Ei ihan tarkkoja lukuja, mutta kuitenkin kokemukseen vuosien varrelta perustuvia:
- ostohinta xxxxx USD
- ostopaikaikasta riippuen sisämaanrahti satamaan karkeasti 300 - 600 USD
- laivarahti kontissa Suomeen karkeasti 1000 - 1500 USD
- satamamaksut suomessa (pilkutukset ja kaikki muut ihmeellisyydet) ??
= CIF-hinta (Cost Insurance Freight)
Tulli perii omansa CIF-hinnasta:
- varsinainen tulli 10%
- alv 22% peritään CIF-hinnan ja tullin summasta
Autovero:
- täysi arvoitus, koska menee markkinalautakuntaa ja minun kyntöruunalle ovat nyt arponeet veroa jo yli kaksikuukautta.
Rekisteröinti:
- rekisteröinti katsastus taisi olla 130 Eur, tarkistan kotona.
- siirtokilvet kolmeksi kuukaudeksi
Kannattaa katsella Euroopasta mitä sinne tuodaan koko ajan. Näistä autoista on yleensä maksettu jo valmiiksi tulli ja alv kohdemaahan ja niitä ei joudu enää maksamaan Suomeen. Toki näistä maksuista on saatava dokumentit mukaan, että tulli voit todistaa tullille asian.
Asillisten kauppianitten maineessa on ollut:
- Isä ja poika
Geevers, palvelu oli allekirjoittaneelle vallan mainioita.
- Hollannin tulppaaniviljelijä
Joop Stolze. Kaveri haki Joopilta 50-luvun Alfa Spiderin ja homma toimi erittäin hyvin.
-
California Import kehuu myyneensä ainakin yhden ´67 FB:n Suomeen ja varasto näyttää olevan aika iso.
Rahti Rotterdamista tai Antwerpenista on keskimäärin 600 Eur ja ro-ro-laivoja ajaa kaksi kertaa viikossa Haminaan, Helsinkiin, turkuun, Ouluun ja Kemiin. Tarkemat tidot löytyy
Finnlinesin sivuilta.