Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Moi,
Tuli ostettua pikkupojasta asti haaveiltu ensimmäinen amerikanihme, Mustang vuosimallia 70 (M-koodi).
Auto on rakennettu kokonaan uusiksi aikalailla alkuperäiseksi Belgiassa, vehkeellä ei ole ajettu vuoden 95 jälkeen jolloin remontti on aloitettu ja tuon restauroinnin loppuunsaattamista on ollut tässä kuukauden verran että saisi auton järkevään käyttökuntoon.
Autosta löytyy vielä kaksi probleemaa mihin kaipaisin neuvoa.
Tuolla haku toiminnolla on kahlattu useampi ilta tätä palstaa läpi mutta vielä ei ole oikeaa hakusanaa löytynyt.
Eli jarruina on levyt edessä ja rummut takana, pääsylinterin vierestä löytyy Ford motorsportin jarrupaineen säädin. Ääriasennoissa erot on heti lukkiutuvat takajarrut tai ensin lukkiutuvat takajarrut ja heikosti eteen ottavat etujarrut. Etujarrut ottavat sen verran heikosti ettei levyt ole vielä edes ns. kiiltävät vaikka tuota jarruteltua on tullut tehtyä ihan reilusti. Onko tuossa pääsylinterissä joku paikka joka olisi hyvä tarkastaa?
Toinen asia mikä ihmetyttää on ohjaus, renkaat kääntyy enemmän toiseen suuntaan. Ohjaus on orginaali tehostettu, tosin uusilla osilla. Tuo simpukka ohjauksen rakenne on vielä melko mysteeri...
Tuli ostettua pikkupojasta asti haaveiltu ensimmäinen amerikanihme, Mustang vuosimallia 70 (M-koodi).
Auto on rakennettu kokonaan uusiksi aikalailla alkuperäiseksi Belgiassa, vehkeellä ei ole ajettu vuoden 95 jälkeen jolloin remontti on aloitettu ja tuon restauroinnin loppuunsaattamista on ollut tässä kuukauden verran että saisi auton järkevään käyttökuntoon.
Autosta löytyy vielä kaksi probleemaa mihin kaipaisin neuvoa.
Tuolla haku toiminnolla on kahlattu useampi ilta tätä palstaa läpi mutta vielä ei ole oikeaa hakusanaa löytynyt.
Eli jarruina on levyt edessä ja rummut takana, pääsylinterin vierestä löytyy Ford motorsportin jarrupaineen säädin. Ääriasennoissa erot on heti lukkiutuvat takajarrut tai ensin lukkiutuvat takajarrut ja heikosti eteen ottavat etujarrut. Etujarrut ottavat sen verran heikosti ettei levyt ole vielä edes ns. kiiltävät vaikka tuota jarruteltua on tullut tehtyä ihan reilusti. Onko tuossa pääsylinterissä joku paikka joka olisi hyvä tarkastaa?
Toinen asia mikä ihmetyttää on ohjaus, renkaat kääntyy enemmän toiseen suuntaan. Ohjaus on orginaali tehostettu, tosin uusilla osilla. Tuo simpukka ohjauksen rakenne on vielä melko mysteeri...
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Pitääpä tarkistaa tuon säätimen oikea asennus ensimmäisenä...
Säädiin toimii ihan loogisesti, mutta sen teho ei vain riitä. En usko että etujarrut on jumissa koska eivät jää laahaamaan ja soralla ne saa lukkoon.
Joo, ei tuolla autolla ole mitään asiaa mennä muiden sekaan liukkaalle pinnalle jarruttelemaan, tuota pihatietä on tullut hinkattua naapurien iloksi säätimen toimintaa ihmetellessä..
Takajarrut on ollut auki mutta en niistä mitään ihmeellistä löytänyt, toimivat oikein mallikaasti.
Säädiin toimii ihan loogisesti, mutta sen teho ei vain riitä. En usko että etujarrut on jumissa koska eivät jää laahaamaan ja soralla ne saa lukkoon.
Joo, ei tuolla autolla ole mitään asiaa mennä muiden sekaan liukkaalle pinnalle jarruttelemaan, tuota pihatietä on tullut hinkattua naapurien iloksi säätimen toimintaa ihmetellessä..
Takajarrut on ollut auki mutta en niistä mitään ihmeellistä löytänyt, toimivat oikein mallikaasti.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Ekana tuli kans mieleen ettei olis etupäässä toi säädin, tai ilmaa järjestelmässä. Millaset jarruletkut, joskus ihan hyvän näkösetkin letkut pullistuu kun painaa lapun lattiaan.
Ohjauksesta eka kattoisin ettei yksikään säätö ole ihan tapissa.
Ohjauksesta eka kattoisin ettei yksikään säätö ole ihan tapissa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Onko autossa ollut levyjarrut edessä alun perin vai onko etu rummut vaihdettu levyiksi jälkeenpäin ja samalla lisätty paineen säädin takapiiriin?
Jos näin niin luultavasti takajarrujen työ sylinterit on väärät eli liian isot.
Oletettavasti noita takajarrujen työsylintereitä on ko. vuosimaliin ollut tarjolla seuraavasti: 13/16", 27/32", 7/8" ja 29/32" mikä on se oikea etu levyjarrujen kanssa?
Tuon takajarrujen työsylinterin koko vaikuttaa oleellisesti jarrutasapainoon. Paineen säätäjällä vain hienosäädetään jarrubalanssi sopivaksi.
Pienempi takatyösylinteri -> vähemmän takajarrua ja lyhempi poljinliike.
"The size of the rear wheel cylinder bore affects the amount of force the rear shoes see at a given pedal pressure. Since 69 and 70 Bosses use the same front caliper and rear shoe size, changing the rear wheel cylinder bore will change the front to rear brake balance. Since the proportioning/distribution valves are different between the 69 and 70, and neither are adjustable, Ford may have tweaked the brake balance by changing the rear wheel cylinder bore size. Just changing the rear wheel bore size by 1/32 increased the force seen by the rear shoes by a little over 7% "
Etupään ohjauslinkit vaatii varmaan hieman tarkastelua, Raidetankojen säätöjen tulisi olla yhtä pitkät niin vasemmalla kuin oikealla. Ohjaussimpukan vartta ei pitäisi saada väärään asentoon. Simpukan ja pitman varren rihloitus menee vain yhdessä asennossa perille.
Jos näin niin luultavasti takajarrujen työ sylinterit on väärät eli liian isot.
Oletettavasti noita takajarrujen työsylintereitä on ko. vuosimaliin ollut tarjolla seuraavasti: 13/16", 27/32", 7/8" ja 29/32" mikä on se oikea etu levyjarrujen kanssa?
Tuon takajarrujen työsylinterin koko vaikuttaa oleellisesti jarrutasapainoon. Paineen säätäjällä vain hienosäädetään jarrubalanssi sopivaksi.
Pienempi takatyösylinteri -> vähemmän takajarrua ja lyhempi poljinliike.
"The size of the rear wheel cylinder bore affects the amount of force the rear shoes see at a given pedal pressure. Since 69 and 70 Bosses use the same front caliper and rear shoe size, changing the rear wheel cylinder bore will change the front to rear brake balance. Since the proportioning/distribution valves are different between the 69 and 70, and neither are adjustable, Ford may have tweaked the brake balance by changing the rear wheel cylinder bore size. Just changing the rear wheel bore size by 1/32 increased the force seen by the rear shoes by a little over 7% "
Etupään ohjauslinkit vaatii varmaan hieman tarkastelua, Raidetankojen säätöjen tulisi olla yhtä pitkät niin vasemmalla kuin oikealla. Ohjaussimpukan vartta ei pitäisi saada väärään asentoon. Simpukan ja pitman varren rihloitus menee vain yhdessä asennossa perille.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Onhan putket etu/taka oikeissa lähdöissä?
Onhan painesäädin takapiirissä?
Mielestäni kyllä tuon pitman armin saa väärään asentoon, eli ratti keskelle:
Pitman irti, ratti keskelle, pyörät suoraan, ja pitman kiinni. Pitäisi olla keskellä.
Onko kyseessä orgis jarrukomponentit, vai jotkin tarvikeosat?
a
Onhan painesäädin takapiirissä?
Mielestäni kyllä tuon pitman armin saa väärään asentoon, eli ratti keskelle:
Pitman irti, ratti keskelle, pyörät suoraan, ja pitman kiinni. Pitäisi olla keskellä.
Onko kyseessä orgis jarrukomponentit, vai jotkin tarvikeosat?
a
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Onko jarrut tehostettu? Onhan etujarru satulat oikein. Olen nähnyt sellaisenkin tapauksen jossa etusatulat oli väärin jolloin sieltä ei tule kaikki ilma pois.
- Juke66
- Addikti
- Viestit: 272
- Liittynyt: 28 Kesä 2013, 13:40
- Auto: Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT avo -95 - Paikkakunta: Iittala
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Tohon ohjaus asiaan. Luin joskus aikoinaan, että eri ikäisissä Mustangeissa on eri pituisia tehostetun ohjauksen työsylintereitä. Ja jos on asennettu liian lyhyt tai liian pitkä sylinteri väärään ohjaukeen niin tulos on juuri tuo kuvaamasi, kääntyy toiseen suuntaan enemmän kuin toiseen.
Itsellä ei ole tuosta mitään tietoa/kokemusta, joten viisaammat kommentoikoon onko tuolla oikeasti vaikutusta..
Itsellä ei ole tuosta mitään tietoa/kokemusta, joten viisaammat kommentoikoon onko tuolla oikeasti vaikutusta..
"Kahta en vaihda, ykköseltä viitoselle ja vauhdista pakille"
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Ford Mustang HT -66
Ford Mustang GT -95 Convertible
Volvo V60 T8 -21
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Jep, tulipa hienosti vastauksia. Tänään tuli ihmeteltyä näiden vastauksien perusteilla jarruja.
Muistan joskus aikoja sitten tehdyn jarrurempan pystylamppu mersuun, vaihtui satulat puolelta toiselle niin meni useampi hetki ennenkuin keksin miksei ilmaus onnistu... Eli vian ei tartte olla iso.
En tiedä onko tuossa ollut levyt alunperin edessä, tehostin löytyy ja kaikki osat vaikuttaa alkuperäisiltä.
Mittasin tuon takajarrujen männän halkaisijan joka oli 23 mm ja kun nämä tuumakoot ei ole vielä hallussa niin onko se sitten 7/8" vai 29/32"?
Mistähän tuon oikean koon voisi saada selville?
Jarrupääsylinteristä lähtee lähempänä auton keulaa olevasta linjasta putki taakse johon säädin on asennettu ja säädinkin on oikeinpäin.
Seuraavaksi vielä tuo ilmaus ja jarruletkujen tarkastus pullistumien varalta.
Muistan joskus aikoja sitten tehdyn jarrurempan pystylamppu mersuun, vaihtui satulat puolelta toiselle niin meni useampi hetki ennenkuin keksin miksei ilmaus onnistu... Eli vian ei tartte olla iso.
En tiedä onko tuossa ollut levyt alunperin edessä, tehostin löytyy ja kaikki osat vaikuttaa alkuperäisiltä.
Mittasin tuon takajarrujen männän halkaisijan joka oli 23 mm ja kun nämä tuumakoot ei ole vielä hallussa niin onko se sitten 7/8" vai 29/32"?
Mistähän tuon oikean koon voisi saada selville?
Jarrupääsylinteristä lähtee lähempänä auton keulaa olevasta linjasta putki taakse johon säädin on asennettu ja säädinkin on oikeinpäin.
Seuraavaksi vielä tuo ilmaus ja jarruletkujen tarkastus pullistumien varalta.
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Tuota pitmania koetin itse vaihtaa eri asentoon ( 66 ht, manuaalisimpukka) ja juurikin noiden armin reiässä olevien urien usompaan rakoon tulee vastaava isompi kohta simpukan akselissa. Simpukan ollessa toiminta-alueensa keskiosassa pitman menee vain yhdessä asennossa akselille. Taitaa vielä olla useampi iso ura/kohouma ja epäsymmetrisesti.Antti66HT kirjoitti:Mielestäni kyllä tuon pitman armin saa väärään asentoon, eli ratti keskelle:
Pitman irti, ratti keskelle, pyörät suoraan, ja pitman kiinni. Pitäisi olla keskellä.
Omaanihan tuossa säädin jokin aikaa sitten hieman kieroon raidetankojen säädöillä, jotta simpukan välys on optimikohdassa. Säädin samalla siis kääntymään epäsymmetrisesti.
PS. linkkini menee jäsenalueille.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Tuossa satulassa kun ilmausruuvi on vaakasuorassa/taaksepäin niin silloin on oikealla puolella autoa satula. Pääsee ilma männän takaa ylhäällä olevan ilmausruuvin reiän kautta ulos, eikä jää pyörimään sinne männän taakse. Jos ilmausruuvi on yläviistoon niin silloin on satulat menny ristiin, laittamassasi kuvassa on juurikin yläviistoon ruuvi.aGust kirjoitti:En tiedä onko tuossa ollut levyt alunperin edessä, tehostin löytyy ja kaikki osat vaikuttaa alkuperäisiltä.
Tämä on tehty oikein. Etusäiliö on takapiirin ja takasäiliö on etupiirin.aGust kirjoitti:Jarrupääsylinteristä lähtee lähempänä auton keulaa olevasta linjasta putki taakse johon säädin on asennettu ja säädinkin on oikeinpäin.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Noniin, alkaa vahvasti näyttämään siltä että pitää vaihtaa satuloiden paikkaa, kiitoksia tarkkanäköisyydestä...Tuossa satulassa kun ilmausruuvi on vaakasuorassa/taaksepäin niin silloin on oikealla puolella autoa satula. Pääsee ilma männän takaa ylhäällä olevan ilmausruuvin reiän kautta ulos, eikä jää pyörimään sinne männän taakse. Jos ilmausruuvi on yläviistoon niin silloin on satulat menny ristiin, laittamassasi kuvassa on juurikin yläviistoon ruuvi.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
"The adjusting knob is marked with an arrow indicating the direction required to decrease line pressure to the
calipers. The knob rotated all the way out (counter-clockwise) will provide a maximum pressure reduction of
57%. Rotating the knob in (clockwise) will incrementally increase line prressure, up to full pressure. If the
range of adjustment in the valve is not sufficient to properly balance the vehicle’s bias, changes to other
components within the system may be necessary."
Lienee syytä vaihtaa taakse työsylinterit 7/8" 22.22mm tai 27/32" 21,43mm.
calipers. The knob rotated all the way out (counter-clockwise) will provide a maximum pressure reduction of
57%. Rotating the knob in (clockwise) will incrementally increase line prressure, up to full pressure. If the
range of adjustment in the valve is not sufficient to properly balance the vehicle’s bias, changes to other
components within the system may be necessary."
Lienee syytä vaihtaa taakse työsylinterit 7/8" 22.22mm tai 27/32" 21,43mm.
Viimeksi muokannut Mexico65, 14 Loka 2016, 08:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Kuitenkin ensin satuloiden puolten vaihto ja ilmaus, että sulkeutuu sen vaikutus pois. Silloin kun kaikki on kunnossa, niin ilman tehostusta polkimessa pitää olla lyhyt tyhjäliike ja heti perään jämäkkä vaste. Samalla kun satulat ovat käsissä, niin kannattaa tarkistaa mäntien liikkuvuus ja liukutappien sekä kumien kunto.Mexico65 kirjoitti:"The adjusting knob is marked with an arrow indicating the direction required to decrease line pressure to the
calipers. The knob rotated all the way out (counter-clockwise) will provide a maximum pressure reduction of
57%. Rotating the knob in (clockwise) will incrementally increase line prressure, up to full pressure. If the
range of adjustment in the valve is not sufficient to properly balance the vehicle’s bias, changes to other
components within the system may be necessary."
Lienee syytä vaihtaa taakse 7/8" työsylinterit 22.22mm.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Tuo minun kommenti vain omasta kokemuksesta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Jarrutasapaino + kääntöympyrä.
Samoin minun.Mexico65 kirjoitti:Tuo minun kommenti vain omasta kokemuksesta.
