Starsky 347 stroker moottoriremontti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Startti soviteltu ja varmistettu toiminta lyhyellä starttauksella.

C4 jäähdytyslinjat kiinnitetty tässä vaiheessa kun on enemmän tilaa.
lauhdutinputket.JPG
lauhdutinputket2.JPG
Alempi startin pultti on hieman modifioitu, jotta letkut eivät mene headereihin kiinni.

Pannat pitävät letkut startissa kiinni, jotta eivät hankaa ohjauslaitteita.

Norsutaiteilua puolisen tuntia ja kone istutettu.
istutettu.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tänään käyty ensimminen parinkymmenen kilometrin lenkki tekemässä.

En vielä katsonut auton alle onko tullut vuotoja. Pitää huomenna tarkistaa venttiilien säädöt ja sitten vielä noin 80 km männänrenkaiden sisäänajokuritusta.

Renkaiden tärinäasia taisi minun suhteen selvitä, asiasta aloitettiin viestiketjun tässä vaiheessa pienimuotoinen sivujuonne.

Vein kaikki 4 rengasta tasapainotukseen ennen ajoa ja selvisi seuraavaa:
-1 kumi oli niin epämääräinen, että on tasapainottajan mukaan melko varmasti aiheuttanut tärinäongelmia.
-1 vanteessa oli pystysuuntaista heittoa noin 3 mm ja muutenkin vanne vaati eniten painoja (alkuperäinen painotus 200g ja uuden nokiarenkaan kanssa 100g)
-tasapainotus oli hoidettu keskilinjatasapainotuksena - vanne näyttää nätiltä, mutta rengasta ei saa oikeasti tasapainoon.
-> 2 kiinakumia vaihtui kahteen nokialaiseen ja tasapainotus hoidettiin molemmin puolin vannetta erikseen (painoja tuli näkyviin myös vanteen ulkopuolelle)

Taka-akselille jäi kaksi kiinakumia ja ne joutuvat nyt sijaiskärsijäksi - vaihtunevat ennen syksyä.

Lopputulos: pientä värinää havaittavissa 120 nopeudessa, mutta alle sen ei oikeastaan mitään kummallista -> minun tapauksessa tärinäongelmat johtuivat luultavasti halvoista renkaista (kannattaa säästää väärässä paikassa :? ) ja huonosta tasapainotuksesta (keskilinjatasapainotus).
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Hyvin se kyllä vetää Puijonmäkee ylöspäin, meinaakko että kiinankumit kestää vielä montaki vetoa? :peukku:
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Firebolt kirjoitti:Hyvin se kyllä vetää Puijonmäkee ylöspäin, meinaakko että kiinankumit kestää vielä montaki vetoa?
Puijonmäki on hyvä männänrenkaiden sovitustyökalu - vedolla ylös ja moottorijarrutuksella alas.

Vielä parisenkymmentä kilometriä ajoa ja pääsee katsomaan mitä öljynsuodattimeen on kertynyt.

Jospa nuo kumit saisi ennen syksyä vaihdettua :D
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

99 km mittarissa ajoa takana - tänään vaihdettu öljyt koneeseen.

-Öljypropussa hieman metallihiukkasia, juuri magneetin peitteeksi.

Suodatin purettu.

-Suodattimessa ulkopuolisten magneettien kohdalla hienoa metalli/öljyseosta, sormeen jäi kun pyyhkäisi.
-Muutama isompi murena , ehkä pienten hiekanjyvien kokoinen (noin 1/4 mm:n kokoisia)

Koneesta ei kuulu mitään ylimääräisi ääniä. C4-laatikon hännän ja rungon välinen liitos päästää hieman kosteaksi hännän alaosaa (sama viime vuonna) .

Itse koneessa ei havaittavissa öljyvuotoja.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Noin 1500 km mittarissa.

Puristuspaineet mitattu kuumasta koneesta (ehkä tunnin kesti sammutuksen jälkeen päästä mittaamaan, tulppien irrotus jne.):

Koodi: Valitse kaikki

  psi bar
1 180 12,4
2 170 11,7
3 150 10,3
4 160 11,0
5 160 11,0
6 160 11,0
7 160 11,0
8 160 11,0
Heittoa on jonkun verran, mutta ei varmaan vaikuta menoon. On nyt vertailutulokset seuraavaa mittausta varten.

Kiristelty pakosarjojen pultteja noin 1/8 kierroksen verran.

Keinujen säätö tarkistettu liikuttelemalla puristustahdin kohdassa - ei tarvetta säätää.

Venttiilinvarren tiivisteet pysyneet paikoillaan. Ei katkenneita venttiilinjousia.

Ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

4800 km mittarissa.

Eilen käytin koneen lämpimäksi ja vaihdoin öljyt. Koneesta ei kesällä kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä. Syksyn viimeisellä ajolenkillä kuului kyllä jotain ihme pärinää yhden liikennevaloliikahduksen jälkeen ehkä 300 m:n matkan, mutta se vaikutti tulevan jostain alustasta/takaa ja katosi ennenkuin ehdin alkaa tarkemmin tutkia äänen lähdettä. Huomasin tässä pari viikkoa sitten toisen äänenvaimentimen olevan löysällä ja luultavasti ääni tuli tuosta liitoksesta jotenkin - tai sitten jostain muualta.

Tänään venttiilikopat pois ja yläkerran tarkistus - ei havaittavissa ongelmia.

Tulppien kunnon silmämääräinen arviointi ja kärkivälin säätö.

Järjestys oikealta vasemmalle 1-8. 6 tulppa aika nokinen.
tulpat.JPG
Mittailin kylmästä koneesta puristukset ja antoivat oikeanpuoleiset luvut (vasemmalla edellinen 1500 km mittaus, mittaus tehty samalla mittarilla)

Koodi: Valitse kaikki

bar
mittaus 1500   mittaus 4800
kuumana        kylmänä
1 12,4            12,8
2 11,7            13,5
3 10,3            11,1
4 11,0            11,6
5 11,0            12,5
6 11,0            12,1
7 11,0            14,5
8 11,0            13,2
Pystyykö tuosta tämänpäiväisestä mittauksesta päättelemään jotain? Karstaa kertynyt ja aiheuttaa puristuspaineen nousun? Mittaus kylmänä - ovatko vertailukelpoisia kuumana mitattuihin arvoihin?

Koetan hieman kurkkia endoskoopilla tulpanrei-istä näkyisikö mitään.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

No en osaa sanoa, voiko hydraulinostimien kanssa tulla keskinäisiä heittoja puristuspaineissa, mutta tuo yksi tulppa on todella musta verrattuna toisiin. Ja jotenkin näytti, että olisiko muutamassa vaaleammassa tulpassa käynyt nakutusta vierailulla.

Kuinkas ne kannenpultit olikaan? Tuliko sinne ne arpit vai vakiot venyvät?
Anti -Histamiini 65
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

porttari kirjoitti:No en osaa sanoa, voiko hydraulinostimien kanssa tulla keskinäisiä heittoja puristuspaineissa, mutta tuo yksi tulppa on todella musta verrattuna toisiin. Ja jotenkin näytti, että olisiko muutamassa vaaleammassa tulpassa käynyt nakutusta vierailulla.
Edellisessä koneessa oli aavistus vuotoa nostajalaaksosta imusarjan ja kannen välissä yhteen sylinteriin ja mustasi melko samalla tavalla tulppaa. Rakentelen ohivuotomittarin ja mittailen hieman lisää sylintereitä. Koetan ottaa lähikuvia noista vaaleammista tulpista.
porttari kirjoitti:Kuinkas ne kannenpultit olikaan? Tuliko sinne ne arpit vai vakiot venyvät?
ARP-kannenpultit tuli laitettua.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Vertailun vuoksi noi mun koneen tulpat ennen kannentiivisteen palamista.
Puristuspaineita en ole mitannut mutta ohivuodot on aina kauden päätteeksi mitattu olen noin 2-4% alueella.
Liitteet
8 7 6 5.jpg
1 2 3 4.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

Mexico65 kirjoitti:Vertailun vuoksi noi mun koneen tulpat ennen kannentiivisteen palamista.
Tuommoiseksi jos saisi omatkin tulpat.
kaara91 kirjoitti:Yleensä puristusmittaus tehdään käyntilämpöisenä. Se antaa todellisemman kuvan vuodoista, jolloin myös välykset on lähempänä totuutta.
Näinhän se tosiaan on. Katsotaan uudet mittaukset kun kevään ensimmäiset kunnon ajolenkit on takana ja moottori käyntilämmin.

Tulpat hankin uudet ja seuraan ajokauden aikana miltä alkavat näyttää.

Pystyyköhän näistä parista vaaleamman tulpan lähikuvista päättelemään mitään, kun oli vain tuo lyhyt tyhjäkäynnillä tapahtunut koneen lämmitys ennen irroitusta.
plug8.JPG
plug3_4.JPG
Jos jotain arvuuttelisi, niin olisiko kumminkin liian laihalla seokset? Cruisen ajoituksiahan koetin säädellä afr-arvolla 16, jos lopettaisi sittenkin kokeilut ja palauttaisi cruisen 14,7 arvoon? TBI-ruiskullahan seos on aina enempi ja vähempi keskiarvo eri sylintereille ja jos osa nyt meneekin hieman liian laihalle?

Tungin parinkympin endoskooppia tulpanreiästä ja kuvista ei tahdo saada mitään tolkkua.

Tässä 1 sylinteristä kuvattu kuva:
endo1.JPG
Kuvaa ei saa tarkentumaan ja letku osoittaa minne sattuu. Kuvassa näkyy ehkä kirkkaampana quench-alue. Odotellaan joku vuosi jos nuo kehittyisi. 15 euron hintaan ei kummoista laitetta vielä nykypäivänä saa.

Kurkkasin vielä miltä virranjakajan ratas näyttää ja omasta mielestäni kuluminen aika pientä.
ratas.JPG
Nokka-akselin puolikin näyttäisi hyvältä.
nokka.JPG
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Jos tuo yksi kuva oli otettu 1:s sylinteristä ja männänlaki näkyi myös, niin kylläpä on naulannut ihan huolella... Voi vain kuvitella, minkä näköinen paljealue on imuventtiilin takaa :shock:
Anti -Histamiini 65
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja starsky »

kaara91 kirjoitti:Tosta vois päätellä, että pykälää tai (mahdollisesti kahta) kylmempi tulppa olis paikallaan.
Katson uusilla tulpilla miltä alkaa näyttää ja sitten kylmempien kokeilua.
kaara91 kirjoitti:Myös sivuelektrodin lyhentäminen customoimalla auttaa asiaan.
Tuota side gapping juttua pitää kokeilla uusilla tulpilla.
porttari kirjoitti:Jos tuo yksi kuva oli otettu 1:s sylinteristä ja männänlaki näkyi myös, niin kylläpä on naulannut ihan huolella... Voi vain kuvitella, minkä näköinen paljealue on imuventtiilin takaa :shock:
Ei muistaakseni ollut 1. pytystä. Koetan etsiä parempilaatuisen endoskoopin ja kuvailla lisää ennen ajokauden alkua. Tuollainen kirkaampi alue oli jokaisessa pytyssä männässä tuossa quench-alueen kohdassa havaittavissa.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

En minä tuota kirkasta tarkoita, vaan tuossa männänlaessa on havaittavissa todella pahanoloiset nakutusjäljet ( ihan kuin olisi jollain taltalla tms. hakattu). Ja tuon jäljen minä tunnistan oikein hyvin, enkä äkkiä tiedä mitä muuta tuo pistemäinen hakkausjälki olisi. Onko tuo kuva kenties siitä pytystä, jossa oli kaikista pienin puristuspaine? Oletko tehnyt ohivuotomittauksen koneeseen?
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Starsky 347 stroker moottoriremontti

Viesti Kirjoittaja porttari »

Ei välttämättä vielä lakrut tipu pois. Tuosta kuvasta käy aika hyvin ilmi, että laki on ihan hilseillyt hieman keskemmältä. Toivottavasti olen väärässä tämän havainnon suhteen ja tilanne olisi jotain muuta. Mutta jos näin on, saattaapi joutua huonossa lykyssä käytämään koneen ihan atomeina ennenpitkää...
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin