Evans Cooling

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja starsky »

Aina välillä putkahtaa tämä aine keskusteluissa esiin ja kertoilen tähän omista kokemuksista sitä mukaa kun niitä kertyy. Kuulisi myös mielellään muiden kokemuksista.

Tuotteen valmistajan kotisivut: Evans Cooling

Tuo Evans-neste on puhdasta propyleeniglygolia (+ jotain salaisia lisäaineita, jotta hinta saadaan ylös :D ). Ostin kerran aikaisemminkin CRT-tykkiharrastuksen aikoihin puhdasta propyleeniglygolia apteekista (käytettiin jäähdytysnesteenä kuvaputken pinnassa) ja ei ollut halpaa kyllä silloinkaan.

Valmistaja mainostaa tuota tietysti ihmeaineena, mutta jokaisessa asiassa on kääntöpuolensa.

Aineella on huonoja puolia perinteiseen vesiseosnesteeseen mm.:
-Paljon huonompi lämmönjohtavuus kuin vedellä
-Suurempi viskositeetti = pumppausvastus varsinkin kylmänä
-Ei halpaa


Veteen nähden parempia ominaisuuksia mm.:
-Ei korroosiota
-Kiehumispiste 188 astetta (50/50 vesi/glygoliseoksella 1 bar paineessa 123 astetta)
-Myrkytön verrattuna vesi/glygoliseoksiin
-Ei vaihtotarvetta (tai mainostavat 20 vuoden vaihtoväliä. Avoimissa järjestelmissä tosin imee kosteutta ilmasta ja kiehumispiste laskee pikku hiljaa veden määrän lisääntyessä)
-Jäähdysjärjestelmä ei tarvitse välttämättä paineistusta ollenkaan, mutta painekorkki erittäin matalalla avautumispaineella on suositeltava, jotta ei ole avoin säiliö ja pääse imemään kosteutta ilmasta.
-Pienipaineinen järjestelmä -> Letkut yms. jäähdytysjärjestelmän osat pienemmällä rasituksella.
-Jäähdytyskiertoon ei pitäisi päästä muodostumaan kuumille alueille höyrytaskuja


Hyviä ja huonoja puolia lienee siellä täällä luettavissa lisää.

Vuoto on tietysti paha. Vettä voi laittaa tilalle, mutta sitten kiehumispiste nousee ja ei ole enää korroosiovapaa. Järjestelmän puhdistus vedestä hankalaa ja siirtyminen Evans-käyttöön onkin hyvä tehdä koneremontin yhteydessä (lohkosta saatava pois kaikki vesi, Evans vaihtonesteillä veden poisto tulee melko kalliiksi).

Itsellä kiinnosti ensisijaisesti tuo korroosiovapaus. Aika monella meistä harrasteautoilijoista seisoo ajopeli talvet ja korroosiovapaa jäähdytysneste on tässä tapauksessa plussaa.

Käyttökokemuksia kerkesi tulla noin 700 km kesällä 2014.
-matka-ajossa 80-100 km/h nesteiden lämpötila noin 80 astetta (termostaatin mukainen)
-Botniaring radalla nesteet luokkaa 100 astetta (öljy 110).
-Nokan sisäänajossa pääsi lipsahtamaan aika kuumaksi (nesteet 110 astetta) kun flektin termostaatti unohtui tarkistaa (flekti ei lähtenyt pyörimään kun termostaatti oli väärässä kohdassa), mutta flekti kun alkoi pyöriä, niin lämmöt tippuivat normaaliksi.
-Jäähdytysjärjestelmän letkut kaikissa tilanteissa käsin puristeltavia, modasin jäähdyttimen korkin jousen siten, että paine maksimissaan 1,1 psi = 0,08 bar.
-Paisuntasäiliö alle litrainen ja pinta nousi noin puoliväliin koneen ollessa lämmin, jäähtyessään imeytyi takaisin.

Homma jatkuu kesällä kun saan auton taas liikkeelle.

Onko muilla kokemuksia ko. aineesta?
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja starsky »

SKB
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 03 Touko 2010, 19:53
Auto: V8 289 V-65

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja SKB »

lisää linkkejä Evans:
Tuo oli mielestäni aika hyvin tehty testi.

http://www.norosion.com/evanstest.htm
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Voisin olla kiinnostunut jos oleellista hyötyä olisi olemassa.
Oikein mitoitetulla jäähdytys järjestelmällä ja perus neste valikoimalla kuitenkin pärjätään erittäin hyvin vaativissakin olosuhteissa.
Korroosio ei huolleta kun käytössä on yli 50 vuotta vanhat vehkeet. Miten ne on kestäneetkään noin kauan ilman haitallista korroosiota?
Mutta jos tiedossa pitkää ikää ja innostusta yli 50 vuoden harrastus talkoisiin niin sitten voisi jotain olla hyötyä.

Minulla menee noita koneita siihen tahtiin, ettei paljoa korroosio hetkauta.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja starsky »

SKB kirjoitti:lisää linkkejä Evans:Tuo oli mielestäni aika hyvin tehty testi.http://www.norosion.com/evanstest.htm
Hyvää infoa ja hauskasti monta asiaa eri tavalla mitä valmistaja ilmoittaa tuotteestaan.
Mexico65 kirjoitti:Voisin olla kiinnostunut jos oleellista hyötyä olisi olemassa.
Jos Evans-neste olisi ylivoimainen suhteessa veteen tai vesi/glygoliseokseen, niin kaikki autonvalmistajathan sitä käyttäisi. Hinta ei yleensä ole esteenä harrastajillekaan, jos jostain investoinnista saa takaisinmaksuna selkeitä hyötyjä. Tämä tuote on jotenkin kummajainen ja kiinnostaa selvittää aineen soveltuvuus omaan käyttöön.
kaara91 kirjoitti:Samoin moottorin tehojen puolesta 80 asteen kieppeillä pitäisi pysyä ajossa radalla jos vaan mahdollista.
Itsekin ennalta luin, että kone saattaa käydä hieman lämpimämpänä Evans-nesteillä. Omassa 66 ht-mallissa on vielä vanhanmallinen pystyvirtausjäähdytin (tosin uusi alumiininen), jossa meno ja paluu samalla puolella. Earlyn v8 koneiden jäähdytin taisi muutenkin olla lukemani perusteella huonosti suunniteltu ja vaihtui 67-mallissa isompikokoiseen.

On tässä tietysti käynyt mielessä läpi senkin vaihtoehdon, että oliko Evans-nesteillä jotain tekemistä oman konerikkoni kanssa. Moottoriöljyjen lämpötila kävi jossain 110-asteessa radalla.

edit: typoja
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja starsky »

Käyttökokemuksien päivitystä.

Vaihdoin 2016 keväällä high flow-termostaatin EMP Stewart High Performance Thermostat 308 ja kaupunkiajon lämpötilat pysyivät 80 asteessa (avautumislämpötila 82 astetta) pienemmilläkin ajonopeuksilla. Moottoritienopeuksilla lämpötilan nousu rauhoittui myös.

Ennen termostaatin vaihtoa hitaammassa ajossa (40-50 km/h) jäähdytysnesteen lämpötila keikkui 90 asteen tienoilla (sähköinen ECU:n ohjaama flekti käynnistyy vasta 99 asteen lämpötilassa ja sammuu 93 asteessa).

High flow-termostaatin asennus kannattaa em. kokemusten perusteella jos käyttää Evans-jäähdytysnestettä.

Loppukesästä 2016 ei kone enää tahtonut lämmetä ollenkaan. Termostaatti juminut auki (linkki vaatii jäsenoikeudet). Muokkauksen jälkeen pelasi taas normaalisti.

Tänä kesänä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia termostaatin toiminnassa. Viime talvena huomasin pienen vuodon kuskinpuolen sylinterinkannen etunurkassa - oli tihkuttanut kannentiivisteen välistä ulos nestettä. Nytkin hieman kostea. Nestettä olen lisännyt kesän aikana pari desiä, joten ei aiheuta toistaiseksi toimenpiteitä.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja starsky »

Käyttökokemuksien päivitystä.

Tänä kesänä ei mitään ongelmia. Vuotokin katosi ja nestettä en ole tänä kesänä lisäillyt ollenkaan. Lämpötilakäyttäytyminen aivan normaalia.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Evans Cooling

Viesti Kirjoittaja starsky »

Käyttökokemuksien päivitystä.

Vuoden -23 seisoi ajamatta tallissa. Tänä vuonna toukokuusta tähän lokakuuhun ajoa joka viikko noin 20-30 km (kauppareissu mökiltä kauppaan ja takaisin).

Taisin lisätä pari desiä ajokauden aluksi, eli näemmä 2017 lisäilin ja nyt, eli useampi vuosi lisäysten välissä. Näkyviä vuotoja ei ole ilmestynyt. Termostaatti pelaa moitteetta. Lämpötilakäyttäytyminen normaalia.
Vastaa Viestiin