Tuotteen valmistajan kotisivut: Evans Cooling
Tuo Evans-neste on puhdasta propyleeniglygolia (+ jotain salaisia lisäaineita, jotta hinta saadaan ylös

Valmistaja mainostaa tuota tietysti ihmeaineena, mutta jokaisessa asiassa on kääntöpuolensa.
Aineella on huonoja puolia perinteiseen vesiseosnesteeseen mm.:
-Paljon huonompi lämmönjohtavuus kuin vedellä
-Suurempi viskositeetti = pumppausvastus varsinkin kylmänä
-Ei halpaa
Veteen nähden parempia ominaisuuksia mm.:
-Ei korroosiota
-Kiehumispiste 188 astetta (50/50 vesi/glygoliseoksella 1 bar paineessa 123 astetta)
-Myrkytön verrattuna vesi/glygoliseoksiin
-Ei vaihtotarvetta (tai mainostavat 20 vuoden vaihtoväliä. Avoimissa järjestelmissä tosin imee kosteutta ilmasta ja kiehumispiste laskee pikku hiljaa veden määrän lisääntyessä)
-Jäähdysjärjestelmä ei tarvitse välttämättä paineistusta ollenkaan, mutta painekorkki erittäin matalalla avautumispaineella on suositeltava, jotta ei ole avoin säiliö ja pääse imemään kosteutta ilmasta.
-Pienipaineinen järjestelmä -> Letkut yms. jäähdytysjärjestelmän osat pienemmällä rasituksella.
-Jäähdytyskiertoon ei pitäisi päästä muodostumaan kuumille alueille höyrytaskuja
Hyviä ja huonoja puolia lienee siellä täällä luettavissa lisää.
Vuoto on tietysti paha. Vettä voi laittaa tilalle, mutta sitten kiehumispiste nousee ja ei ole enää korroosiovapaa. Järjestelmän puhdistus vedestä hankalaa ja siirtyminen Evans-käyttöön onkin hyvä tehdä koneremontin yhteydessä (lohkosta saatava pois kaikki vesi, Evans vaihtonesteillä veden poisto tulee melko kalliiksi).
Itsellä kiinnosti ensisijaisesti tuo korroosiovapaus. Aika monella meistä harrasteautoilijoista seisoo ajopeli talvet ja korroosiovapaa jäähdytysneste on tässä tapauksessa plussaa.
Käyttökokemuksia kerkesi tulla noin 700 km kesällä 2014.
-matka-ajossa 80-100 km/h nesteiden lämpötila noin 80 astetta (termostaatin mukainen)
-Botniaring radalla nesteet luokkaa 100 astetta (öljy 110).
-Nokan sisäänajossa pääsi lipsahtamaan aika kuumaksi (nesteet 110 astetta) kun flektin termostaatti unohtui tarkistaa (flekti ei lähtenyt pyörimään kun termostaatti oli väärässä kohdassa), mutta flekti kun alkoi pyöriä, niin lämmöt tippuivat normaaliksi.
-Jäähdytysjärjestelmän letkut kaikissa tilanteissa käsin puristeltavia, modasin jäähdyttimen korkin jousen siten, että paine maksimissaan 1,1 psi = 0,08 bar.
-Paisuntasäiliö alle litrainen ja pinta nousi noin puoliväliin koneen ollessa lämmin, jäähtyessään imeytyi takaisin.
Homma jatkuu kesällä kun saan auton taas liikkeelle.
Onko muilla kokemuksia ko. aineesta?