jarru taitaa olla myös tuo Performer -imusarja, mutta sille ei nyt voi mitään. Hookerin peltisarjat tässä on ja päälle tulee näillä näkymin 750 Hollikka vakuumi lisättynä 2-puolen suutinpaletilla. Kauheasti paineita ei oteta, tämähän oli vain pakollinen koneremontti väsyneeseen kauppakassiauton moottoriin, ja kun kerran pienehköllä lisäsatsauksella sai hiukan lisää niin samalla se tehtiin.

Onhan se vaan niin, että kun 2 yksilöä laitetaan peräkkäin tai vierekkäin (vrt. esim. strip) niin pieni vähintäänkin leikkimielinen kisanpoikanenhan siitä syntyy.
Mutta takaisin tähän Clevelandiin. Itse olen aprikoinut että mihin asti nuo suht vakiot 2V -kannet riittävät, ja paljonko kuutiotilavuuden kasvu näkyy numeroissa. Tämän moottorin pieni jarru taitaa olla myös tuo Performer -imusarja, mutta sille ei nyt voi mitään. Hookerin peltisarjat tässä on ja päälle tulee näillä näkymin 750 Hollikka vakuumi lisättynä 2-puolen suutinpaletilla. Kauheasti paineita ei oteta, tämähän oli vain pakollinen koneremontti väsyneeseen kauppakassiauton moottoriin, ja kun kerran pienehköllä lisäsatsauksella sai hiukan lisää niin samalla se tehtiin.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Cleveland stroker-projekti
Ford 351 C2V iron venttiilit 2.03"/1.67"GT-350 kirjoitti:Mutta takaisin tähän Clevelandiin. Itse olen aprikoinut että mihin asti nuo suht vakiot 2V -kannet riittävät, ja paljonko kuutiotilavuuden kasvu näkyy numeroissa. Tämän moottorin pieni jarru taitaa olla myös tuo Performer -imusarja, mutta sille ei nyt voi mitään. Hookerin peltisarjat tässä on ja päälle tulee näillä näkymin 750 Hollikka vakuumi lisättynä 2-puolen suutinpaletilla. Kauheasti paineita ei oteta, tämähän oli vain pakollinen koneremontti väsyneeseen kauppakassiauton moottoriin, ja kun kerran pienehköllä lisäsatsauksella sai hiukan lisää niin samalla se tehtiin.
virtaamat at 28 Inches of Water
imu 0,400" 200cfm 0,600" 199cfm
pako 0,400" 143cfm 0,600" 163cfm
höyryä luvassa noin 400 - 450 hp
vs.
Ford Aussie 2V Ported John Brides Iron, venttiilit 2.08"/1.65"
virtaamat at 28 Inches of Water
imu 0,400" 240cfm 0,500" 246cfm
pako 0,400" 140cfm 0,500" 160cfm
höyryä luvassa noin 450 - 500 hp
Eiköhän noilla vakio 2V kansilla tuossa koneessa pääse jo aika pitkälle. Tuolla kombinaatiolla kannattaa pyrkiä vahvaan vääntö myllyyn. Kansien ja imusarjan virtaukset loppu jos nokkaa antaa liikaa.
Clevelndit sitten tykkää hieman isommista kaasareista, niin tuo 750 vac. Holley saattaa jäädä pieneksi huipputehon osalta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Cleveland stroker-projekti
Noita virtauslukuja taitaa olla joka lähtöön, yksi versio löytyy niinkin läheltä kuin Natikka -lehdestä, jossa USA 2V -kansi on mainittu 230cfm / 172cfm, tehopotentiaali 473hp.
Vääntömoottorihan tästä tuli. 750 Holisti riittää auton peruskäyttötarkoitukseen varmasti, ja jos se loppuun niin kyllä samaan paikkaan loppuu myös tuo imusarja.
Vääntömoottorihan tästä tuli. 750 Holisti riittää auton peruskäyttötarkoitukseen varmasti, ja jos se loppuun niin kyllä samaan paikkaan loppuu myös tuo imusarja.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Cleveland stroker-projekti
Jotenkin kiehtoo 4V Cleve strokeri, motilla on murhamoottorin maine ja ehkä siksi että ei tarvitsisi tehdä paljon muuta kuin kuutioita niin paljon kuin saa ja puristusta sopivasti. Ehkä kyytipojaksi CompCams XE274H ja vähän imistä. Niin, ja siinä olisi niitä kierroksia paljon, soundi on puoli ruokaa. Sininen "vakiomoottori" sitten kenkälusikalla ja lekalla 1300kg manuaali earlyyn ettei "ohut" alavääntö kiusaa.
En ole moisella ajanut mutta lieneekö se alavääntö niin ohutta Ooppeliin verrattuna?
En ole moisella ajanut mutta lieneekö se alavääntö niin ohutta Ooppeliin verrattuna?
1966 HT 347 Stroker
Re: Cleveland stroker-projekti
MONTTU kirjoitti:motilla on murhamoottorin maine ja ehkä siksi
En ole moisella ajanut mutta lieneekö se alavääntö niin ohutta Ooppeliin verrattuna?
Kyyllä 4vee Cleeve vääntää, mie en oikeen ymmärrä (enkä paljon yleensä muutakaan) mistä se alavääntöpuuteteoria on lähtösin, omalla koneella tietty sitä vielä on kun nenäkeppi on maltillinen, ja rutistusta on nykyisin riiittävästi.. ööää ja jos tosiaan tuntuu että alavääntö ei riitä,niin painaa pedaalia syvempään




- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Cleveland stroker-projekti
no joku pikkulohko.SamiM kirjoitti:Se on 400, eikä 400M.Fastback kirjoitti:400M
8000 rpmPeteP kirjoitti: ..ja kierrostenrajoittimen

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Cleveland stroker-projekti
Eipä se niin valtavaa se vääntö alle 2000 1/min ole, varsinkaan jos on yhtään nokkaa.
Mulla on tuossa tuo compin xe284 ja aika vaikeeta on liikkeellelähtö kakkosella alkavalla perällä. Mutta sitten kun liikkeellä ollaan ja 3000:n päällä kun linttaa pedaalin pohjaan, niin lukottomalla kyllä pikkurattaat huutaa. Ja nätisti kiertää tonne 7000-7500. Äänimaailma kyllä muuttuu melkoisesti kun päästään 4000-5000 paremmalle puolelle.
Nyt vaan alkoi vesiplommit hapertua siihen malliin, että taidan talvella nostaa koneen pois ja pitää vähän mietintätaukoa.
Tiedä vaikka keväällä rullais nääskaar henkinen cleevu tallista ulos
.
Mulla on tuossa tuo compin xe284 ja aika vaikeeta on liikkeellelähtö kakkosella alkavalla perällä. Mutta sitten kun liikkeellä ollaan ja 3000:n päällä kun linttaa pedaalin pohjaan, niin lukottomalla kyllä pikkurattaat huutaa. Ja nätisti kiertää tonne 7000-7500. Äänimaailma kyllä muuttuu melkoisesti kun päästään 4000-5000 paremmalle puolelle.
Nyt vaan alkoi vesiplommit hapertua siihen malliin, että taidan talvella nostaa koneen pois ja pitää vähän mietintätaukoa.
Tiedä vaikka keväällä rullais nääskaar henkinen cleevu tallista ulos

-71 HT 351C 4v