Suomen tehokkain Ford katuisolohko

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Sport 65
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9"
Paikkakunta: Orimattila

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Sport 65 »

Topias74 kirjoitti:Nimenomaan... Niin minäkin tekisin voimamoottorin kun ois sitä paalua! Eli kaikki pyörii rahan ympärillä, ne joilla sitä on, tekee niitä voimamoottoreita, ja kellä ei oo paalua, tyytyy ostelemaan niitä muiden vanhoja käytettyjä osia, jos niistä sais jotain kasaan. Näin se vaan on. :(
Kyse on kuitenkin enemmän asioiden priorisoinnista ja halusta. Tuollaisen 650-700 hp isolohko motin rakentaa alle 10 ooo eur. Ei voi olla mahdoton summa jos on muutenkin vara harrastaa amerikanautoilua. Hommaa auton missä on valmiiksi 429-460 motti. Uspartsissa 557 stroukkisarja 2500, scj kannet reilu kolme tonnia, käytettyä kaasaria ja imusarjaa ym. pitäisi onnistua jos tuollaista oikeasti tarvitsee.

edit. korjattu typo sivistyssanasta
Viimeksi muokannut Sport 65, 23 Loka 2013, 21:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Avatar
Sport 65
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9"
Paikkakunta: Orimattila

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Sport 65 »

kaara91 kirjoitti:Kiitos tuosta jälkikirjoituksesta. Kuvittelin näissä isolohkojen tehoissa lähinnä samoja litratehoja kuin pikkumotissakin. Kestäähän tuo pikkumottikin 6-700hp aikansa. Tuon litratehon kun vääntää isolohkoon loppuu siitäkin vakiona lujuuskertoimet, kuten itsekin sanoit. Mitä lohkojen hintaan tulee. Valumöykkyjä saa kuten tuo vertailumoottorinkin lohko jollain taalalla Ebaylta. Kuitenkin tuo 4000 ei ole kaukana koneistuksineen saati, että käytettään alumiini lohkoa. Ei tässä nyt niin kauas ole kiveä heitetty, että noiden arvioiden mukaan mut pitäisi noista muutamasta lauseesta hirttää. Tuleepahan ainakin tietoa isolohkosta. Ja hyvä näin.Tosiasiassahan tämäntehoiset moottorit oli ne pieniä tai suuria käyvät ainakin katukäytössä vain 1-2% täydellä teholla elinajastaan. Mitenkähän kävisi jos niillä ajettaisiin yksikin ovaali kisa lätkä laudassa. Tai vaan yksi rengaskerta. Mikähän mahtaisi olla aika kun sanoisivat poks. Jo tuo venttiilikoneisto pelkästään armottomine ramppeineen ja jäykkine jousineen vaatii huoltoa kuten muutkin kilpailukäyttöön tarkoitetut nokkarampit edellyttää.
Missä vaiheessa ebaystä ostettu vakiolohko muuttui alumiinilohkoksi?
Hirttäminen ei ole ainoa vaihtoehto, voidaan käyttää myös kivitystä.
Todella hyvä että tulee isolohkoista tietoa edes tätä kautta, ei sitten tarvitse huudella mitä sattuu.
Todennäköisesti 10 000$ 750hp isolohko kestäisi ovaalin kiertoa pidempään kuin 5000$ 750 hp pikkulohko, nää on nyt vaan sellaisia arvailuja peruskoulupohjalta. :nenu: :nenu:
Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Otetaampa ihan rauhallisesti nämä lohko-jutut ja pidetään tämä osio vain näitä isolohko-juttuja varten.
Itselläni nuorempana jäänyt mieleen se Cammeri Rauhalan Reinon Mustangissa. Onko näitä motteja
päätynyt yhtään tänne Suomeen (=427 SOHC)? Ei ainakaan yhtään huhua-kuultua ole tiedossa.

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
Sport 65
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9"
Paikkakunta: Orimattila

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Sport 65 »

balez kirjoitti:3 kertaa voimansiirrossa ollu joo heikkoja kohtia, vaikka osat on olleet oikeasti laatu kamaa joten se siitä.. tosin eihän 750hp:ssa välttämättä tule noita ongelmia :wink: yks lysti mitä lohko maksaa ja mihin hintaan joku sen saa, kaikki ne ratkee kun tarpeeks kiusaa, toisilla aikasemmin ja toisilla myöhemmin. On olemassa ränttä tänttä vapareita mitkä ilman pakoputkia toimii just siinä tarkotuksessa mihin onkin tehty.. ja sit on nyky ruiskutekniikkaa ahdettuna, mikä toimii alhaalta ylös niin monta kertaa kun jaksat sitä kiusata. Molemmille konversioille propsit, tollanen vanha kaasari isolohko on brutaali ja törkeen makee mutta sitten kun haluu ajella mökille ilmastointi päällä niin valitsisin ehkä kumminkin sen miedomman ahdetun mikä tuottaa siltikin enemmän potkua.. oli se sitten iso tai pikkulohko. Ja mulla tosiaan on onneton 306 kaasuilla mikä tuottaa vain 340hp vaparina joten sen enempää en moottoreista tiedä, sivusta seurannut tovin kumminkin :)
On siellä sitten oltava voimaa, pro moditkin kuitenkin pärjää 9" perään perustuvilla ratkaisulla, vieläpä heikoiksi haukutuilla alumiini caseilla.

On mullakin jonkin verran ns. nykytekniikan turbomoteista, tosin vain mopopuolelta, litratehoa karvan alle 300 hp. Sillä ajettiin välillä kovaa ja välillä tourinkia välillä Nordkapp-Budapest-Barcelona, kahdessa vuodessa kuitenkin 30 tkm. Oli myös eka 200+mph katulaite Suomessa, muistaakseni vuonna 2003.

Mutta sellainen fast&furious tyyppinen moottori ei nyt vaan istu tälläiseen lähes museokuosiseen alkuperäiseen isolohkoautoon. Tuo nykyinen 385 sarjan motti oli jo siinä auton mulle tullessa, motti ja koko auto on duunattu -90 luvun lopussa amerikan maalla. Periaatteessa tähän autoon parhaiten sopisi perinteisesti mekaanisestiahdettu FE-moottori. Autossa ollut moottori otettiin kuitenkin auki koska siinä oli havaittavissa voiman puuttetta, varttimailin loppunopeus oli 195 luokkaa.

Moottorista ei löytynyt muuta vikaa kuin liian löysät venttiilinjouset ja tästä syystä munille menneet venttiilin seetit. Nämä asiat laitettiin kuntoon ja laakerit ja jakopää vaihdettiin uusiin, vaikka vanhat oli periaatteessa täysin kunnossa. Samoin alakertaa vahvistettiin varmuudeksi takoakselilla, kuitenkin oli tarkoitus kokeilla autossa jo valmiiksi olleita melko järeitä kaasusysteemejä.

Korjattu typo
Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Noniin, hyvä. Ei enää herneitä nenään. Yritä nyt sitten ottaa tämä kaikki tieto vastaan. Lue viesti ja odota huomiselle niin ei tarvitse taas selitetellä. Vaan anna asian hautua ja vastaa vasta huomenna. Normaali etiketti niin nettiforumeilla kuin yritysten välisessä viestittelyssä jos viesti saa hermot pintaan.

385-sarja suunniteltiin alun perin hiperf mielessä. Se on vaan ikävä tosiasia, että vissiin 385-sarjaan käytetty rauta oli 302 cid moottoreista pois. Tosiasiassa niin 385-sarja on ohutvalutekniikalla toteutettu moderni isolohko, se on viimeisi tulokas kolmen ison valmistajan isolohkoista. Moottorin suunnittelussa otettiin huomioon kisatouhuissa opittuja asioita. 429 Boss oli tämän linjan top dog, lohko kestää tehoja 1500 hv alueelle ja tämä siis ’69 lohkolla. Näin se vaan kaara on. Tuo tussahtanut +1000 hv BBF porsi kun vakio 1970 vuosimallin valukampura ei kestänyt yli 1500 hv tehoja – se lohko ei vissiin tiennyt että se on vakio. 429 lohko on aika tuju – tutustustuisit ennen kuin oletat ja huutelet.

Saahan moottorin nimi olla mörkö, kusilinko tai erektionvahvistaja moottoriperheestä riippumatta, jos sen suhnuksi nimeätte niin olkoot niin. Isolohko, pikkulohko ja modular ovat teknisesti rajattuja asioita ja niitä ei parane sekoittaa keskenään. Nyt vedätte asiaa omatoimisesti valitsemaanne suuntaan. Mitä olen ymmärtänyt niin tehojen puolesta suhnu kuljettaa foxia hienosti, mutta isolohkoa siitä ei tule ellette sitten vaihda sinne sellaista. Nyt kaarat yrittäkää toipua siitä ettei se motti ole isolohko, eikä siitä tule isolohko ennen kuin se on FE tai 385-sarjan moottori.

Litrateho on yleisesti se viimeinen oljen korsi, jota kuulee euro&japsi harrastajilta. Sitä voit ajaa litratehoilla autoa… On ihan yleisesti tiedettyä, että pienempi moottori vaan tuottaa suhteessa enempi voimaa mitä suurempi. Meikäläistä ei vaan kauheasti lämmitä se, että onko autossa 5 litraa ja 80 hv/litra, vai onko 7,5 litraa 70 hv/litra = kokonaisuus ratkaisee ja tässä tapauksessa ajan mielummin 525 hv moottorilla kuin 400 hv moottorilla – makuasioita tosin. Jos se nyt lämmittää litratehojen suhteen, niin yksi tuju isolohko vietti aikaa kadulla 2,16 hv / cid tehosuhteella, eli 132 hv/litra tehoilla ja joo se oli vapari se on extreme jo mun mittapuulla.

Eikö kukaan muu naura asiaa, jossa Type R kuski kehuskelee litratehoillaan ja se pestään 10-0 liikennevaloista tollaisella 400 hv pikkulohkolla. Sillä Honda äijällä on ainoa valopilkku elämässään se, että voi sanoa että tässä on litrateho paljon suurempi… no miettikööt sitä sitten siellä 300 metriä takanapäin.

Rauhalan Reinon Cammer meni Reinon mukana ruotsiin ja on edelleen herran omistuksessa. Jännä sattuma, että Reinon vanhalle naapurille täällä kotimaassa - pitkän linjan ford partisaanille - on tulossa yksi näistä TT BBF autoista. Samalla miehellä on blower isolohkoa ja isolohkoa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

cammerista kuulee välillä huhuja mutta todisteita ei ole vielä näkyny. toivottavasti semmonenkin joskus ilmaantuu päivänvaloon. :bileet:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Vakoilukuva dynotuksesta. Takki on auennut ja uho noussut potenssiin kolme.

Kuva
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 495
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Hämmennetään vähän lisää: Kaasella on on ollut dynomuulina normi 2-pulttinen 460, muistaakseni 80-luvun lohko jolla ovat testanneet mm. P51 kansia.Tehoa otettiin irti parhaimmillaan noin 800 heppaa ja takana oli jokin vuosi sitten noin 800 dynovetoa.
Toisaalta 80-luvun 302 lohkoja on mennyt keskeltä totaalisesti halki jo reilusti alle 500 hepan ahdetuissa moottoreissa.

Ja vielä kerta kiellon päälle: sport65:n 460 on todellakin vakio Ford-lohko, tosin 4-pulttinen sellainen.

:shock:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 495
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Fastback kirjoitti:Noniin, hyvä. Ei enää herneitä nenään. Yritä nyt sitten ottaa tämä kaikki tieto vastaan. Lue viesti ja odota huomiselle niin ei tarvitse taas selitetellä. Vaan anna asian hautua ja vastaa vasta huomenna. Normaali etiketti niin nettiforumeilla kuin yritysten välisessä viestittelyssä jos viesti saa hermot pintaan.

385-sarja suunniteltiin alun perin hiperf mielessä. Se on vaan ikävä tosiasia, että vissiin 385-sarjaan käytetty rauta oli 302 cid moottoreista pois. Tosiasiassa niin 385-sarja on ohutvalutekniikalla toteutettu moderni isolohko, se on viimeisi tulokas kolmen ison valmistajan isolohkoista. Moottorin suunnittelussa otettiin huomioon kisatouhuissa opittuja asioita. 429 Boss oli tämän linjan top dog, lohko kestää tehoja 1500 hv alueelle ja tämä siis ’69 lohkolla. Näin se vaan kaara on. Tuo tussahtanut +1000 hv BBF porsi kun vakio 1970 vuosimallin valukampura ei kestänyt yli 1500 hv tehoja – se lohko ei vissiin tiennyt että se on vakio. 429 lohko on aika tuju – tutustustuisit ennen kuin oletat ja huutelet.

Saahan moottorin nimi olla mörkö, kusilinko tai erektionvahvistaja moottoriperheestä riippumatta, jos sen suhnuksi nimeätte niin olkoot niin. Isolohko, pikkulohko ja modular ovat teknisesti rajattuja asioita ja niitä ei parane sekoittaa keskenään. Nyt vedätte asiaa omatoimisesti valitsemaanne suuntaan. Mitä olen ymmärtänyt niin tehojen puolesta suhnu kuljettaa foxia hienosti, mutta isolohkoa siitä ei tule ellette sitten vaihda sinne sellaista. Nyt kaarat yrittäkää toipua siitä ettei se motti ole isolohko, eikä siitä tule isolohko ennen kuin se on FE tai 385-sarjan moottori.

Litrateho on yleisesti se viimeinen oljen korsi, jota kuulee euro&japsi harrastajilta. Sitä voit ajaa litratehoilla autoa… On ihan yleisesti tiedettyä, että pienempi moottori vaan tuottaa suhteessa enempi voimaa mitä suurempi. Meikäläistä ei vaan kauheasti lämmitä se, että onko autossa 5 litraa ja 80 hv/litra, vai onko 7,5 litraa 70 hv/litra = kokonaisuus ratkaisee ja tässä tapauksessa ajan mielummin 525 hv moottorilla kuin 400 hv moottorilla – makuasioita tosin. Jos se nyt lämmittää litratehojen suhteen, niin yksi tuju isolohko vietti aikaa kadulla 2,16 hv / cid tehosuhteella, eli 132 hv/litra tehoilla ja joo se oli vapari se on extreme jo mun mittapuulla.

Eikö kukaan muu naura asiaa, jossa Type R kuski kehuskelee litratehoillaan ja se pestään 10-0 liikennevaloista tollaisella 400 hv pikkulohkolla. Sillä Honda äijällä on ainoa valopilkku elämässään se, että voi sanoa että tässä on litrateho paljon suurempi… no miettikööt sitä sitten siellä 300 metriä takanapäin.

Rauhalan Reinon Cammer meni Reinon mukana ruotsiin ja on edelleen herran omistuksessa. Jännä sattuma, että Reinon vanhalle naapurille täällä kotimaassa - pitkän linjan ford partisaanille - on tulossa yksi näistä TT BBF autoista. Samalla miehellä on blower isolohkoa ja isolohkoa.

heh heh..on pakko vähän herkistellä tosta Type R:stä, sorry vaan tää OT. Mulla on tallin seinällä kokosivun lehtimainos jostain 2000 luvun puolestavälistä jossa Honda mainostaa Civic Type R:ää : tässä autossa puhuu voima eikä jalopuujäljitelmä.
Ajoin Porin lentokentällä, oisko ollut 2006 tällaista slickseillä varustettua Civikkiä vastaan Futuralla. Olin oikeasti maalissa 150 metriä ennen idän ihmettä :lol: :lol: :shock:
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2110
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

12.6 ? Ei kovin tehokas, isolohko?
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Fastback »

nii-in, mutta on civissä varmaan 13" levyt.

http://www.youtube.com/results?search_q ... ayesh&sm=3

Tämä on Steve Ayeshin Mach 1, se on nyt ajanut 7s puolelle osakaasulähdöillä. Tällä on vartilla 6s aika kiikarissa lehtijousilla.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Fastback »

liittyy isolohkoon yhtäpaljon kuin civicci... tai no on tää isolohko Ford. Maailman nopein mustang. Tublaturpo BBF ausseista, millonkohan joku tekis tämmöösen täällä? Mä olen koittanut Californiaan maanpakoon lähtenyttä uhojuhoa tekemään tämmööösen... :D

"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
paltant.ponitalli
Addikti
Viestit: 300
Liittynyt: 07 Loka 2004, 20:23
Auto: mach1 1971 460+C6 manual+9"
GT 1994 Convert.
Paikkakunta: Karjakoski bank of a river

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja paltant.ponitalli »

pitkä matka vielä tohon...mutta eräs bb 466 nosseilla tullaan näkemään porin 1 west coasteissa edes viivalla.show tulikin jo natikoissa jos nyt joku aikakin,,,, :LMAO: :LMAO:
BIG BLOCK DIAMONDS ARE FOREVER 476 CJ
Avatar
Sport 65
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9"
Paikkakunta: Orimattila

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Sport 65 »

Kaikesta huolimatta isolohkollakin pääsee. Eilen Fairlanella varttimaili nykästy Alastarolla corvettepäivillä 9.931@223.60. Rata oli loistavassa kunnossa, 60ft 1.512, ilman breikkiä. Tosta on hyvä jatkaa.
Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2110
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Suomen tehokkain Ford katuisolohko

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

No ni. Ens natikoissa kun pamauttaa 8s ajan niin ei tarvi mutkatadalla sormet rakoilla pyörittää rattia! Ensi vuoden Ford champion, jos vaan viitsii edes vähän kiertää ympyrää.
Vastaa Viestiin