Minkälaiset pakosarjat katuautoon

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja kari gt »

Omassa on BBK lyhyet sarjat enkä siitä osaa kommentoida sen ennempää kun tehtiin kansi vaihdos samalla et mikä ois hyöty (tai plus miinus nolla) mut mielen kiitoinen topiikki ,mukava lukea ja asiallisia vastauksia ja kommentteja :peukku: .Ehkä tämmöinen tasamaan tallaajakin oppii jotain :lol:
live fast die young and have fun
Avatar
miksu11
Addikti
Viestit: 152
Liittynyt: 10 Syys 2012, 21:25
Auto: Mustang 1966 HT
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja miksu11 »

Kiintoisa aihe :peukku: Itsellä juuri Peltisarjojen ja putkiston hommaus edessä.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Itsellä on tullut nyt sellainen kysymys mieleen että, mites esim. tuo minun tapaus, Puolipitkät peltisarjat, melkein shortyt, putkien yhdistymisen jälkeen paksumpaa suoraa putkea noin 10cm, sitten on laippa, tämä siis 2 1/2" ja siitä jatkuisi suoraan putkisto saman paksuisena loppuun asti. Olisiko hyvä jatkaa tuota pakosarjan paksun putken osaa jonkun verran ja tehdä johonkin kohti jonkinlainen supistus ja sen jälkeen jatkuisi taas 2 1/2" loppuun. Vai onko mitään hyötyä suuntaan tai toiseen? Maksaako vaivan? :roll:
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Tehtaalla ovat valurautaiset laittaneet meidän autoon, liekkö vittuilua.
Ainakin savua tulee kahdesta putkesta, kun on valusarjoista kahdella viety takapuskurin alle.
Varmasti on katuauto, rataympäristöön en sillä uskaltaisi mennä, sen verran epävakaata kyyti on...kuopiikin vaan toisell pyörällä :sorry13:
On ihan kiva ajella, kun ei aivan kaikkia vaihtoehtoja näin persaukisena noteeraakkaan.
VR:n malliin, niin kauan kuin liikkuu ja ääni kuuluu, nautitaan....
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Veikkaisin, että voivat olla paremmat mitä monet peltisarjat - painavat tosin. 427 cid FE Nascar/drag racingiin kohdistetut sarjat, näitä oli sarjatuotanto R-koodi Galaxieissa. Kotimaassakin näitä on useammat parit.

Kuva
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Olikohan tämä likki jo laitetu?
Erinomainen testi erilaisten pakosarjojen vaikutuksesta tehoon ja vääntöön.
Tri-Y vs. long tube
Large- vs. small tube
http://www.hotrod.com/how-to/engine/140 ... ctor-tech/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Muistan ajan jolloin pakosarjoista puhuttaessa Jyri kertoi tri-y ja normi 4-1 sarjojen erot ja kaikki oli tyytyväisiä. Se oli helppoa aikaa se.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tieto lisää tuskaa...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Sport 65
Aktiivi
Viestit: 59
Liittynyt: 06 Elo 2007, 21:44
Auto: 65 Mustang Fastback 347 T5 8"
67 Fairlane GTA 460 C6 9"
Paikkakunta: Orimattila

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Sport 65 »

Tälläiset 4-4 sarjat näyttäisi toimivan ainakin katurenkaalla aika mukavasti, bonuksena tulee katu-uskottava tyhjäkäyntiräpätys. :mrgreen: :mrgreen:

Mustang FB 65 302 T5 8"
Fairlane GTA 67 460 C6 9"
Glastron Carlson CVX-20 Berkeley PackaJet 460
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Sport 65 kirjoitti:Tälläiset 4-4 sarjat näyttäisi toimivan ainakin katurenkaalla aika mukavasti, bonuksena tulee katu-uskottava tyhjäkäyntiräpätys. :mrgreen: :mrgreen:

aijai-ai, ei ole yhtään vastapainetta putkistossa, millä noi nyt voi toimia noin hyvin. Veikkaan että on vaan feikki putkenpäät, jotta saadaan vietyä huomio pois 1,75" pakoputkiston loppupäästä, jolla saadaan imuefekti aikaiseksi putkistoon ja sitäkautta suoranainen ahtopaine imupuolelle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Mexico65 kirjoitti:Tieto lisää tuskaa...
ja tietämättömyys pitää olon rentona. :otahuikka:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaara91 kirjoitti:Tämmöset kait on kuitenkin toimivammat kadulla cruisaillessa ilman ahdinta.

http://scargoracing.ypguides.net/page/1 ... aders.html
Mä olen istunut tuollaisen 360 Modenan kyydissä Alastaron radalla, luiston esto pois päältä ja päällä, ratissa tunnetusti nopea jalkainen ja harteinen kaveri. Mutkaan mentiin melko kurmootusta, mutta ei noilla pakosarjoilla paikata sitä voimattomuuden tunnetta joka jylläsi pääsuoran auetessa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti: Mä olen istunut tuollaisen 360 Modenan kyydissä Alastaron radalla, luiston esto pois päältä ja päällä, ratissa tunnetusti nopea jalkainen ja harteinen kaveri. Mutkaan mentiin melko kurmootusta, mutta ei noilla pakosarjoilla paikata sitä voimattomuuden tunnetta joka jylläsi pääsuoran auetessa.
Ei voi paljoa vaatia jos tehoa vain 400 hp ja kosla painaa lähes 1400 kg tyhjänä, ilmeisesti teitä oli kaksi henki-löä vielä autossa eli 80 + 60kg extraa. Ei siinä paljoa luistonestoja tarvita kun ei se juuri sudi muutenkaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja porttari »

Nuo parissa edeltävässä viestissä olleet valmissarjat kun vielä käyttää yhdessä ( 2-1), niin lopputulos on hyvä. Siis rakentaa, tai teettättäisi toimivan 2-1 kollektorin, niin tulos on parempi kuin esim x-putkella. Jatkaa yhdellä suuremmalla putkella esim. vaikka puolesta metristä metriin ja haaroittaa sitten kahteen riittävän suureen putkeen.

Äänet kyllä muuttuvat hitusen siivommiksi ( alkavat jotensakin hiukan kuulostaa 180 asteisilta sarjoilta), mutta muutos vaikuttaa tehoon ja vääntökäyrän laajuuteen. Imuääni voimistuu ( johtuu siitä, että pakoäänet tulevat kuuluviin imupuolelta jälkitäytöksen parannuttua), joka on varma merkki siitä, että pakosarja putkistoineen tekee sille asetettua/haettua hyötyä, etteivät sarjat putkistoineen ole vain reitti kaasujen ulos johtamiseen koneen sisältä, sekä mäntä ainut mikä sysää kaasut mäkeen sylintereistä.

Näitä valmiina olevia peltisarjoja saa kyllä kollektorien osalta muokata paljon ( tehdä siis ne täysin tyhjästä uusiksi), mutta pienemmällä vaivalla kuitenkin pääsee, kuin että ottaa kasan putkea ja alkaa tekemään alusta asti uusia pakosarjoja. Valmiissa sarjoissa monesti järkevästi valiten eri vaihtoehdoista, löytyy sopivan kokoiset sarjat muuten, lukuunottamatta sitä kollektoria.

Tosiaan näiden juttujen toimiessa, esim. max vääntökäyrä+ tehokäyrä voi jatkua vaikkapa 1000rpm pidempään hyvin loivasti laskemalla loppua kohden. Nämä jutut näyttelevät suurta osaa esim. varttimaililla. parempi aika, kovemmat loppunopeudet.
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Minkälaiset pakosarjat katuautoon

Viesti Kirjoittaja porttari »

En tarkoittanut, mutta tokihan se voidaan piilottaa tuommoisenkin sisään. Tarkoitin niin, että tehdään 2-1 kollektori heti niin pian kuin mahdollista ( laatikon/kytkinkopan tuntumaan). Mutta sekin niin, että se käy sopivassa koossa ( pieni osa hiukan ohuempaa putkea), jonka jälkeen pätkä suurempaa putkea perään lähtemään kartiona ja yhdistys 2:een putkeen kuten tyyliin kuuluu.

Ts. siis otetaan kaikki mahdollinen hyöty vaikka katuautossa. Osa ei tälle varmasti lämpene jo pelkästään äänimaailman muuttuessa, mutta ne jotka hakevat suorituskykyä ja hyötyä laittamille euroilleen, saavat kyllä vastinetta. Ja onhan siinä tietysti oma hommansa tehdä osaksi valmiisiin osiin kohtuullisen aikaa vievät muutokset.

Kuivasumppua käytettäessä, tai jos tilaa on riittävästi öljypohjan alla maavaran liiaksi kärsimättä, voi halutessaan askarrella 180 asteiset pakosarjat, siis pistää putket letille :D . Sitten ei tartte muuta kuin vetää kumpikin puoli putkista erillisinä taakse ja pistää kumit tonttiin :peukku: .
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin