Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Pistetään sittenkin tästä oma ketju pystyyn. Eli irroitan tämän ketjusta:
Starsky 347 stroker moottoriremontti omaksi ketjukseen.
EFI on aikaisemminkin viestiketjussa mainittu Holley Terminator. Kyseessä TBI EFI, eli injektorit (4 kpl) ovat kaasuläppäkotelossa tai miksi tuota kaasuttimen näköistä laitosta tässä yhteydessä nimittäisi.
Efin vaatima jäähdytysnesteen lämpötilamittaus löytyi melko helposti.
Edelbrock RPM-imusarjassa on "Made in USA"-tarraa varten tasainen paksu kohta, johon kierteytin anturille paikan (ennen imusarjan asennusta):
Koko paketti levitelty pöydälle testausta varten:
TFI-jakajaa varten hankittu adapterijohto (558-305) ja polttoaineen painemittausta varten erillinen anturi (554-102 0-100 PSI).
Starsky 347 stroker moottoriremontti omaksi ketjukseen.
EFI on aikaisemminkin viestiketjussa mainittu Holley Terminator. Kyseessä TBI EFI, eli injektorit (4 kpl) ovat kaasuläppäkotelossa tai miksi tuota kaasuttimen näköistä laitosta tässä yhteydessä nimittäisi.
Efin vaatima jäähdytysnesteen lämpötilamittaus löytyi melko helposti.
Edelbrock RPM-imusarjassa on "Made in USA"-tarraa varten tasainen paksu kohta, johon kierteytin anturille paikan (ennen imusarjan asennusta):
Koko paketti levitelty pöydälle testausta varten:
TFI-jakajaa varten hankittu adapterijohto (558-305) ja polttoaineen painemittausta varten erillinen anturi (554-102 0-100 PSI).
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Mielenkiinnolla odotan miten tämä holleyn TBI-ruiskusarja lähtee tulille, ja miten toimii. 

-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Väittäisin, että nyt on senverran asiantuntevaa, laadukasta ja tarkkaa rakentamista, jotta TBI-ruisku tulee toimimaan täysin moitteetta. Näissähän suurimmat murheet ovat olleet asennuksien laadussa, ei niinkään itse tuotteessa!Topias74 kirjoitti:Mielenkiinnolla odotan miten tämä holleyn TBI-ruiskusarja lähtee tulille, ja miten toimii.
Keep on Rocking

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Näin minäkin olen ymmärtänyt. OD:ltä asioista lukenut ja itsekin Fast Ez-efin kanssa ihmetellyt. Eipä noiden toiminta periaatteessa varmaan paljoa eroja ole. Mutta silti... 

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
EFI:stä voisi aloittaa uuden topicin? Out of the box throttlebody ruiskut eivät ole läheskään aina avain onneen, turhan ruusuisen kuvan niistä äkkiä saa. Toimiessaan kyllä hienoja keksintöjä, mutta eräs tuttu efiguru kysyisi että "miksi ihmeessä boxi jota ei voi säätää??" Vai voiko? Jos ei, niin siinä menettää yhden efin hienoimmista ominaisuuksista. Turussa on valmistumaisillaan olevassa pro touring Fairlanessa 2x4 Ez Efi systeemi 427:n katolla. Jännää nähdä kuinka toimii.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Kiitos, ilman asiantuntevien kerholaisten apua ei rakentelu kyllä olisi tällä tasolla.Make67 kirjoitti:Väittäisin, että nyt on senverran asiantuntevaa, laadukasta ja tarkkaa rakentamista, jotta TBI-ruisku tulee toimimaan täysin moitteetta. Näissähän suurimmat murheet ovat olleet asennuksien laadussa, ei niinkään itse tuotteessa!
Itsekin olen huomannut EFI-asennusongelmia lukiessani, että kaikenlaisia oikopolkuja on menty käyttämään ja sitten ihmetellään kun on epämääräisiä ongelmia.
Polttoainepuoli tuntuu olevan yleensä heikoin lenkki näissä foorumeille päätyneissä ongelmakertomuksissa.
Tänään sain testattua kokonaisuuden toiminnan testipenkissä.
Tarkempaa infoa löytyy tähän asennukseen Holleyn sivuilta esim:
Terminator TBI manuaali
Terminator TBI foorumialue
Holley EFI foorumialue
HP EFI foorumialue (TBI ECU on sama)
https://www.holley.com/support/resources/
välilehti "fuel injections" ja dokumentteja lueskelemaan.
Holleyn softan voi ladata ja asentaa koneelle (esim. v5 "Holley EFI V5 Software and Firmware"). Asennuksen jälkeen kannattaa kuitenkin huomioida, että asennusohjelma on tallettanut mallikartat asennustunnuksen profiilin alle (yleensähän joutuu asentamaan korotetuilla - eri tunnuksilla). Eli jos vaikka on asentanut tunnuksen "administrator"-oikeuksilla, niin kopioi asennuksen jälkeen datatiedostot kansio c:\Users\administrator\Documents\Holley -> oman tunnuksesi Documents-kansioon (tai jonnekin muualle, minne pääsee omilla tunnuksilla). Jos asensit samalla tunnuksella millä käytät muutenkin konetta, niin ei tarvitse kikkailla asennuksen jälkeen tiedostoja esille.
Pohjakartta, jolla tulen lähtemään liikkeelle (Virranjakaja tietysti muutettava TFI-jakajaksi), on:
TBI85SB225HE – Set for Holley 85 lb/hr injectors, and mild camshafts (216 to 225 degrees duration at .050” lift). Ignition type
set to GM Small Cap HEI.
Softa siis toimii ilman Efiä ja helppitiedostoissa on kattavasti selitetty perusteita.
Sitten vaikka katselemaan syttykarttaa 3d-muodossa:
Ensin otin injektoreiden virtajohdot irti, että testeissä ne eivät pääse aktivoitumaan. Samalla ohjeella kehoitetaan myös tarkistamaan sytytyksen kohdillaanolo ennen käynnistystä (eli startataan autoa injektoreiden sähköliittimet irti ja säädetään virranjakajaa kääntämällä sytytys oikealle alueelle)
Laitoin efin päävirtajohdon suoraan lyijyhyytelöakkuun. Jollain puolijohdetekniikalla virta kytkeytyy efille, koska vuotovirta sammuksissa (väliin kytkin erillisen mittarin) on vain 0,13 mA ! Virtalukkosignaalin kytkeminen (ei vielä Lambdaa) virrankulutuksen arvoon 0,47A. Lambdan kanssa 2,5A noin 10 sekuntia ja sitten putoaa noin 1A lukemaan ja pysyy siinä.
Alustin Efin käsikapulalla ohjeen mukaan ja koetin sitten kytkeä sen Holleyn softan hallintaan. Tunnin koetin saada toimimaan ilman menestystä. Holleyn softa vei koneesta ainoan olemassaolevan CPU:n tehon heti kun efin liitti koneeseen. Kävin sitten hakemassa tulpaytimellä varustetun läppärin ja yhteys alkoi toimia ilman ongelmia (vie kyllä cpu-tehoa koneesta, varmaan riekkuu koko ajan efiä usb-liittimen kautta kun on kytkettynä).
Päivitin efin firmwaren heti versioon 3 ja käsikapulalle saa heittää näin hyvästit (v3 ei tue tuota pikkukapulaa toistaiseksi).
Anturit antavat kaikki signaalia ja muuttuvat:
-Lambda menee laihasta rikkaalle kun tuhnaa sytyttimestä kaasua anturiosaan
-Polttoainepaineanturi toimii, injektioruiskulla painettu 50 psi painetta
-Jäähdytysnesteen lämpötila toimii
-Imuilman lämpötila ok.
-Imusarjan paineanturi ok,
-vallitseva ilmanpaineanturi ok (kun ensin hoksasi, että on efi-laatikossa)
-Kaasuläpän asentoanturi ok
-rpm-tieto tulee TFI-jakajalta ok (akkukoneella pyöritetty jakajaa).
Virrat kun kytkee efiin, niin 5 sekuntia pitää polttoainepumpun lähtöä päällä.
Jakajaa kun pyörittää, niin injektoreiden rele (sama rele antaa sähkön injektoreille ja polttoainepumpulle) vetää ja tyhjäkäyntiventtiili pumppailee itseään.
Holleyn softassa moottorin toimintapiste muuttuu virranjakajan kierrosnopeuden mukaan. Imusarjan paine on sama kuin ilmanpaine, joten "moottori" toimii WOT-alueella.
Puolaa ei kytkenyt kiinni, joten sytytyksen lopullinen testaus vasta koneen käynnistysvaiheessa.
Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti
Eikös tällaisen efin periaate juuri olekin se ettei sitä tarvii säätää. Se säätää itse itsensä ja käyttäjä voi pieniä hienosäätöjä tehdä itse. Ei tarvi itse naputella karttoja kohdilleen.Fastback kirjoitti:EFI:stä voisi aloittaa uuden topicin? Out of the box throttlebody ruiskut eivät ole läheskään aina avain onneen, turhan ruusuisen kuvan niistä äkkiä saa. Toimiessaan kyllä hienoja keksintöjä, mutta eräs tuttu efiguru kysyisi että "miksi ihmeessä boxi jota ei voi säätää??" Vai voiko? Jos ei, niin siinä menettää yhden efin hienoimmista ominaisuuksista. Turussa on valmistumaisillaan olevassa pro touring Fairlanessa 2x4 Ez Efi systeemi 427:n katolla. Jännää nähdä kuinka toimii.

- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Joo, oikeassa olet. Tein uuden topicin. Enpä ollut aikaisemmin paloitellut viestiketjua, joten tulipa tämäkin harjoiteltua.Fastback kirjoitti:EFI:stä voisi aloittaa uuden topicin?
Pitää ottaa ilo irti ja kokeillaTopias74 kirjoitti:Eikös tällaisen efin periaate juuri olekin se ettei sitä tarvii säätää. Se säätää itse itsensä ja käyttäjä voi pieniä hienosäätöjä tehdä itse. Ei tarvi itse naputella karttoja kohdilleen.

Periaatteessa Holleyn kartat eri koneille ovat melko valmiit ja vaativat vain hienosäätöä perusmoottoreiden ollessa kyseessä (näin ainakin olen ymmärtänyt). Hienosäätöhän pitäisi seosten suhteen tapahtua automaattisesti suljetun silmukan tilassa. Syttykarttoja voi sitten joutua säätämään erikseen. Kapulallahan ladataan jokin valmiista kartoista Wizardin kautta, mutta saman saa tehtyä myös täysverisellä softalla. Sytty ja seoskarttojen käpälöinti ei onnistu kapulalla.
Tuo helpoksi mainostettu käyttöönotto on varmaan jonkinlainen myyntikikka, että laajempi käyttäjäkunta uskaltautuisi hankkimaan entry level-efejä.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Ecun paikkaa haeskeltu ja en oikein löytänyt muuta kuin tämän:
On jo kiinni ruuvattu.
Jos jollain on parempi kiinnityspaikkaehdotus, niin kuunnellaan. Maanantaina alan leikkelemään johtoja sopivamman pituisiksi ja sen jälkeen boksia en oikein enää saa siirrettyä.
Kabiinin puolella ei ole paikkaa, jonne tuon saisi piilotettua.
On jo kiinni ruuvattu.
Jos jollain on parempi kiinnityspaikkaehdotus, niin kuunnellaan. Maanantaina alan leikkelemään johtoja sopivamman pituisiksi ja sen jälkeen boksia en oikein enää saa siirrettyä.
Kabiinin puolella ei ole paikkaa, jonne tuon saisi piilotettua.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
voi olla vähän turhan kuuma paikka. 

"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Täysin saamaamieltä. Lämpö tappaa ECU:n.Galaxie61 kirjoitti:voi olla vähän turhan kuuma paikka.
Onko akku takana jos on niin oikea etukulma eli akun paikalle.
Itse laittaisin ECU:n sisälle (hanska kotelo) tai vastaavaan suojaiseen paikkaan jossa läpöei nouse yli 50 asteen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Ja johtoja saa aina pidemmiksi. Harmi ku ei oo aikaa tulla kurkkaamaan tätä rojektia, hyvin se ainaki etenee!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Lähti irti. (akku on edessä)
Entäs tämä paikka? Tulee sitten näkyville, mutta eipä tuo kovin iso kosmeettinen ongelma ole, jos vaihtoehtona on lyhyt elämä eculla:
Entäs tämä paikka? Tulee sitten näkyville, mutta eipä tuo kovin iso kosmeettinen ongelma ole, jos vaihtoehtona on lyhyt elämä eculla:
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
Polttoainelinjoista hieman tietoa.
Meno AN8 ja paluu AN6. Päissä AN6-letkut. Kuljetettu kovana putkena alla originaalireittiä.
Kuvia läjä:
Meno AN8 ja paluu AN6. Päissä AN6-letkut. Kuljetettu kovana putkena alla originaalireittiä.
Kuvia läjä:
Re: Holley Teminator TBI EFI asennuskertomus
OK!starsky kirjoitti:Lähti irti. (akku on edessä)
Entäs tämä paikka? Tulee sitten näkyville, mutta eipä tuo kovin iso kosmeettinen ongelma ole, jos vaihtoehtona on lyhyt elämä eculla:
Tuossa vaihdekepin edessä minullakin ECU oli.
Rintapeltiin sopiva läpivienti piuhoille. Läpivienti suojana minulla oli jonkin etuvetoisen vetonivelen suojakumi modifioituna.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.