Pre oiling tool

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
JYN85
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja JYN85 »

Hei! Tietääkö kukaan, mistä Suomesta saisi hankituksi otsikon mukaisen työkalun 351W moottorille. Eli kyseessä työkalu jolla saa pyöritettyä virranjakajan aukosta öljynpaineet moottoriin.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.

Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.

Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja starsky »

Sori. 351W-koneessa onkin ilmeisesti erikokoinen öljypumpun käyttöakseli. Eli itselläni on 302-lohko ja siihen siis toimii tuo systeemi.

351W's use a 5/16" oil pump driveshaft while all the other small block Fords, 260, 289, 302, 5.0, all use 1/4" size driveshaft.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tuumasesta pitkästä kuusiokoloavaimesta varmaan saa sopivan katkaisemalla mutkan kohdalta, ja akkuporakoneeseen kiinni..?
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.

Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.

Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Ei tuohon juuri mitään lisättävää ole.
Molempia tapoja olen käyttänyt.
Vanha virranjakaja ilman ratasta ja turhia sisäkaluja on hyvä. Asettuu oikein eikä tee muuta tuhoa, eikä ole vaaraa, että jotain tippuisi koneen sisään.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja Ville K »

starsky kirjoitti:Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Hyvä kun oikasit. Tuli vaan mieleen, että johonkin koneeseen on joskus noin tehnyt..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja Fastback »

starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:
starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.
kannattaa sitten katella ettei hiero sitä teippiä muruiksi nokkaratasta vasten.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Tuokin on niin yksinkertainen työkalu, etteikö sitä noheva seppä sais tehtyä itse. Minä tein itse tuon jo toistakymmentävuotta sitten, kun myllyn kimpussa pakersin. Kun oli ylimääräisiä pikku hylsyjä, otin yhden ja sovitin siihen riittävänpitkän tangon, ja hitsasin ympäri kiini hioin siistiksi, ja volaa rupesi öly kiertämään. Tämä tapahtui silloisen marka rahan aikaan ja kustannus oli noin 5 markkaa, nykyistä rahaa vajaa euro. Kaiken saa tehtyä jos vain viitsii, tietysti jos haluaa päästä käsiänsä paskaamatta ja helpolla niin sitten vaan mania peliin ja ostaan valmiit työkalut näinhän se menee.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
KooKoo
Aktiivi
Viestit: 137
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mercury Cougar 501 -68
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

Monta hyvää keinoa näkyy löytyvän. Itse tein mielestäni hyvin toimivan version kupariputkesta. on ohutseinämäisenä helppo venyttää muotoon vanhaa ö-pumpun akselia hyödyntäen. Saa sopivan mittaisen katkaisemalla ja sovite on tiukka. Ei myöskään hankaa mihinkään. Oma putkeni taisi olla putkimieheltä yli jäänyt pieni vesijohtoputki....
Timppa76
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Syys 2014, 15:08
Auto: Ford Mustang 1968

Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Timppa76 »

Mulla ongelmana moottorin täys rempattu ja yritin ekaa starttia tänään.Töistä lainattu mekaaniinen öljynpainemittari kiinnitetty vakion öljynpaine kellon tilalle ja sytky poiskytketty.Puöritellin konetta startilla ei tullu öljyn painetta ollenkaan.Mikä mättää missä olen tehnyt mokan.En ole itse purkanu konetta kun ostin projektina.
Moottorin kaikki osat uusia, paitsi lohko joka oli porattu 0.30 ylikokoon.
Ei ole ulkoisia öljyvuotoja :)
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

itte laitan aina putsarin niin täyteen kuin saa ja pyöritän öljypumpun akselia porakoneella kunnes öljy kiertää. Kuivan ö-pumpun pitää joskus juottaa. Tämä siis jos 302 tms kone
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pasi k
Hiljaisempi
Viestit: 10
Liittynyt: 23 Joulu 2014, 21:13
Auto: 1970 Mach1
Paikkakunta: Lappajärvi

Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Pasi k »

Ekana tulee mieleen että onko öljypumpun aksila paikallaan.
Menee yläkauta pudotettuna herkästi ohi kolostasa.
Timppa76
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 03 Syys 2014, 15:08
Auto: Ford Mustang 1968

Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Timppa76 »

Sovittelin kyllä aksilan oiken kun asensin öljypumpun.Pitääkö konetta pyöritellä kauan kun asensin öljyfiltterin kuivana.
Vastaa Viestiin