Tässä vaiheessa, kun omat koneenrakennustaidot on aika hakusessa, tulee konerempaa kirjoiteltua ja suunniteltua vähän samalla tapaa kun pikkulapset kävelemään opetellessa. Horjumalla suuntaan ja toiseen. Tänä aamuna vasta varmistui omassa päässä, että koneeseen tulee hydraulinen rullanokka ja muut vaihtoehdot (mm. nykyisen nokan käyttö) on unohdettu. Jousiviesti tuli minulle yhteistyökumppanilta, jota en tietenkään viitsi turhaa mainostella tässä. Muille noobeille annan myös ohjeeksi, että valitkaa kerholehdessä mainostavista yrityksistä joku itsellenne taustatueksi koneenrakennushommaan ja sitten vielä rakentelusta ketjua foorumille.Mexico65 kirjoitti:En ymmärrä mistä on kyse noiden jousien osalta?Venttiili jouset määräytyvät nokka-akselin mukaan. Mitä nokka-akselia tullaan käyttämään? On mahdotonta tai epärealistista määrittää jouset ilman nokka tietoja.
Nokka tulee olemaan suunnilleen xe268-vastaava asteiltaan, mutta hieman enemmän nostoa. Itsellä meni jo kerran nokan valinta persiilleen (http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... =9&t=13118) ja nyt toisella kerralla annan muiden enemmän asiasta tietävien tehdä valinnan. Edellisellä rakentelukerrallakin eri yhteistyökumppani suositteli heti 268-nokkaa, mutta menin hölmö valitsemaan omaa viisauttani sen xe250 nokan.
Tuli tuo todellinen asennuskorkeus mitatua, tosin vain yhdestä venttiilistä:Mexico65 kirjoitti:Myös näyttää unohtuneen jousien todellinen asennuskorkeus kansissa. Hyvin yleistä on, että asennuskorkeudet vaihtelevat jonkin verran (merkittävästi) kansien sisällä. Näin ainakin minulla vaikka koneistukset on pyritty tekemään suurella huolella. Toisin sanoen jokaisen jousen asennuskorkeus tulee mitatta kannesta. Tämä ensimmäisenä määrää tarvittavien korotus levyjen paksuuden. Toiseksi hyvin usein jousissa (varsinkin käytetyissä) on jonkin verran jäykkyys eroja, tämä saadaan myös korjattua korotuspaloilla. Näin lopputulos asennushetkellä on se, että kaikki jouset ovat lähes samalla asennuspaineella asennettu kansiin. Tämä takaa aikahyvän lähtökohdan sille, että jokainen venttiili toimisi samalla tavalla, samoin rasitus muuta venttiilikoneistoa ja nokkaa kohden olisi samansuuruinen.
Tuon mukaan koetin niitä jousipaineita sitten mittailla.
Tuo shimmailu on tarkoitus tehdä kun pääsee kasausvaiheeseen. Sunnuntaina saa toivottavasti alustavaa tuomiota kansista Kosuselta tarvittavista toimenpiteistä (kansitason plaanaus ja seetipintojen kohdillaanolo ohjureiden suhteen yms.).
Eilinen musta hetki meni jo ohi ja päätös nykykansien kunnostuksesta tehty, ne koetetaan saada toimiviksi. Tuo sinunkin viesti hankittujen AFR-kansien vaatimasta jousienvaihdosta yms. läpikäynnistä vaikutti myös taustalla.Mexico65 kirjoitti:Mielestäni noissa kansissa ei ole muuta vikaa kuin huolettomasti ja halvalla toteutettu venttiili ja jousi asetelma. OK niiden korjaaminen saattaa tulla kalliimmaksi kuin uusien yhtä huonojen ostaminen.
edit: valittu siis "hydraulinen rullanokka", ei laahurinokka mitä tuli ensin kirjoitettua.