Auto ei sammu
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Auto ei sammu
Moikka
Näin talviteloilta otin mussen esiin ja käyntiin laitin, niin hyvin lähti käyntiin, ettei sammunut edes akun irroituksella enen kuin bensa loppui (sähköinen bensapumppu sammui).
Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?
Viime kesänä toimivana kausi lopetettu, jonka jälkeen vaihdettu bensapumppu ja paineensäädin (ja mittari joka ei toiminu) ja letkut. holleyn 600n kaasari alkoi vuotaa, ku tais olla liikaa painetta. Mut kyllähän toi sähkövialta vaikuttaa kuitenkin.
Näin talviteloilta otin mussen esiin ja käyntiin laitin, niin hyvin lähti käyntiin, ettei sammunut edes akun irroituksella enen kuin bensa loppui (sähköinen bensapumppu sammui).
Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?
Viime kesänä toimivana kausi lopetettu, jonka jälkeen vaihdettu bensapumppu ja paineensäädin (ja mittari joka ei toiminu) ja letkut. holleyn 600n kaasari alkoi vuotaa, ku tais olla liikaa painetta. Mut kyllähän toi sähkövialta vaikuttaa kuitenkin.
-- Ford Mustang ht -64 351 --
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Auto ei sammu
Puolan +-napaan ja sähköiselle bensapumpulle menevä jännite pysyy siis päällä vaikka virtalukosta kääntää virrat pois.salkkari kirjoitti:Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?
Mistä olet vetänyt sähköisen bensapumpun releen ohjausjännitteen?
Jos vedit ohjausjännitteen puolan +-napaan tulevasta johdosta, niin jatkuvan jännitteen saattaisi antaa vioittunut starttirele.
Tarkista tuleeko starttireleen oikeanpuoleiseen lähtöön jännite vaikka et starttaa:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623
Tuossa mahdollisesti oleva jatkuva +12v selittäisi tilanteen (olettaen, että bensapumpun ohjaus tulee siis puolan +-navasta).
Toinen mahdollisuus tietysti vioittunut virtalukon pohja.
Irroita puolan +-napaan tulevat johdot ja mittaa kummassa on jatkuva jännnite.
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auto ei sammu
Virtalukko toimi ihan oikein. MSD boxi tosin ei, haisi hiukan palaneelle ja nyt ei edes käynnisty. Mikäs ton hajottaa vai hajooko noita ihan ilman syytä?
-- Ford Mustang ht -64 351 --
-
- Webmaster
- Viestit: 591
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Auto ei sammu
En haluais pelotella, mut on saattanu tehdä vahvasti ylijännitettä samalla kun irrotit akun -> MSD boxi hajalle.
Starskyltä tulikin aika hyvät ohjeet. Voihan vielä kokeilla erillistä (käsi)ohjausta sähköpumpulle, saa poissuljettua mahdollisen takaisinkytkennän pumpun ohjauksen kautta.
Starskyltä tulikin aika hyvät ohjeet. Voihan vielä kokeilla erillistä (käsi)ohjausta sähköpumpulle, saa poissuljettua mahdollisen takaisinkytkennän pumpun ohjauksen kautta.
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auto ei sammu
Mietin et tarviiko mun auto edes tota MSD boxia, ku on ihan kaasari tekniikalla kuitenkin?
Niin ja siis enhän mä olis ottanu akkua irti jos se olis toiminu, eli olisko se hajonnu jo aikasemmin?
Bensapumppu toimii suoraan virtalukosta, kun on virrat päällä.
Niin ja siis enhän mä olis ottanu akkua irti jos se olis toiminu, eli olisko se hajonnu jo aikasemmin?
Bensapumppu toimii suoraan virtalukosta, kun on virrat päällä.
-- Ford Mustang ht -64 351 --
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Auto ei sammu
Joo eihän sillä oo väliä et onko ruisku vai kaasari, samalla tapaa sen kipinän pitää muodostua...
Eli siis sammuiko bensapumppu kun käänsit avaimesta vai vasta kun akun irrotti? Minkä kautta sytkä saa virran, silläpuolen se ongelma on ollu että kipinää ois antanu vaikka ilman akkua, joku rele jumissa tai virtalukon pohja rikki.
Eli siis sammuiko bensapumppu kun käänsit avaimesta vai vasta kun akun irrotti? Minkä kautta sytkä saa virran, silläpuolen se ongelma on ollu että kipinää ois antanu vaikka ilman akkua, joku rele jumissa tai virtalukon pohja rikki.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auto ei sammu
Bensapumppu sammui ku käänsi avaimesta. Samasta kuin bensapumpun menee herätevirta MSD boxiin. Sieltä menee sit johdot puolaan ja virranjakajaan.
-- Ford Mustang ht -64 351 --
Re: Auto ei sammu
No boksinhan sitten täytyy(/i) olla viallinen, jos heräte häipyy ja silti jakaa kipinää?
Paljastan tyhmyyteni ja kysyn, mitä hyötyä tuolla MSD boksilla saadaan verrattuna esim. Pertronixin kärjettömään? Kierroslukurajoittimen tiedän.
-Tomppa
Paljastan tyhmyyteni ja kysyn, mitä hyötyä tuolla MSD boksilla saadaan verrattuna esim. Pertronixin kärjettömään? Kierroslukurajoittimen tiedän.
-Tomppa
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auto ei sammu
Tohon starttireleen oikeanpuoleiseen (missä ei ole mitään ) tulee +40v jatkuvasti.starsky kirjoitti:Puolan +-napaan ja sähköiselle bensapumpulle menevä jännite pysyy siis päällä vaikka virtalukosta kääntää virrat pois.salkkari kirjoitti:Mistäs kannattais vikaa lähtee etsimään?
Mistä olet vetänyt sähköisen bensapumpun releen ohjausjännitteen?
Jos vedit ohjausjännitteen puolan +-napaan tulevasta johdosta, niin jatkuvan jännitteen saattaisi antaa vioittunut starttirele.
Tarkista tuleeko starttireleen oikeanpuoleiseen lähtöön jännite vaikka et starttaa:
http://www.mustangclub.fi/board/viewtop ... 23#p107623
Tuossa mahdollisesti oleva jatkuva +12v selittäisi tilanteen (olettaen, että bensapumpun ohjaus tulee siis puolan +-navasta).
Toinen mahdollisuus tietysti vioittunut virtalukon pohja.
Irroita puolan +-napaan tulevat johdot ja mittaa kummassa on jatkuva jännnite.
Nyt Puolaan ei tuu mitään (johdot tulevat boxista).
-- Ford Mustang ht -64 351 --
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Auto ei sammu
Eli tuosta starttireleestä oli sinulla jo johto poissa - nasta oli jo tyhjä?salkkari kirjoitti:Tohon starttireleen oikeanpuoleiseen (missä ei ole mitään ) tulee +40v jatkuvasti.
Akun jännite on hieman yli 12V, joten miten mittasit tuon +40V?
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auto ei sammu
Joo on ollu tyhjä aina.starsky kirjoitti:Eli tuosta starttireleestä oli sinulla jo johto poissa - nasta oli jo tyhjä?salkkari kirjoitti:Tohon starttireleen oikeanpuoleiseen (missä ei ole mitään ) tulee +40v jatkuvasti.
Akun jännite on hieman yli 12V, joten miten mittasit tuon +40V?
Mittasin mittarilla - maahan ja plussa tohon napaan, ihmettelen miten mahdollista.. Et alkaako mittari hajoamaan vai onko siel oikeasti ton verran.akussa kuitenkin 12,5v
-- Ford Mustang ht -64 351 --
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Auto ei sammu
Hyvä, että on poistettu. Tuota ei enää tarvitakaan noissa elektronisissa sytkäjutuissa. Antaa potkua puolalle starttivaiheessa ohi rajoitinvastuksen vanhoissa kärjellisissä systeemeissä.salkkari kirjoitti:Joo on ollu tyhjä aina.
Jos siinä on se jännite kuitenkin mitattavissa, niin sisällä oleva ohut kupari/messkinkiluiska on jotenkin kulunut ja ottaa jännitekontaktia ilman releen vetoa. Pahimmassa tapauksessa lärpätin alkaa koskettaa samalla toiseen tappiin releen sisäpuolella ja jos näin käy, niin auto saattaa startata itsekseen tai starttaus ei lopukaan jossain tilanteessa.
Tuossa kuva käynnistysreleen sisuksista. Purin omani viime vuonna ja rakentelin hieman järeämmät M8 kierteellä olevat lähdöt. Tuohon tulee päälle tapilla varustettu lautanen (tappi menee käämin sisuksiin) ja lautanen yhdistää nuo kaksi järeätä kontaktia toisiinsa releen vetäessä. Lautasosassa on kiinni se luiska, joka on kiinni myös tuossa oikeanpuoleisessa tapissa (luiska siis purettu kuvan systeemistä tarpeettomana).
Kuvassa näkyy vasemmasta tapista lähtevä käämilanka (käämin toinen pää on runko-osassa, ei näy purkamatta kokonaan). Starttirele ei paljoa maksa, mutta jos harrasteintoa piisaa, niin niitit voi porata pois ja purkaa sisältä ylimääräiset rojut pois. Kansi kiinni M3-koon ruuvi/mutterikiinnityksellä.
-
- Aktiivi
- Viestit: 79
- Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
- Auto: Mustang ht 351c -64½
- Paikkakunta: Espoo
Re: Auto ei sammu
Epäilen et tossa olis vika, ku vuosi sitten ostettu. Vanha teki just ton, et jäi starttaamaan jatkuvasti.
Kyl se näyttää siltä et uus MSD boxi on pakko hankkia jostain..
Kyl se näyttää siltä et uus MSD boxi on pakko hankkia jostain..
-- Ford Mustang ht -64 351 --
Re: Auto ei sammu
Kärväytit sen poksin sillä kun otit akunnavan irti, laturi työnti virtaa edelleen ylijännitteellä. Et tarvitse poksia turha laite, osta petronix jossa on rajoitin, laitoin sellase yhteen avo calaxiin ja se ei tuhoudu oikosulusta eikä ylijännitteestä. Se on suojattu ja on toiminta varma ja mikä hyvää käy vakiojakajaan suoraan, 2 johtoa vain puolaan ja käynnistys. Älä etes ajattele muita kötöksiä, itsellä ollut eka versio käytössä jo 80luvulta hyvin toimii.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Re: Auto ei sammu
Nuo startti ongelmat poistuu reilulla parillasadalla ekulla, vaihta alennuvaihde startti entisen pskaläjän tilalle. Samalla pääset eroon siitä erillisestä epäsikiöstä starttisolenoidista, ja et tarvitse enää ylisuurta akkua alennusstartti toimii pienemmällä akukapasiteetillä.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302