Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Well,
mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".
Onko kokemusta ?
mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".
Onko kokemusta ?
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Just eilen säädin `72 Mustangin pyöränkulmia.Futurage kirjoitti:Well,
mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".
Onko kokemusta ?
Camberit noin vartin verran pakkasen puolella.
Casteria hiukan yli 4astetta ja kokonaisauraus noin 20min plussalla.
Renkaina muistaakseni 215/70R15 ja auto "varttuneemman herrasmiehen cruisingauto".

En ajanut säädön jälkeen itse, mutta omistaja oli oikein tyytyväinen lopputulokseen.
Muistelisin että samainen auto säädettiin viimeksikin suurinpiirtein samoihin arvoihin, mutta casterit olivat noin 3 astetta plussalla.
Sen säädön jälkeen ajoin autolla useaankin otteesen ja oli oikein hyvä.
-Jukka-
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Mulla on n. aste negatiivista eikä riitä radalla renkaan tasaiseen kulumiseen. Mutta tuskin sä radalle Faikkua suuntaatkaan, mutta voihan siinä edes pikkaisen negatiivista olla. Miten -66 Faikun caster säädetään, shimmeillä ylätukivarresta vai strut rodista?Futurage kirjoitti:Well,
mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".
Onko kokemusta ?
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Casteria niin paljon kun saat laitettua, eli varmaan tuo 3 astetta alkaa olemaan maksimi, riippuen vähän yksilöstä.
Aurauksen kanssa 20mm saattaa olla hyvä arvo. SE kuitenkin esim. jarrutuksessa vähenee, sitten lähemmäksi nollaa. Tuohon vaikuttaa jousitus melko paljon, eli selviää kokeilemalla. Jukan arvot varmasti hyvä lähtökohta. Camberista ei korkean profiilin renkaalla ole kyllä mitään haittaa.
Aurauksen kanssa 20mm saattaa olla hyvä arvo. SE kuitenkin esim. jarrutuksessa vähenee, sitten lähemmäksi nollaa. Tuohon vaikuttaa jousitus melko paljon, eli selviää kokeilemalla. Jukan arvot varmasti hyvä lähtökohta. Camberista ei korkean profiilin renkaalla ole kyllä mitään haittaa.
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Onko tuollaisia castereita tehtaan jäljiltä muissakin kuin Mercedeksissä?kaara91 kirjoitti:Suuntavakavuuteen suurissa nopeuksissa +10 astetta casteria
-Jukka-
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
ON.Futurage kirjoitti:Well,
mun -66 Fairlane GTA on käytännössä valmis ja pian on pyöräsuuntauksen aika. Autossa on käytännössä sama alusta kuin 64-70 Mustangeissa.
Mitkähän olisi hyvät pyöränkulmat jos ykköskriteerinä on suuntavakavuus?
Eräs ehdotus on camber 0 , casteria mahdollisimman paljon, esim + 3 astetta ja aurausta 1/8".
Onko kokemusta ?
Tuossahan nuo hyvät lähtökohdat jo on, aurausta laittaisin vähemmän 1-2 mm.
Ihan sama mitkä mustat pyörii alla noi kulmat toimii tuossa sinun tapauksessa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
ymmärsinkö oikein nyt että jollakulla on mukana kulkevat suuntauslaitteet ?


"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Earlyn pyöränkulmat parasta suuntavakavuutta haettaessa
Kitos vastauksista, tänään suuntaukseen. Katsotaan mikä on lopputulos.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.