Mustang Saksasta
Valvoja: Ville K
Mustang Saksasta
On vielä auki tuo Mustangin oston sijaintimaa: Suomi, USA, Saksa. Miten tuo rekisteröintihomma nyt menikään, jos ostaa Mustangin Saksasta? Saiko -96 uudempia Suomessa rekisteriin? Papereita ja esim. vaatimuksenmukaisuustodistuksia saa ymmärrykseni mukaan Saksasta tarvittaessa kaupan mukana. Onko nämä Suomessa viranomaisten hyväksymiä? Onko jollakin omia kokemuksia tai tietoa asiasta?
Olen ylläpitänyt tullin verotusarvoja Mustangeille sivuilla http://koti.mbnet.fi/kurki/. -96 uudempia Mustangeja olisi verotettu Suomeen viimeisen kolmen vuoden aikana tullin tilastojen mukaan vain 4 kpl.
Olen ylläpitänyt tullin verotusarvoja Mustangeille sivuilla http://koti.mbnet.fi/kurki/. -96 uudempia Mustangeja olisi verotettu Suomeen viimeisen kolmen vuoden aikana tullin tilastojen mukaan vain 4 kpl.
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
- stangrider
- Aina äänessä
- Viestit: 1341
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 08:31
- Paikkakunta: sAVO
http://www.ake.fi, sieltä selviää noita vaatimuksia.
Ajovalojen kork. säätö lienee mielenkiintoinen rakentaa..
onkohan kukaan saanu rekisteriin Mustangia, joka olis
1.7.96 - 31.12.96 otettu käyttöön?
Voimaantulopäiviä henkilöauton varusteille
Varuste Huomautuksia Käyttöönotto-
ajankohta
Lukkolaite / rattilukko 1.1.1968
Turvavyöt Etuistuimet 1.1.1971
Etuistuimien uloimmilla paikoilla: 3-pistevyöt kelauslaiteella 1.1.1981
Takaistuin: uloimmilla paikoilla 3-pistevyöt 1.1.1981
kaikilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.10.2004
Pääntuet Etuistuimissa 1.1.1981
Varoituskolmio Käyttöönottoajankohdasta riippumatta
Sivusuuntavalot Voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla, joka täyttää näkyvyyskulmavaatimukset 1.1.1985
Peruutusvalot 1.1.1984
Takasumuvalo 1.1.1993
Ajovalojen korkeuden
säätölaite 14.6.1995
Keskijarruvalo 1.10.2000
Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 (1.1.1993) * (1.7.1993)**
Dieselmoottori 1.1.1992 (1.1.1993) *(1.7.1993)**
OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
Ajonestolaite Henkilöautot 1.10.1998
Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998
* Henkilöauto, joka kantavuus on yli 760 kg tai pakettiautosta muutettu henkilöauto
** Maastohenkilöauto
HUOM! Yllä olevaan taulukkoon on kerätty vain osa auton pakollisista varusteista. Pelkkä varusteen olemassaolo ei välttämättä riitä, vaan katsastustoimipaikan vaatimuksesta voidaan vaatia lisäselvityksiä varusteen teknisistä ominaisuuksista ja vaatimustenmukaisuuksista.
Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla käytännössä vuoden 1996 loppuun mennessä.
Pakokaasupäästömääräysten osalta EPA-päästönormien mukaiset autot voidaan hyväksyä myös 30.6.1996 saakka. Kts. poikkeus muuttotavarana maahantuotavat ajoneuvot
Ajovalojen kork. säätö lienee mielenkiintoinen rakentaa..
onkohan kukaan saanu rekisteriin Mustangia, joka olis
1.7.96 - 31.12.96 otettu käyttöön?
Voimaantulopäiviä henkilöauton varusteille
Varuste Huomautuksia Käyttöönotto-
ajankohta
Lukkolaite / rattilukko 1.1.1968
Turvavyöt Etuistuimet 1.1.1971
Etuistuimien uloimmilla paikoilla: 3-pistevyöt kelauslaiteella 1.1.1981
Takaistuin: uloimmilla paikoilla 3-pistevyöt 1.1.1981
kaikilla paikoilla 3-pistevyöt kelauslaitteella 1.10.2004
Pääntuet Etuistuimissa 1.1.1981
Varoituskolmio Käyttöönottoajankohdasta riippumatta
Sivusuuntavalot Voidaan toteuttaa myös yhdellä valolla, joka täyttää näkyvyyskulmavaatimukset 1.1.1985
Peruutusvalot 1.1.1984
Takasumuvalo 1.1.1993
Ajovalojen korkeuden
säätölaite 14.6.1995
Keskijarruvalo 1.10.2000
Pakokaasupäästöt = vähäpäästöinen Bensiinimoottori + KAT 1.1.1992 (1.1.1993) * (1.7.1993)**
Dieselmoottori 1.1.1992 (1.1.1993) *(1.7.1993)**
OBD Ajoneuvon pakokaasupäästöjen sisäinen valvontajärjestelmä 1.1.2001 (M1, N1 <- 1305 kg)1.1.2002 (M1 >2500 kg, N1>1305 kg)
Ajonestolaite Henkilöautot 1.10.1998
Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998
* Henkilöauto, joka kantavuus on yli 760 kg tai pakettiautosta muutettu henkilöauto
** Maastohenkilöauto
HUOM! Yllä olevaan taulukkoon on kerätty vain osa auton pakollisista varusteista. Pelkkä varusteen olemassaolo ei välttämättä riitä, vaan katsastustoimipaikan vaatimuksesta voidaan vaatia lisäselvityksiä varusteen teknisistä ominaisuuksista ja vaatimustenmukaisuuksista.
Yhdysvaltalaisten FMVSS-turvallisuusnormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden päättyi autoilla käytännössä vuoden 1996 loppuun mennessä.
Pakokaasupäästömääräysten osalta EPA-päästönormien mukaiset autot voidaan hyväksyä myös 30.6.1996 saakka. Kts. poikkeus muuttotavarana maahantuotavat ajoneuvot
-
- Aktiivi
- Viestit: 58
- Liittynyt: 02 Kesä 2004, 13:53
- Auto: Mustang -65 Convertible, 200cid, C4
- Paikkakunta: Vantaa / Läyliäinen
- Viesti:
Re: Mustang Saksasta
Onko tuossa listassa myös muuttoautot? Ainakin kaverin 2000 GT uupui listasta, tuotu maahan joskus 2001 muuttoautona.kuki kirjoitti:Olen ylläpitänyt tullin verotusarvoja Mustangeille sivuilla http://koti.mbnet.fi/kurki/. -96 uudempia Mustangeja olisi verotettu Suomeen viimeisen kolmen vuoden aikana tullin tilastojen mukaan vain 4 kpl.
Asiallisen tiedon puute ei saa olla este henkiselle epävarmuudelle.
Joo, kiitos tiedoista! Tuo "Kokoajoneuvon Ey-tyyppihyväksyntä 1.1.1998" jäi mietityttämään. Jos auto olisi vm. 98 tai uudempi ja jos autossa olisi siis em.tyyppihyväksyntä, mitään muutoksia ei siis tarvittaisi Suomessa rekisteröintiin?
Aikaisemmissa keskustelupalstan asiaan liittyvissä keskusteluissa Baumann mm. totesi: "Eli, jos Saksassa oleva auto on saannut oikeat e-hyväksynnät (mitä ne eivät Saksassa yleensä kylläkään saa), voidaan se tuoda Suomeen vaikka kuinka uutena."
Mistähän saisi tuosta Ey-tyyppihyväksynnästä lisää tietoa Mustangin suhteen? Uskaltaako tässä ruveta AKElta tai muilta suomalaisilta viranomaisilta kyselemään vai onko se vain lisävaikeuksien kerjäämistä meille harrastajille?
Aikaisemmissa keskustelupalstan asiaan liittyvissä keskusteluissa Baumann mm. totesi: "Eli, jos Saksassa oleva auto on saannut oikeat e-hyväksynnät (mitä ne eivät Saksassa yleensä kylläkään saa), voidaan se tuoda Suomeen vaikka kuinka uutena."
Mistähän saisi tuosta Ey-tyyppihyväksynnästä lisää tietoa Mustangin suhteen? Uskaltaako tässä ruveta AKElta tai muilta suomalaisilta viranomaisilta kyselemään vai onko se vain lisävaikeuksien kerjäämistä meille harrastajille?
Hyvä kommentti Kristolta. Tullin sivuston kommentit taulukoista:
"Taulukoita sovelletuista verotusarvoista
Ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon vaikuttavat taulukossa näkyvien ominaisuuksien lisäksi muut yksilölliset ominaisuudet, kuten varusteet ja kunto, mutta näitä tietoja ei voida teknisten esteiden vuoksi esittää taulukossa.
Taulukko on koottu tehdyistä verotuspäätöksistä. Päätökset julkaistaan keskimäärin 1,5 kuukauden kuluttua käsiteltävänä olevan kuukauden päätyttyä. Taulukkoa käytettäessä tulee huomioida, että ajoneuvojen arvo elää jatkuvasti markkinoiden mukaan. Ajoneuvon verotusarvosta tai veron määrästä ei voida antaa ennakkoratkaisua tai muuta sitovaa etukäteistietoa (autoverolaki 67 § 1 momentti)."
Näyttää siis siltä, että muuttoautoja on joko satunnaisesti tai ei ollenkaan tilastoissa mukana, tuo "Taulukko on koottu tehdyistä verotuspäätöksistä" ei kerro ainakaan minulle, onko muuttoautoja mukana vai ei.
"Taulukoita sovelletuista verotusarvoista
Ajoneuvon yleiseen vähittäismyyntiarvoon vaikuttavat taulukossa näkyvien ominaisuuksien lisäksi muut yksilölliset ominaisuudet, kuten varusteet ja kunto, mutta näitä tietoja ei voida teknisten esteiden vuoksi esittää taulukossa.
Taulukko on koottu tehdyistä verotuspäätöksistä. Päätökset julkaistaan keskimäärin 1,5 kuukauden kuluttua käsiteltävänä olevan kuukauden päätyttyä. Taulukkoa käytettäessä tulee huomioida, että ajoneuvojen arvo elää jatkuvasti markkinoiden mukaan. Ajoneuvon verotusarvosta tai veron määrästä ei voida antaa ennakkoratkaisua tai muuta sitovaa etukäteistietoa (autoverolaki 67 § 1 momentti)."
Näyttää siis siltä, että muuttoautoja on joko satunnaisesti tai ei ollenkaan tilastoissa mukana, tuo "Taulukko on koottu tehdyistä verotuspäätöksistä" ei kerro ainakaan minulle, onko muuttoautoja mukana vai ei.
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Ei ole muuttoautoja tuossa, koska Mustang on niin halpa, ettei veroa mene.
Tällä palstalla on käsitelty nuo tuontikommervenkit ainakin kolmeen kertaan, eli kannattaa selata vanhat. EY-tyyppiä ei ole koskaan saanut yksikään Musti, eli uudemmat vaatii poikkeusluvan, jonka saanti on jotakin lottovoitosta seuraavaa.
Tällä palstalla on käsitelty nuo tuontikommervenkit ainakin kolmeen kertaan, eli kannattaa selata vanhat. EY-tyyppiä ei ole koskaan saanut yksikään Musti, eli uudemmat vaatii poikkeusluvan, jonka saanti on jotakin lottovoitosta seuraavaa.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
-
- Aktiivi
- Viestit: 33
- Liittynyt: 01 Loka 2004, 19:07
- Auto: Mustang GT 5.0 premium 2014 avo
- Paikkakunta: Helsinki
Mustang Saksasta
Heippa taas,
Selvittelin viime vuonna aika tarkkaan tuota Saksasta tai muualta Euroopasta tuontia ja seuraavaan päädyin:
-vanhempaa kuin 30.6.1996 käyttöönotettua autoa ei voi tuoda jos katsastusviranomainen on tiukka pakokaasupäästöistä. Tavallisesti hyväksyvät kuitenkin vuoden 1996 loppuun mutta ei ole pakko hyväksyä.
- Saksan EY hyväksyntä perustuu Saksan omaan yksittäistuonti poikkeuslupaan jota Suomi ei hyväksy EY päätökseksi. Siksi kirjoitin aikoinaan siitä, että pitää olla todellinen EY hyväksyntä eikä yksittäistuonti lupa. Jos joku saksalainen firma kuitenkin toisi Saksaan monta autoa joille he hakisivat todellisen EY tyyppihyväksynnän, niin silloin tämä pätisi täälläkin.
-Myöskään muuttoauto Saksaan tuotuna ei ole täällä enää muuttoauto. Jos siis joku on tuonut Saksaan muuttoauton, se ei ole täällä automaattisesti muuttoauto vaan mahdollisen suomalaisen ostajan pitää taas näyttää toteen että on itse asunut ulkomailla.
- Mutta yksi rako on olemassa. Jos esim VeeKoo toisi USA:sta kaksi muuttoautoa voisi sen tehdä niin, että hän maksaa sitten toisen auton verot ihan tavallisesti. Katsastuksessa se menisi kuitenkin muuttoautona läpi. Näin siis voisi tuoda muuttoautona uuden mustin. Pitää kuitenkin huomioida, että tulli laitta tälläiselle "muuttoautolle" yleensä n. yhden vuoden myymättömyysajan. Eli VeeKoo ei saisi myydä autoa heti pois.
Terv. Marc Baumann
Selvittelin viime vuonna aika tarkkaan tuota Saksasta tai muualta Euroopasta tuontia ja seuraavaan päädyin:
-vanhempaa kuin 30.6.1996 käyttöönotettua autoa ei voi tuoda jos katsastusviranomainen on tiukka pakokaasupäästöistä. Tavallisesti hyväksyvät kuitenkin vuoden 1996 loppuun mutta ei ole pakko hyväksyä.
- Saksan EY hyväksyntä perustuu Saksan omaan yksittäistuonti poikkeuslupaan jota Suomi ei hyväksy EY päätökseksi. Siksi kirjoitin aikoinaan siitä, että pitää olla todellinen EY hyväksyntä eikä yksittäistuonti lupa. Jos joku saksalainen firma kuitenkin toisi Saksaan monta autoa joille he hakisivat todellisen EY tyyppihyväksynnän, niin silloin tämä pätisi täälläkin.
-Myöskään muuttoauto Saksaan tuotuna ei ole täällä enää muuttoauto. Jos siis joku on tuonut Saksaan muuttoauton, se ei ole täällä automaattisesti muuttoauto vaan mahdollisen suomalaisen ostajan pitää taas näyttää toteen että on itse asunut ulkomailla.
- Mutta yksi rako on olemassa. Jos esim VeeKoo toisi USA:sta kaksi muuttoautoa voisi sen tehdä niin, että hän maksaa sitten toisen auton verot ihan tavallisesti. Katsastuksessa se menisi kuitenkin muuttoautona läpi. Näin siis voisi tuoda muuttoautona uuden mustin. Pitää kuitenkin huomioida, että tulli laitta tälläiselle "muuttoautolle" yleensä n. yhden vuoden myymättömyysajan. Eli VeeKoo ei saisi myydä autoa heti pois.
Terv. Marc Baumann
-
- Aktiivi
- Viestit: 33
- Liittynyt: 01 Loka 2004, 19:07
- Auto: Mustang GT 5.0 premium 2014 avo
- Paikkakunta: Helsinki
Mustang Saksasta
Ai niin vielä,
Tietenkin tuo aiempi tullin verotuslista voi sisältää näitä "verollisia muuttoautoja", jos joku on sellaisen tuonut.
Minulla ei ole mitään tietoa siitä, kuinka monta tälläistä autoa on Suomeen tuotu. Voisi arvata, että aika vähän jos ollenkaan. Siinä ei ole oikein järkeä muuta kuin autoissa, joita tänne halutaan mutta joita ei maahamme voi virallisesti tuoda. Eli esim. juuri Mustangeja.
terv. Marc Baumann
Tietenkin tuo aiempi tullin verotuslista voi sisältää näitä "verollisia muuttoautoja", jos joku on sellaisen tuonut.
Minulla ei ole mitään tietoa siitä, kuinka monta tälläistä autoa on Suomeen tuotu. Voisi arvata, että aika vähän jos ollenkaan. Siinä ei ole oikein järkeä muuta kuin autoissa, joita tänne halutaan mutta joita ei maahamme voi virallisesti tuoda. Eli esim. juuri Mustangeja.
terv. Marc Baumann
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Re: Mustang Saksasta
Juu. Tuota on tullut vakavastikin harkittua. Periaatteessahan tuo vuosi tulee siita, etta veronalennus (ei verottomuus, huomhuom) ehtoihin kuuluu 3v omistus, josta vahintaan 1v suomessa. Tullittomuusehtona on, ettei myy kamoja ennen kuin vuoden paasta. Kasittaakseni muuttoauton kylla saa myyda vaikka heti tullin pihassa, varsinkin jos siita on tarkoituskin maksaa verot (30%? + 22%) ja tullit (10%?). Pitaa viela harkita tuota toista pirssia, kun on alkanut tehda mieli jotain klassikkomustia...baumann kirjoitti: - Mutta yksi rako on olemassa. Jos esim VeeKoo toisi USA:sta kaksi muuttoautoa voisi sen tehdä niin, että hän maksaa sitten toisen auton verot ihan tavallisesti. Katsastuksessa se menisi kuitenkin muuttoautona läpi. Näin siis voisi tuoda muuttoautona uuden mustin. Pitää kuitenkin huomioida, että tulli laitta tälläiselle "muuttoautolle" yleensä n. yhden vuoden myymättömyysajan. Eli VeeKoo ei saisi myydä autoa heti pois.

Muuten.. Taalla on ennen minuakin kotiutuvia suomalaisia, joista iso osa on perheellisia. Tuo rajoitus kun on 2 per yli 18v henkilo. Lue: enemman musteja. Varsinkin, jos bulvaanina toimimisesta saa jonkinlaisen korvauksen, niin joku voisi kiinnostuakin.

Kysäsempä nyt tässä vanhassa ketjussa kun en uutta viitsi aloittaa. Elikkäs, tajusinko siis oikein, että vanhemmissa musseissa (esmes Mach I vuosimallia 1970) ei olisi mitään kovin ihmeellistä että sen saisi Suomessa leimoihin? Tästä on varmaan keskustelu 4+n kertaa, mutta en nyt suoraan sanottuna haulla löytänyt mitään ihmeellistä. Voisiko joku kuitenkin nopeasti tiivistää, että millainen tuo koko systeemi on jos esimerkiksi Saksasta ostaa, Ryanairilla sinne lentää ja ajaa tuon mussen kotiin?