302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Moottorin kasaamisvaihe menossa ja olen tässä hieman pähkäillyt tuon jakopään rattaan asennuksen kanssa ja vinkkejä kaivataan.

Rullajakopää on Comp cams 2120 ja mukana tulleessa ohjelappusessa luki:
"If installing part #2120 a one-piece fuel pump eccentric (Ford #C3AZ-6287-B) must be used"

Itselläni olisi kuitenkin se kaksiosainen epäkesko ja olen sitä tässä hieman sovitellut.

Vanha Thrust plate oli uralle kulunut ja ohessa käytettynä ostettua korvausosaa on tässä reunoista työstetty (351W koneen Thrust plate) , jotta ei ota rattaaseen kiinni:
thrustplate1.JPG
Tässä sitten levyä lohkoon sovitettuna:
thrustplate2.JPG
Liekö tuohon keskitykseen mitään sen kummempaa keinoa, kuin katsoa silmämääräisesti ja pyöritellä nokka-akselia ja säätää tuota levyä kunnes sokkatappi on yhtä kaukana kaikista reunoista?

Nokkaan laitoin mukana tulleista tapeista lyhyemmän, jolloin tuohon jää tilaa kaksiosaisen epäkeskon pyörimisen estävää uloketta varten:
ratas.JPG
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tuon epäkeskon taakse viilailin prikasta välilevyn:
epakesko1.JPG
Ja nokan päähän kiinnitettynä pyörii ulompi osa vapaasti:
mallaus1.JPG
Lisäksi sovittelin jakopään koppaa ja kurkin bensapumpun reiästä ja kaikki näyttäisi mahtuvan pyörimään ottamatta kiinni.

Ulompi rengas on kyllä melko väljällä sovituksella, mutta näyttäisi olevan myös muissa netistä löytämissäni kuvissa.

Nokan pitkittäisvälytkin näyttäisi pienessä esikiristyksessä (rasvat oli poistettu nokan ja rattaan välisestä tasaisesta kohdasta) olevan kohdillaan:
0,004-0,008 tuumaa = 0,1016-0,2032 mm (korjattu Comp Cams ohjetta vastaavaksi))

ja kuvassa on toisessa laidassa (toinen laita nollattu) ja näyttäisi olevan 0,11 mm:n luokkaa:
endplay.JPG
Onko joku laittanut vastoin suosituksia kaksiosaisen epäkeskon tällä tavalla ja jos on, niin onko mitään kummallisuuksia seurannut?

Kannattaisiko sittenkin hommata se yksiosainen epäkesko, laittaa se pitempi sokkatappi nokkaan ja asentaa kaksiosaisen sijasta?

Onko kaksiosaisesta epäkeskosta mitään hyviä tai huonoja kokemuksia verrattuna yksiosaiseen?

Jotain muuta vinkkiä/kokemuksia kun konekasaus tässä vaiheessa menossa?

Laitan miedompaa ruuvilukitetta puhdistettuihin kierteisiin lopullisessa asennuksessa.
Viimeksi muokannut starsky, 15 Huhti 2013, 00:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JYN85
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja JYN85 »

Muutama vuosi sitten kun remppasin omaa 289 moottoria, niin siinä tälläinen 2- osainen bensapumpun epäkesko oli melkein syönyt itsensä jakopään kopasta läpi. Isompi rulla pääsi klappaamaan niin paljon pienemmän rullan päällä. Remontissa laitoin tilalle yksiosaisen ja se oli paljon tukevamman tuntuinen verattuna uuteen 2-oaiseen. Nykyisessä 351W projektissa vaihdoin myös 2-osaisen tilalle yksiosaisen em syystä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Kiitos vinkeistä.

Yksiosainen epäkesko hankittu ja soviteltu.

On todella jämäkän oloinen verrattuna kaksiosaiseen.

Sokkatapin pituus ei ollut aivan oikea. Jäi pitempi tappi noin 3,5 mm liian lyhyeksi. Leikkasin lyhyestä tapista 3 mm:n pätkän ja se ensin nokkaan ja perään pitempi tappi. Kovempaa kierrelukitetta vielä tuohon tapin varmistukseen nokan sokkatapin reikään mukaan.

Em. toimenpiteillä sokkatappi tulee juuri sopivasti tukemaan epäkeskoa, mutta ei liian pitkälle.
yksiosainen.JPG
Eli tuon prikan ja sokkatapin väliin jää noin 0,5 mm tilaa, joten ei jää kantamaan.

Huomasin tuon epäkeskon sovituksen olevan hieman väljä, eli kannattanee lopullisessa asennuksessa ennen momenttiin kiristystä vielä pyörittää vastapäivään väljät pois. Eli että sokka ja ruuvi ovat epäkeskossa kiinni siihen suuntaan, jonne bensapumpun pienehkö vastus sitä pyrkii kampeamaan.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 495
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Toi on jännää että ne nokan sokkatapit on aina liian lyhyitä jos käyttää yksiosaista epäkeskoa.Aikaisemmin tein kuten sä,eli joku pieni tavara sinne nokan reikään että tappi riittää epäkeskolle, mutta nykyisin teen uuden pitemmän tapin pultista, mulla on sattunut aina olemaan random ARP pitkiä laatupultteja mistä tapin on voinut katkaista.

Kun kokosin 390 GT mottia toissa viikolla niin taas oli tappi liian lyhyt.Lisäksi se oli en verran väljä nokkaan että katkoin taas ARP pultista sopivan tapin. Tuntuu materiaali olevan samantyyppistä kuin noissa oikeissa sokissakin, eli sitkeää, ruuvipenkkiin kun laittaa kiinni ja vasaralla testaa molemmat taipuu muttei katkea.

Toi 2- osainen epäkesko on todellakin aikas himmelin tuntuinen verrattuna 1 - osaiseen.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 495
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Joo ja tota prikkakikkaa olen itsekin käyttänyt 2-osaisen kanssa ja toimiihan se. Taitaa noi jakopäät olla joko 1-tai 2 -osaiselle suunniteltu.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

"Nokka-akselin nokkpyörän bensapumpun akselin epäkesko"

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Piti irrottaa vesivuodon takia jakopäänkoppa, niin huomasin, että nokkapyörässä oleva bensapumpun akselin se pyörivä epäkesko on katkennut ja palanen irronnut (en kyllä tajua miten se pumppu on voinut pumpata) ehkä hajonnut juuri kun on ajanut parkkiin. Kaippa niitä saa uusia ja millähän nimellä niitä kutsutaan? Entä voiko nokka-akselin pultin avata vaan ja vaihtaa siihen sen uuden epäkeskosysteemin ja laittaa vaan pultin takasin momenttiin?
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: "Nokka-akselin nokkpyörän bensapumpun akselin epäkesko"

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

kaara91 kirjoitti:Eiköhän tossa myös selvinnyt syy käynnistyksen ongelmaan, miksi kaasari oli tyhjentynyt. Ei nyt ilkeästi sanota, mutta monasti jonkun vian oireilun syy ei ole välttämättä aina ihan selvä nopealla diagnostiikalla..
Totta!....ei kyllä mitään hajua mikä sen on rikkonut ja onko se hajonnut juuri pihaan ajaessa. Tosin kun bensapumppua irrotin jakopäänkopasta, niin ihmettelin kuinka se akseli nyt noin voimakkaasti työntää pumppua sitä mukaa kun niitä kiinnityspultteja irrotti.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Yhdistin viestiketjut, kun natsaa aihe hyvin.
Tahavo kirjoitti:Piti irrottaa vesivuodon takia jakopäänkoppa, niin huomasin, että nokkapyörässä oleva bensapumpun akselin se pyörivä epäkesko on katkennut ja palanen irronnut (en kyllä tajua miten se pumppu on voinut pumpata) ehkä hajonnut juuri kun on ajanut parkkiin. Kaippa niitä saa uusia ja millähän nimellä niitä kutsutaan? Entä voiko nokka-akselin pultin avata vaan ja vaihtaa siihen sen uuden epäkeskosysteemin ja laittaa vaan pultin takasin momenttiin?
Uusia saa ja ostaessa kysyy vaan, että tarvitsee nokka-akselin päähän sen polttoainepumpun käyttövipua liikuttavan epäkeskon. Jos ei osamyyjä tuosta tiedä mistä on kyse, niin kannattaa ostaa muualta, koska eivät sitten osaa antaa mitään muitakaan asennusvinkkejä.

Onko epäkesko yksiosainen vai kaksiosainen (tässä viestiketjussa aiempana kuva molemmista)? Pala on voinut puuttua kauankin, jos puuttuu tuosta renkaan epäkeskeisen sovituksen alimmasta kohdasta - missä reuna kauimpana bensapumpun käyttövivusta pyöriessään.

Uuden voi suoraan vaihtaa tilalle. Momentti 42 ft/lbs = 57 Nm.

Nyt kun kuitenkin jakopää on irti, niin samalla on dampperikin sinulla poissa ja olisi tietysti hyvä tarkistaa jakopään ketjun venymä ja arvioida kannattaako vaihtaa rattaat ja ketju. Lisäksi kannattaa mitata nokka-akselin päittäisvälys (ohje mittaukseen aikaisemmin tässä ketjussa).

Jakopään ketjun venymämittausohje.
Tahavo kirjoitti:Tosin kun bensapumppua irrotin jakopäänkopasta, niin ihmettelin kuinka se akseli nyt noin voimakkaasti työntää pumppua sitä mukaa kun niitä kiinnityspultteja irrotti.
Tuo on ihan normaalia jos epäkesko pumppua irroitettaessa asennossa, jossa painaa juuri käyttövipua - kampeaa pultteja löysätessä.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos. Koitin haulla hakea, mutta en löytänyt. Joo tuollainen kaksiosainen on. Se ulompi on poikki ja pala murtunut. Pitää lukea tämä viestiketju tarkkaan.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Mitämieltä on viisaat täällä, kumpi on vahvempi kestävämpi jakoketju. Hammasketju/lamelisellanen joka on alkuperäis asennuksena , vaiko lenkkiketju, kumpi viruu/kuluu nopeammin. Onko kukaan rakentanut kiristintä ketjulle, itseaion kehitellä sellasen . Tulee mekaaninen systeemi joka kirii itse itsensä, toivottavasti saan sopimaan kopan alle jos ei sitten leikataan koppaan aukko ja hitsataan siihen tilaa. Katotaan nyt jos löydän sopivan mekaanisen kiristimen joitain jo kiikarissa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Laita tollanen mekaaninen kiristin, on tosi huva keksinto, kesti omassa käytössä 70000 km. Ja toi on vielä reippaasti lyhkäsempi ketju kun foordissa

Kuva


Nii tosta laahaimesta puuttuu tosiaan ainaki kaks kolmasosaa noilla kilometreillä, pakko sen on olla hyvä keksintö.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Mulla menee myös se nokkaratas vaihtoon. Rikkoutunut epäkesko on niin pahasti syönyt siitä metallia. Yksiosaisessa epäkeskossa ei ole sitä tappia kun vanhassa oli epäkeskossa itsessään semmoinen taivutettu lukitustappi. Käykö tapiksi sopivan pituiseksi katkaistu sopiva pultti, kuten tuolla edellä oli mainittu? Pitääkö nokka-akselin pultin leveä prikka sen paikoillaan? Kuuluukohan joakopäähän aina koko setti ketjuineen, vai saakohan pelkkää "nokkaratasta"? Niin ja vielä, olisiko epäkeskon mukana kuulunut olla lukitustappi? Myydäänköhän niitä ihan erikseen? Kaikkea sitä joutuukin kyselemään kun ei tiedä mitään. Koittakaa kestää :)
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tahavo kirjoitti:Käykö tapiksi sopivan pituiseksi katkaistu sopiva pultti, kuten tuolla edellä oli mainittu? Pitääkö nokka-akselin pultin leveä prikka sen paikoillaan? Kuuluukohan joakopäähän aina koko setti ketjuineen, vai saakohan pelkkää "nokkaratasta"? Niin ja vielä, olisiko epäkeskon mukana kuulunut olla lukitustappi? Myydäänköhän niitä ihan erikseen? Kaikkea sitä joutuukin kyselemään kun ei tiedä mitään. Koittakaa kestää
Rattaat ja ketju tulee vaihtaa aina settinä ja et saa käytännössä ostettuakaan niitä erillään. Setin mukana tulee yleensä kaksi eripituista lukitustappia. Tapin voi tehdä edellä mainitulla tavallakin, mutta ei pitäisi olla tarve jos hankit uuden jakopääsetin.

Olikos tuo sinun vanha setti jo tuplarullaketjulla vai ei? Tuplarullajakopään kanssa katsottava, että ketju ei ota lohkoon/jakopään koppaan yms. kiinni.
tuplarulla.JPG
jyge
Webmaster
Viestit: 591
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja jyge »

kaara91 kirjoitti:Tosin koneella oli ajettu oikeasti vain 160tkm. Ketjun välys puolittui.
Vähän OT.. Välys puolittui, mutta muuttuiko myös nokan ajoitus? ts. montako astetta nokan (ja sytytyksen) ajoitus voi muuttua ketjun venymän muutoksen vuoksi vai onko muutos niin pieni että sillä olisi väliä?
Vastaa Viestiin