Tulpat ruostuvat puhki, kun jenkkipoika ajelee pelkillä vesillä, ilman pakkastesteitä. Myös 50/50 suhteella oleva normaali jäähdytysneste pitäisi vaihtaa vuoden välein, koska suojaominaisuudet heikkenevät iän myötä. Harva taitaa vaihtaa...
Kannattanee laittaa ihan vihreätä perusnestettä 50/50 suhteella, jotta on riittävästi suoja-aineita.
Koneen takana oleva tulppa on nokka-akselin tunnelin suojana, ei mene vesitilaan. Tuota ei tarvinne vaihtaa, jos ei vuoda öljyä:
Sivutulppia on molemmissa kyljissä kolme:
Kannattaa suoraan soitella kerholehdessä mainostaville toimijoille. Saatavilla settejä, joissa on kaikki lohkon tulpat (myös nuo pienet kierretulpat) "Plug and dowel kit".
Tulppa lähtee pois monella tavalla, Jos ei ole vetovasaraa, niin tuurnalla koputtelee tulpan yhtä reunaa, kääntyy poikittain. Poikittain kääntynyt tulppa lähtee pihdeillä. Jos tulppa putoaa vahingossa lohkon sisälle, niin saa sen sieltä ongittua.
Tulpan tiivistepintaan kannattaa sipaista jotain, itse laitoin Permatex tervaa (
http://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/P ... iima-118ml ).
Tulpan saa koputeltua kiinni myös sopivan kokoisella hylsyllä. Mahdollisimman suuri hylsy mitä kuppiin mahtuu.
Jos yksi tulppa on jo ruostunut puhki, niin vesitilassa lienee todella paljon jo ruostemössöä. Kannattaa ottaa kone ylös ja kaikki 6 vesitulppa auki. Kunnon huuhtelua lohkon vesitilalle painepesurilla suoraan lohkon rei-istä sisään. Toisaalta kevyessä cruisailussa toiminee ilman rankempia puhdistustoimenpiteitä ja voisi kokeilla vaihtaa tulpat kone kiinni autossa irroitellen sopivasti moottorikiinnikkeitä yms. edessä olevia esteitä.