Starsky 347 stroker moottoriremontti
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Nokka tuli:
Kiertokangen laakerit
Runkolaakerit
1/2" alumiiniputkea, kovan linjan AN8-naarasliittimet putken päihin + AN8-AN6 uros/uros-muunninkappale
Nykyinen polttoainelinja (3/8" alumiiniputki) jää paluuputkeksi ja tuo 1/2" putki tulee menolinjaksi.
Kovan linjan AN6-urosliittimet on tuossa nykyisessä putkessa päissä ja vastanlaiseksi tulee sitten myös tuo uusi putki.
Kuulemma tuo 3/8" putki olisi riittänyt myös menolinjaksi, mutta putkeen tulee noin 20 mutkaa kun kuljetan sen originaalin putken mukaan. Käytin myös tuossa 3/8" putkessa originaalia bensaputkea mallina taivuttelussa. Jokainen mutkahan kuristaa tuota virtausta ja tuolla haluan varmistaa, että paineet pysyvät sitten mahdollisimman vakiona TBI-ruiskulle.
Bensatankin lähdön ja tulon laitan AN6-kokoon. Holley Terminatorin bensatukin liittimet ovat AN6 uroksia . EFI ja tankki tulevat vasta ensi vuoden puolella.
edit: TFI -> TBI
+ jotain pisteosia:Kiertokangen laakerit
Runkolaakerit
1/2" alumiiniputkea, kovan linjan AN8-naarasliittimet putken päihin + AN8-AN6 uros/uros-muunninkappale
Nykyinen polttoainelinja (3/8" alumiiniputki) jää paluuputkeksi ja tuo 1/2" putki tulee menolinjaksi.
Kovan linjan AN6-urosliittimet on tuossa nykyisessä putkessa päissä ja vastanlaiseksi tulee sitten myös tuo uusi putki.
Kuulemma tuo 3/8" putki olisi riittänyt myös menolinjaksi, mutta putkeen tulee noin 20 mutkaa kun kuljetan sen originaalin putken mukaan. Käytin myös tuossa 3/8" putkessa originaalia bensaputkea mallina taivuttelussa. Jokainen mutkahan kuristaa tuota virtausta ja tuolla haluan varmistaa, että paineet pysyvät sitten mahdollisimman vakiona TBI-ruiskulle.
Bensatankin lähdön ja tulon laitan AN6-kokoon. Holley Terminatorin bensatukin liittimet ovat AN6 uroksia . EFI ja tankki tulevat vasta ensi vuoden puolella.
edit: TFI -> TBI
Viimeksi muokannut starsky, 01 Joulu 2014, 22:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Jaahas, sitä lähdettiin sitten ruiskulinjalle! 

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Juu, kyllä tuosta ruiskuhommasta jossain välissä on ketjua mainintakin. Tärkein syy ruiskumuutokseen konerempan yhteydessä on tallista saunaosastoon kulkeutuva bensanhaju, josta parempi puolisko ei oikein tykännyt tuossa keväällä.Topias74 kirjoitti:Jaahas, sitä lähdettiin sitten ruiskulinjalle!![]()

Laitan lisäksi tankin huohotuksen kulkemaan evap-pöntön kautta (asianmukainen evap-pöntön tuuletuspuoli myös kuntoon ilmanputsarin kautta kun kone tarpeeksi lämmennyt). Ainoat bensahuurut mitä talliin jää auton sisäänajon jälkeen on TBI-EFI:n imusarjaan hönkäisemät viimeiset sumut kun auton sammuttaa. Katsotaan miten homma onnistuu.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Ratkaisu tuohon käryämiseen olis myös ollu ruiskun sijaan E85-polttoaine... Ei olis "tuoksut" välttämättä haitannustarsky kirjoitti:Juu, kyllä tuosta ruiskuhommasta jossain välissä on ketjua mainintakin. Tärkein syy ruiskumuutokseen konerempan yhteydessä on tallista saunaosastoon kulkeutuva bensanhaju, josta parempi puolisko ei oikein tykännyt tuossa keväällä.Topias74 kirjoitti:Jaahas, sitä lähdettiin sitten ruiskulinjalle!![]()
Saunaosasto on talon alakerrassa (kuten tallikin) ja piipun painovoimainen ilmanvaihto poistaa kellaritilojen (talo rinteessä) ilman ja yksi hormireikä on tuolla pukuhuoneessa. Ei auta vaikka miten tilkitsee, niin kyllä ne hajut reitin löytävät. Tallin poistopuhallin auttaa kyllä asiaan, mutta ei sitä viitsi aina viikkoa pitää päällä ajelun jälkeen (viikossa näytää kaasutimeen jäävä bensa haihtuvan sen verran vähiin, ettei enää paljoa haise), pitäisi käytännössä pyöriä sitten koko kesän (olettaen tietysti, että auto ei olisi telakalla kesällä).
Laitan lisäksi tankin huohotuksen kulkemaan evap-pöntön kautta (asianmukainen evap-pöntön tuuletuspuoli myös kuntoon ilmanputsarin kautta kun kone tarpeeksi lämmennyt). Ainoat bensahuurut mitä talliin jää auton sisäänajon jälkeen on TBI-EFI:n imusarjaan hönkäisemät viimeiset sumut kun auton sammuttaa. Katsotaan miten homma onnistuu.


-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Ihmisen hajuaisti on kyllä melko valikoiva. Tuossa E85 seoksessa on aina vähintään 15% tavallista bensaa mukana. Toinen syy ruiskumuutokseen on se slalomissa sammuilu ja koska tuo syy 1. ei olisi korjaantunut Edelbrock ->Holley vaihdolla, niin ...Make67 kirjoitti:Ratkaisu tuohon käryämiseen olis myös ollu ruiskun sijaan E85-polttoaine... Ei olis "tuoksut" välttämättä haitannu
E85-tankkauspisteitä on Kuopiossa 1 kpl ja seuraavat noin 100 km:n päässä. Kaasarikoneen jos säätää käymään E85 aineella, niin ei taida olla seokset kohdillaan jos tankkailee välillä bensaa.
Sinänsä tuo RE85 voisi olla ihan kokeilunarvoinen juttu ruiskunkin kanssa, mutta vaatinee erilaiset sytty- ja seoskartat koneen optimitoiminnan aikaansaamiseksi eri aineille (95E10/98E5 tai RE85). Itse en aio ainakaan alkuvaiheessa alkaa testailemaan RE85 ajelua.
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Juu, en tarkoittanutkaan mitään polttoainekokeilua/sekoittelua vaan ihan ehdottelin piruuttani sitä että olisi rakentanut suoraan E85:lle koko koneen...
Tosiaan, ne tankauspisteet on vielä keskemmällä Suomee harvassa. Täällä meilläpäin niitä kyllä alkaa olemaan kivasti 10 - 50km säteellä kotoa kohta kymmenkunta
...
Tosiaan, ne tankauspisteet on vielä keskemmällä Suomee harvassa. Täällä meilläpäin niitä kyllä alkaa olemaan kivasti 10 - 50km säteellä kotoa kohta kymmenkunta

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Jos tankkauspisteitä olisi tiheämmässä, niin tuo olisi ihan varteenotettava vaihtoehto ottaa heti käyttöön uudella koneella. Terminator tukee tuota E85 käyttöä suoraan. Bensatankin valmistajan sivulla on kuitenkin hieman varoitusta tuosta E85 käytöstä varautua vaihtelemaan suodatinta melko tiuhaan (10 tunnin välein!) (kohta 9. täällä).Make67 kirjoitti:Juu, en tarkoittanutkaan mitään polttoainekokeilua/sekoittelua vaan ihan ehdottelin piruuttani sitä että olisi rakentanut suoraan E85:lle koko koneen...
Luulin tosiaan, että ehdotit tuolla E85 vaihdolla kokeilla saada hajuhommat hyväksytylle tolalle ilman ruiskumuutosta

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
[Kampiakseli kiinnitetty sorviin mittauksia varten.
Juuri ja juuri riitti johteiden pituus, ettei kärkipylkkä pudonnut lattialle.
Lisää pituutta olisi saanut kolmileukaistukan irroittamalla, mutta olisi pitänyt sorvailla kartiosovitteinen kärki tuonne karan läpiporaukseen.
Tuo kampuran etupää oli pyörivässä kärjessä ja keskittyi suoraan. Vetolevyn päätä piti pyöritellä ja kokeilla eri asennoissa, kun nuo kolmileuat eivät käytännössä keskitä oikein hyvin. Tarkka keskityshän vaatisi molempiin päihin sopivan kärjen, jotta kampura olisi vain keskipisteistään tuettu.
Kampuran kaikki laakerikaulat olivat mittausten mukaan pyöreät sen mitä sai mitattua. En saanut täysin keskilinjaan akselia, koska päissä oleviin laakerikauloihin jäi vielä 1/100 sivusuuntaista heittoa mittakellolla katsellessa.
Mittauksissani lienee heittoa noin ±1/100 mm.
Mittailin ensin laakerikaulat mikrometrillä:
Kiertokankien laakerikaulat melko mitoissaan ja runkolaakereiden kaulat hieman ylärajan yli.
Juuri ja juuri riitti johteiden pituus, ettei kärkipylkkä pudonnut lattialle.
Lisää pituutta olisi saanut kolmileukaistukan irroittamalla, mutta olisi pitänyt sorvailla kartiosovitteinen kärki tuonne karan läpiporaukseen.
Tuo kampuran etupää oli pyörivässä kärjessä ja keskittyi suoraan. Vetolevyn päätä piti pyöritellä ja kokeilla eri asennoissa, kun nuo kolmileuat eivät käytännössä keskitä oikein hyvin. Tarkka keskityshän vaatisi molempiin päihin sopivan kärjen, jotta kampura olisi vain keskipisteistään tuettu.
Kampuran kaikki laakerikaulat olivat mittausten mukaan pyöreät sen mitä sai mitattua. En saanut täysin keskilinjaan akselia, koska päissä oleviin laakerikauloihin jäi vielä 1/100 sivusuuntaista heittoa mittakellolla katsellessa.
Mittauksissani lienee heittoa noin ±1/100 mm.
Mittailin ensin laakerikaulat mikrometrillä:
Kiertokankien laakerikaulat melko mitoissaan ja runkolaakereiden kaulat hieman ylärajan yli.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Tukilaakerivälin mittaus:
Ja uuden tukilaakerin mittaus:
kampura:28,93mm
laakeri:28,68mm
ero: 0,25mm
ero tuumina: 0,010"
Kampiakselin päittäisvälykseksi tulisi mittauksen mukaan tuo 0,010" ja suositus on 0,004"-0,008".
?
Ja uuden tukilaakerin mittaus:
kampura:28,93mm
laakeri:28,68mm
ero: 0,25mm
ero tuumina: 0,010"
Kampiakselin päittäisvälykseksi tulisi mittauksen mukaan tuo 0,010" ja suositus on 0,004"-0,008".
?
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Kampiakselin tukilaakeripinnan heiton mittaus:
Luokkaa 0,015 mm
Cleviten dokumentissa sivulla 30 maininta:
"The thrust surface should be flat within .0002” max."
Tuo 0,0002" on 0,005mm.
Voisiko tuo tukilaakerin kuluminen johtua yksinomaan tuosta kampuran tukilaakeripinnan heitosta?
Mitäköhän tuon kampuran kanssa tekisi? Alkaa hieman arvelluttaa uskaltaako sitä käyttää uudessa koneessa.
edit: Cleviten url muutettu, vanha ei toiminut enää. Jos ei pelaa kun klikkaat, niin hae netistä dokumenttia CEB-1-1208.pdf
http://www.mustangclub.fi/board/downloa ... p?id=14796
Luokkaa 0,015 mm
Cleviten dokumentissa sivulla 30 maininta:
"The thrust surface should be flat within .0002” max."
Tuo 0,0002" on 0,005mm.
Voisiko tuo tukilaakerin kuluminen johtua yksinomaan tuosta kampuran tukilaakeripinnan heitosta?
Mitäköhän tuon kampuran kanssa tekisi? Alkaa hieman arvelluttaa uskaltaako sitä käyttää uudessa koneessa.
edit: Cleviten url muutettu, vanha ei toiminut enää. Jos ei pelaa kun klikkaat, niin hae netistä dokumenttia CEB-1-1208.pdf
http://www.mustangclub.fi/board/downloa ... p?id=14796
Viimeksi muokannut starsky, 29 Joulu 2014, 12:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Kiitos Kaara taas vinkeistä!
Laitoin Clevite/Mahle- ja King-valmistajille jo kyselyä onko heillä std-kokoisia runkolaakereita, joissa thrust-bearing ylikoossa. Mistään en ainakaan pikaisella haulla moisia löytänyt Fordin pikkulohkoon.
Laitoin Clevite/Mahle- ja King-valmistajille jo kyselyä onko heillä std-kokoisia runkolaakereita, joissa thrust-bearing ylikoossa. Mistään en ainakaan pikaisella haulla moisia löytänyt Fordin pikkulohkoon.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Hyvä katalogilinkki.
Minulla on MB 529SI STD-paketti.
Ylikoon tukilaakereita näyttää todellakin olevan, mutta tässä tapauksessa pitäisi kaulat hioa alikokoon (esim. MB 529SI 050 ja 060 tukilaakerikoko 29,03 mm)
Näyttää olevan ProFlange-nimellä Kingillä tuo tukilaakerin ylikoon ohjelma (sama katalogi sivu 13):
Miksiköhän STD-koon laakerit jätetty ohjelmasta pois?
Kampiakselin oikaisuun löytyi ohjeistusta. Menetelmä on hieman hellävaraisempi kuin mitä Kaara puhelimessa mainitsit tai sitten ei ollut samasta metodista kyse.
Lisää kertomuksia löytyy tuosta naputtelemalla oikaisusta vaikka hakusanoilla "crankshaft stress relieving hammer chisel"
Nokka-akselin oikaisu menee samalla metodilla.
Minulla on MB 529SI STD-paketti.
Ylikoon tukilaakereita näyttää todellakin olevan, mutta tässä tapauksessa pitäisi kaulat hioa alikokoon (esim. MB 529SI 050 ja 060 tukilaakerikoko 29,03 mm)
Näyttää olevan ProFlange-nimellä Kingillä tuo tukilaakerin ylikoon ohjelma (sama katalogi sivu 13):
Miksiköhän STD-koon laakerit jätetty ohjelmasta pois?
Kampiakselin oikaisuun löytyi ohjeistusta. Menetelmä on hieman hellävaraisempi kuin mitä Kaara puhelimessa mainitsit tai sitten ei ollut samasta metodista kyse.
Lisää kertomuksia löytyy tuosta naputtelemalla oikaisusta vaikka hakusanoilla "crankshaft stress relieving hammer chisel"
Nokka-akselin oikaisu menee samalla metodilla.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Clevite/Mahle vastasi kyselyyni:
Original Inquiry:
Is there oversized thrust bearing surface set for Ford Small block Windsor 302 STD journals? I have std size journals, but my thrust bearing journal width is slightly larger and with these bearings my crankshaft end play is 0.010" and it is too large (recommendation 0.004"-0.008"). Do you have a Ford Small block Windsor 302 std size main bearing set with oversized thrust bearing surface?
Reply Chain:
Posted 12/8/2014 8:14:31 AM by web.administrator@us.mahle.com
No, unfortunately not. They just don't sell well enough to warrant putting them in the line. We've tried before and end up discontinuing them after the set on the shelf for a couple of years.You might try our competitors, King. They sell a lot of rebuilders where the demand for oversized thrust is larger.
Kampiakselin tukilaakeripinnan vioittuminen ilman laakerikaulojen vioittumista on siis harvinaisempi tilanne. Laakerimenekkiä ei tuohon tarpeeseen ollut tarpeeksi ja olivat lopettaneet tuotannon.
Original Inquiry:
Is there oversized thrust bearing surface set for Ford Small block Windsor 302 STD journals? I have std size journals, but my thrust bearing journal width is slightly larger and with these bearings my crankshaft end play is 0.010" and it is too large (recommendation 0.004"-0.008"). Do you have a Ford Small block Windsor 302 std size main bearing set with oversized thrust bearing surface?
Reply Chain:
Posted 12/8/2014 8:14:31 AM by web.administrator@us.mahle.com
No, unfortunately not. They just don't sell well enough to warrant putting them in the line. We've tried before and end up discontinuing them after the set on the shelf for a couple of years.You might try our competitors, King. They sell a lot of rebuilders where the demand for oversized thrust is larger.
Kampiakselin tukilaakeripinnan vioittuminen ilman laakerikaulojen vioittumista on siis harvinaisempi tilanne. Laakerimenekkiä ei tuohon tarpeeseen ollut tarpeeksi ja olivat lopettaneet tuotannon.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
V-pukit tuli tehtyä:
Messinkipellistä taivuteltu pala tuossa välissä.
Runkolaakereiden kaulojen heittojen mittaustulokset mielenkiintoisia:
kaula: heitto [1/100mm]
1: 0
2: 0,5
3: 0,5
4: 0,5
5: 0
Ei taida tarvitakaan oikomista?
Mitään muuta en tuohon sorvissa mitattuun heittoon keksi kuin että painoin liian kovalla voimalla tuota kärkipylkän pyörivää kärkeä kampuran päätä vasten.
Ilmankos Kaara sanoit, että kampiakselin hiontakoneissa on molemmissa päissä kolmileukapakka ja pakkojen asento saadaan hienosäädettyä. Kampurassa tapahtuu tietenkin muodonmuutosta rasituksessa mutta palautuu kun kärjen paine hellittää.
Seuraavaksi pitää koettaa keskitellä tuo kampura sorviin heitottomasti ja tuonne kärkipylkän päähän jokin muunlainen kiinnitys ja mitata uudelleen tuo tukilaakeripinnan heitto.
Messinkipellistä taivuteltu pala tuossa välissä.
Runkolaakereiden kaulojen heittojen mittaustulokset mielenkiintoisia:
kaula: heitto [1/100mm]
1: 0
2: 0,5
3: 0,5
4: 0,5
5: 0
Ei taida tarvitakaan oikomista?
Mitään muuta en tuohon sorvissa mitattuun heittoon keksi kuin että painoin liian kovalla voimalla tuota kärkipylkän pyörivää kärkeä kampuran päätä vasten.
Ilmankos Kaara sanoit, että kampiakselin hiontakoneissa on molemmissa päissä kolmileukapakka ja pakkojen asento saadaan hienosäädettyä. Kampurassa tapahtuu tietenkin muodonmuutosta rasituksessa mutta palautuu kun kärjen paine hellittää.
Seuraavaksi pitää koettaa keskitellä tuo kampura sorviin heitottomasti ja tuonne kärkipylkän päähän jokin muunlainen kiinnitys ja mitata uudelleen tuo tukilaakeripinnan heitto.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Kingiltä tuli vastaus ylikoon tukilaakerikyselyyn:
Thank you for your interest in King Engine Bearings .
We have set MB5196SI. This set has FL O/S .020”, but only available in undersizes 010 and on.
Toimittajakyselykierros käyty sitten loppuun.
Thank you for your interest in King Engine Bearings .
We have set MB5196SI. This set has FL O/S .020”, but only available in undersizes 010 and on.
Toimittajakyselykierros käyty sitten loppuun.