Starsky 347 stroker moottoriremontti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti:Onkos tuossa yläkuvassa kansi oikealla paikallaan. Siinä olis kannessa vielä vingulle töitä imupuolen pytynreunan puolella viimeistelyssä.
Kansi mallisovitettuna (kaksi messinkiluiskaa päissä, jotta kannentiiviste 1mm tulee korkeuteen mukaan). Tuota katseltiin Kosusella ja ei tietysti mallattu vielä sylinterissä kiinni ollessaan. Kosunen vinkasi tuosta vaihtoehdosta, että saisi parannusta aikaan jos sipaistaan tavaraa pois. Kuvasta tosiaan näkee, että snurrauskelpoinen alie sijoittuu toiselle puolelle kokonaan. Pitää katsastaa vielä kaikki muutkin reiät läpi ja arvioida Kosusen kanssa tekisikö tuolle tilanteelle jotain. Arvioitiin työntömitan kanssa vaan, että molemmilta puolilta saisi aivan mitättömästi otettua tavaraa, mutta ei hoksattu, että palotila sijoittuukin sylinterin suhteen laitaan.

Kansia ei ole vielä plaanattu. Seetipinnat on koneistettu, venttiilit sovitettu ja ohjaimet kalvattu. Tarkoitus oli vain käyttää sen verran kansia tallissa, että mittaan työntötankojen pituudet.
kaara91 kirjoitti:Kuulostaa vähän meriselitykseltä. Milloin se aika tulee ... Vuoden päästäkö. Jos et koneistuta, ei auteta enää yhtään. Joo, kympin ruttuja pitäs lähennellä.
Mexico65 kirjoitti:Vieläkin härnään sinua tuon quench heigth asian osalta.
OK, hyvä, että laitatte jäitä hattuun. Kelit lämpenee ja pää sumenee sitä mukaa. Ei kait kuukausi lisää tässä vaiheessa enää kauhean paha odotusaika ole. Syyt dekkitason pudotuksen lykkäämiselle olisivat olleet tässä järjestyksessä: raha, epäilys kuinka paljon oikeasti hyödyttää, kiire, laiskuus. Ihan aiheesta väännätte. siksihän minä tätä tänne kirjoittelen, että olisi kollektiivinen tietotaito käytettävissä ja myös luottaisi annettuihin ohjeisiin ja toimisi niiden mukaan jos mahdollista. Konetta ei ole tietysti tarkoitus availla enää huvikseen, vain jos remonttitarvetta ilmenee.

Pitää vielä nyt sovitella männät reikiin ja koettaa saada tarkemmat mittaustulokset. Mittauksenhan suoritin männän keskeltä, kun heiluu tuossa reiässä melko paljon ilman renkaita.
Mexico65 kirjoitti:1-4 puolelta 0.5 mm pois ja 5-8 puolelta 0.4mm pois!
Jep, mittaillaan vielä, mutta varmaan aika lähelle noita sattunee.

Suositelkaa sellainen moottorikoneistamo akselilla Jyväskylä -Kuopio-Joensuu / kuopiosta 200km, jonne lohkon uskaltaa viedä koneistettavaksi. yv. tai tähän ketjuun suoraan.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Kiteen moottorikoneistamolla ovat voimakoneita koneistuttaneet.
Mach1 -71
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Minä oon käyttäny osia tuolla Keski-Suomen koneistamolla. 014-338 1600.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

MUTTA 0,5 mm alle dekkitason olevat männät ei ainakaan minua miellytä. Suosittelisin "0" dekkiin männät dekkitason kanssa tasan.
Juu, 0,2 mm männät (matalat Wisecot, vaikka keikkuu) yli dekin ja 0,04" Fel-Pron pahvi. Välys 0,816 mm / 0,032". Pelaa, ei ota kiinni ainakaan kevyillä männillä, lähellä varmaan on. Onko siittä sitten suurta hyötyä ajaa männät noin lähelle, en tiedä, olen kyllä antanut niin itselleni kertoa. Tulipahan vaan niin tehtyä, vähän sai ruttuakin lisää.
Viimeksi muokannut MONTTU, 08 Huhti 2015, 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1966 HT 347 Stroker
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Tottahan se paljealue on tärkeä juttu. Toiset koneet reagoi siihen hieman toisia herkemmin nakutuksen muodossa. Paljon myös kiinni männänpään muodosta, palotilan muodosta. Sinne 0,8mm olen itse koittanut omissa rakennelmissa tähtäillä, mutta tokihan tähänkin vaikuttaa männän halkaisija, porausvälykset jne.

Joissakin koneissa tuon 0,8mm jälkeen lähestyttäessä milliä, alkaa rapista ja taas ilmiö häviää kun alue kasvaa sinne 3mm paikkeille.
Anti -Histamiini 65
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Quench.. can be at .038" for a 6K engine. on a 7500 rev engine steel rod.. look for .045" min, on a aluminum rod and 7500 rev look for .080" quench.

Nuo tietty tiivisteen kanssa, eli normitiivisteellä 0.40 0-dekki.

Paljos meinaat antaa koneelle jenkaa? .005"=0.12mm

Noi nyt on vaan noita Amerikan Joen näkemyksiä, ei varmaan päde turpo tojotaan.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

There is plenty of discussion about the net effect of squish and quench. While it’s doubtful that this will ever amount to more than a few horsepower in any street application, it does offer some distinct advantages when it comes to increased engine efficiency, better fuel mileage, and driveability. If you’ve ever wondered why certain engines run better than others, this could be one reason why.

Read more: http://www.superchevy.com/how-to/engine ... z3WgkxDvEa
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Wiseco ilmoittaa 3TC Toyotalle 89mm männällä:

"Always run at least .030 piston to head clearance including gasket thickness."

Eli aika lähelle saapi Wiseconkin puolesta mennä.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Varoitus! Älkää avatko tuota Jyrin Linkkiä, sisältää arveluttavaa materiaalia!!! ;)
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

What Is The Ideal Quench Height?

Quench should be as tight as possible without the piston actually contacting the head.

Read more: http://www.hotrod.com/how-to/engine/131 ... z3Wiry9m00
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kokeiltu mäntiä nyt aika monella kombinaatiolla eri sylintereihin ja lopulliset mitat ovat:

sylinteri/reiässä mm
1 0,49
2 0,45
3 0,47
4 0,46
5 0,41
6 0,40
7 0,40
8 0,37

Rakentelin tallissa olevista tarvikkeista tämänmallisen mittaussysteemin:
mittalaite.JPG
Mittausten toiston sai 1/100 alueelle kun tähtäili mittakärkeä ensin männässä keskilinjalla sellaiseen kohtaan, että keikutus ei vaikuttanut tulokseen.

Koneistamolle ohje olisi mittausten mukaan sitten 0,50 toisesta dekistä ja 0,40 toisesta.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Nokan ajoitukset mitattu ja melko samoja tuloksia sain nokkakorttiin verrattuna.

Nokka on TFS-51403002
nokkamittaus.PNG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Työntötankojen pituudet mitattu.

Käytössä Comp Cams 7701 mittatanko.

Kansien ja lohkon välissä 0,5mm messinkiluiskat, joten tuleva 0,5mm:n luokkaa oleva dekkien lasku + 1 mm:n kannentiiviste mittauksissa huomioitu.

Mittatanko 12 kierrosta auki, ja jälki venttiilien päässä (testattu sylinterit 1, 4, 5 ja 8 ja kaikissa vastaava jälki) oheisen kuvan mukainen:
jaljet.JPG
Testijouset olivat hennot ja nostajien jousi ei painunut mittauksissa. Voimat olivat niin pieniä, että jäljen sai tussipeittoon vain liikuttelemalla eri noston kohdissa sivuttain keinun kärkeä.

Mittatanko auki 12 kierrosta = 5,800"+12*0,050"=6,400"

Hydraulisiin nostajiin tulee asennusvaiheessa 0,050" preloadia, eli tilaan 6,450" pituiset työntötangot.

Geometria keinuissa menee sunnilleen "mid lift" mukaan. Molemmat merkityt kulmat ovat noin 80 astetta (kuvat nostoilla 0 ja max):
lift_0.JPG
lift_max.JPG
Jesel käyttää "low pivot" geometriaa (täällä, otsikolla "Rocker geometry") ja tuo olisi tietysti ollut mielenkiintoinen toteuttaa. Geometriamuutos vaatisi työntötangon pituuden muokkausta.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kommenttien perusteella työntötangoiksi tuli Comp Cams 7619-16, pituus 6.400" preloadiksi tähdätään 0.020"

Tangot passelin pituiset:
puristusta.JPG
Muovailuvahapuristuksen jäljet (piti hiukan avustaa keinua kädellä, koska nostajien jouset antoivat jo periksi vahaa puristettaessa):
vahat.JPG
Ja mittauksen perusteella ei pitäisi tulla ongelmia:
vahamitat.JPG
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Olethan varmaan ottanut huomioon, että kansista lähtee pienet siivut oikaisussa pois? En nyt kovin tarkkaan lukenut kaikkea edellä, mutta kansinahkat olivat tönärien mitoituksessa mukana.
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin