Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansista.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja porttari »

Pelkät cfm lukemat eivät kerro läheskään kaikkea. Harvoin missään jutussa käsitellään kanavan pyörteisyyttä ja varsinkn kun tarkoituksena saada myytyä tuotetta mahdollisimman paljon. Ja se, kuka juttua kirjoittaa jonkin artikkelin muodossa ja mitä osaa sanoa todellisuudessa virtauksen laadusta, on sitten toinen juttu. Numerothan ne myyvät, eikö vain?

Lukemat voivat olla hyvin suuret, mutta kanava saattaa olla todella pahasti sekaisin, puolin ja toisin. Ja nämä poistopuolen virheet ovat olleet kaikissa alumiinikansissa hyvin ilmeineisiä, ainakin niissä joita olen päässyt tutkimaan. Useamman automerkin kansia olen mielenkiinnosta tutkiskellut. Nimittäin nämä pyörteet haittaavat aikalailla hyvän kokonaisuuden syntymistä.

Mutta hyväähän näistä kaikista tietenkin löytyy. Ja virheitä pystyy kuitenkin mitä suuremmissa määrin kohtuudella poistamaan ja osan kanssa täytyy sitten vain elää. Taikka sitten joutuu vähän mittavampiin modifikaatioihin. Ja kuka nyt hakee sitten mitäkin laitteiltaan. Suurelle osalle todennäköisesti saattaa kelvata out of the box tyyliin kamat sellaisenaan.Siihen nämä alunperin on kaiketi tarkoitettukin, siis korvaamaan valurautaisia orginaaleja ja tuottamaan sekalaisen määrän heposia konehuoneeseen sellaisenaan.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin :peukku:
Anti -Histamiini 65
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Galaxie61 kirjoitti:"Kaikki pultit venyy kiristettäessä"
tottakai venyy, mutta tollanen lähes peukalonpaksunen pultti ei käytännössä veny välttämättä tarpeeks.
juuri näin, 140 ft-lbs ei vielä venytä paksua pulttia tarpeeksi ja ns. puristuvoima "clamping force" jää puuttumaan. Noita isoja pultteja on ohenneltu matkalta mm. BBC mittoihin, jotta pulttiin saadaan venymä ja sitä kautta puristusvoimaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2562
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

porttari kirjoitti:Pelkät cfm lukemat eivät kerro läheskään kaikkea. Harvoin missään jutussa käsitellään kanavan pyörteisyyttä ja varsinkn kun tarkoituksena saada myytyä tuotetta mahdollisimman paljon. Ja se, kuka juttua kirjoittaa jonkin artikkelin muodossa ja mitä osaa sanoa todellisuudessa virtauksen laadusta, on sitten toinen juttu. Numerothan ne myyvät, eikö vain?

Suurelle osalle todennäköisesti saattaa kelvata out of the box tyyliin kamat sellaisenaan.Siihen nämä alunperin on kaiketi tarkoitettukin, siis korvaamaan valurautaisia orginaaleja ja tuottamaan sekalaisen määrän heposia konehuoneeseen sellaisenaan.

Mielenkiintoinen aihe kuitenkin :peukku:
Just näin. Amerikan lehtien tuotearviot ovat pääsääntöisesti lehdessä mainostavista. Mielenkiintoista nähdä miten hyviä kansia voisikaan olla. Mutta mikä olisi tällä hetkellä more bang for the buck? Kansien kehittäminen vai pakoputkiston optimointi?
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Trick Flow vs. AFR käytännössä:

Yhteiset tekijät: Ford 302 030-ylikoossa, 2-taso imusarja, hydrarolleri -nokka n. 0.500" nostolla, bolt-on -kokoonpanot

AFR 185cc CNC, 230*/236* Comp Cams XE, 11:1 puristussuhde
376hp

Trick Flow Twisted Wedge 170cc (ei CNC), 221*/225* TFS Stage 1, 9.3:1 puristussuhde (Tuumacid StreetRoller302 -kokoonpano)
383hp

Tämä vain yksi esimerkki. Vuosien saatossa dynotettujen kokoonpanojen perusteella voidaan vetää johtopäätös: TFS:n kansilla tehdään sama voima tai enemmän, mutta pienemmillä nokilla ja puristussuhteilla.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja porttari »

Tuo tehoero tulee mitä todennäköisimmin palotilan eroista suurimmaksi osaksi. Toki imukanavan shortside on parempi Trick Flowssa, mitä AFR:ssä. Tai no enhän minä ole nähnyt kuin 205:sia lätsiä, mutta lie samantyyppiset kanavat venttiilien luota pienempikanavaisissakin?

Palaminen on tasamännällä parempaa, mitä pattimännällä, mikä taas tarkoittaa erilaisia sytytysennakoita. Josta taas seuraa että paremmalla palotilalla ei tarvita niin paljon ennakkoa, joka tarkoittaa myös lisääntynyttä voimaa joillakin kierrosalueilla. Voi vaikuttaa myös maksimitehoonkin.

Vaikea sanoa, mitä kannattaisi, tai mihin panostaisi eniten. Hmm, ehkä kuitenkin siistisin istukanalueet ja sen jälkeen sijoittaisin pakosarjojen ja putkistojen maailmaan. Nimittäin epäedulliset pyörteet istukan seutuvilla eivät paranna kokonaiskuvaa, oli sitten miten hyvät pakosarjat tahansa. Kaiken pitäisi toimia hyvin yhteen, että miellyttävä lopputulos syntyisi. Jo vähemmän huuhtelevillakin nokilla ajatusta käytettäessä ed. mainituissa seikoissa voimaa syntyy hyvin läpi kierrosalueen.

Eikä käytettävä raha ole loppupeleissä niin tavattoman suurta, etteikö näihin asioihin kannattaisi mielestäni panostaa. Jokainen tietysti kohdallaan päättää, millaiseen lopputulemaan on tyytyväinen. Jos keskittyisi laittamaan ns. perusasiat kuntoon, niin lopputuloskin saattanee hymyilyttää :D .
Anti -Histamiini 65
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kannethan on menossa 429 päälle, pikkulohkokansien lukemilla ei oikein tee mitään tässä touhussa. kivahan lukemia on silti lueskella.
:peukku:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja porttari »

Jaa, no ne ovat sitten vielä ihan oma tapauksensa. Tuollaisia en ole sitten vielä nähnytkään livenä, joten oletin tietysti tyhmänä että pikkulohkon kamoista puhuttiin :D Noh, aina voi erehtyä luulemaan vaikka mitä.. Jos jollakulla on tuollaiset isolohkon kannet vielä menemättä koneen päälle ja haluaa niitä tutkituttaa tms, niin mielelläni vilkaisen :peukku:
Anti -Histamiini 65
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja porttari »

Se pitää teetättää näihin moottoreihin niitä venyviä pultteja, niin ongelmat joita nyt sitten missäkin ilmenee, olisivat muutoksen jälkeen historiaa.
Anti -Histamiini 65
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Fastback »

9/16 kovat pultit toimivat alukansien kanssa kun käytetään oikeaa monenttia. Pulttien ohennusta on käytetty prostock moottoreissa. Lieneekö ollut tuuria kun ohennuksen jälkeen alkoi paffit pitää? Lohkon materiaalia en ole varma, prostockissa Fordilla oli rautalohkoja ainakin - miksi ei alumiinisiakin. Alumiinilohkon kera ohennettu pultti ei nostaisi kansitason jenkoja niin voimakkaasti.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kaara91 kirjoitti:Täytyy ilmeisesti selventää asiaa. Ei haittaa, jos on sormen paksuiset kanenpultit. Valurauta kansilla voit hyvin laittaa kahden sormen paksuiset pultit, koska valurauta venyy lämpötilan noustessa vähemmän, kuin vakiot tai seosteräs pultit.Eli kuumassa koneessa on valurauta kansilla aina pulteilla pienempi puristusvoima kuin kylmässä koneessa. Seosteräspultit ARP ei vaikuta asiaan mitenkään. Kun siirrytään alukansiin, alumiinin lämpölaajeneminen on kaksinkertainen valurautaan verrattuna ja kannenpultteihin verrattuna myös alumiini venyy tuplasti, jolloin kuumassa koneessa kansi kiristyy sitä enemmän, mitä kuumempi kansi on. Kun verrataan rautakantta ja alukantta pulttien kannalta, pitää alukannessa olla siis tuplasti pitemmät kannenpultit, kuin valurauta kannessa, jotta puristusvoima ei kasva kylmäkiristysvoimaa suuremmaksi. Käytännössä tämä on lähes mahdotonta, koska kannen pultit pitäisi pituudeltaan tuplata.
Pulttien ohennus sorvissa onnistuu hyvin, mutta sillä ei yleensäkään haeta muuta kuin sitä, että kierteen pohjaan ei tule suurinta jännitystä, vaan kierteettömässä osassa tapahtuu kiristyksen jälkeen venymä. Tämä tietysti lisää pultin joustoa. mutta max kiristysvoima pysyy vakiona niin kauan kun kierteen sydän halkaisijaa ei aliteta.
Kannen pultteja voidaan verrata kuminauhaan, joka venytetään tiettyyn kireyteen. Mitä paksumpi nauha sitä kireämpi puristus. Samoin kun nauhan pituutta lisätään tuplasti venymä kaksinkertaistuu, mutta kiristysvoima pysyy edelleen samana. Eli noissa ISO kohkon peukalon paksuisissa pulteissa ohennussorvaus pitää olla luokkaa kierteen minimi halkaisija ja samalla lisätä pulttuien pituutta, jotta kylmä ja kuuma puristusvoima pysyy, tai yritetään edes pitää samana. Alukansilla se ei onnistu, mutta valuraudalla kaikissa tapauksissa. Jos pulttia pitää ohentaa kierteen sydänhalkaisijaa enemmän, voidaan suoraan siirtyä pienempään pulttikokoon. Usein myös pulttien/pinnapulttien lämpökäsitelyssä sydänaine on lujuudeltaan heikompaa, joten 16mm pinnapulttia ei kannata ruveta sorvaaamaan 12mm halkaisijaan venymisen takia. Alukannen lämpölaajeneminen saavuttaa tämmöisessä sydänhalkaisijaa pienemmäksi sorvatussa pinnapultissa myötörajan ja puristusvoima putoaa normaalin 12mm pultin tasolle, vaikka kierreosa onkin 16mm. Eli alukansiin pitäisi saada pitkiä holkilla jatkettuja pultteja, jotta puristusvoima pysyy kuumanakin sellaisella tasolla, että se ei ylikiristä kantta, tai väännä seetejä ja muokkaa tiivistetason pintaa.
lähes raamatuillinen selvitys, en jaksanu lukea loppuun. mutta kukin tyylillään.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 495
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Galaxie61 kirjoitti:kannethan on menossa 429 päälle, pikkulohkokansien lukemilla ei oikein tee mitään tässä touhussa. kivahan lukemia on silti lueskella.
:peukku:
Ilkka, itse hommaisin Kaase P 51-kannet.Mestarin itsensä suunnittelemat ja riittävät suoraan paketista yli 800 heppaan.

Nimimerkki " suunnittelen Kaase P38 -kansia omaan pikkulohkoon - Kaasen lainaus : will produce 750 hp on a mildly built 427 W".
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Hyviä ja huonoja kokemuksia Trick Flow merkkisistä kansi

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

vähän muutoksia suunnitelmiin. kuvanmukaiset on nyt tallissa.
http://www.bpeheads.com/bluethunder.htm
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Vastaa Viestiin