C4 automaatti ongelma: vetää eteenpäin kaikilla vaihteilla
C4 automaatti ongelma: vetää eteenpäin kaikilla vaihteilla
C4 "green dot" automaatin kanssa ongelma: vetää kaikilla eteenpäin, pois lukien P. Pakilla R vedättää myös eteenpäin. Selkeästi ei tunnu vaihteen kytkeytymistä, kuten ennen nytkähdyksen tunsi, kun valitsimella valitsi vaihteen. P:llä, kun lukitustappi kytkeytyy, niin tunnustaa, että laatikko vedättää tappia vasten.
Viikon kesti ajella normaalisti, mutta sen jälkeen jotain meni. Edellisestä huollosta ei ole tietoa. Ostin laatikon viime talvena.
Säädin shifterin ja kokeilin myös ilman shifteriä, mutta ei. Öljyä on mittatikun mukaan. Öljy haisee palaneelle. Öljyn seassa/suodattimessa oli hieman mustaa pehmeää töhnää (pantojen kitkapintaa?). Käytin öljypohjan ja venttiilikoneiston irti, kaikki näytti normaalille.
Olisiko vielä jotain konstia mitä koittaa, vai veivaanko laatikon irti?
Viikon kesti ajella normaalisti, mutta sen jälkeen jotain meni. Edellisestä huollosta ei ole tietoa. Ostin laatikon viime talvena.
Säädin shifterin ja kokeilin myös ilman shifteriä, mutta ei. Öljyä on mittatikun mukaan. Öljy haisee palaneelle. Öljyn seassa/suodattimessa oli hieman mustaa pehmeää töhnää (pantojen kitkapintaa?). Käytin öljypohjan ja venttiilikoneiston irti, kaikki näytti normaalille.
Olisiko vielä jotain konstia mitä koittaa, vai veivaanko laatikon irti?
Re: C4 automaatti ongelma: vetää eteenpäin kaikilla vaihteilla
Kuulostaa että mekaaninen vika on kyseessä kun valitsimen asento ei vaikuta toimintaan. Forward-kytkin vie voimaa eteenpäin vaikka ei pitäisi. Kannattaa ottaa laatikko irti ja korjata/korjauttaa se.
Re: C4 automaatti ongelma: vetää eteenpäin kaikilla vaihteilla
Lisäyksenä vielä tehtyihin toimenpiteisiin, että yritin säätää/kiristää etu- ja takapantaa, mutta ei tuottanut tulosta.
Tuosta vaihteen nytkähtämisen puutteesta ajattelin, että valitsimen vipu laatikon sisältä olisi irronnut ja näin ollen joku vaihde olisi jäänyt päälle. Luin talläisen tarinan amerikan pojilta. Valitsimen mutteri oli löystynyt. Minulla se oli kuitenkin tiukasti paikoillaan.
Tuosta vaihteen nytkähtämisen puutteesta ajattelin, että valitsimen vipu laatikon sisältä olisi irronnut ja näin ollen joku vaihde olisi jäänyt päälle. Luin talläisen tarinan amerikan pojilta. Valitsimen mutteri oli löystynyt. Minulla se oli kuitenkin tiukasti paikoillaan.
Re: C4 automaatti ongelma: vetää eteenpäin kaikilla vaihteilla
Avasin laatikon. Taaempi kytkinpakka (Forward clutch) oli hitsaantunut yhdeksi limpuksi. Muista vaurioita ei näyttänyt olevan.
Kysymys kuuluukin, että mikä on aiheuttanut kytkin levyjen luiston/lämpenemisen? Öljynkierrossa häiriö?
Tai etummaisen servossa(intermediate servo) näkyi olevan merkintä "Z". Lueskelin, että Z olisi tarkoitettu kuutoskoneille. Voisiko tuo servon (alhainen) pito aiheuttaa kasikoneella luistoa etupanssa ja sitä kautta sulattaa kytkilevyt?
Kyseessä siis vakio 289.
Kysymys kuuluukin, että mikä on aiheuttanut kytkin levyjen luiston/lämpenemisen? Öljynkierrossa häiriö?
Tai etummaisen servossa(intermediate servo) näkyi olevan merkintä "Z". Lueskelin, että Z olisi tarkoitettu kuutoskoneille. Voisiko tuo servon (alhainen) pito aiheuttaa kasikoneella luistoa etupanssa ja sitä kautta sulattaa kytkilevyt?
Kyseessä siis vakio 289.
Re: C4 automaatti ongelma: vetää eteenpäin kaikilla vaihteilla
Taisi syyllinen löytyä. Ulostuloakselin laakeri oli hieman vinossa ja se oli tukkinut öljyn jäähdytyskierron. Toivottavasti tällä homma selkiää.