Sivu 1/9

Keskustelua moottorin huohotuksesta

Lähetetty: 01 Syys 2005, 15:34
Kirjoittaja Ahti
Elikkä miten rakennan koneeseeni oikein toimivan huohotusjärjestelmän.
Vaihtoehtoja voisi olla esim:

-toiseen venakoppaan breather ja toisesta letku ilmanputsarin alalautaseen
-toiseen breather ja toisesta letku pakosarjaan
-toiseen breather ja toisesta letku purkkiin
-toiseen breather ja toisesta PCV ventt. kautta imusarjaan tai ilmanputsarille.
-molemmista kopista letkut johonkin...
-joku muu???miksi?

Lähetetty: 02 Syys 2005, 08:45
Kirjoittaja Mexico65
Molemmista venakopista suoraan kannuun. Kannun täytyy tietysti olla myös vapaasti hengittävä, kannun tarkoitus on vain kerätä öljysumu talteen. Kannusta voi laitta letkun jonnekin suojaiseen paikkaan tai laittaa kannuun hengittävän korkin. Kannun koko voisi olla jotain 1-3 litran luokkaa.

Toinen ehkä vähäenemmän töitä vaativa ratkaisu on vetää huohotus pakosarjan kolektoriin, sarjaa valmistaa esim. Moroson. Tämä ratkaisu ei kärytä konehuoneessa ja öljy höyryt palaa putkissa eikä ole näin harmina.

Sinun tapauksessa en näe muita vaihtoehtoja.

Lähetetty: 05 Syys 2005, 21:34
Kirjoittaja ROKI
457 kirjoitti:Molemmista venakopista suoraan kannuun. Kannun täytyy tietysti olla myös vapaasti hengittävä, kannun tarkoitus on vain kerätä öljysumu talteen. Kannusta voi laitta letkun jonnekin suojaiseen paikkaan tai laittaa kannuun hengittävän korkin. Kannun koko voisi olla jotain 1-3 litran luokkaa.

Toinen ehkä vähäenemmän töitä vaativa ratkaisu on vetää huohotus pakosarjan kolektoriin, sarjaa valmistaa esim. Moroson. Tämä ratkaisu ei kärytä konehuoneessa ja öljy höyryt palaa putkissa eikä ole näin harmina.

Sinun tapauksessa en näe muita vaihtoehtoja.
Kävin moroson sivuilla mut en löytänyt kuvaa moisesta, kiinnostais nähdä mimmonen viritys jos tekis sit itte sen.

Lähetetty: 06 Syys 2005, 08:45
Kirjoittaja Mexico65
Sory :oops:
Valmistaja olikin Milodon.
http://www.milodon.com/main.htm

VAC-U-PAN
Highly effective method of achieving optimum power through significantly reducing internal pressures. Breather of the unit attaches to valve cover and probe is inserted into header. Exhaust scavenging pulls pressure and blow- by out of motor. Complete kit including chrome breathers. Not for use with street mufflers.

Lähetetty: 06 Syys 2005, 09:10
Kirjoittaja HighPsi5O
Mulla oli 65:sessa tuo Milodonin systeemi kiinni. Se imee kyllä tehokkaasti. Hitsataan vaan kollektoriin kiinni suulake, jonka läpi pakokaasut virtaavat ja aiheuttavat alipainetta. Suulakkeeseen tulee kiinni takaiskuventtiili ja siitä letku venakoppaan. Yksinkertainen ja tehokas. Myös mr.Gasket myy samoja palikoita, ja hinta on puolet Milodonista. Itse huomasin tuo liian myöhään aikoinaan noita ostaessa.

http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp

Vähän niin kuin köyhänmiehen alipainepumppu, mutta erittäin toimiva ja hyötysuhdekin on hyvä, kun imee "itsestään". :lol:

Lähetetty: 06 Syys 2005, 09:46
Kirjoittaja Tapsa
jep! kollektoreihin asennettavat toimii parhaiten
kilpakäytössa, valmistajat eivät suosittele kadulle
koska pakosarjoissa ei ole alipainetta tarpeeksi pienillä
kierroksilla. Jos haluu todella toimivan huohotus järjestelmän
joka ei sotke moottoria sisältä ja toimii kaikilla kierrosalueilla on
alipaine pumppu säädettävällä imuventtiilillä ja kerääjäsäiliöllä .
tosin ei ole halvin ratkaisu muistaakseni jones racing tai performance
valmistaa valmista street sarjaa jos ei löydy kotitallista tarvittavia
kilkkeitä = TI miehille tarvittavat kilkkeet: Kampiakseliin lisä urapyöra
hihnalle, ehjä saastepumppu hihnapyörällä ,airpulse, thermactor, millä nimellä sitä kutsutaankin, käytetään käänteisesti
joka on lähes joka saaste moottorin kyljessä joka puhaltaa
pakosarjoihin ilmaa jotta saadaan päästöt pieniksi , tarvittava määrä
sopivaa letkua joko venakoppaan tai imusarjaan liittimet
kerääjä säiliö voi olla mikä tahansa missä on tyhjennys venttiili
alipaine mittari jotta näkee paljonko on vakuumia moottorin sisällä
kanteen tai johonkin kopan kohtaan säädettävä alipaine venttili
jos pumpun imu on liian voimakas sopiva vakuumi alue 10-15hg
sama kuin normaali moottorin imusarjan alipaine!
en muista paljonko baareissa mutta väityksillä voi myös pelata
jos on liikaa tai liian vähän ,loiske levy imupuolen eteen ettei hörppää
turhan paljoa öljysumua keinukoneistosta ja täytä säiliötä hetkessä
tämä systeemi on käytössä ainakin todellissä HIGH COMP moottoreissa
Race versiota en suosittele koska pumppujen laakerivoitelu ei ole
suuniteltu pitkiin periodeihin ja on liian tehokkaita kadulle 8)

Lähetetty: 08 Syys 2005, 16:08
Kirjoittaja Tapsa
tässä linkki valmis sarjan valmistajaan
ja muutakin infoa tästä asiasta
muitakin osia näyttää olevan tuotevalikoimassa 8)
ja jos sillä sais taas muutaman hepan lisää, tosin ei halvimpia... :wink:
http://www.gzmotorsports.com/

Lähetetty: 08 Syys 2005, 21:40
Kirjoittaja ROKI
No nyt löyty kuvia, tuo on helppo tehdä ite kun löytyy sopivat kuumuutta kestävät takaiskut, aika arvokkaita nuo valmiit paketit, eikun tuumasta toimeen.

Lähetetty: 09 Syys 2005, 09:12
Kirjoittaja Tapsa
saastelaitteiden takaiskut kestävät
ainakin räkreiskäytössa , 45 asteenkulmaan pituussuunnassa
kollektoriin , 2" pituus jos niitä käytetään
pumppu itse ei tarvi takaisku venaa
no perinteinen purkkihuohotus on varmasti ainakin edullisempi :wink:

Lähetetty: 09 Syys 2005, 13:31
Kirjoittaja Ahti
Tapsa kirjoitti:tässä linkki valmis sarjan valmistajaan
ja muutakin infoa tästä asiasta
muitakin osia näyttää olevan tuotevalikoimassa 8)
ja jos sillä sais taas muutaman hepan lisää, tosin ei halvimpia... :wink:
http://www.gzmotorsports.com/
Noi oli aika asiallisen tuntusia laitteita mutta tosiaan melko hintavia.

Toissapäivänä sitten hain korkeat alukopat lyttyyn lyötyjen peltikoppien tilalle. Laittelin kopat kiinni ja toiseen pcv:n kiinni, josta letku kaasarin ap-liitäntään ja toiseen "K&N" tyylisen breatherin. Eli aloitin ns. alkeista.

Pienen testilenkin ja 2/3 kaasu vedätyksen perusteella öljyä ei näy enää tunkevan mistään, auto ei paljo savuta ja tikku pysyy paikoillaan.
Toisaalta vaikuttais siltä että tyhjäkäynti on vähän raskaampaa/huonompaa, ilmeisesti seoksia pitänee korjata vähän.

Eilen vetelin sellasen 100km lenkin ja öljyt pysyy nyt sisällä vaikka vähän kormuuttaiskin. Kuumana tyhjäkäynnillä näyttäis kyllä vieläkin öljy palavan, kierroksilla ei niinkään.

Lähetetty: 07 Helmi 2006, 21:29
Kirjoittaja Homer65
457 kirjoitti:Sory :oops:
Valmistaja olikin Milodon.
http://www.milodon.com/main.htm

VAC-U-PAN
Highly effective method of achieving optimum power through significantly reducing internal pressures. Breather of the unit attaches to valve cover and probe is inserted into header. Exhaust scavenging pulls pressure and blow- by out of motor. Complete kit including chrome breathers. Not for use with street mufflers.
Toimiikos noi nyt sitten katukäytössä?

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Lähetetty: 28 Tammi 2008, 21:55
Kirjoittaja 65HT
Mitenkäs pelkästään kahdella breatherilla? Ei ollenkaan pvc-kaasarisysteemiä? Tuleeko jotain ongelmia?

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Lähetetty: 29 Tammi 2008, 07:52
Kirjoittaja Mexico65
65HT kirjoitti:Mitenkäs pelkästään kahdella breatherilla? Ei ollenkaan pvc-kaasarisysteemiä? Tuleeko jotain ongelmia?
Ei tule, jos kone on miedosti viritetty eikä lähtökohtaisesti huohota kohtuuttomasti.

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Lähetetty: 29 Tammi 2008, 10:11
Kirjoittaja 65HT
Kiitos. :D

Re: Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä

Lähetetty: 29 Tammi 2008, 17:26
Kirjoittaja Fastback
Miedossakin katuajossa käyttäisin kyllä PCV-venttiiliä kuten tehdas on alunperin suunnitellut. Toiseen koppaan hengittävä korkki ja toiseen PCV-venttiili josta alipaineletku kaasarille. Noin se ainakin toimii.