Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
kaara91 kirjoitti:Tosin koneella oli ajettu oikeasti vain 160tkm. Ketjun välys puolittui.
Vähän OT.. Välys puolittui, mutta muuttuiko myös nokan ajoitus? ts. montako astetta nokan (ja sytytyksen) ajoitus voi muuttua ketjun venymän muutoksen vuoksi vai onko muutos niin pieni että sillä olisi väliä?
Muutos on niin pieni, ettei sillä ole mitään merkitystä nokan ajoitukseen normaali moottorissa. Mittasin kerran venyneen jakoketjun vaikutuksen nokan ajoitukseen, noin 1 aste eli ei vaikutusta koneen toimintaan. Normaali hyvä laatuinen jakoketju kestänee joitain satoja tuhansia kilometrejä.
PS. Jos kiristäjää kuitenkin ketjulle kaipaa, oletuksena ketjun venyminen niin suosittelen siirtymistä ratas jakopäähän. Hammashihna on tarkin ja hiljaisin, mutta hihnaa joutuu vaihtamaan ehkä 50 tuhannen välein.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Mä tilasin koko setin. Tosiaan ne lukitustapithan tulivat jakopään mukana. En enää muistanut kun viimeisestä moottoripajasta on kohta 10 vuotta aikaa. Vanha oli ajoitettava jakopää, mutta en siitä mitään ymmärtänyt. Niin ja vanhakin oli jo tuplarullajakopää kuten tämä uusikin.
Joudun vaihtamaan pitemmän tapin kun on nyt yksiosainen epäkesko, mutta mites se vanha sokkatappi lähtee irti? Ihanko vaan pihdeillä vetämällä? Nyt on siis vain jakopää irttoitettu. Moottori muuten kasassa ja kiinni autossa.
Tappi lähtee irti vetämällä. Purista vaikka lukkopihdit tappiin ja kampea pihtejä vasaran naulanirrotuspäällä pihdeistä vääntämällä.
Mittaa sitten tarkkaan sopiva tapin pituus ja tappi paikalleen varovasti koputtelemalla. Kannattaisi melkein koettaa kammeta se tappi reikäänsä käyttäen apuna jotain nokkarattaan kiinnityspultin alle laitettavaa apurautaa.
Jos nokka-akselia kopauttaa pitkittäin liian kovaa, niin tulppa irtoaa lohkon takaa.
Onko jakopään asennukseen mitään hyvää vinkkiä? En meinaa millään saada nokkaratasta menemään nokan päähän. Onko parempi ottaa epäkeskon tappi irti ja laittaa sen viimeisenä jne.