Työkaluja

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Power_boat
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 15 Joulu 2013, 22:29
Auto: Mustang 4.0 2005
Paikkakunta: Nummela

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Power_boat »

Varmaan toi kaveri joka Kaaralle noi työkalut hommas tekee sitä ihan oman leipätyönsä ohessa että hommailee maailmalta työkaluja.
Silloin niihin aina tulee viivettä kun ei ole ihan just oikeita kontakteja.

Harvemmin tulee noissa tavallisemmissa avaimissa kuuskulmaisia vastaa, räikkäavainta ja hylsyä nyt saa vaikka s-marketista. Mut täytyy kyl sanoo että komeet on kalut ja säilytyspussukka.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Mullakin on setti Gearwrenchin avaimia himassa mutta tavallisemmat eli ne räikkälenkit. Senverran hyvä hinta-laatusuhde, että oli pakko hommata viime vai edellisenä kesänä. Yhtään en vielä ole saanut rikki.

EDIT, nappasin kuvan. Niitä kai ei voi olla liikaa työkaluketjussa? ;)

Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Työkaluja ei voi koskaan olla liikaa, mulla on varmaa menny enemmän rahaa niihin kun autoon tässä viiden vuoden aikana...
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ja pahimpia noiden tuumasten pulttien kanssa pelatessa on nuo MTX 12 kulmaset hylsyt ja lenkit. Millisten kanssa lähes ok että joka toinen ei sovi mutta tuumaset menee äkkiä pilalle kun on väljää.

Sitä oon kovasti ihmetelly, kun nuo MTX avaimet on tosiaan niinkun millinen ja tuumanen limittäin, niin kuinka hemmetissä ne mahtuu 12 kulmaseen milliseen kantaan, kun se tuumanen osa ei mahu milliseen 6 kulmaseen?

Kyllähän kaara saisit tehtyä sellasesta jatkovartisesta sorvilla ja jyrsimellä tiheepykäläisemmän, tai sit pitää kehitellä momenttiavaimen tapaan lukittava portaaton jatko.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mulla on jonkun firman tekemä säädettävä jatkovarsi, 6-kulmainen varsi ja kuulalukitus kauluksella. Pysyy siinä kohdassa kuin valitsee. Vääntiö 0n 3/8, voi olla ampron tekemä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti:Toi räikkälenkki on hyvä, mutta se ei mahdu joka paikkaan.
Räikkälenkit ovat puhtaasti mukavuustekijä, ne on niin isoja ettei tosiaan ole asiaa ahtaisiin paikkoihin.

Jenkkikiintolenkeissä (mm. S-O, Mac) on mielestäni semmonen hyvä juttu, että niitä on saatavina pidempinä malleina, kun eurot (mm. Hazet, Stahlwille, Gedore, Facom, Beta) suosivat lyhyempiä avaimia. Välillä on kiva, kun rystyset eivät ole siellä romujen joukossa ja tulee tilanteita, joissa käsi ei edes mahdu väliin ja lyhyt avain ei yletä. Yritä siinä sitten sormenpäillä vääntää ja aina välillä poimia sitä avainta lattialta sen lipsahdettua. Tokihan voi yrittää lenkkikikkaa (2 avainta yhteen) mutta eihän semmosta nyt kukaan? ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Täytyy kyllä myöntää, että 80-luvulla noi sun kuvan kamat olis olleet mulle miltei luksusta. ;) Mä sain kaverilta jonkun sen tyttöystävän sukulaisen ruosteiset perintöhylsyt ja lenkkiavaimet (siltä kuuluisimmalta valmistajalta: Chrome Vanadium). Siis todella karseet kamat, joista kaikki kulmat jo kuluneet ja ruosteen peitossa. Ja niillä tuli eka Vette silloin jumpattua, kun paremmasta ei ollut tietoa. Ihmettelen, että miten mikään onnistui.

Ehkä juuri siitä syystä, nykyään kamat on niin hyvää, kuin vaan raaskii ja koitan pitää ne puhtaina ja jonkinmoisessa järjestyksessäkin.
Viimeksi muokannut ToniH, 15 Elo 2017, 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Toi 10-16" jatko taitaa olla sama kuin tämä kotomaasta löytyvä: IKH:n jatko
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Heinaee
Aktiivi
Viestit: 82
Liittynyt: 05 Loka 2014, 16:23
Auto: Ford Mustang GT -97 4.6
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Heinaee »

Kaippa tänne saa lisäillä omiakin luomuksia. :roll:
Tuommosen "akselikevennin" hässäkkän rakentelu öljymonttuun ois käynnissä, vielä siis kesken mutta valmistuu sitä mukaan kun saa kokeiltua ja visioitua lisää. Palkki on 150x150 putkipalkkia 6mm seinämällä. Sisällä 2t pullotunkki koska isomman kanssa ois tullut korkeussuunnassa ahdasta. Sitten säätöpukit on 30mm trapetsitankoa jonka mutteri hitsattu palkkiin kiinni. Tunkin pumppuaisan vielä väänsin 20mm harjateräksestä että saa maksimi vääntötilan käyttöön. Ajatuksissa ois vielä ainakin maalata toi ja mahdollisesti trapetsien alapäähän joku pyöritystä helpottava ratkaisu.
DSC_0048.JPG
DSC_0050.JPG
IMG-20171210-WA0002.jpeg
IMG-20171210-WA0007.jpeg
-97 4.6 2v
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja starsky »

Tottakai omia patentteja saa laittaa ja tuohan on fiksun oloinen kyhäelmä. Itsellä on samanlainen monttu ja olen käyttänyt nostotyökaluna montussa olevaa vaihdelaatikkonostinta. Lisään tuon sinun idean omalle (loputtomalle) rakentelulistalleni.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Laitetaas vaikka tänne osioon kyselyä kun kehtaa uuttakaan alottaa. Rakentelen tossa pienehköä nauhahiomakonett. 2.2kw 2840rpm moottori ja 75*1600mm nauhalla. IKH myy kyseistä moottoria reilulla satasella... siitä se idea sitten lähti.

Yritän tässä arvuutella sopivaa kiristintä laitokseen...
Laskeskelin että moottorin momentti aiheuttaa maksimissaan suunnilleen karkeasti ehkä noin 8kg vetoa nauhaan ennen kuin hyytyy. Voi tämäkin olla jo ihan pielessä..
no kuitenkin, ainakin yli sen 8kg voima pitää kiristimessä olla, mutta kuitenkin haluan pystyä vaihtamaan nauhan ilman mitään vipuja tms vaan käsin puristamalla kiristin kasaan.

Voiskohan noin 200N kieppeillä oleva kaasujousi olla soveltuva?
Suunnitelmissa jousi tulisi koneen rungon sisään. Runko on 80x80 putkipalkki ja sisemmästä putkesta jyrsin sivut, niin saan mahdollisimman tarkan istuvuuden.
Kuvassa alustava luonnostelu koneesta.
luonnostelua.JPG
Edit: Jalusta tulee jälkikäteen suunnitelmiin... tarkoitus pystyä kääntämään vähä jokasuuntaan.
EDien edit: Kaipa tässä pitäisi laskea se voima millä teräs-paperi kitkakerroin pystyy välittämään tarvittavan voiman vetopyörältä :huikallo:


JA näin kun siirryttiin enklannin puolelle, löytyi tietoa että 20-25lbs/belt inch. elikkä karkeat 10kg/25mm. -->30kg voimaa tälle laitteella. edelleen pitää tutkia soveltuuko kaasujousi käytetteväksi.

No tämä meni nyt tämmöseks itsepuheluksi mutta soveltuu ilmeisen hyvin. Jätän viestin näkyviin jos tuo kuva herättäisi jotain ajatuksia itse suunnitelmasta.
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Kato, juho kerää noppia :D koneensuunnittelun perusteet?

Joo aika kova hihnan nopeus tuolla tulee, mikäli noin meinasit. Mä oon pitäny kaasujousia aina vähän epäluotettavina, tekisin tuohon kierrejousella toimivan kiristimen, sekä vipusysteemin jolla sen hihnanvaihdon tekee alle minuutissa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

En minä koulua sotke mukaan näihin rojekteihin. ihan omiin mieltekkoihin vaa :D

Tokkopa tuo kaasujousi perus lämpimässä tilassa suojatun putken sisällä on sen epäluotettavampi kuin muutkaan rakennelmat. huomattavasti helpompi vain rakentaa, kun ei tarvitse ohjureita. muutin nauhan 75x2000 kokoon, ovat helpommin saatavilla ja halvempiakin.

Saa se nauha nopeus olla jopa 30m/s metallia hiodessa. Tulevaisuudessa tarkoitus laittaa taajuunmuuntaja kylkeen, niidenkin hinnat tulleet alas mukavasti.

Heitetäämpäs mukaan toinenkin käynnissä oleva työkalu projekti:


Tommosia tehtiin kaverin kanssa tuohon vaiheeseen. kasausta ja viimeistelyä oottavat vieläkin kun ei aikaa ole millään. mistä lie johtuu....
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Aina kannattaa sotkee vähän nii saa paremmin hupia ja noppia. Meillä oli viime vuonna tuo koneensuunnittelun perusteet ja suunnittelin siihen kans hiomakoneen. Teillä tosin eri opettaja...

Ootko laskenu nauhan nopeuden noilla kierroksilla? Muistelisin vähän että kierroksia ei loppupeleissä tarvitse paljoo tohon 30 m/s nauhan nopeuteen. Tai sit hommaat sen taajuusmuuttajan heti.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
JuhoH
Aktiivi
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 21:05
Auto: 1968 Ford mustang 289 ht
Paikkakunta: Juankoski

Re: Työkaluja

Viesti Kirjoittaja JuhoH »

Oon laskenu vaikka mitä. 26 m/s taitaa nykysellään tulla nopeutta, se taajuusmuuttaja tulee (jos tulee) lähinnä, että saan nopeuden paljon alemmaksi. Esimerkiksi puukonterien tai vaikkapa puun hiontaa varten hyödyllinen, mutta ne on toissijaisia, kunhan saa alkuun perus terästä hioskeltua.
Vastaa Viestiin