Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Sitten kun vielä ton seossuhteen sais valita mittarilla ;)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

AKK
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa: rallin polttoainesääntö 2014

Ote: "Meillä E85 on kilpailukäytössä melko uutta ja sitä halutaan nyt rajoitetusti kokeilla tarkkaillen samalla kansainvälistä kehitystä. Kansainvälinen autoliitto FIA otti aiemmin keväällä JWRC-sarjassa käyttöön E85 polttoaineen, jonka korkeasta etanolipitoisuudesta johtuen fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 % tavanomaisia moottoribensiinejä alhaisemmat. Teknisesti E85 antaa erinomaisen säädettävyyden turbomoottoreille ja apua moottorien lämpöongelmien ratkaisuun. Kansainväliset suuntaukset kilpa-autojen polttoaineiden kehityksessä painottuvat ympäristömielessä puhtaampien alkoholipohjaisten polttoaineiden suuntaan. Biobensiinin etanolikomponentti on uusiutuva energiavara ja se valmistetaan meillä Suomessa huoltoasemamyynnissä olevissa E85 bensiineissä yhdyskuntajätteistä ja on myös yhteiskunnallisen hyväksyttävyyden suhteen korkeimmat normit täyttävä polttoaine."
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Antti66HT kirjoitti:Sitten kun vielä ton seossuhteen sais valita mittarilla ;)
Totta. Mutta aika nopeesti oman auton metkut oppii ja tietää kuinka paljon missäkin tilanteessa voi tankata.. :wink: Onhan siitä tietysti vaivaa jos joutuu kahdesta mittarista tankkaan.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jos minulla olisi uudempi päästömittausten piinaama kesäauto, niin Re85 olisi erittäin pätevä vaihtoehto. Itseasiassa juuri nyt on tapetilla toiseen projektiin tulevan moottorin polttoaine ja olen erittäin paljon kallellaan tuohon jäte-etanoliin. Ruttu 13 kantturoille, karski nokka-akseli ja EFI tai etanoli karputraattori ja syöttöä. Aurassa ei vielä ole Re85 pistoolia ABC:lla tai St1:llä mutta alle 2v todennäköisesti tulee. Turussa ja Loimaalla lähimmät eli Re85 oletko valmis? Minä olen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Fastback »

fox50 kirjoitti:Mites käytännössä sitten e85 polttoaine lisää moottorin tehoja? eikös siinä kumminkin käytettävää "energiaa" ole paljon vähemmän kuin bensiinissä? Tai jos moottori tarvitsee enemmän etanolia kuin bensiiniä kuinka tuo jäähtuminen tapahtuu? Luulis että lämpötilat nousee jos ainetta tulee enemmän ja palaminen on nopeaa? Miten sytytys aikaisemmalle vai myöhemmälle?
etanolilla on alhaisempi syttymislämpötilä, joten lämpötila ei karkaa niin korkealla mitä bensalla. Vähempi sitoutunutta energiaa kyllä, mutta kun sitä syötetään enempi niin poweri tulee. Palaminen itseasiassa on hitaampaa mitä bensalla, eli seos palaa pidempään = saattaa tuottaa jopa enemmän voimaa - ainakin tasaisemmin. Ahdin moottorien kanssa etanolin kanssa tulee huolehtia riittävän usein öljynvaihdosta, sillä alkoholia sekoittuu moottoriöljyyn. Jos on vähän kilometrejä, niin eikun ölpät alas astiaan ja astia pöydän alle - alkoholi haihtuu öljyistä pois ja taas öljyt ovat käyttökelpoista taas.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Eikö se alkomahooli höyrysty öljyn seasta pois samoin kuin bensakin, kun moottori on kuuma, ei kai se sitä haihtumista edistä että ottaa sen koneesta pois astiaan haihtumaan ja laittaa sit takaisin? Kuullostaa omituiselta! :roll:
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

alkoholi on nopeaa haihtumaan varsinki lämpösenä. kumma ettei se karkaa huohottimien kautta pois kuumasta öljystä. mutta sinne se vaan jää öljypohjaan. :shock:
vai häipyiskö jos ajelis pitempää matkaa?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Täytyy sitten tehostaa huohotus järjestelmää, sillähän sitä saa haihtumaan viinahuuruja.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Tämä mun kertomus tuosta "ölpät pöydän alle pesuvatiin haihtumaan" ei perustu teoriaan vaan empiiriseen käytännön tutkimukseen ahdetussa RE85 moottorissa. Ahdetussa koneessa erityisesti ohivuotoa on aina enempi tai vähempi niin alkoholia sekoittuu öljyyn halusi tai ei.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:Tämä mun kertomus tuosta "ölpät pöydän alle pesuvatiin haihtumaan" ei perustu teoriaan vaan empiiriseen käytännön tutkimukseen ahdetussa RE85 moottorissa. Ahdetussa koneessa erityisesti ohivuotoa on aina enempi tai vähempi niin alkoholia sekoittuu öljyyn halusi tai ei.
täytyy alottaa käytännön kokeilut nyt kun tältä kylältä viimeinki saa sitä viinaa tankkiin :roll-roll:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Toi päästöhomma on nyt ainakin selkeetä plussaa. Itsellä Futurassa ( 1980) aina helkkarinmoinen kikkailu keväällä katsastaessa, arvot saa juuri ja juuri hyväksyttäviksi puolen tunnin säätämisen jälkeen.
Itse asiassa kokeilin laittaa noin 25 % jäänestoa ( alkoholia) tankkiin noin 15 v sitten ja silloin kyllä meni päästöistä läpi helposti,mutta sitten tämä homma unohtui eikä sitäpaitsi ollut tietoa onko ko.toimenpiteestä haittaa moottorille. Nyt tilanne on toinen, tiedetään että wiinalla voi ihan hyvin ajaa.

Ja vois kuvitella että 50/50 seoksella nakutuksekestokin olisi 98:a parempi, perustuisko osaltaan ainakin matalampaan palamislämpötilaan / energiasisältöön vai / tai / ja suurempaan oktaanilukemaan ?

Hei, meistähän tulee vähäpäästöisiä viherharrastajia !
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Futurage »

kaara91 kirjoitti:Enkä minä tätä millään pahalla kirjoita, vaan tosiasioiden puitteissa. Itse olen kokeillut dieseliäkin bensanjoukossa. Samoin vesi pesuaine sekoituksia nuoruudessani. Kannattaa vaan olla ainakin alussa varovainen, eikä unohtaa asiaa. Alkoholi kuitenkin on erilainen polttoaine bensiiniin verrattuna. Ja jos remppaa vanhan moottorin alkoholille, vois kuvitella että samat huoltovälit ja suodatin vaihdot pätee sitten kuin uusillakin etanolituotantoautoilla.
Nyt kun ruvetaan oikein irrottelemaan aiheen tiimoilta....mitenkähän jos kokeilis virtsaa bensan sekaan...ainakin natikoissa tms. aamuisin vois sisältää ihan mukavasti alkoholia.. :)
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Futurage kirjoitti:
kaara91 kirjoitti:Enkä minä tätä millään pahalla kirjoita, vaan tosiasioiden puitteissa. Itse olen kokeillut dieseliäkin bensanjoukossa. Samoin vesi pesuaine sekoituksia nuoruudessani. Kannattaa vaan olla ainakin alussa varovainen, eikä unohtaa asiaa. Alkoholi kuitenkin on erilainen polttoaine bensiiniin verrattuna. Ja jos remppaa vanhan moottorin alkoholille, vois kuvitella että samat huoltovälit ja suodatin vaihdot pätee sitten kuin uusillakin etanolituotantoautoilla.
Nyt kun ruvetaan oikein irrottelemaan aiheen tiimoilta....mitenkähän jos kokeilis virtsaa bensan sekaan...ainakin natikoissa tms. aamuisin vois sisältää ihan mukavasti alkoholia.. :)
:lol: :lol: Tuo kokeilu kannattanee aloittaa "naapurin" tankista, jos ei vaikka toimikkaan!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti:Voihan tuon tuloksenkin kertoa. Sekoitussuhteita en muista, eikä testituloksia ole enää saatavilla. Dieselin tai moottoripetroolin lisääminen huonontaa nakutuskestävyyttä. Ajo onnistuu, kun kaasua ei paina pohjaan. Eli matka-ajo kevyellä jalalla onnistuu. Teho ei nakutuksen lisääntymisen myötä ainakaan lisäänny. Pesuaineeseen lisätty (moottorin pesuaine) +vesi bensiininjoukossa ei huonontanut nakutuskestävyyttä, mutta teho putoaa. Suoraan tankkiin kuseminen saa moottorin sammumaan kun polttoaineen tulo lakkaa, koska kusi ja bensiini ei sekoitu. Ilmeisesti jos saadaan toimimaan sekoituksena se toimii katalyyttina pakokaasuissa oliko se typen oksideja vähentäen. Kait noilla munuaisten suodatuskyvylläkin on vaikutusta, mutta ilmeisesti siihen aikaan ne vielä toimivat normaalisti. Sitä ei ole kokeiltu koska etanoli meni parempaan käyttöön siihen aikaan, että paljonko etanoliin voi laittaa vettä, että se vielä sekoittuu bensiiniin. Aika yksinkertainen päätellä nuo edelliset kokeilut ilman viimeistä ja oikeasti käytännössä myös tähtiperä Ford Cortinassa testattu.
Oletko kokeillut tolueenin lisäystä bensiiniin?

MAKE YOUR OWN OCTANE BOOSTER
To make your own octane booster, it is easiest to make up a large batch, and then bottle it up in "dosage-size" uses. Below is the basic formula of one of the popular octane booster products. To make eight 16 ounce bottles (128 oz = 1 gal): 100 oz of toluene for octane boost 25 oz of mineral spirits (cleaning agent) 3 oz of transmission fluid (lubricating agent) The above formula is an "octane booster with cleaning agent and lubricating agent”. Diesel fuel or kerosene can be substituted for mineral spirits and light turbine oil can be substituted for transmission fluid. Colour can be added with petroleum dyes.

http://vanilla47.com/PDFs/Toluene/BESTC ... ctane).pdf

http://www.best-chemical.com/racing.htm

http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene/

http://www.gnttype.org/techarea/misc/octanebooster.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

kaara91 kirjoitti:Joooo, unohtu kertoa. -80 luvun lopussa Hangon katuautokisoissa tuli kokeiltua 10-15% seoksilla. Poisti nakutusta, mutta veti normaaliajossa tulpat mustaksi. Stökiömetrinen seoshan on hieman rikkaampi kuin bensiinillä ja lämpöarvo kans jää alle bensiinin, oisko 13,5 luokkaa stökiöt, mutta siittä huolimatta. Paloi kait kylmempänä. Haettiin Herttoniemen öljysatamasta pari tynnyriä. Nykyisinhän tuo ei enää onnistu, kun ei oo koko satamaa. Eikä ollut muistaakseen kuin 50p kalliimpaa kuin silloinen bensiini. Oisko ollu 1,70mk/ litra bensa silloin, vai miten se oli. Kovaa kamaa kuitenkin liuottimena, kuten Asetonikin. Taidettiin kokeilla kerran Ksyleenilläkin, mikä on tosi karsinogeeninen aine, mutta hengissä ollaan vieläkin. En kyllä enää alkas niihin bensaleikkeihin. Milloin oli suu täynä bensaa tai ksyleeniä. Voi helvetti, puistattaa vieläkin noi kokeilut.
Tähän tietysti joku koiranleuka toteaa, ettei sitä juoda pidä, mutta kyllä sitä tuli lutrailtua ja kokeiltua niin kavereiden mopossa kuin omassa autossakin. Joten väkisinkin noita imuletkuleikkejäkin tuli tehtyä. Kaljaa sitten perään ja norttia päälle ja hyvin taas kulki.
Täytyy paneutua noihin Mexicon linkkeihin yön hiljaisina tunteina.
Menee kyllä raikkaasti ohi, mutta melkonen pervo olet kun tunget letkun suuhun ja kaljaa per :pehva: een!! :lol: :backtotopic:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin