Millainen bensapumppu … bigger is better vai onko ?
Millainen bensapumppu … bigger is better vai onko ?
Vaihdon aika, Foxin pumppu vinkuu kai viimeisiään. Mutta mikä tilalle? Netti on taas täynnä viisauksia => bigger is better, too big does not harm, liian iso pumppu vaan kierrättää turhaan bensaa tankin ja moottorin välillä ja samalla sitten lämmittää sitä liikaa, regulaattori toimii äärirajoilla liian isolla pumpulla, jne … mielipiteitä suuntaan tai toiseen näyttää olevan.
Tuossa olisi valmiiina 255 lph Walbro, joka on kyllä aivan liian iso moottorin tehoon nähden. 190 lph, ehkä, tämäkin on iso tähän matalaviritteiseen ei vakioon, mutta jotenkin järkevämpi, kai ? Mitenköhän tämänkin päättäisi … ?
Tuossa olisi valmiiina 255 lph Walbro, joka on kyllä aivan liian iso moottorin tehoon nähden. 190 lph, ehkä, tämäkin on iso tähän matalaviritteiseen ei vakioon, mutta jotenkin järkevämpi, kai ? Mitenköhän tämänkin päättäisi … ?
- Late
- Aina äänessä
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Millainen bensapumppu … bigger is better vai onko ?
Jos sulla on valmiina hyllyssä se Walbro niin heitä kiinni vaan. Itselläni Thunderbirdissä ollut vuosia 255 lph Walbro ja hyvin on pelannut. Todellisesta tarpeesta en osaa sanoa, mutta tuo ahdettu kone jopa kärsi selvästä bensapulasta ~120 lph pumpulla reippaammassa ajossa. Mitään haittaa tuosta ylimääräsestä virtaamasta en ole havainnut. Regulaattorin olen toki vaihtanut kun vanha tuli tiensä päähän muutenkin, ennen pumpun vaihtoa.
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Asiasta kukkaruukkuun mites noi vakio mekaaniset pumput - mitä ne tuottaa ja mihin ne riittää?
Vai riittääkö mihinkään

Summitin sivuilta
We offer mechanical fuel pumps with a variety of flow rates up to 225 gallons-per-hour and with maximum pressures up to 200 PSI. Gasoline, diesel, alcohol, or methanol—we’ve got the right mechanical fuel pump for your ride.
Mulla on tuon näköinen
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford
mutta en muista onko sama numero.
Tuollaisen näköistä ei ole mulla ainakaan, virtaa sen 25 gph, eli melkein sata litraa.
http://www.cjponyparts.com/fuel-pump-28 ... 973/p/FP6/
We offer mechanical fuel pumps with a variety of flow rates up to 225 gallons-per-hour and with maximum pressures up to 200 PSI. Gasoline, diesel, alcohol, or methanol—we’ve got the right mechanical fuel pump for your ride.
Mulla on tuon näköinen
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford
mutta en muista onko sama numero.
Tuollaisen näköistä ei ole mulla ainakaan, virtaa sen 25 gph, eli melkein sata litraa.
http://www.cjponyparts.com/fuel-pump-28 ... 973/p/FP6/
Noista kalvopumpuista sen verran kokemusta, että tuotto erittäin tasainen ja hyvin koneen kierroksia myötäävä.
Dyno ajoissa ei ole huomattu kalvopumpuissa minkäänlaista epämääräisyyttä ajetaan konetta sitten tyhjäkäynnillä tai 6000 - 7000 rpm WOT. Paineet on pysyneet hyvin tasaisina, joissakin tapauksissa on pientä (merkityksetöntä) paineen laskua havaittu, silloin kone on ottanut vasta +100 l/h polttoainetta vastaan. Normaali ja jopa kilpakäyttöön suosittelen mekaanista kalvopumppua kun kyseessä alle 1000 hp vapaasti hengittävä kone. Joissakin tapauksissa myös mekaaninen pumppu vaatii paineen säätimen ja paluulinjan tankkiin.
Enemmän kai noihin polttoaineen saanti ongelmiin vaikuttaa polttoaine putkisto, letkut, suodattimet, liittimet ja vanhoissa autoissa säiliön likaisuus (ruostepöly joka tukkii suodattimet ja suuttimet).
Sähköpumppu puolella olen turvautunut kaikissa kisapeleissä (Ford ja BMW) tehoalueella 200 - 600 hp, niin ruisku koneissa kuin kaasari koneissa Bosch 044 pumppuun tai 2xBoch 044.
Tuolta voi kysellä enemmän sähköpumpuista.
http://www.finjector.com/fi/etusivu/
Dyno ajoissa ei ole huomattu kalvopumpuissa minkäänlaista epämääräisyyttä ajetaan konetta sitten tyhjäkäynnillä tai 6000 - 7000 rpm WOT. Paineet on pysyneet hyvin tasaisina, joissakin tapauksissa on pientä (merkityksetöntä) paineen laskua havaittu, silloin kone on ottanut vasta +100 l/h polttoainetta vastaan. Normaali ja jopa kilpakäyttöön suosittelen mekaanista kalvopumppua kun kyseessä alle 1000 hp vapaasti hengittävä kone. Joissakin tapauksissa myös mekaaninen pumppu vaatii paineen säätimen ja paluulinjan tankkiin.
Enemmän kai noihin polttoaineen saanti ongelmiin vaikuttaa polttoaine putkisto, letkut, suodattimet, liittimet ja vanhoissa autoissa säiliön likaisuus (ruostepöly joka tukkii suodattimet ja suuttimet).
Sähköpumppu puolella olen turvautunut kaikissa kisapeleissä (Ford ja BMW) tehoalueella 200 - 600 hp, niin ruisku koneissa kuin kaasari koneissa Bosch 044 pumppuun tai 2xBoch 044.
Tuolta voi kysellä enemmän sähköpumpuista.
http://www.finjector.com/fi/etusivu/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
-
- Addikti
- Auto: Ford Mustang Gt -88. Ford Mustang Gt -91, Ford Mustang ht -66
Sen verran tosiaan tähän asiaan mitä Kaara jo kommentoikin, että se mitä pummppujen valmistajat lupaa, ei aina pidä paikkaansa. Toisaalta asiaan vaikuttaa myöskin monet muut asiat mitä Mexico luetteli. Itsellä on tuon polttoaineen saannin kanssa ollut koko viime kesä murhetta. Nyt on tankissa pummppu, josta valmistaja ilmoittaa tuotoksi 380 L/h. Tosin valmistaja on ilmoittanut sen 13.8v jännitteellä, ja itsellä lataus jännite on 13.5 v, joka myöskin tulee pumpulle, tämä on mitattu. Mulla on tuossa foxissa tavoitteena ajaa 3 bar paineella / paine erolla imusarjan paineeseen. Olen mitannut tuon pumpun tuoton, ja se on tuolla jännitteellä, ja 3 bar vastapaineella 310 litraa. Eli reilu 15% hukkuu johonkin matkan varrelle. Tämän talven aikana pitäisi jotenkin keksiä mikä on omassa polttoaineen tuotossa vikana, kun jostain kumman syystä 5100 -5200 rmp kohdalla polttoaineen paine ero, imusarjan paineeseen putoaa 1.8 bar, joka on suuttimia ajatellen liian vähän, mutta pysyy siinä kokoajan tasaisena. On nämä mielenkiintoisia asioita, mutta siihen mistä tämä viestiketju alkoi, niin mielestäni hieman liian iso pumppu ei suomessa ole ongelma, ajatellen polttoaineen lämpeämistä, varsinkin vakio koneessa. Tuskin polttoaine niin paljon lämpeää, että rupeaa höyrystymään, vaikka kiertääkin moottorin lämmittämien polttoainekiskojen läpi, ja ainahan siitäkin lämpöä muodostuu, kun neste puristetaan kasaan. Joissain oikein kuumissa olosuhteissa tämä murhe varmasti voikin ilmentyä. Itse olen kylläkin ajatellut vaihtaa pulssiohjatun releen foxiin, kun tuollaisessa työmatkailussa polttoainetta kuluu se hiukan reilu 15L tunnissa, niin silloin omassa tapauksessa on turha kierrättää täysi tankillinen polttoainetta kuumien kiskojen läpi reilussa kymmenessä minuutissa, vaikka E85 höyrystymislämpötila onkin hieman korkeampi mitä pensan.