sylinterinkannen pulteista ja studeista tietopaketti

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
jörö
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Joulu 2014, 12:11
Auto: Mustang1965 HT
Paikkakunta: Valkeala

sylinterinkannen pulteista ja studeista tietopaketti

Viesti Kirjoittaja jörö »

edit starsky 8.1.18. Muutin otsikkoa ja kerätään tähän viestiketjuun kaikki info liittyen sylinterinkannen pultteihin ja studeihin eri puolelta foorumin viestiketjuja. Ilmoitelkaa jos jossain muualla foorumilla on sopivia viestejä, jotka voidaan siirtää tähän ketjuun. Tästä ketjusta löytyy toivottavasti jatkossa "kaikki mitä olet halunnut tietää sylinterinkannen kiinnityspulteista ja studeista".

Seuraavaksi pitäis pähkäillä kansien pultit, kun oli noissa Trick Flown kansissa ollut venttiileissä vuotoja sekä imu-että pakoventtiileissä,kansimiehen mukaan noi ARP:in kovat pultit olis liian kovat noille alukansielle, voi vedellä istukoita kun kannet lämpenee alumiininkovemman lämpölaajenemisen takia,jolloin kansi vääntelee.Asiahan pitää paikkansa.Eli tilalle pitäis löytää vaarnaruuvien tyyliset pultit tai venymäholkki jolloin pulttienhan tulisi olla pitemmät.Kokemuksia kellään vaiko löytyisikö joukosta sellasta insinööriä joka osais laskea oikeantyyppisen vaarnaruuvin vaiko pitemmmän pultin venymäholkin kera.Oliskos mahd valmiita versioita ,oli nääs koko viime kesän onkelmia noiden alipaineitten takia.Saattoihan se myös olla että seetit ja venat oli jo tehtaalta lähtiessä pois keskiöistään.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Uskoisin jos tämä olisi maailman laajuinen ongelma vanhojen v8 moottoreiden osalta joihin on vaihdettu rautakansien tilalle alukannet, olisi asiaa jossain päin jo ihmetelty suureen ääneen. Samoin jos ongelma olisi oleellinen niin johtavat kansipulttien valmistajat olisivat tiedostaneet asia ja tarjoaisivat kyseisiin moottoreihin erilaisia pultteja rautakansille ja alu kansille. Samoin uskoisin kansien valmistajien puuttuneen ongelmaan jos se on olemassa. Kai kansipahvin joustavuudella on jotain tekemistä myös asian kanssa.

Oletetun ongelman todentaminen on ilmeisesti meillä vielä "musta tuntuu" asteella, ennen kuin ryhdytään suurempiin sorvaus operaatioihin olisi syytä tehdä muutamia mittauksia esim. ohivuodoista erilaisissa lämpötiloissa ja erilaisilla kansi pulteilla ja -pahveilla.

Toistaiseksi luotan erääseen tunnetun pulttivalmistajan tuotteisiin kunnes toisin on todistettu.

http://www.mustangandfords.com/how-to/e ... echnology/
http://www.boltscience.com/pages/info.htm
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=355929
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Edelleen haluaisin tietää onko tämä aiheuttanut jollekin oleellisia ongelmia johtuen kannen pulteista / - studeista, onko ongelma todennettu johtuvan vääränlaisista kansipulteista /-sudesta. Vai ollaanko alueella keksitään pyörä uudelleen.
En henkilökohtaisesti ole törmännyt minkäänlaisiin ongelmiin kansi pulttien tai sudien osalta kilpakäytössä enkä katukäytössä, oli kyseessä siten rauta tai alumiinikansi.

Muutan mieleni kunhan saan faktaa pöytään.

Noita pikkulohko Fordin V8 moottoreita valmistettu lienee useita ellei kymmeniä miljoonia, eikä niissä edes kilpakäytössä ole ollut kyseisiä ongelmia. 289:llä on melkein voitettu MoteCarlo 64 ralli (2) ja voitettu LeMans 64 GT luokka, kertonee jotain koneen perus luotettavuudesta ja hyvästä perussuunnittelusta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
jörö
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 23 Joulu 2014, 12:11
Auto: Mustang1965 HT
Paikkakunta: Valkeala

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja jörö »

Niimpä näkyy olevan mistä turbiinista ja miltä voimalaitokselta.Onpahan noita tullu kiristeltyä jo vuosikymmeniä.Ja tolla just meinasin sitä koska esim. tulohöyrylaipoissa,ja jakotasoissa on aina ohennetut vaarnat,jolloin saadaan ns.kuminauha efekti.,niin miksei myös auton kansissa,kun kyseessä on kaksi eri materiaalia joilla on erilainen lämpölaajeneminen.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Putkisto standardissa on paljon muitakin järjettömyyksiä. Höyrynlämmöt 400-500 astetta, mistä on lähdetty vetämään linjaa, että kaikki samalla.

351w pultit on vielä paksumat, ja arpit, eikä ole pahvien kanssa vielä ongelmia ollut...
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja porttari »

Mun mielestä vaikka vakiot pultit on joissakin koneissa paksummat, niin kierre on kuitenkin harva verrattuna esim. arpin pinnapultteihin joissa on todella tiheä kierre. Vaikka molemmat pultit vedetään esim. 100nm:n niin arpilla kansi on lohkossa todella huomattavasti tiukemmassa.

Joka taas saa etenkin alukannen vetelemään suuntaan jos toiseen kun se vedetään liian tiukkaan lohkoa vasten. Harva nimittäin asennusvaiheessa laittaa ohivuotomittarin tulpanreikään. Voi vain kuvitella kuinka lujaa pultti kiristää, kun prikatkin lähtee painumaan alumiiniin.

Voihan kansien koneistukset tehdä stressilevyn kanssa, mutta mitä järkeä jos asian voi ratkaista fiksumminkin. Ja tämän vuodon olen todennut eurokansissa ohivuotomittarilla momenttiin veto vaiheessa ja jenkkien alukansissa linjojen muuttuessa kun olen näitä koneistellut. Miksiköhän pro stockeissa on venyvät pultit..? Kyllä itse ainakin koitan saada tämän asian ratkaistua oman auton kanssa. Huohotuskin jää pienempien ohivuotojen vuoksi selkeästi pienemmäksi.
Anti -Histamiini 65
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mikä tulisi olla noiden ohennettujen kansi sudien venymä? Miten se selvitetään?
Millä alku momentilla + asteluvulla + asteluvulla saavutetaan haluttu venymä kyseisiin sudeihin?
Kun kansissa on eri mittaiset sudit niin oletettavasti niissä on myös erilaiset tavoite venymät. Mikä venymä pitemmille ja mikä lyhemmille? Entä momentti ja asteluku ero?

Ohivuoto mittaus kasatessa ei olisi vaikea toimenpide, mutta miten muuttuu lämmön suhteen venymä ja ohivuoto?

Minulle edelleen liian monta selvittämätöntä muuttujaa.

Venyvä pultti tai sudi on käyttökelvoton jos se ei käytön / venymän jälkeen palaudu alkumittaan. Yli kiristys, liianpitkä venytys.

Kyllä nuo paksutkin pultit / studit venyy, mutta hieman vähemmän kuin ohuet jos käytetään samaa kiristys momenttia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mittaus menisi jotenkin tähän tapaan.
http://www.boltscience.com/pages/basics1.htm

Tosin haluaisin rauhoittaa muita lukijoita sillä, etteikö nykyinen malli kelpaisi.
Jos kone tuottaa sen haluamasi esim. 400 hp ja se tuntuu hyvältä niin ei tarvitse kantaa heti huolta kansi pulttien osalta oli kyseesä siten rauta - tai alu kantinen kone.
Sillä varmaan pärjää muutaman vuoden huoletta, niin kuin viri koneilla yleensä päästään.

Mutta jos ole rakentamassa ja suunnittelemassa yli 100 hp/litra vaparia tai 150 hp/ litra ahdettua voi jonkin ajatuksen uhrata kansien kiinnitys "ongelmaan", jota ei vieläkään ole kyseisen kone mallin (sbf) osalta osoitettu toteen. Teoria on teoriaa ja käytäntö sanelee mitä tehdään ja tapahtuu.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

niinhän se menee mutta kun ne sudit on eri mittaiset.

You will also note that ARP® offers specially undercut studs for several engines. This procedure (done only to the shorter studs) more equalizes the “stretch” of both studs, which makes for a more consistent clamping force—and one that compensates for head gasket compression when the cylinder heads are installed. This helps prevent blown head gaskets, and assures optimum engine sealing!

jos tuo auttaa ongelmaan niin OK.
Ensin muistin, että noita on saatavana vain 1/2" mutta näyttää löytyvän myös 7/16" joka on vakio lohkon 221 - 302 pultti koko.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuli mieleen sellainen ajatus, jos alukannet ja niiden kansi studit aiheuttaa suuria ongelmia erilaisista muodon muutoksista, niin näissä tapauksissa voisi suoraan siirtyä rautakansien käyttöön. Oletettavasti ongelmat ainakin vähenisi. Kai tämäki tulisi testata…vai onko se jo testattu?

Onhan jenkeissä paljon sarjoja joissa vain rautakannet on sallittuja; NASCAR Whelen Series, IMCA, WISSOTA, UARA, and most other stock car sanctioning groups.

Pienellä kanavan hiplailulla lopputulos varmaan sama ellei parempi kuin out off pox alukansilla. Saattaa kansipahvi kestää myös paremmin jos syöttöpainetta lisälaitteilla nostetaan.

Ford Racing, M-6049-N351
Bill Mitchell, WINDSOR SR./ JR IRON HEADS
DART, Dart Iron Eagle Cylinder Heads
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja porttari »

Koneistelin yksiä alumiinihattuja, joissa istukan asemointi hieman muuttunut normaalista. Lie ollut eräs syy kenties kovissa kannenpulteissa, kun muutosta oli päässyt kuitenkin tapahtumaan selvästi. Toki muitakin syitä voi olla, mutta tämä tuli ekana mieleeni. Kuvat tulevat hieman myöhemmin samaan viestiin.

Ja sitten vähän asian vierestä, kuten on ollut tapana :mrgreen: .

Myös yhdestä kuvasta hyvin selviää, kuinka paljon näissä aluhatuissa jää vakiona käyttämätöntä virtauspinta-alaa hyödyntämättä istukan luona ( harmaa timanttitahnan jälki paljastaa tiivistepinnan ulkoreunan ja kirkas osa on istukkarengasta).

Myös venttiilistä näkee hyvin, kuinka paljon se voisi olla pienempi, mihin kansi/valu/koneistukset on tehty valmistajan toimesta. Nytkin timanttitahnan jälki paljastaa kuinka ulos istukka on tehty ja mustan alueen ulkoreuna taas sen, mihin kokoon venan voisi pienentää.
kansi1.JPG
kansi2.JPG
vena.JPG
edit: Starsky, lisättu Porttarin pyynnöstä kuvat.
Anti -Histamiini 65
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ittensä vähän tyhmäksi tuntien, kysyn mikä se studi on?
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 537
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Kannaton pultti noin niinku yksinkertaisimmillaan...kai..
Mustang -67HT
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Tässä ford racingin pultit noihin Kaaran mainitsemiin kansiin.

http://www.cjponyparts.com/ford-racing- ... M6065D289/

Juha
porttari
Addikti
Viestit: 306
Liittynyt: 10 Syys 2014, 15:06

Re: Alukannen pultit

Viesti Kirjoittaja porttari »

Löysin netin syövereistä sellaisen firman, kuin Pankl Racing Systems. Taitaa olla Saksalainen puulaaki. Ymmärtääkseni valmistavat myös kannenpultteja tilauksesta. Tokihan Ford Racingin valikoimissakin löytyy venyviä, mutta osassa lohkoja taitaa olla myös paksumpiakin pultteja/kierteitä tarjolla jo vakiona?

Mietin tuossa, että kun koneistelen näitä kansia työkseni ja kun monet laittavat kovilla pulteilla kasaan, niin taitaa mennä koneistukset hukkaan. Istukat vetää ns. sen verran soikeiksi kiristysvaiheessa, että vuodot ovat huomattavia. Etenkin tulpan puolen pultit tulevat tiukemmalle ja kansi alkaa laineilla.

Teen ohjaimen sovitukset imupuolelle 0,0200 ja pakopuolelle 0,0250 pääsääntöisesti, joten eipä salli muotojen muuttua pahemmin. Eikä suurempi välyskään auta, mikäli muodonmuutosta tapahtuu, koska paikat soikeutuvat.


Järjestään kaikissa alukansissa on tapahtunut muodonmuutoksia. Ja vetäähän se kova pultti myös pahimmillaan sylinteritkin soikeiksi. Tähän kun lisätään vielä pientä nakutusta, niin muodonmuutokset alkavat olla ns. pysyviä. Myös prikka on iloisesti uponnut alumiiniin, jotta oiskohan ollut pikkasen liian tiukalla osat keskenään....?

Jotta pitäiskö tämä asia saada nyt selvitettyä sen verran perusteellisesti, että jokainen saa rahalleen vastinetta?

Siis selvitetään mistä saadaan niitä venyviä pultteja ja koitetaan saada koneista turhat ohivuodot veks. Kukas se onkaan haka selvittelemään moisen ongelman pois päiväjärjestyksestä ohimennen :D ? Ja sitten vaan mittaamaan että vieläkö sitä ohivuotoa on, kun lätsä on kiinni lohkossa.
Anti -Histamiini 65
Vastaa Viestiin