Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Power_boat kirjoitti: ↑21 Tammi 2018, 17:28
On on mutta mä noudatan sitä sääntöä että jos on päästään täysipäinen voi ajaa vajaa moottorilla, vajaapäiset ajokoon niillä täysmoottoreilla
Henkilökohtaisesti en ole e85 conversion vuoksi vaihtanut yhtään o-rengasta, bensaletkua tai bensa kiskoa. En ole myöskään huomannut mitään e85 johdannaisia vaurioita, en hapertuneita letkuja, sulaneita alumiiniosia tai yhtään mitään muutakaan, en kaasuttimissa tai muissakaan polttoaineen syöttöön liittyvissä osissa. Aiheesta on nyt ainakin omasta mielestäni jo sen verran kokemusta että ellei joku konkreettisesti toisin todista niin väitän moisten syöpymisten ja hapertumisten olevan puhtaasti urbaania legendaa. En toki sano ettei moiset vauriot olisi mahdollisia mutta ainakin omalla kokemuksellani (johon luotan enemmän kuin muiden) en ole havainnut mitään haittavaikutuksia.
Huonolaatuiset bensaletkut on hapertuneet kyllä jo ennen e85:tä, ihan pelkällä bensallakin. Samaten bensapumput ovat enemmän ja vähemmän kulutustavaraa, huonolaatuinen pumppu ei kestä bensaa yhtään sen paremmin kuin viinaa.
Jos jotain eroa harrastekäytössä pitäisi miettiä niin jos kaasaripelissä jää kohokammioon talveksi viinat sisälle niin käyttäisin kyllä reilusti säilöntäainetta polttoaineen seassa ennen seisontaa, ja käyttäisin myös koneen välillä lämpimäksi. Jos kohokammio pääsee kuivumaan niin ne etanolissa olavevat lisäaineet tuppaa jäämään sinne kohokammion pohjalle. ..Ja toki ilman rikastinta on melko turha koettaa kaasaripeliä pakkasessa käyntiin jos tankissa pelkkää e85:tä.
E85 ei vaadi muutoksia sytkäkarttoihin, mikäli moottori ei ole nakutusrajoitteinen niin ei ole mitään tarvetta. Olen dynonnut useita autoja joihin on pelkästään vaihdettu polttoaine, sytkään ei ole kajottu mitenkään. Viimeisimpiä; Porsche 2.5 16V + 15hp +20nm, Jaguar 4.0 I6 +20hp +30nm, Ford 347cid +40hp +50nm, sittemmin tullut aika vähän dynottua mitään bensalla niin ei ole enää jäänyt verrokkeja. Minulta aina ihan ensimmäisenä kysytään että kuinka paljon ennakkoa pitää lisätä e85:n kanssa. Vapaasti hengittävässä pannussa ei välttämättä yhtään. Perusssääntönä voi pitää että jos ennakkoa ei bensalla jouduta myöhäistämään nakutuksen takia niin ei sitä tarvitse myöskään aikaistaa e85:llä.
Tuon ennakkoasian olen testannut dynossa, jos vapaastihengittävässä moottorissa ennakko on oikein bensalla sen lisääminen e85:llä aiheuttaa; 1. Ei mitään 2. Tehon laskua kun sitä lisätään riittävästi. Tottakai pannu sietää viinalla enemmän ennakkoa, mutta se ei tarkoita että siitä olisi mitään hyötyä.
Viinalla;
1. E85:lla kone on pysyy puhtaana, ei kerry karstaa palotilaan tai venttiileihin.
2. E85:llä on enemmän paukkua
3. E85 on about 50% halvempaa kuin 98E, sitä kuluu moottorista riippuen 20-30% enemmän, joten ajaminen on silti 20-30% halvempaa.
4. E85:llä ei ole nakutus tai jälkikäyntimurheita
5. Käy viileämpänä, (Tein Ex-rouvan kesäautoon 11:1 puristeisen ilmajäähdytteisen VW boxerin tosi miedolla nokalla joten dynaaminen ruttu oli varmasti jäätävä. Volkkariasiantuntijat oli kaikki sitä mieltä ei pitäisi olla mahdollista koska ylikuumenee kuulemma heti mutta hyvinpä tuolla pystyi luukuttamaan turusta alastaroon 120Km/h ilman lämpöongelmia.)
Bensalla;
1. Enemmän karstaa
2. Yleensä vähemmän voimaa
3. Kalliimpaa ajoa
4. Korkeapuristeisissa vapaastihengittävissä ja kaikissa turbokoneissa nakutusherkkää
5. Helpommin lämpöongelmia
Tykkään tosi kovasti että nuo isolla vaivalla ja vähillä rahoilla itte väsätyt moottorit toimii niin hyvin kuin mahdollista, jos ne toimisivat parhaiten bensalla niin ajaisin 110% varmasti sillä. Ainakin nuo kaikki meitsin vehkeet vaan sykkii parhaiten viinalla. Kulutus ja käyttökustannukset on mulle kokolailla ihan sama joten halvemmat kilsat on pelkästään bonus.
Verohelpotusta ei saa mihinkään autoon. Muuntotuen 200€ saa kertamaksuna muutoskatsastuksen jälkeen ennen 1.1.2007 (muistaakseni) käyttöönotettuun autoon.
Voisi olla hyvä lukaista läpi ennen kuin alkaa muttamaan autoa E85 moodiin.
HPA is a New Zealand based company, specialising in training EFI tuners all around the world with high quality video-based courses delivered via the internet.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
"Sytytysennakko herätti keskustelua.
Piti oikein itse ruveta tutkiskelemaan kansainvälisiä threadeja.
1. E85 polttoaineen yksi tärkeimmistä ominaisuuksista on sen 105 oktaania
2. Perus sytytyskartat nykyjenkeissä ovat säädetty "kestämään" huonoimpia 91 oktaanin polttoaineita.
3. Tässä melko yksimielinen yhteenveto useammasta threadista.
Johtuen kohdan 2 lähtökohdasta perusennakkoa tulisi aikaistaa 0-2 astetta.
Isommilla käyttö kierroksilla ennakkoa tulisi aikaistaa 6 astetta ja kovilla kierroksilla jopa 10-12 astetta.
Näillä toimenpiteillä parannetaan sekä tehoa että polttoainetaloutta."
Kamalan vähän loppujen lopuksi tuntuu olevan intternjetissä tarinaa foksien flexaamisesta.
Koitellut tässä googletella minne porukka on laittanut noita antureita mutta tuntuu lähinnä olevan jutut essonbaaria tai sitten dynokäppyröitä, ja 10v vanhoja postauksia.
Moni muu asia on tullut hoidettua tässä, mutta jotenkin tuntuu että tähän ei nyt yhtään oma ajatus aukene.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Omaan 69-korin ja terminaattorin mutaatioon on tulossa RE85 pääasialliseksi polttoaineeksi.
Polttoaineen paluulinjaan paineettomalle puolelle laitetaan suositusten mukaisesti etanolipitoisuuden tunnistin, että ecu tietää mitä koneelle syötetään. Minulle annetun infon perusteella pumppulaatu voi vaihdella yllättävänkin paljon ja optimaalisen/turvallisen moottorin toiminnan turvaamiseksi näin olisi hyvä toimia. Mene ja tiedä sitten. Käyttökokemuksia ei tosiaan vielä ole, kun ei olla peltipaalia vielä käynnistyskuntoonkaan saatu.
76-77% on aika tasaisen tappavasti ollut viinaprosentti sekä ST1 että ABC parisen vuotta. .. taitaa olla se ABC:n kama ST1:n pumpusta muuten kotoisin..
Mä harkitsen että ensi vuonna asentaisi e85 valmiuden. Autoni kun on 2013 GT, niin siinä on etanolianturi mukana, kun sitä biopolttoainetta on ollut normaalin bensankin mukana, niin laittoivat anturin. 47 lb suuttimet kuulemma pitää olla vähintään jotta samat tehot saa ulos / duty ratio ei mene liian suureksi suuttimille ja hajoa aikaisemmin. Tässä toistaiseksi harkitsen ns flex fuel tunea(lund), jolla toiminnallisuuden saa käyttöön tai sitten erillistä anturia ja kontrolleria, jolla huijataan moottorin omia antureita. Halpaa ratkaisua ei ole, mutta hintaero on nyt niin suuri että viidessä vuodessa voisi maksaa takaisin.