302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Jaa-a tiedä häntä otin kuvan tuosta mun jakopäästä tiiä sitte selventääkö tuo öljyn kiertoa.
Liitteet
IMG_0713.JPG
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Noiden jakopään settien hinnat vaihtelee noin $16 - 206 välillä niin oletettavaa on, että tuolle hintaerolle on myös jotain katetta.
Korkea laatuinen setti kestää pitkään jos asennus on onnistunut oikein. Niin kuin Kaara totesi kolmen kauden jälkeen ei minkäänlaista venymistä ketjussa.

Käytössä mulla:
Ford Performance Parts Timing Chain Sets M-6268-B302
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford
Seuraava on tupla säädettävämalli.
Cloyes Hex-A-Just Timing Sets 9-3135
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /make/ford

Ketjun voitelu päittäisvälyslevyn (thrust plate) kautta ja kansien etummaisista valumareijistä. Eli toi nokan päittäisvälys pitää olla suunnilleen oikea ym.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Onkohan se thrustplate väärinpäin tuolla? En vielä saanu rattaita irti kun kampiakselin ratas niin lujassa ja saan vasta huomenna ulosvetäjän.
Munkin mielestä sen platen "muhkuran" pitäis tulla tuohon reiän päälle.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu nuin, mitähän ongelmia sitä voi tulla jos tuo reikä ei oo peitettynä? Nokka ei saa kunnolla päädystä voitelua?
Trustplate kuluu nopeasti tms?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kävin pyörittelemässä konetta eihän tuossa oo thrustplatessa semmosta nystyrää vaan pelkkä tämmönen:

https://www.carid.com/1966-ford-mustang ... 47834.html

Kannattaako hommata tuollainen missä se nystyrä on?


EDIT: Niin ja tuossahan on 1979 vuoden 302 lohko mutta muut hilut sitten '66:sta. Eli oisko niin että thrustplate pitäis myös päivittää tuon '79 lohkoon passeliksi?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Öljynpaineet ainaki oli hyvät kun syksyllä lopettelin ajokautta. Tiiä sitte mitä se kertoo laakereista.
Mutta laitan tilaukseen uudenmallisen platen.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu pitää selvittää asia, en vielä tilannut platea. Kiitoksia vinkeistä jälleen kerran :)

EDIT: Kävin kattoo sen reiän, näyttäs menevän ölypumpun käyttöakselille. Eli ei ole tukittu.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Juu, semmosta se on ku sekottelee näitä uudempia osia vanhoihin.
Luultavasti Ford on havainnut tuossa ongelman ja päivittänyt sitten lohkoa.

Hommaan sen oikeanlaisen platen, eipähän pitäis voitelu kärsiä sitten.

Tässä taitaa olla passeli:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa kuvassa Etummaisen nokkalaakerin voitelu kierto samalla hoituu myös jakopään thrut platen ja ketjun voitelu.
1. onhan ensimmäinen nokka laakeri asennettu oikein niin, että öljy kanavat on auki oikeisiin paikoihin!
2. jos käytetään "uuden" mallista thrust platea niin se on asennettava oikeinpäin niin, että öljykanava on lohkoon päin.
HUOM! Jos kyseessä ns. vanhanmallin lohko (221, 260, 289 vanha 302) niin tarkastakaa, että öljykanava on auki (se on tuo noin 3-4 mm reikä tuossa kuvassa oikealla klo 4 paikkeilla. Uudemmissa lohkoissa kyseinen kanava on auki.
HUOM! noita thrust plateja on kaikkiaan kolmea eri mallia kuvat.
3. nokka-akselin päittäisvälys noin 0.005 - 0.014". Mitataan kun yläratas on asennettuna

Kuvassa päittäisvälyksen mittaus 0.006"
Liitteet
thrust plate.jpg
thrust plate#2.jpg
thrust plate#3.jpg
IMG_5239.jpg
289 cam.png
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kiitos Mexico kuvista ja selvityksestä, tosiaan mulla on '79 mallin lohko jossa öljyreikä menee virranjakajalle, eli uudempaa mallia. Mutta jostain syystä tietämättömänä mulla on '66 mallin thrust plate ollut käytössä varmaan yli 10 vuotta. Silti ei ole vaurioita tullut ihme kyllä. Tuumalta on nyt tulossa sitten oikeanmallinen thrust plate joka passaa tuohon lohkoon.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Uusi ja vanha thrust plate, eli eron näkee hyvin. Vanhassakin jonkinmoiset öljykolot mutta tiedä sitten miten hyvin on voidellut platea, ainakaan siinä ei näy kulumisuraa tms.
Liitteet
IMG_0715.JPG
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Onkohan normaalia, että tuo yksiosainen epäkesko on syönyt aika paljon metallia bensapumpun käyttöakselista? Vai kuluttaakohan se vain uutuuttaan jonkin verran? Huomasin tämän kun vaihdoin jakopään tiivisteen. Vai kuuluukohan se kulua juuri ollenkaan?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tahavo kirjoitti: 20 Huhti 2017, 21:38 Onkohan normaalia, että tuo yksiosainen epäkesko on syönyt aika paljon metallia bensapumpun käyttöakselista? Vai kuluttaakohan se vain uutuuttaan jonkin verran? Huomasin tämän kun vaihdoin jakopään tiivisteen. Vai kuuluukohan se kulua juuri ollenkaan?
Ei kyllä pitäisi kulua juuri ollenkaan ainakaan mitä omassa mekaanisessa pumpussa oli jälkiä. Öljyroiskeessahan tuo kontaktipinta on koko ajan. Onko bensapumppu vanha? Jos venttiilit falskaavat pumpun sisällä, niin varsi vatkaa tarpeettoman paljon epäkeskoa vasten.
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

No voi pahus. Pumppu on muutama vuosi sitten uusittu, mutta lieneekö syynä Made in Taiwan kun tuolla tavalla on kuluttanut :(. Niin ja sama pumppuhan oli aiemmin rikkonut kaksiosaisen epäkeskon, siksi vaihdoin yksiosaisen tilalle ja nyt sitten pumpun akseli kuluu.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tahavo kirjoitti: 21 Huhti 2017, 18:20 No voi pahus. Pumppu on muutama vuosi sitten uusittu, mutta lieneekö syynä Made in Taiwan kun tuolla tavalla on kuluttanut :(. Niin ja sama pumppuhan oli aiemmin rikkonut kaksiosaisen epäkeskon, siksi vaihdoin yksiosaisen tilalle ja nyt sitten pumpun akseli kuluu.
Suosittelen, että ostat uuden pumpun ja katsot parin ajokuukauden jälkeen miltä pumpun käyttövarsi näyttää. Jos on edelleen poikkeava tilanne, niin sitten on jossain muussa kuin pumpussa tai epäkeskossa vika. Vaihtoehtona on tietysti sähköinen polttoainepumppu, mutta kyllä perus mekaaninen pumppu on toiminut miljoonissa pikkulohkoissa ihan luotettavasti.
Vastaa Viestiin