Pre oiling tool

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
JYN85
Aktiivi
Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67

Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja JYN85 »

Hei! Tietääkö kukaan, mistä Suomesta saisi hankituksi otsikon mukaisen työkalun 351W moottorille. Eli kyseessä työkalu jolla saa pyöritettyä virranjakajan aukosta öljynpaineet moottoriin.
starsky
Aina äänessä
Auto: 1966 ht

Re: Pre oiling tool

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.

Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.

Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
starsky
Aina äänessä

Sori. 351W-koneessa onkin ilmeisesti erikokoinen öljypumpun käyttöakseli. Eli itselläni on 302-lohko ja siihen siis toimii tuo systeemi.

351W's use a 5/16" oil pump driveshaft while all the other small block Fords, 260, 289, 302, 5.0, all use 1/4" size driveshaft.
Ville K
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Tuumasesta pitkästä kuusiokoloavaimesta varmaan saa sopivan katkaisemalla mutkan kohdalta, ja akkuporakoneeseen kiinni..?
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
starsky
Aina äänessä

Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

Hommasin itse tuollaisen pitkän jatkopätkän ja taisi maksaa kolme euroa Honkkarissa sarja, missä tuo pitkä oli mukana.
preoilingtool.JPG
Kannattaa tietenkin huomioida, ettei mene tuhoamaan/naarmuttamaan tuota pintaa siitä reiästä, jossa virranjakajan akselin alapää sitten asustelee.

Vanhan virranjakajan voi tietenkin myös purkaa ja modata tuohon käyttöön, jos on ylimääräinen.

Lisää vinkkejä tulee kokeneemmilta moottorirakentajilta.
Ei tuohon juuri mitään lisättävää ole.
Molempia tapoja olen käyttänyt.
Vanha virranjakaja ilman ratasta ja turhia sisäkaluja on hyvä. Asettuu oikein eikä tee muuta tuhoa, eikä ole vaaraa, että jotain tippuisi koneen sisään.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Ville K
Moderaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K »

starsky kirjoitti:Tuolla lohkon syövereissä odottelee urospuoleinen pää (se öljypumpun käyttöakseli), eli naaraalla pitää pyöritys hoitaa. Ei toimi tuolla kuusiokoloavaimella.
Hyvä kun oikasit. Tuli vaan mieleen, että johonkin koneeseen on joskus noin tehnyt..
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

starsky kirjoitti:Tuo öljypumpun käyttöakseli on samankokoinen kuin mitä nuo ruuvauspääjatkokset/päät.

preoilingtool.JPG
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Auto: Galaxie -61

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:

preoilingtool.JPG
Vastaavalla pitkällä jatkolla, sopivalla pitkällä hylsyllä ja sähköporakoneella olen "praimannut" koneeni. Pitkä hylsy kannattaa varmistaa että varmasti pysyy kiinni jatkossa esim. jesarilla kieputtamalla. 429/460 koneissa on muistaakseni 7mm hyvin lähellä totuutta ja FE/sbf pykälää pienempi. Tilasin Summitilta nyt tollaisen priming toolin vaan testimielessä, taisi maksaa jonkun 7 taalaa.
kannattaa sitten katella ettei hiero sitä teippiä muruiksi nokkaratasta vasten.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
ROKI
Aina äänessä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Tuokin on niin yksinkertainen työkalu, etteikö sitä noheva seppä sais tehtyä itse. Minä tein itse tuon jo toistakymmentävuotta sitten, kun myllyn kimpussa pakersin. Kun oli ylimääräisiä pikku hylsyjä, otin yhden ja sovitin siihen riittävänpitkän tangon, ja hitsasin ympäri kiini hioin siistiksi, ja volaa rupesi öly kiertämään. Tämä tapahtui silloisen marka rahan aikaan ja kustannus oli noin 5 markkaa, nykyistä rahaa vajaa euro. Kaiken saa tehtyä jos vain viitsii, tietysti jos haluaa päästä käsiänsä paskaamatta ja helpolla niin sitten vaan mania peliin ja ostaan valmiit työkalut näinhän se menee.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
KooKoo
Aktiivi
Auto: Mercury Cougar 501 -68

Viesti Kirjoittaja KooKoo »

Monta hyvää keinoa näkyy löytyvän. Itse tein mielestäni hyvin toimivan version kupariputkesta. on ohutseinämäisenä helppo venyttää muotoon vanhaa ö-pumpun akselia hyödyntäen. Saa sopivan mittaisen katkaisemalla ja sovite on tiukka. Ei myöskään hankaa mihinkään. Oma putkeni taisi olla putkimieheltä yli jäänyt pieni vesijohtoputki....
Timppa76
Hiljaisempi
Auto: Ford Mustang 1968

Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Timppa76 »

Mulla ongelmana moottorin täys rempattu ja yritin ekaa starttia tänään.Töistä lainattu mekaaniinen öljynpainemittari kiinnitetty vakion öljynpaine kellon tilalle ja sytky poiskytketty.Puöritellin konetta startilla ei tullu öljyn painetta ollenkaan.Mikä mättää missä olen tehnyt mokan.En ole itse purkanu konetta kun ostin projektina.
Moottorin kaikki osat uusia, paitsi lohko joka oli porattu 0.30 ylikokoon.
Ei ole ulkoisia öljyvuotoja :)
Pappacosworth
Aina äänessä
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Viesti:

Re: Ei tuu öljypainetta rempan jälkeen

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

itte laitan aina putsarin niin täyteen kuin saa ja pyöritän öljypumpun akselia porakoneella kunnes öljy kiertää. Kuivan ö-pumpun pitää joskus juottaa. Tämä siis jos 302 tms kone
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Pasi k
Hiljaisempi
Auto: 1970 Mach1

Viesti Kirjoittaja Pasi k »

Ekana tulee mieleen että onko öljypumpun aksila paikallaan.
Menee yläkauta pudotettuna herkästi ohi kolostasa.
Timppa76
Hiljaisempi
Auto: Ford Mustang 1968

Viesti Kirjoittaja Timppa76 »

Sovittelin kyllä aksilan oiken kun asensin öljypumpun.Pitääkö konetta pyöritellä kauan kun asensin öljyfiltterin kuivana.
Vastaa Viestiin