Nopeusmittarin oikea välitys

Sisustaan liittyvät detaljit löydät täältä
Becker
Aktiivi

Nopeusmittarin oikea välitys

Viesti Kirjoittaja Becker »

Tervehdys, nyt pitäisi löytää oikeat välitykset nopeusmittarille. Nopeusmittari on 65 Pony ja siihen on meininki vaihtaa se km/t taulu
mp/h:n tilalle. Mittarivaijeri tuli ilmeisesti aikoinaan hävitettyä, joten uutta on hankittava. Vaihdelaatikkona on uusi T-5 ja olen ymmärtänyt, että 65:n automaattilaatikon vaijeri olisi sopivin. Mutta mikä välitys? Perä on aikoinaan vaihdettu lukkoperä, mahdollisesti Richmond 3.55, mutta en mene vannomaan. Perän välitys pitäisi kai ensin selvittää, eli pyörittämällä rengasta ja katsomalla kuinka monta kierrosta kardaani tekee - menikö se jotenkin näin? Noita eri välityksiä tuntuu myös olevan mittarille runsaasti.

Saako muuten earlyn nopeusmittarin niin tarkaksi, että ei tarvitse kameroiden kohdalla hiljentää kävelyvauhdiksi sakkojen pelossa?
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Re: Nopeusmittarin oikea välitys

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tosa olis orgss ja T5.
Liitteet
T5.JPG
Speedo.JPG
Torinobrougham
Aktiivi
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham »

Hommaa gps-mittari, ei tarvi pelata vaijerien ja kalibrointien ja välitysten kanssa. Tuolla saa speksattua vaikka minkälaisen, ei pahanhintaisia ja helppoja asentaa.

http://www.speedhut.com/
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Torinobrougham kirjoitti:Hommaa gps-mittari, ei tarvi pelata vaijerien ja kalibrointien ja välitysten kanssa. Tuolla saa speksattua vaikka minkälaisen, ei pahanhintaisia ja helppoja asentaa.

http://www.speedhut.com/
Tuollaista olen itsekin kaavailut.? Verkko sivut on vakuuttavat ja kustomointi vaihtoehtoja riittää :) Onko kellään käyttökokemuksia SpeeHutin tuotteista

Tällä hetkelä mulla on sellainen amazonista ostettu, HUD näyttö, jossa ei virkistys taajuus ole riittävä ainoaksi mittariksi. Normaali liikenteessä tuo toimii, eli näyttää kyläl tarkkaan.

12v virta USB:llä ja menoksi (Eli helppo asennus vaikka alkuperäisen lisäksi, jos ei halua isoja muutoksia.
Torinobrougham
Aktiivi
Auto: Torino Brougham 1971 351 Cleveland

Viesti Kirjoittaja Torinobrougham »

Mulla on ollut nyt kolme kesää Speedhutin mittarit käytössä ja tähän mennessä ei minkäänlaista valittamista. Ainoa virhe joka omien mittareitten kohdalla tuli, oli se että otin mustalla taustalla, valkoisella kontrasti olisi ollut huomattavasti parempi. Toimintoja saa vaikka minkälaisia, 0-100km, varttimailit, ymsyms. Ja nuo sivut on todella hyvät, vaihtoehtoja riittää ja suunnittelu on helppoa. Asiakaspalvelu myöskin vastasi nopeasti ja toimituskin pelasi, ei pahaa sanottavaa!
Becker
Aktiivi

Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Lähtökohtaisesti ajattelen pitää kojetaulun niin orkkiksen näköisenä kuin mahdollista, vaikka
nuo modernimmat versiot helpottais elämää huomattavasti.
Tuo kaara91:n hienosäätö on aika mielenkiintoinen. En tiennytkään, että sitä voi noilla keinoin justeerata.
Mutta jostainhan on liikkeelle lähdettävä, joten Antti66HT:n taulukko on hyvä apu.

Matkamittarin aion myös nollata, sillä auto on valmistuessaan tavallaan ajamaton, tosin siellä mailit rullaa edelleen. Tähän löytyi neuvot netistä. Alkuperäiset kilsamittarit taitavat olla harvassa.
Becker
Aktiivi

Se Alppilassa ollut mittarikorjaamo oli Hienomekaanikko Lahti, ja varmaan lopettanut ajat sitten. Käytin siellä paljon mittareita huoltamassa, kun olin eräässä pääkaupungin Ford-liikkeessä töissä nuorna miehenä.
Vähän pelkään että nuo pajat ovat harvassa nykyjään, tai ainakaan niistä ei tiedetä. Englannissa olen käyttänyt mittaria, kun on ollut tarvetta. Siellä tämäntyyppinen käsityö on vielä voimissaan. Suomessa sillä ei pysty elämään.

Tässä on hyvä filkka miten mailit nollataan.

Nollaus saa kelvata tällä kertaa. Ajellaan mailien mukaan.
Becker
Aktiivi

Juu katotaan nyt sitten mihin päästään. Tää on vähän sellainen pitempi projekti, jossa auto on purettu p:n päreiksi ja aloitettu ns.
täyskunnostus. Minun toimesta toki ajat sitten, mutta kun en ollut purkamassa ja nyt joudun kasaamaan, niin kyseltävää riittää.
Etenkin kun koko voimalinja muuttui alkuperäisestä, niin ei kataloogeistakaan neuvoja löydy.
Paljon kulunutta osaa tuli myös heitettyä jorpakkoon, joten ostoslistaa joutuu tekemään koko ajan. Valmistumisajankohta on 2018,
vaikka tekeväthän ne näitä muutamassa kuukaudessa, mutta itse aion ottaa rauhallisesti ja tehdä hommat kunnolla.
Vastaa Viestiin