
Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Sitten kun vielä ton seossuhteen sais valita mittarilla 

Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
AKK
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa: rallin polttoainesääntö 2014
Ote: "Meillä E85 on kilpailukäytössä melko uutta ja sitä halutaan nyt rajoitetusti kokeilla tarkkaillen samalla kansainvälistä kehitystä. Kansainvälinen autoliitto FIA otti aiemmin keväällä JWRC-sarjassa käyttöön E85 polttoaineen, jonka korkeasta etanolipitoisuudesta johtuen fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 % tavanomaisia moottoribensiinejä alhaisemmat. Teknisesti E85 antaa erinomaisen säädettävyyden turbomoottoreille ja apua moottorien lämpöongelmien ratkaisuun. Kansainväliset suuntaukset kilpa-autojen polttoaineiden kehityksessä painottuvat ympäristömielessä puhtaampien alkoholipohjaisten polttoaineiden suuntaan. Biobensiinin etanolikomponentti on uusiutuva energiavara ja se valmistetaan meillä Suomessa huoltoasemamyynnissä olevissa E85 bensiineissä yhdyskuntajätteistä ja on myös yhteiskunnallisen hyväksyttävyyden suhteen korkeimmat normit täyttävä polttoaine."
Tekniikan lajiryhmä tiedottaa: rallin polttoainesääntö 2014
Ote: "Meillä E85 on kilpailukäytössä melko uutta ja sitä halutaan nyt rajoitetusti kokeilla tarkkaillen samalla kansainvälistä kehitystä. Kansainvälinen autoliitto FIA otti aiemmin keväällä JWRC-sarjassa käyttöön E85 polttoaineen, jonka korkeasta etanolipitoisuudesta johtuen fossiiliset hiilidioksidipäästöt ovat jopa 80 % tavanomaisia moottoribensiinejä alhaisemmat. Teknisesti E85 antaa erinomaisen säädettävyyden turbomoottoreille ja apua moottorien lämpöongelmien ratkaisuun. Kansainväliset suuntaukset kilpa-autojen polttoaineiden kehityksessä painottuvat ympäristömielessä puhtaampien alkoholipohjaisten polttoaineiden suuntaan. Biobensiinin etanolikomponentti on uusiutuva energiavara ja se valmistetaan meillä Suomessa huoltoasemamyynnissä olevissa E85 bensiineissä yhdyskuntajätteistä ja on myös yhteiskunnallisen hyväksyttävyyden suhteen korkeimmat normit täyttävä polttoaine."
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Totta. Mutta aika nopeesti oman auton metkut oppii ja tietää kuinka paljon missäkin tilanteessa voi tankata..Antti66HT kirjoitti:Sitten kun vielä ton seossuhteen sais valita mittarilla

Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Jos minulla olisi uudempi päästömittausten piinaama kesäauto, niin Re85 olisi erittäin pätevä vaihtoehto. Itseasiassa juuri nyt on tapetilla toiseen projektiin tulevan moottorin polttoaine ja olen erittäin paljon kallellaan tuohon jäte-etanoliin. Ruttu 13 kantturoille, karski nokka-akseli ja EFI tai etanoli karputraattori ja syöttöä. Aurassa ei vielä ole Re85 pistoolia ABC:lla tai St1:llä mutta alle 2v todennäköisesti tulee. Turussa ja Loimaalla lähimmät eli Re85 oletko valmis? Minä olen.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
etanolilla on alhaisempi syttymislämpötilä, joten lämpötila ei karkaa niin korkealla mitä bensalla. Vähempi sitoutunutta energiaa kyllä, mutta kun sitä syötetään enempi niin poweri tulee. Palaminen itseasiassa on hitaampaa mitä bensalla, eli seos palaa pidempään = saattaa tuottaa jopa enemmän voimaa - ainakin tasaisemmin. Ahdin moottorien kanssa etanolin kanssa tulee huolehtia riittävän usein öljynvaihdosta, sillä alkoholia sekoittuu moottoriöljyyn. Jos on vähän kilometrejä, niin eikun ölpät alas astiaan ja astia pöydän alle - alkoholi haihtuu öljyistä pois ja taas öljyt ovat käyttökelpoista taas.fox50 kirjoitti:Mites käytännössä sitten e85 polttoaine lisää moottorin tehoja? eikös siinä kumminkin käytettävää "energiaa" ole paljon vähemmän kuin bensiinissä? Tai jos moottori tarvitsee enemmän etanolia kuin bensiiniä kuinka tuo jäähtuminen tapahtuu? Luulis että lämpötilat nousee jos ainetta tulee enemmän ja palaminen on nopeaa? Miten sytytys aikaisemmalle vai myöhemmälle?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Eikö se alkomahooli höyrysty öljyn seasta pois samoin kuin bensakin, kun moottori on kuuma, ei kai se sitä haihtumista edistä että ottaa sen koneesta pois astiaan haihtumaan ja laittaa sit takaisin? Kuullostaa omituiselta! 

-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
alkoholi on nopeaa haihtumaan varsinki lämpösenä. kumma ettei se karkaa huohottimien kautta pois kuumasta öljystä. mutta sinne se vaan jää öljypohjaan. 
vai häipyiskö jos ajelis pitempää matkaa?

vai häipyiskö jos ajelis pitempää matkaa?
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Täytyy sitten tehostaa huohotus järjestelmää, sillähän sitä saa haihtumaan viinahuuruja.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Tämä mun kertomus tuosta "ölpät pöydän alle pesuvatiin haihtumaan" ei perustu teoriaan vaan empiiriseen käytännön tutkimukseen ahdetussa RE85 moottorissa. Ahdetussa koneessa erityisesti ohivuotoa on aina enempi tai vähempi niin alkoholia sekoittuu öljyyn halusi tai ei.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
täytyy alottaa käytännön kokeilut nyt kun tältä kylältä viimeinki saa sitä viinaa tankkiinFastback kirjoitti:Tämä mun kertomus tuosta "ölpät pöydän alle pesuvatiin haihtumaan" ei perustu teoriaan vaan empiiriseen käytännön tutkimukseen ahdetussa RE85 moottorissa. Ahdetussa koneessa erityisesti ohivuotoa on aina enempi tai vähempi niin alkoholia sekoittuu öljyyn halusi tai ei.

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Toi päästöhomma on nyt ainakin selkeetä plussaa. Itsellä Futurassa ( 1980) aina helkkarinmoinen kikkailu keväällä katsastaessa, arvot saa juuri ja juuri hyväksyttäviksi puolen tunnin säätämisen jälkeen.
Itse asiassa kokeilin laittaa noin 25 % jäänestoa ( alkoholia) tankkiin noin 15 v sitten ja silloin kyllä meni päästöistä läpi helposti,mutta sitten tämä homma unohtui eikä sitäpaitsi ollut tietoa onko ko.toimenpiteestä haittaa moottorille. Nyt tilanne on toinen, tiedetään että wiinalla voi ihan hyvin ajaa.
Ja vois kuvitella että 50/50 seoksella nakutuksekestokin olisi 98:a parempi, perustuisko osaltaan ainakin matalampaan palamislämpötilaan / energiasisältöön vai / tai / ja suurempaan oktaanilukemaan ?
Hei, meistähän tulee vähäpäästöisiä viherharrastajia !
Itse asiassa kokeilin laittaa noin 25 % jäänestoa ( alkoholia) tankkiin noin 15 v sitten ja silloin kyllä meni päästöistä läpi helposti,mutta sitten tämä homma unohtui eikä sitäpaitsi ollut tietoa onko ko.toimenpiteestä haittaa moottorille. Nyt tilanne on toinen, tiedetään että wiinalla voi ihan hyvin ajaa.
Ja vois kuvitella että 50/50 seoksella nakutuksekestokin olisi 98:a parempi, perustuisko osaltaan ainakin matalampaan palamislämpötilaan / energiasisältöön vai / tai / ja suurempaan oktaanilukemaan ?
Hei, meistähän tulee vähäpäästöisiä viherharrastajia !
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Nyt kun ruvetaan oikein irrottelemaan aiheen tiimoilta....mitenkähän jos kokeilis virtsaa bensan sekaan...ainakin natikoissa tms. aamuisin vois sisältää ihan mukavasti alkoholia..kaara91 kirjoitti:Enkä minä tätä millään pahalla kirjoita, vaan tosiasioiden puitteissa. Itse olen kokeillut dieseliäkin bensanjoukossa. Samoin vesi pesuaine sekoituksia nuoruudessani. Kannattaa vaan olla ainakin alussa varovainen, eikä unohtaa asiaa. Alkoholi kuitenkin on erilainen polttoaine bensiiniin verrattuna. Ja jos remppaa vanhan moottorin alkoholille, vois kuvitella että samat huoltovälit ja suodatin vaihdot pätee sitten kuin uusillakin etanolituotantoautoilla.

0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Futurage kirjoitti:Nyt kun ruvetaan oikein irrottelemaan aiheen tiimoilta....mitenkähän jos kokeilis virtsaa bensan sekaan...ainakin natikoissa tms. aamuisin vois sisältää ihan mukavasti alkoholia..kaara91 kirjoitti:Enkä minä tätä millään pahalla kirjoita, vaan tosiasioiden puitteissa. Itse olen kokeillut dieseliäkin bensanjoukossa. Samoin vesi pesuaine sekoituksia nuoruudessani. Kannattaa vaan olla ainakin alussa varovainen, eikä unohtaa asiaa. Alkoholi kuitenkin on erilainen polttoaine bensiiniin verrattuna. Ja jos remppaa vanhan moottorin alkoholille, vois kuvitella että samat huoltovälit ja suodatin vaihdot pätee sitten kuin uusillakin etanolituotantoautoilla.


Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Oletko kokeillut tolueenin lisäystä bensiiniin?kaara91 kirjoitti:Voihan tuon tuloksenkin kertoa. Sekoitussuhteita en muista, eikä testituloksia ole enää saatavilla. Dieselin tai moottoripetroolin lisääminen huonontaa nakutuskestävyyttä. Ajo onnistuu, kun kaasua ei paina pohjaan. Eli matka-ajo kevyellä jalalla onnistuu. Teho ei nakutuksen lisääntymisen myötä ainakaan lisäänny. Pesuaineeseen lisätty (moottorin pesuaine) +vesi bensiininjoukossa ei huonontanut nakutuskestävyyttä, mutta teho putoaa. Suoraan tankkiin kuseminen saa moottorin sammumaan kun polttoaineen tulo lakkaa, koska kusi ja bensiini ei sekoitu. Ilmeisesti jos saadaan toimimaan sekoituksena se toimii katalyyttina pakokaasuissa oliko se typen oksideja vähentäen. Kait noilla munuaisten suodatuskyvylläkin on vaikutusta, mutta ilmeisesti siihen aikaan ne vielä toimivat normaalisti. Sitä ei ole kokeiltu koska etanoli meni parempaan käyttöön siihen aikaan, että paljonko etanoliin voi laittaa vettä, että se vielä sekoittuu bensiiniin. Aika yksinkertainen päätellä nuo edelliset kokeilut ilman viimeistä ja oikeasti käytännössä myös tähtiperä Ford Cortinassa testattu.
MAKE YOUR OWN OCTANE BOOSTER
To make your own octane booster, it is easiest to make up a large batch, and then bottle it up in "dosage-size" uses. Below is the basic formula of one of the popular octane booster products. To make eight 16 ounce bottles (128 oz = 1 gal): 100 oz of toluene for octane boost 25 oz of mineral spirits (cleaning agent) 3 oz of transmission fluid (lubricating agent) The above formula is an "octane booster with cleaning agent and lubricating agent”. Diesel fuel or kerosene can be substituted for mineral spirits and light turbine oil can be substituted for transmission fluid. Colour can be added with petroleum dyes.
http://vanilla47.com/PDFs/Toluene/BESTC ... ctane).pdf
http://www.best-chemical.com/racing.htm
http://www.elektro.com/~audi/audi/toluene/
http://www.gnttype.org/techarea/misc/octanebooster.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Millä Suomen pumppubensoista paras nakutuksenkesto
Menee kyllä raikkaasti ohi, mutta melkonen pervo olet kun tunget letkun suuhun ja kaljaa perkaara91 kirjoitti:Joooo, unohtu kertoa. -80 luvun lopussa Hangon katuautokisoissa tuli kokeiltua 10-15% seoksilla. Poisti nakutusta, mutta veti normaaliajossa tulpat mustaksi. Stökiömetrinen seoshan on hieman rikkaampi kuin bensiinillä ja lämpöarvo kans jää alle bensiinin, oisko 13,5 luokkaa stökiöt, mutta siittä huolimatta. Paloi kait kylmempänä. Haettiin Herttoniemen öljysatamasta pari tynnyriä. Nykyisinhän tuo ei enää onnistu, kun ei oo koko satamaa. Eikä ollut muistaakseen kuin 50p kalliimpaa kuin silloinen bensiini. Oisko ollu 1,70mk/ litra bensa silloin, vai miten se oli. Kovaa kamaa kuitenkin liuottimena, kuten Asetonikin. Taidettiin kokeilla kerran Ksyleenilläkin, mikä on tosi karsinogeeninen aine, mutta hengissä ollaan vieläkin. En kyllä enää alkas niihin bensaleikkeihin. Milloin oli suu täynä bensaa tai ksyleeniä. Voi helvetti, puistattaa vieläkin noi kokeilut.
Tähän tietysti joku koiranleuka toteaa, ettei sitä juoda pidä, mutta kyllä sitä tuli lutrailtua ja kokeiltua niin kavereiden mopossa kuin omassa autossakin. Joten väkisinkin noita imuletkuleikkejäkin tuli tehtyä. Kaljaa sitten perään ja norttia päälle ja hyvin taas kulki.
Täytyy paneutua noihin Mexicon linkkeihin yön hiljaisina tunteina.



Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey