Kokemuksia nokka-akseleista
Re: Kokemuksia nokka-askelista
Jatkanpa vaikka tähän viestiketjuun, kun olis pari kysymystä nokista.
Olen katsellut noita nokkien tietoja ja suurimmassa osassa keveissäkin viritysnokissa on pakopuoli reilusti pidempi kuin imupuoli...miksiköhän? Eikös tällöin ole mahdollista että tuoretta seosta pääsee helposti virtaamaan pakopuolelle.
Ei kait sillä väliä, mutta luulis että miedommissa paketeissa menetetään myös polttoainetaloutta.
Toinen kysymys olis että onko esim e303 nokassa joku perusajoitus nokkakorttiin nähden Esim -4 astetta?
Olen katsellut noita nokkien tietoja ja suurimmassa osassa keveissäkin viritysnokissa on pakopuoli reilusti pidempi kuin imupuoli...miksiköhän? Eikös tällöin ole mahdollista että tuoretta seosta pääsee helposti virtaamaan pakopuolelle.
Ei kait sillä väliä, mutta luulis että miedommissa paketeissa menetetään myös polttoainetaloutta.
Toinen kysymys olis että onko esim e303 nokassa joku perusajoitus nokkakorttiin nähden Esim -4 astetta?
Foordin pikkulohkoissa pakopuoli virtaa huonommin kuin imupuoli, sitä voidaan kompensoida hieman pidemmällä aukiololla.Corsair kirjoitti: suurimmassa osassa keveissäkin viritysnokissa on pakopuoli reilusti pidempi kuin imupuoli...miksiköhän? Eikös tällöin ole mahdollista että tuoretta seosta pääsee helposti virtaamaan pakopuolelle.
Tuoreen seoksen virtaus pakokanavaan ei riipu vain pakopuolen aukioloajasta vaan imu- ja pakonokan overlapista, eli kauanko venttiilit ovat yhtä aikaa auki. Imutahdin alussa männän nopeus on hidas ja pakopulssi auttaa tällöin laittamaan imupuolen virtauksen käyntiin, tätä tarkoitetaan kun sanotaan, että oikeat moottorit ovat viisitahtisia.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Nimenomaan siis vakio ford kansien pakopuolen virtaus, eli after market kansilla, tuo pakopuolen asteiden lisääminen ei välttämättä enään ole tarpeen.
Itse olen sen ymmärtänyt niin että tuolla -4 asteen ennakolla kompensoidaan uuden nokkaketjun venyminen. Eli jonkin ajan jälkeen ajoitus olisi 0.
Itse olen sen ymmärtänyt niin että tuolla -4 asteen ennakolla kompensoidaan uuden nokkaketjun venyminen. Eli jonkin ajan jälkeen ajoitus olisi 0.
- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Bingo. Ratasjakopäällä voi ajoittaa koneen suoraan 0 kohtaan. Ketjuun tulee aina venymä ja siksi tuo 4 astetta aikaiselle.Antti66HT kirjoitti:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Auto: Galaxie -61
2 astetta on riittäny.Fastback kirjoitti:Bingo. Ratasjakopäällä voi ajoittaa koneen suoraan 0 kohtaan. Ketjuun tulee aina venymä ja siksi tuo 4 astetta aikaiselle.Antti66HT kirjoitti:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Vaikka normaalisti nokan ajoituksen muuttaminen aikaisemmalle lisää ala-alueen toimintaa ja myöhästys yläpään vastaavaa, niin myös imukanavan koon merkitys voi korostua. Ts. imukanavan ollessa suuri, nokan aikaistaminen voi tulla kyseeseen, mutta kone voi silti antaa paremman tehon, sekä väännön tällä aikaisella ajoituksella. Tästä on itsellä käytännön kokemusta.
Mutta kuten sanottu, kaikki tapahtuu vapareissa sykkeisiin, tarvitaan se pakopuoli kuntoon niin kanavien kuin pakosarjojenkin osalta. Pelkkä männän imu riittää tiettyyn asti, mutta sen jälkeen pakopuoli tulee kuvioihin. Näihin juttuihin kyllä kannattaisi jo panostaa miedoimmillakin nokka set upeilla, koska se oikeasti kannattaa. Nimittäin sieltä poistopuolelta se teho oikeesti tulee
Mutta kuten sanottu, kaikki tapahtuu vapareissa sykkeisiin, tarvitaan se pakopuoli kuntoon niin kanavien kuin pakosarjojenkin osalta. Pelkkä männän imu riittää tiettyyn asti, mutta sen jälkeen pakopuoli tulee kuvioihin. Näihin juttuihin kyllä kannattaisi jo panostaa miedoimmillakin nokka set upeilla, koska se oikeasti kannattaa. Nimittäin sieltä poistopuolelta se teho oikeesti tulee

Anti -Histamiini 65
Laskeskelin että, jos nokan ketjupyöränjakohalkaisia olisi 120mm, niin ketjun jokainen venynyt milli vastaisi noin 1 asteen muutosta nokassa. Neljän millin venymä kuulostaa äkkiä paljolta, mutta voi olla näin. Olishan se 0-ajoituksella jo reilusti myöhällä.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Juurikin näin, ja tuo 4 astetta lienee ääri tapaus. Kuten on aiemmin tullut esiin, ketjuja on erilaisia.
Ei kai?Antti66HT kirjoitti:Kuten on aiemmin tullut esiin, ketjuja on erilaisia.
Eikös ne ole vain eri hintaisia.
Eihän hinta kerro mitään sen kestävyydestä tai venymisominaisuuksista.
Kuitenkin hinta haitari taitaa olla noilla ketjumalleilla (FSB) noin 15 -> 500 alueella.
Ehkä halvemmat venyy enemmän kuin kalliimmat tai päinvastoin.
Vai olisiko vaihto väli noin 100 000 km.
Jos näin, niin minun ei enää koskaan tarvitse vaihtaa jakopään ketjuja.
Eli minä en nokkaa ajoittaessa huomioi ketjun venymistä, mutta yleensä ajoitan nokan jonkun asteen ennakon puolelle.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Minä laitoin cobraan ajoituksen 0-kohtaan ja hyvin peuhas! Kuinka moni meistäkään ajaa konetta avaamatta edes 100tkm?
Menee taas ihan pilkun viilailuks! Pari astetta sinne tänne ei tee katumotissa mitään eroa, vai huomaatteko ihan oikeasti että kylläpä vääntää vähän paremmin tosta 40km/h eteenpäin! Sorry! 

Jos muutaman asteen (+/- 6) siirtymisellä ei ole väliä niin ei ole juuri silläkään minkä nokan sinne sitten laittaa.
Kyllä me ollaan havaittu merkittäviä eroja nokan ajoituksella (+/- 6) esim. dyno ajoissa. Kun kyseessä on ollut säädettävä nokkapyörästö.
Mutta monellehan meistä riittää, että kone käynnistyy ja kesä selvitään lähes ongelmitta. Ja miksi ei seuraavakin kesää koska ihan hyvin se vielä viimekesänä toimi, niin kuin 50 vuotta aiemmin, mikä sen nyt on muka rikkonut, onko joku Joe sormeillut sitä.
Kyllä me ollaan havaittu merkittäviä eroja nokan ajoituksella (+/- 6) esim. dyno ajoissa. Kun kyseessä on ollut säädettävä nokkapyörästö.
Mutta monellehan meistä riittää, että kone käynnistyy ja kesä selvitään lähes ongelmitta. Ja miksi ei seuraavakin kesää koska ihan hyvin se vielä viimekesänä toimi, niin kuin 50 vuotta aiemmin, mikä sen nyt on muka rikkonut, onko joku Joe sormeillut sitä.
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
Tätä just tarkoitin, toisille riittää että vehkeet toimii, lähtee hyvin käyntiin, käy hyvin ja pysyy käynnissä, vetää mukisematta 1000-6000 rpm! Mulle joka ajaa 98% kadulla normi liikenteen seassa, tolla ei varmaan ole mitään merkitystä! En tiedä, ehkä sen huomaisi sitten jos olisi 2 täysin samanlaista autoa joissa toisessa olisi eri ajoitus. Ne jotka näillä ajaa kilpaa "työkseen" niin ne varmasti sen huomaa. Mulle riittää että ne pelaa, mielellään kauan! 

- Fastback
- Over The Top
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Tää on onneksi helppoa, tollaisia 800-6000 tasaisesti vetäviä autoja kun saa ihan kaupasta käsin, ei tartti omia kyynärpäitään liata. Taitaa toi uusi 5.0 coyote laulaa korkeammallekin?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
Viikonloppuna ajoitin yhden kilpa mustangin nokan.
Jakopäätä ei vaihdettu vaikka ketju tuntui löysältä. Kun kerran ajoitus laitteet oli kiinni koneessa niin mittasin venymän vaikutuksen nokan ajoitukseen! Lopputulos huimat 1 aste joka noin yleisesti jää tarkkuus marginaalin sisälle. Tuskin koskaan nokka ajoitetaan tarkemmin kuin +/- 1 aste.
-> vaikka ketju on hieman löysä niin sen vaikutus nokan ajoitukseen ei ole merkittävä.
Nokka ajoitettiin kuitenkin noin 3 astetta ennakkoon +/- 1 asteen tarkkuudella. nokan mainosasteet olivat 292 / 298, vahvasti keskialueella vääntävää mallia.
Toi Boss 302 / 2012 käppyrä on aikalailla samanlainen kuin minun 289 / 1965. Ero on väännössä ja tehossa jotka ovat koko kierrosalueella hieman paremmat kuin Boss 302 / 2012 käppyrässä. Ehkä suurin ero on kuitenkin koneen käytettävyydessä Boss:n eduksi.
Jakopäätä ei vaihdettu vaikka ketju tuntui löysältä. Kun kerran ajoitus laitteet oli kiinni koneessa niin mittasin venymän vaikutuksen nokan ajoitukseen! Lopputulos huimat 1 aste joka noin yleisesti jää tarkkuus marginaalin sisälle. Tuskin koskaan nokka ajoitetaan tarkemmin kuin +/- 1 aste.
-> vaikka ketju on hieman löysä niin sen vaikutus nokan ajoitukseen ei ole merkittävä.
Nokka ajoitettiin kuitenkin noin 3 astetta ennakkoon +/- 1 asteen tarkkuudella. nokan mainosasteet olivat 292 / 298, vahvasti keskialueella vääntävää mallia.
Toi Boss 302 / 2012 käppyrä on aikalailla samanlainen kuin minun 289 / 1965. Ero on väännössä ja tehossa jotka ovat koko kierrosalueella hieman paremmat kuin Boss 302 / 2012 käppyrässä. Ehkä suurin ero on kuitenkin koneen käytettävyydessä Boss:n eduksi.
67 Mustang HT "Trans Am"
67 Mustang HT "Trans Am"
Mielipiteitä kumpi näistä nokista olisi mielestänne vähemmän huono vaihtoehto? Tällaiset nokat siis jo olemassa...
comp cams 35-452-8 (mainosasteet 290 230/230@0.05, 0.561" nostoa 1.65 vipusuhteella)
vai
Comp cams customi (mainos 287, 236/236@0.05, 0.572" nostot samalla vivulla)
Molemmat siis retrofit hydraulirollereita
Moottori 347cid
10.6:1 puristukset
170cc trick flow kannet (tällä hetkellä ainakin vielä koskemattomat)
RPM imusarja
Holley 670 Street avenger kaasari
msd sytkäosat ilman alipainesäätöjä
1 5/8" pitkät peltisarjat 2,5" kollektoreilla
vaihteisto c4 ja stallia 2400-2600
perävälitys 3.5
ja auto painaa muistaakseni sen ~1200kg
Tarkoitus ajella pääsääntöisesti kadulla, mutta ei sitä tiedä vaikka vartillekin lähtisi.
comp cams 35-452-8 (mainosasteet 290 230/230@0.05, 0.561" nostoa 1.65 vipusuhteella)
vai
Comp cams customi (mainos 287, 236/236@0.05, 0.572" nostot samalla vivulla)
Molemmat siis retrofit hydraulirollereita
Moottori 347cid
10.6:1 puristukset
170cc trick flow kannet (tällä hetkellä ainakin vielä koskemattomat)
RPM imusarja
Holley 670 Street avenger kaasari
msd sytkäosat ilman alipainesäätöjä
1 5/8" pitkät peltisarjat 2,5" kollektoreilla
vaihteisto c4 ja stallia 2400-2600
perävälitys 3.5
ja auto painaa muistaakseni sen ~1200kg
Tarkoitus ajella pääsääntöisesti kadulla, mutta ei sitä tiedä vaikka vartillekin lähtisi.