Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

On sulla muodot Mustangin...
heikkirh
Hiljaisempi
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Tammi 2010, 23:16

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja heikkirh »

Moro tasapuolisesti.
Itse päädyin myös tähän massausversioon, mene ja tiedä sitten....
Onko kukaan asennuttanut "sisälokkareita" Mustangiin ja mikä on mielestänne asian tarpeellisuus?(mulla s 197 korimalli)
Autolla kyllä ajetaan sulan aikaan kelissä kuin kelissä ja ainakin Anopin luokse mennessä myös hiekkateitä. :lol:
-heikkirh
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Omasta mielestä se on vähän siitä kiinni että kuinka usein viittii pestä pyöränkotelot. Toisaalta jos ja kun kiviä lentää niin ne sisälokarit suojaa, mut ei nekään paljoa sitä putsauksen tarpeellisuutta vähennä...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Juhako?
Aktiivi
Viestit: 72
Liittynyt: 12 Maalis 2005, 10:19
Auto: Ford Mustang Mach 1 1973
Ford C-Max 1,6 2005
Paikkakunta: Tampere

Alustan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja Juhako? »

Antakaapas asiasta tietävät hyviä neuvoja miten Mustangin alusta olisi hyvä maalata. Tarkoitus on putsata pintaruosteinen alusta pikkuhiljaa ja pysäyttää ruostuminen. Pintakäsittely tapahtuu pensselillä, koska tallissa ei ole mahdollisuutta käyttää ruiskuja. En halua maksaa maltaita alan ammattilaiselle enkä halua mitään pensselillä tapahtuvaa maalausta kyseenalaistavia vastauksia. Tarkoitus ei ole tehdä näyttelykelpoista alustaa, vaan päämäärä on puhtaasti käytännöllinen = estää ruosteen leviäminen. Siis millä aineilla puhtaalle pellille putsattu alusta pitäisi käsitellä? Kyseessä on -73 mallinen auto, joka on liikenteessä vain aurinkoisina kesäpäivinä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alustan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja starsky »

Käytin Hammeriten perus metallinsuoja-purkkimaalia. Suoraan pellin- tai vanhan maalin päälle. Kesäauto ja talvisäilytys lämpimässä tallissa. En laittanut mihinkään edes mitään kiveniskumassoja päälle.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Siirsin nuo kolme viestiä alusta-osiosta tänne koripuolen vanhempaan ketjuun, täältä löytyy varmaan vinkkejä kysyjälle.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Alustan pintakäsittely

Viesti Kirjoittaja ToniH »

starsky kirjoitti:Käytin Hammeriten perus metallinsuoja-purkkimaalia. Suoraan pellin- tai vanhan maalin päälle. Kesäauto ja talvisäilytys lämpimässä tallissa. En laittanut mihinkään edes mitään kiveniskumassoja päälle.
Hammerite sisältää silikonia, joten sen päälle ei sitten maalata myöhemmin oikein millään.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Tikkurilan Temadur, taikka muu vastaava uretaanipohjainen teollisuusmaali. Myös monet automaaliliikkeet myy vastaavaa.
:krooh:
jörö
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Joulu 2014, 12:11
Auto: Mustang1965 HT
Paikkakunta: Valkeala

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja jörö »

Oon nyt harrastannu tota vanhojen maalien ja ruostetököttien kaapimista alustasta ja takapyörien koteloista jossa mömmöja oli varmaan 1-1,5 senttiä,jotka oli jo osittain halennu ja kosteus oli mennyt niiden alle muhimaan.Kallistun myös siihen että hyvä pohjamaali ja sitten pinnalle sopiva pintamaali.Ite laitoin takapyörien koteloihin eilen just inerta5:ta,kuivukoot nyt ja sitten pintamaali. kesäautohan tuo on.Onneks kerrosten alta ei löytyny mitään kivoja ylläreitä niiku pelkäsin.Samoin pohjan kaa,mut sieltä sitten löytykin edellisen sankarin "hienoja hitsauksia" joita olikin peitelty massoilla,eli mätetty vaan peltiä pellin päälle ja hitsattu uusi pellin palanen ja jätetty vanha ruostunu ja reikänen peltipaikalleen,normi paikasta eli kuskin a pelkääjän jalkatilan kohalta.No täytyy nekin korjata, mut jääpi varmaan ens talven pojektiksi.No ompahan sittenkin tekemistä.Näkee ainaskin helpommin tulevat vauriot kun ei oo tonnitolkulla kaikenlaista kamaa päällekkäin,
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Mites tuo POR 15... tarkotus ois siistiä Mustin pohjaa, esim hioa rumat hitsaussaumat sileiksi ja niihin maalailla POR 15 rust preventive:llä. Tartteeko metallille hiottuja saumoja käsitellä mitenkään ennen tuon tökötin laittamista, riittääkö esim joku rasvanpoisto spray ja sitten sudilla vaan POR pintaan?
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa aika asjallisen näköinen pohjan käsittely. On pysynyt jo vuosia tuollaisena, mutta ei ole usein ajettu hiekalle. Huomaa myös kilpa-auton runkoaisojen yhdistäjät.
Liitteet
snabb5.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Practical Classics testasi muutaman viikon suolavesisuihkulla tms. noita suoja-aineita kymmenkunta vuotta sitten ja Dinitrol oli voittaja sekä massassa että kotelosuojassa.
Mexico65 kirjoitti:Tuossa aika asjallisen näköinen pohjan käsittely. On pysynyt jo vuosia tuollaisena, mutta ei ole usein ajettu hiekalle.
Niin no, jos pysyy valkoisten viivojen välissä. Mutta me muut, kun ei osata jarruttaa, niin saattaa, jossei nyt usein niin joskus käydä.
Avatar
Janne68
Aktiivi
Viestit: 101
Liittynyt: 27 Tammi 2016, 18:55
Auto: -65 Ford Mustang fastback, 289+C4
Paikkakunta: Kouvola

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Janne68 »

Mulla on köyhän miehen versio: Rostex pensselillä 5 kerrosta, Dinitrol alustamassa myös pensselillä 2 kerrosta. Katotaan kestääkö, kesällähän tuolla vaan tulee ajeltua ja hiekkatiellä jonkin verran.
Liitteet
P7071141.JPG
Avatar
JooSexSex
Addikti
Viestit: 230
Liittynyt: 15 Helmi 2008, 22:11
Auto: 1965 Convertible T-code 200 C4
1965 Fastback A-code 332 Toploader 4-speed
Paikkakunta: Vantaa - Vanda

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja JooSexSex »

Mexico65 kirjoitti:Tuossa aika asjallisen näköinen pohjan käsittely. On pysynyt jo vuosia tuollaisena, mutta ei ole usein ajettu hiekalle. Huomaa myös kilpa-auton runkoaisojen yhdistäjät.
Tuollainen vaalea väri auttaa kyllä näkemään paremmin. Silti tuosta kuvasta on vaikea yhdistäjiä löytää. Veikkaan, että menevät tuossa kynnyskotelon vieressä ?
Omaan projektiin tulee taas epoksi + 2k-pintamaali + kiveniskumassaa pyöränkoteloihin (ajan myös hiekalla).
'65 Convertible T-code 200 C4 7.25"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
Avatar
Juke66
Addikti
Viestit: 272
Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95
Paikkakunta: Iittala

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Juke66 »

En tiedä onko tämäkään oikea tapa, mutta näin suositeltiin ja näin suositteli maalarikin. Eli: tiivistemassat, ruosteenesto-/happomaali, pohja- ja pintamaali ja lopuks kiveniskumassa. Uskoisin että tuolla tavalla kestää omat ajoni.
hapot
hapot
väriä päälle
väriä päälle
massat
massat
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"

Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Alustan pintakäsittely sisä- ja ulkopuoli

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

ak72 kirjoitti:Mites tuo POR 15... tarkotus ois siistiä Mustin pohjaa, esim hioa rumat hitsaussaumat sileiksi ja niihin maalailla POR 15 rust preventive:llä. Tartteeko metallille hiottuja saumoja käsitellä mitenkään ennen tuon tökötin laittamista, riittääkö esim joku rasvanpoisto spray ja sitten sudilla vaan POR pintaan?
Itse käyttänyt tuota PORria. Rasvat pois ja sudilla pintaan, kahdesti, ohjeen mukaan. Tasottuu nätisiti.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin