Moottorin vaihto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Jos vaihdetaan 289 tilalle 351W vapari, niin pitääkö tosiaan tehot mittauttaa?
Eikö riitä että näyttää jostain "virallisesta" paperista että ko. moottorinumerolla olevassa moottorissa on 210hv ja sillä hyvä? Oli kannet sitten ihan mitä materiaalia tahansa.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »


Moottoriin tehtävät muutokset:
1. Moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin tai asentamalla polttoaineen
suihkutuslaitteisto sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua,
jollei 3 §:n 4 momentissa tarkoitettua tehosuhdetta aliteta [Moottorin
vaihtoa ei saa suorittaa, jos auton omamassan suhde moottorin nettotehoon
muutoksen jälkeen on pienempi kuin 7 kg/kW.] tai 4 §:ssä tarkoitetussa
moottorinvaihtoluvassa toisin määrätä.
3. Sylinterikannen vaihtaminen toiseen, jossa venttiilien lukumäärä on
suurempi kuin alkuperäisessä sylinterikannessa, rinnastetaan moottorin
vaihtoon.

5. Ahtimen asennukseen sovelletaan 3 ja 4 §:n määräyksiä. Jollei muuta
selvitystä anneta, katsotaan pelkän ahtimen lisäävän moottorin tehoa 40 % ja
ahtoilman jäähdyttimellä varustetun ahtimen 60 %.

Googlettamalla löytyi tuollainen. Trafin tuoreemmasta ohjeistuksesta ei löytynyt erikoisemmin mainintaa.

Minkälaisia kansia meinasit vaihtaa?
Viimeksi muokannut Antti66HT, 08 Huhti 2014, 17:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Antti66HT kirjoitti:
Moottoriin tehtävät muutokset:
3. Sylinterikannen vaihtaminen toiseen, jossa venttiilien lukumäärä on
suurempi kuin alkuperäisessä sylinterikannessa, rinnastetaan moottorin
vaihtoon.
Niin venttiileiden lukumäärähän pysyy samana eli ei tehomittausta vaadita?
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja jls »

Tää venttiilien määrä oli mulle ihan uusi tieto. Pystytkö Annti kaivamaan kohdan jostakin lakipykälästä. En löydä sitä tuossa muodossa.
Löytyy kyllä tällainen:
2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

Ei vaan speksaa mitä tarkoittaa toisenlainen.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

-1998 tuo pykälä on näköjään muutettu vähän ympäripyöreämpään ilmaisuun

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

:LMAO: Lienee katsurista tulkinta kiinni, eli vaihda konttoria...
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Moottorin vaihto

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Antti66HT kirjoitti:-1998 tuo pykälä on näköjään muutettu vähän ympäripyöreämpään ilmaisuun

2. Sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoiteta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin.

:LMAO: Lienee katsurista tulkinta kiinni, eli vaihda konttoria...
tuohan tarkottaa suoraan sitä että tarvikekannet ei ole mistään kotosin.
:LMAO:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Vastaa Viestiin