Kannen keinuvipujen studit

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

ne nyt tykkää nousta ylös vakiojousillakin vanhemmiten. jengat reikiin ja arp merkkisiä osia kiinni.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Juurikin näin. Ja unohtamatta muutaman millin koneistusta pois tuosta studien asennus pinnasta, ite otin aikanaan noin 5mm.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Studi pohjaa pitää koneistaa hieman alaspäin.
Huomioi, että sudi menee vesitilaan tuossa yhdessä kuvassa näkyy (joskus jopa imukanavaan).
Liitteet
Ohje
Ohje
Koneistettu sudipohja
Koneistettu sudipohja
Sudit ja qide platet paikoillaan. Mikä asia on menny hieman toisin näissä 289 kansissa?
Sudit ja qide platet paikoillaan. Mikä asia on menny hieman toisin näissä 289 kansissa?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

pete66 kirjoitti:Eipä varmaan ole tuolla kierteen koolla väliä mutta hain tänään US-Partsista ARP:n 7/16 -3/8 kierteellä olevat studit eikös nuo ole ihan käypäset?
On!
Samoihin studeihin minä luotan myös tuossa omassa race koneessa jossa jousipaineet 130 / 300 lbs max lift 0.560" ja kone pyöriin +6500 rpm.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

kaara91 kirjoitti:Mä kans ihmettelin pari päivää sitten tuota samaa. Miksi ei ole 7/16in studille 1/2in kierteitä kanteen. Vastauksen sain, että yleensä katkeaa keinun puolelta, joten ei tarvita järeämpää.
Periaatteessa jos pultti kireäälä, niin alapuoleen ei tule minkään laisia vääntäviä voimia, vain vetäviä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja starsky »

Joo, ainakin meillä katkesi mutterin alareunan kohdalta tuossa viime lauantain tapauksessa:
studi1.JPG
Nuo on 3/8 kokoa ja sain jo vinkin, että kannattaa laittaa 7/16 paksuiset kun korjaushommiin pääsee.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos 7/16 - 7/16 studi ei tuntuu riittävän niin on ARP:lla yksi malli 7/16 - 1/2, eli kanteen 1/2" kirteellä (#290 - 7201 - 16, $95) . Tuohon päälle kun vielä nappaa 125 lbs momentin niin luulisi kestävän kovemmassakin kyy-dissä.

Mutta jos vielä epäilee venttiilikoneiston heikoimmaksi lenkiksi studeja, niin on aika siirtyä tanko malliseen venttiilikoneistoon.
Ehkä Jeseliltä saataisi löytyä sopiva ratkaisu.
Esim Trikkarin R kansiin ehkä joillekin riittävä venttiili koneisto.
KPS-338138 Rkr Kit, TFS Twisted Wedge R, Low Ratio AR $1.722 (Chrysler Hemi noin $ 5.500 venttili koneisto).
Valitsee siten mieleisensä pultit ja sudit vaikka 2 X 7/16" luulisi kiikun pysyvän paikoillaan.
Samoin valitsee sellaiset keinut ettei antaudu heti vähän jäykempien jousien alla.
Esim. .350” Beam, Up to 500 lbs seat pressure.

http://www.jesel.com/valvetrain/

Ihmettelen kuinka noita sudeja saadaan näissä katu kinnereissä katkeamaan. Onkohan momentit hukassa tai momenttiavaimet ruosteessa. Onko geometria tarkastettu oikein.
Hyvin harvoin olen kisoissa huomannut keinuvipujen sudien mennen poikki. Yksi tapaus 3/8" studi meni poikki Chevyn 350 koneesta kun kone karkasi hieman yli kierroksille +8000, koneessa oli myös himan jäykemmät vena jouset.

Tiedän, että kaiken saa rikki jo ennen käyttöä, joskus hajoaa vasta käytössä. Mielestäni taustalla on kuitenkin tehty jotain väärin.

On myös hyvä ymmärtää, että sudit / pultit eivät ole ikuisia, älä osta halpoja käytettyjä jos, et tiedä niiden ikää ja taustaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kiitos pete66 osanotosta.

Studit Edelbrock E-street kansien mukana tulleet. Olivat jo valmiiksi kiinni kansissa.

Nokka on Compin XE268, jossa nosto vielä Edelin speksien sisällä, mutta en konerempan yhteydessä testannyt keinun liikerataa - oliko keinun (perus rullakeinut) soikea reikä liian lyhyt ja olisi aiheuttanut lisänitkutusta. Jouset

Edelbrock E-street 5025:
Valve Spring Open Pressure: 325 lbs. @ .550” lift
Max. Valve Lift: .550"

Comp XE268H-10:
1:6 vipusuhteen nosto
imu 0.509
pako 0.512

Keinut:
Procomp PC2321 CQED steel roller tip rocker arms up to 350 psi 1.6 ratio 3/8 stud mount

Noissa XE-sarjan nokissa (hydraulinen laahuri) on kait nuo rampit hieman jyrkemmät, olisiko lisäsyynä katkeamiseen omassa tapauksessa.

Hyvät nuo Kaaran kuvat eri studeista vierekkäin. Kun studin yläosa on 7/16, niin kestänee ilman yläpään ryhtirautoja normaalinokat.

Mexico on oikeassa, että jotain on pielessä mitoitusasioissa kun studi menee poikki. Tuo koneen kasaaminen on kyllä yhtä mittausta, sovitusta ja kokeilua. Yhden osa-alueen kevyempi läpikäynti riittää konerikkoon. Omassa tapauksessa en mitannut keinujen liikerataa.

Työntötankojen pituuden valitsin tussitestin perusteella kiinteää nostajaa käyttäen (Comp cams työntötankomittarilla mitattuna) ja rullan jälki venttiilinvarren päässä on keskellä varren päätä.

Keinuvivun kärjen sivusuunnan hienosaadin työntötankojen guideplaten muokkauksella ( 5025 kannessa hieman isommat imuventtiilit ja pitää guideplatea muokata, jotta keinujen kärjet sivusuunnassa venttiilinvarren suhteen keskellä). Guideplate rälläkällä keskeltä poikki (1,5 mm tavaraa lähti terän mukana) ja muutamalla pistehitsillä plate kasaan.

Kuva guideplate esisovituksesta. Plate halkaistu ja keinujen päät saa säädettyä sivusuunnassa kohdilleen:
guideplate1.JPG
Hitsaus paksuun lattaraudanpalaan kiinnitettynä:
guideplate2.JPG
Ja kiinni kansissa:
guideplate3.JPG
Viimeisestä kuvasta näkee hyvin silmällä, että keinut harittavat. Ilman platesäätöä olisi keinun kärki ollut hieman sivussa. Tangot eivät kosketa kansiin missään kohdassa, säätövaraa kansien rei-issä oli juuri ja juuri riittävästi.

Miksi sitten Edelbrock laittaa näihin 5025 kansiin tehtaalla vääränkokoiset guideplatet? Jos olisi vaan pultannut yläosan kiinni, niin rullan kärki olisi jäänyt selkeästi sivuun keskilinjalta.

Kaiken koetin nyhvätä, mutta liikeratatesti jäi tekemättä ja oliko se sitten se karva kamelinselkään.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja starsky »

Pistinkin nyt pystyyn tuon oman koneremppani viestiketjun:

http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 21#p108721

Eli tuonne voi vapaasti heitellä kommenttia. Katkennut studipinta siellä + tuli huomattua jo muutakin.
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja hannu »

Säädettävät platet vaan käyttöön, noita "itse säädettyjen" tuhoja on tuolla → http://www.hakalaperformance.fi/ ← PALJON korjailtu ....
Liitteet
20140508_132522.jpg
20140508_132416.jpg
20140508_132319.jpg
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Studi kannattaa ehdottomasti liimata, jos pelkää että se lähtee liikkeelle. Sivuttais voimat ovat niin vähäisiä ettei vasrmasti pitäisi studin lähteä löystymään. Jos studi katkeaa kannen tasosta, on syynä todennäköinen ylikiristäminen, joko nyt asennettaessa tai sitten joskus aiemmin.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jos tulee kova isku sivusuuntaisesti mikä siirtää platen niin eiköhän se ammu tönärin samalla banaanille. Pois paikoiltaan olevan tönärin/keinun tuntee jo käynnistä ja terävyyden puutteena. Studien kierteisiin liima ehdottomasti väliin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
lampinen
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Syys 2022, 06:32

Re: Kannen keinuvipujen studit

Viesti Kirjoittaja lampinen »

tätä edelin 5025 kansien guide plate homma ihmetellyt.ja puljailin niitä paikalleen mutta ottaa kanteen kinni vaikka mitä tein.kumma ettei nuo voi olla sopivat valmiiksi että saisi säädettyä....
Vastaa Viestiin