Yleistä museoautokeskustelua
Valvoja: Ville K
Alueen säännöt
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Keskustelua museoajoneuvoista ja entisöinnistä yleensä. Race, tuning yms. jutut älköön tänne eksykö.
Yleistä museoautokeskustelua
Mielenkiinnosta, mitä nuo turvallisuutta parantavat tekijät yleensä on? Turvavyöt nyt varmaan, mutta mitä muuta yritetään laittaa tuon piikkiin?
Omaan museoautoon ei tarkastajan mielestä ollut soveliasta laittaa levyjä eteen, neljällä pultilla, kuten rummutkin.
Omaan museoautoon ei tarkastajan mielestä ollut soveliasta laittaa levyjä eteen, neljällä pultilla, kuten rummutkin.
Viimeksi muokannut Firebolt, 05 Maalis 2019, 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toisesta ketjusta siirretty uuden otsikon alle.
Syy: Toisesta ketjusta siirretty uuden otsikon alle.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Oisko jotain halogen-polttimoita ja muita nykyajan hömpötyksiä?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Jos on kyseiseen automalliin saanut levyjarruja lisävarusteena, niin minä kyllä hyväksyn. Ja vielä juuri nelipulttisena, ei mitään ongelmaa. Muita turvallisuuteen liittyviä mitä voisin kuvitella hyväksyväni, on esim. Oikeat vilkut, vaikkei ne hienoja ookkaan autossa jossa on vinkkarit, mutta turvallisuutta ne lisää. Ja esim. jonkun alipainetoimisen tuulilasinpyyhkijän moottorin vaihto sähköiseen, tasavirtalaturin vaihto vaihtovirtaan, rättirenkaat vyörenkaiksi jne.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
- JooSexSex
- Addikti
- Viestit: 229
- Liittynyt: 15 Helmi 2008, 22:11
- Auto: 1965 Convertible T-code 200 C4
1965 Fastback A-code 332 Toploader 4-speed - Paikkakunta: Vantaa - Vanda
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Outoa. Levyt olleet valinnaisvaruste ja pölykapseleiden allehan ne pyöränpultit jää piiloon.
Katsastusmies vaati minua vaihtamaan sealed beamien tilalle H4:t rekisteröintikatsastuksessa.
Museotarkastajille H4 kyllä kelpaa, mutta joko nykyään normikatsastuksessa käy nuo sealed beamit ?
'65 Convertible T-code 200 C4 7.25"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
'65 Fastback A-code 332 Toploader 8"
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Kyllä ne tarpeeks vanhaan on ennenkin käyneet sealed beamit leimalla, olikohan joku ~70 rajana mitä mulle joskus sano yks leimamies. Nykyäänhän käy jenkkituonteihin uudempiinkin.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
- Mega-addikti
- Viestit: 698
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
1.1.1968 jälkeen käyttöönotetuille tuli E-hyväksyntä ajovaloihin.
http://www.harrika.fi/wiki/images/4/43/ ... o20-1-.pdf
Katsastajan käsikirja, vanha painos, mutta pääkohdat aika hyvin voimassa.
Tähän museoasiaan on aika selvä sapluuna lakipykälässä:
Ajoneuvo on säilytetty alkuperäisessä kunnossa, tai entistetty vastaamaan alkuperäistä.
Käytännössä hyvä alkuperäiskunto, pientä käytön jälkeä....tai entistetty, joka pitää olla lähes virheetön.
Siinä ei paljon tulkinnan varaa ole.
Alkuperäinen on minusta silloin, kun auto on siinä mallissa, minkälaisena on tehtaan hihnalta tullut.
En hyväksyisi 5-pulttisia napoja, jos vuosimallin mukaan on ollut 4 pulttia, vaikka sitten saataisiinkin turvallisuutta paremmista jarruista.
Totta on, että jenkkilän kamppeissa noilla optiorastituksilla on saanut tehtyä melko monenlaisia sekoituksia.
Sitten vielä ajan mukaiset mallikohtaiset lisävarusteet ja tarvikkeet.
Ei käy Villeä kateeksi.
Tiukkapipomulkun maineen saa helposti, mutta äkkiä tulee vastaan sormienläpi katsomisetkin. Siinä sitten taiteilet....
Itse olen ollut moottoripyörien tarkastajana reilut parikymmentä vuotta VMPK:n puolella. Monenlaista on ollut niin näytettävää kuin näyttäjääkin.
http://www.harrika.fi/wiki/images/4/43/ ... o20-1-.pdf
Katsastajan käsikirja, vanha painos, mutta pääkohdat aika hyvin voimassa.
Tähän museoasiaan on aika selvä sapluuna lakipykälässä:
Ajoneuvo on säilytetty alkuperäisessä kunnossa, tai entistetty vastaamaan alkuperäistä.
Käytännössä hyvä alkuperäiskunto, pientä käytön jälkeä....tai entistetty, joka pitää olla lähes virheetön.
Siinä ei paljon tulkinnan varaa ole.
Alkuperäinen on minusta silloin, kun auto on siinä mallissa, minkälaisena on tehtaan hihnalta tullut.
En hyväksyisi 5-pulttisia napoja, jos vuosimallin mukaan on ollut 4 pulttia, vaikka sitten saataisiinkin turvallisuutta paremmista jarruista.
Totta on, että jenkkilän kamppeissa noilla optiorastituksilla on saanut tehtyä melko monenlaisia sekoituksia.
Sitten vielä ajan mukaiset mallikohtaiset lisävarusteet ja tarvikkeet.
Ei käy Villeä kateeksi.
Tiukkapipomulkun maineen saa helposti, mutta äkkiä tulee vastaan sormienläpi katsomisetkin. Siinä sitten taiteilet....
Itse olen ollut moottoripyörien tarkastajana reilut parikymmentä vuotta VMPK:n puolella. Monenlaista on ollut niin näytettävää kuin näyttäjääkin.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Juu, kyllä tässä vuoden aikan on kaikenlaista tullut jo nähtyä. Onneks on tarkastajakaverina heppu, joka on samoilla linjoilla. En minäkään 5-pulttisia napoja kutoskoneiseen hyväksyisi.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Leimasin oman autoni museoon muistaakseni 2012, kutoskoneella ja neljällä pultilla. Samalta tarkastajalta kysyin toissa vuonna mielipidettä, jos olisin muuttanut levyt eteen, niemensivulla oli sarja hyllyssä. Kyseiselle tarkastajalle ei sopinut, ja toisaalta ymmärrän asian, ei niillä levyillä kumminkaan kuuhun mennä..
Mutta kumminkin kun perheen pienempiä kyydissä niin se painoi omassa vaakakupissa vähän enemmän... eli nyt levykitti omassa tallissa, ja auto hiottu pellille..
Mutta kumminkin kun perheen pienempiä kyydissä niin se painoi omassa vaakakupissa vähän enemmän... eli nyt levykitti omassa tallissa, ja auto hiottu pellille..
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Tehtaan tuotantolinjalta tullut autoyksilö ei ole ns. "alkuperäinen museoauto", vaan autoon voidaan tehdä ko. aikakauteen kuuluvia muutoksia, lisäyksiä ja turvallisuutta lisäävia parannuksia, sekä aikojen saatossa ko. yksilöön tulleita muutoksia kuuluen ko. yksilön historiaan. Ja noita poikkeuksia ja muutoksia on pilvin pimein. 1960- ja 1970 luvuilla oli slogan: "Mustang is designed to be designed by you". Eli tehtaalta tuli melkein millä tahansa kombinaatiolla olevia autoja ja jo uutena dealerit asensivat lisävarusteita, ennen kuin auto luovutettiin 1. omistajalle: esim. 1966 GT-varustelu dealerin asentamana. Puhumattakaan, että 1. omistaja teki heti uutuuttaan muutoksia.
Joitakin esimerkkejä:
Peltivanteet --> Styled Steel vanteet / Magnum-kromivanteet / Magnum kromi-pelti+trim ring -vanteet
U-koodin 105HP 170-cid L6 (tehty maaliskuu-heinäkuu 1964) ---> T-koodin 120 HP 200 cid L-6 (elokuu 1964 alkaen) kun huomattiin paremmaksi. Tuota 170 cid-moottoria ei liene löydettävissä, ja ulospäin ei juuri eroa; Mustang Bill Virginiassa sanoi aikoinaan eron olevan ns. "pakkas"-proppujen (=lohkon valussa hiekanpoiston aukot) lukumäärässä. Siten tosipuristille ongelma: 31. heinäkuu 1964 ja 1. elokuu 1964 6-syl-moottorit ovat "erilaiset" !! Omassa 64-1/2-avossa on nyt 200 cid-moottori, jonka edellinen omistaja Virginiassa oli vaihtanut noin 1975-1976 (eli n. 43-44 vuotta sitten), kun oli tarve vaihtaa moottori, osittain, koska USA:ssa lyijyttömän bensiinin käyttöönoton jälkeen piti tehdä moottoriremontti, jotta venttiilit kestää. Vai vaatiiko MR-puristi vaihdattaa venttiilikoneisto vm. 1964 materiaaleista valmistettuun ? Mistäpä saisi ? Ja mistäpä lyijyllistä bensiiniä ? Nykyinen lyijytön etanoli-bensiini lisäaineineen itselisätyn lyijynkorvikkeen kanssa ei ole "alkuperäistä" ! Vai olisiko "alkuperäisen kaltaista"?
1971 Shelby Europani tulivat Dearbornin tehtaan linjalta 14x6" peltivanteilla (E78-14, vastannee 195-14 renkaita), nyt ORIGINAALIT 15x7" SHELBY CAL 500-alumiinivanteet (VR70-15 High-Speed, ilmeisesti noin 210 mm leveät renkaat alunperin, vastaavat lienee 205/70-15 tai 215/65-15 (nyt alla 235/60-15 samalla vierintäkehällä), kun orig. ei enää valmisteta)). Vihreä Europa oli aiemman omistajan aikana MR-rekisteröity "väärillä" alumiinivanteilla, kun koko Euroopasta ei löytynyt; itse löysin 3 vuoden etsimisen jälkeen USA:sta eBay:n huutokaupoista, kuten originaalit ja näiden autojen Claude Duboisin laittamat ORIGINAALIT Shelby-logoilla ja Shelby-varaosanumerolla olevat alumiiniset venttiilikopat ja alumiinisen imusarjan.
1971 Shelby Europani tulivat Dearbornin tehtaan linjalta 285HP M-koodin 351-4V:lla, Claude Dubois teki muutokset 360HP 351-HO-versioksi (1971 Boss:ssa oli "vain" 330 HP); mm. valurautaimusarja alumiiniseksi, toinen HO-nokka-akseli, isompi kaasutin. Myös toiset vakaajat Clauden kilpailukokemuksen myötä.
Carroll Shelby myi myös 351-Clevelandiin alumiinisia imusarjoja, jotka kuuluvat siis jo uutena oleviin optioihin, Lisäksi Carroll Shelby myi Shelby CAL 500 vanteita ainakin kokoluokassa 10-15". Listalla oli myös piskuinen 1960-luvun Morris Mini, joten olisi ollut "ärreen" näköistä 1969-Minissäni olla 10" Shelby-vanteet Cobra-keskiökuppilogolla ja keulalla "super-pikkulohko" 848 cm3 (=52 cid) 4-syl moottori.
1965 HT-Mustang (5F07C793309) sai jo tehtaalla 289-2V:n tilalle Ford Diesel -moottorin (on dokumentoitu) !
1960-luvun Mustangeissa ei alunperin ollut takana turvavöitä --> nyt kelpaa/vaaditaan (ainakin jos lapsia kyydissä), Lantiovyöt voidaan korvata 3-pistevartalovöillä (joita ei siis ollut 1960-luvulla)
Konepellin etureunaan oli jo 60-luvulla saatavissa kromilista, pyöräkaarilistat, ja konepellissä F-O-R-D kirjaimet, myös osassa 6-koneisissa
Turvallisuutta parantavana muutoksena 4-pulttiset 9" rummut voidaan korvata tehokkaammilla 5-pulttisilla 10" rummuilla, kun ko. jarrut olivat olemassa V8-autoissa, ja voitiin vaihtaa/asentaa jo uutena. Aikoinaan jopa moitittiin 1965-Mustangin jarrujen tehoa. "Alkuperäisen kaltainen" on täysin eri asia kuin "tehtaan tuotantolinjalta ulostullut yksilö"; tätä EI lue lakitekstissä: 1965 Mustangissa voi olla 1965 saatavissa ollutta tekniikkaa.
Alunperin 1972 Mustang Q-koodin 351-4V --> jo tehtaalla laitettu 600HP 460 cid moottori (nykyään Ruotsissa oleva Shelby Europaksi aiemmin luultu yksilö, mutta ei enää Shelby-listalla, runkonumero edelleen entinen Q-koodi); täten minun arviona mihin tahansa 1971-1973 Mustangiin voidaan laittaa 429-460 cid moottori, 429 kuului vain vm 1971 malliin tehtaan "virallisena" peruslistattuna moottorina. Suomessa onkin yksi MR-kilpinen 1971-HT, jossa alkuperäisen M-koodisen 351-4V:n tilalla on 460-cid V8.
Alunperin 1971 Mustang HT H-koodin 351-2V --> jo tehtaalla asiakkaan erityisestä vaatimuksesta vaihdettu 250 cid Line-Six (ennenkuin tuli tuotantolinjalta, ja runkonumeron moottorikoodia ei muutettu). Kumpi on siis "alkuperäinen" moottori ? Se, joka ehti olla autossa paikallaan muutaman tunnin auton ollessa vielä tehtaan tuotantolinjalla, vai se, joka oli tehtaan ovesta ulos tullessa ?
Omassa 65-HT:ssa ei 1990-luvulla kelvannut H4-umpiot MR-nipottajalle, nyt kelpaa (turvallisuus) !
Omassa 65-HT:ssa ei 1990-luvulla kelvannut taka-alavarttipaneelin vaihdossa asennuksen tukena olleita pop-niittejä ennen hitsausta joskus 80-luvulla --> olisi pitänyt poistaa ja peittää reiät ja maalata takakyljet molemmin puolin --> ja auto entisen näköinen (nuo niitit eivät näkyneet ulospäin). Auto nykyään MR-kilvissä, ja tuskin on poistettu noita niittejä. USA-lainen korjaustapa auton historiaan liityen !
Autoon voitiin 1960-luvulla tehdä asiakkaan oma mikä tahansa spesiaaliväri (ei siis edes värikartassa) 95 dollarin lisähinnasta: esim. eräs 1967-Mustang avo tehtiin vaimon hameen mukaiseksi mintunvihreäksi; tehtaan maaliyksikkö valmisti sopivan värin pienen hamekangaspalan ollessa mallina.
Suomeen tulleissa autoissa on ollut aiemmassa rekisteröintimaassa viranomaismääräyksistä johtuen esim. lisävilkkuja, merkkivaloja jne, jotka eivät siis ole olleet "tehdas-linjalaisissa". Minun vihreässä 1971 Shelby Europassa on edelleenkin mailimittariin laitettu paperinen Km-lukemaskaala maili-skaalan päällä Ruotsin tuolloisten (ainakin 1976-1983) määräysten mukaisesti. On alkuperäinen mittari.
Noita esimerkkejä voinee esittää lisääkin...
Omana arviona esim. moderni suihkutusmoottorilla ja/tai turbolla oleva moottori ei sovi MR-kilpiseen 60-70-luvun Mustangiin, mutta aikakautena saatavilla ollut 1965-Shelbyssäkin ollut originaali Paxton kelpaa 289-302:n kanssa (tosin asennushaluja varmaankin vähentää mittava hinta).
Rajatilanteinen on tilanne, jossa esim. 1979-1981 Mustangissa ollut originaali-turbo (2.3L 4-syl-Pinto) rikkoutuu, ja osia/uutta ei ole saatavissa. Kallistuisin hyväksymään lähinnä vastaavan turbon (jopa modernimpi myöhemmiltä vuosilta kun oli saatavissa) asennuksen.
Itse katson, että käyttöajossa voi MR-autossa olla muutkin vanteet, kunhan originaalit ovat hallussa ja koska tahansa alle laitettavissa. Tiedän, että tästä on oltu jyrkästi toistakin mieltä toisessa keskusteluketjussa.
Samoin moderni radio on OK, kun originaali (USA:sta tuoduissa usein vain AM-aaltoalue !) on hallussa; aiemmin 1998-2002 omistamassani 73-suomi-Grandessa (Q-koodinen 351-4V-CobraJet) moderni radio paikoillaan kelpasi MR-tarkastajalle, kun originaali radio oli takakontissa. Sittemmin tähän Grandeen uusi omistaja on laittanut originaalin ilmastoinnin, joka ei siis ollut alkuperäinen tehdasasennus. Mutta samanlainen ilmastointi oli MR-kilpisessä 73-avossani (H-koodin 351-2V) alkuperäisenä tehdasasenteisena.
Myönnän, että pieni tyylirikko on esim. sellainen, että 351-Clevelandin tilalla on saman vuoden/aikakauden 351-Windsor, mutta ei mielestäni ole MR-hylkäyksen peruste, molempia kun oli aikoinaan Fordilta saatavissa.
Mikä on siis "alkuperäinen" tai "alkuperäistä vastaava" ???
Tällainen saivarteleva epäolennaisiin lillukanvarsiin keskittyvä kinastelu ns. alkuperäisyydestä on jokseenkin hedelmätöntä, kun tulkinnoistakin on vaihtelevia käsityksiä.
Joitakin esimerkkejä:
Peltivanteet --> Styled Steel vanteet / Magnum-kromivanteet / Magnum kromi-pelti+trim ring -vanteet
U-koodin 105HP 170-cid L6 (tehty maaliskuu-heinäkuu 1964) ---> T-koodin 120 HP 200 cid L-6 (elokuu 1964 alkaen) kun huomattiin paremmaksi. Tuota 170 cid-moottoria ei liene löydettävissä, ja ulospäin ei juuri eroa; Mustang Bill Virginiassa sanoi aikoinaan eron olevan ns. "pakkas"-proppujen (=lohkon valussa hiekanpoiston aukot) lukumäärässä. Siten tosipuristille ongelma: 31. heinäkuu 1964 ja 1. elokuu 1964 6-syl-moottorit ovat "erilaiset" !! Omassa 64-1/2-avossa on nyt 200 cid-moottori, jonka edellinen omistaja Virginiassa oli vaihtanut noin 1975-1976 (eli n. 43-44 vuotta sitten), kun oli tarve vaihtaa moottori, osittain, koska USA:ssa lyijyttömän bensiinin käyttöönoton jälkeen piti tehdä moottoriremontti, jotta venttiilit kestää. Vai vaatiiko MR-puristi vaihdattaa venttiilikoneisto vm. 1964 materiaaleista valmistettuun ? Mistäpä saisi ? Ja mistäpä lyijyllistä bensiiniä ? Nykyinen lyijytön etanoli-bensiini lisäaineineen itselisätyn lyijynkorvikkeen kanssa ei ole "alkuperäistä" ! Vai olisiko "alkuperäisen kaltaista"?
1971 Shelby Europani tulivat Dearbornin tehtaan linjalta 14x6" peltivanteilla (E78-14, vastannee 195-14 renkaita), nyt ORIGINAALIT 15x7" SHELBY CAL 500-alumiinivanteet (VR70-15 High-Speed, ilmeisesti noin 210 mm leveät renkaat alunperin, vastaavat lienee 205/70-15 tai 215/65-15 (nyt alla 235/60-15 samalla vierintäkehällä), kun orig. ei enää valmisteta)). Vihreä Europa oli aiemman omistajan aikana MR-rekisteröity "väärillä" alumiinivanteilla, kun koko Euroopasta ei löytynyt; itse löysin 3 vuoden etsimisen jälkeen USA:sta eBay:n huutokaupoista, kuten originaalit ja näiden autojen Claude Duboisin laittamat ORIGINAALIT Shelby-logoilla ja Shelby-varaosanumerolla olevat alumiiniset venttiilikopat ja alumiinisen imusarjan.
1971 Shelby Europani tulivat Dearbornin tehtaan linjalta 285HP M-koodin 351-4V:lla, Claude Dubois teki muutokset 360HP 351-HO-versioksi (1971 Boss:ssa oli "vain" 330 HP); mm. valurautaimusarja alumiiniseksi, toinen HO-nokka-akseli, isompi kaasutin. Myös toiset vakaajat Clauden kilpailukokemuksen myötä.
Carroll Shelby myi myös 351-Clevelandiin alumiinisia imusarjoja, jotka kuuluvat siis jo uutena oleviin optioihin, Lisäksi Carroll Shelby myi Shelby CAL 500 vanteita ainakin kokoluokassa 10-15". Listalla oli myös piskuinen 1960-luvun Morris Mini, joten olisi ollut "ärreen" näköistä 1969-Minissäni olla 10" Shelby-vanteet Cobra-keskiökuppilogolla ja keulalla "super-pikkulohko" 848 cm3 (=52 cid) 4-syl moottori.
1965 HT-Mustang (5F07C793309) sai jo tehtaalla 289-2V:n tilalle Ford Diesel -moottorin (on dokumentoitu) !
1960-luvun Mustangeissa ei alunperin ollut takana turvavöitä --> nyt kelpaa/vaaditaan (ainakin jos lapsia kyydissä), Lantiovyöt voidaan korvata 3-pistevartalovöillä (joita ei siis ollut 1960-luvulla)
Konepellin etureunaan oli jo 60-luvulla saatavissa kromilista, pyöräkaarilistat, ja konepellissä F-O-R-D kirjaimet, myös osassa 6-koneisissa
Turvallisuutta parantavana muutoksena 4-pulttiset 9" rummut voidaan korvata tehokkaammilla 5-pulttisilla 10" rummuilla, kun ko. jarrut olivat olemassa V8-autoissa, ja voitiin vaihtaa/asentaa jo uutena. Aikoinaan jopa moitittiin 1965-Mustangin jarrujen tehoa. "Alkuperäisen kaltainen" on täysin eri asia kuin "tehtaan tuotantolinjalta ulostullut yksilö"; tätä EI lue lakitekstissä: 1965 Mustangissa voi olla 1965 saatavissa ollutta tekniikkaa.
Alunperin 1972 Mustang Q-koodin 351-4V --> jo tehtaalla laitettu 600HP 460 cid moottori (nykyään Ruotsissa oleva Shelby Europaksi aiemmin luultu yksilö, mutta ei enää Shelby-listalla, runkonumero edelleen entinen Q-koodi); täten minun arviona mihin tahansa 1971-1973 Mustangiin voidaan laittaa 429-460 cid moottori, 429 kuului vain vm 1971 malliin tehtaan "virallisena" peruslistattuna moottorina. Suomessa onkin yksi MR-kilpinen 1971-HT, jossa alkuperäisen M-koodisen 351-4V:n tilalla on 460-cid V8.
Alunperin 1971 Mustang HT H-koodin 351-2V --> jo tehtaalla asiakkaan erityisestä vaatimuksesta vaihdettu 250 cid Line-Six (ennenkuin tuli tuotantolinjalta, ja runkonumeron moottorikoodia ei muutettu). Kumpi on siis "alkuperäinen" moottori ? Se, joka ehti olla autossa paikallaan muutaman tunnin auton ollessa vielä tehtaan tuotantolinjalla, vai se, joka oli tehtaan ovesta ulos tullessa ?
Omassa 65-HT:ssa ei 1990-luvulla kelvannut H4-umpiot MR-nipottajalle, nyt kelpaa (turvallisuus) !
Omassa 65-HT:ssa ei 1990-luvulla kelvannut taka-alavarttipaneelin vaihdossa asennuksen tukena olleita pop-niittejä ennen hitsausta joskus 80-luvulla --> olisi pitänyt poistaa ja peittää reiät ja maalata takakyljet molemmin puolin --> ja auto entisen näköinen (nuo niitit eivät näkyneet ulospäin). Auto nykyään MR-kilvissä, ja tuskin on poistettu noita niittejä. USA-lainen korjaustapa auton historiaan liityen !
Autoon voitiin 1960-luvulla tehdä asiakkaan oma mikä tahansa spesiaaliväri (ei siis edes värikartassa) 95 dollarin lisähinnasta: esim. eräs 1967-Mustang avo tehtiin vaimon hameen mukaiseksi mintunvihreäksi; tehtaan maaliyksikkö valmisti sopivan värin pienen hamekangaspalan ollessa mallina.
Suomeen tulleissa autoissa on ollut aiemmassa rekisteröintimaassa viranomaismääräyksistä johtuen esim. lisävilkkuja, merkkivaloja jne, jotka eivät siis ole olleet "tehdas-linjalaisissa". Minun vihreässä 1971 Shelby Europassa on edelleenkin mailimittariin laitettu paperinen Km-lukemaskaala maili-skaalan päällä Ruotsin tuolloisten (ainakin 1976-1983) määräysten mukaisesti. On alkuperäinen mittari.
Noita esimerkkejä voinee esittää lisääkin...
Omana arviona esim. moderni suihkutusmoottorilla ja/tai turbolla oleva moottori ei sovi MR-kilpiseen 60-70-luvun Mustangiin, mutta aikakautena saatavilla ollut 1965-Shelbyssäkin ollut originaali Paxton kelpaa 289-302:n kanssa (tosin asennushaluja varmaankin vähentää mittava hinta).
Rajatilanteinen on tilanne, jossa esim. 1979-1981 Mustangissa ollut originaali-turbo (2.3L 4-syl-Pinto) rikkoutuu, ja osia/uutta ei ole saatavissa. Kallistuisin hyväksymään lähinnä vastaavan turbon (jopa modernimpi myöhemmiltä vuosilta kun oli saatavissa) asennuksen.
Itse katson, että käyttöajossa voi MR-autossa olla muutkin vanteet, kunhan originaalit ovat hallussa ja koska tahansa alle laitettavissa. Tiedän, että tästä on oltu jyrkästi toistakin mieltä toisessa keskusteluketjussa.
Samoin moderni radio on OK, kun originaali (USA:sta tuoduissa usein vain AM-aaltoalue !) on hallussa; aiemmin 1998-2002 omistamassani 73-suomi-Grandessa (Q-koodinen 351-4V-CobraJet) moderni radio paikoillaan kelpasi MR-tarkastajalle, kun originaali radio oli takakontissa. Sittemmin tähän Grandeen uusi omistaja on laittanut originaalin ilmastoinnin, joka ei siis ollut alkuperäinen tehdasasennus. Mutta samanlainen ilmastointi oli MR-kilpisessä 73-avossani (H-koodin 351-2V) alkuperäisenä tehdasasenteisena.
Myönnän, että pieni tyylirikko on esim. sellainen, että 351-Clevelandin tilalla on saman vuoden/aikakauden 351-Windsor, mutta ei mielestäni ole MR-hylkäyksen peruste, molempia kun oli aikoinaan Fordilta saatavissa.
Mikä on siis "alkuperäinen" tai "alkuperäistä vastaava" ???
Tällainen saivarteleva epäolennaisiin lillukanvarsiin keskittyvä kinastelu ns. alkuperäisyydestä on jokseenkin hedelmätöntä, kun tulkinnoistakin on vaihtelevia käsityksiä.
-
- Mega-addikti
- Viestit: 698
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Kyllä kai järjen käyttö on sallittua puolin ja toisin.
Tuota mallien kirjavuutta juuri tarkoitin tuolla optiolistauksella ja mallikohtaisilla lisävarusteilla.
"24 §
Museoajoneuvo
Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.
Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita 1 momentissa tarkoitetun lausunnon sisällöstä ja menettelystä hyväksyttäessä ajoneuvo museoajoneuvoksi."
Joskus vanhana hyvänä aikana sai museoajoneuvoksi vaikka rantakirpun, jos muutoksesta oli todistettavasti kulunut museoajoneuvoon vaadittava määrä vuosia. Pitkään aikaan muutettuja ei ole hyväksytty. Onko Shelby muutettu vai tehtaantekoinen.....onneksi niitä ei taida liikaa tulla tarkastajille
Mitään järkeä ei ole lillukan varsia esitellä, tai niihin puuttua.
Asialliset hommat kun hoidetaan puolin ja toisin, niin saadaan hienoja vanhan ajan ajoneuvoja arvoiseensa statukseen.
Nykyään muuten museoajoneuvotarkastaja on enää vain lausunnon antaja. Tuon lausunnon mukaan katsastaja päättää, hyväksyykö hän ajoneuvon museoajoneuvoksi vai ei. Autopuolella katsastaja myös valvoo määräaikaiskatsastuksissa, että museoauto on pidetty osiltaan ja ulkoasultaan siinä kunnossa kuin se on joskus hyväksytty. Katsastaja seuraa myös ajokilometrejä.
Tuota mallien kirjavuutta juuri tarkoitin tuolla optiolistauksella ja mallikohtaisilla lisävarusteilla.
"24 §
Museoajoneuvo
Museoajoneuvo on katsastustoimipaikan valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön lausunnon perusteella museoajoneuvoksi hyväksymä ajoneuvo, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti.
Ajoneuvohallintokeskus voi antaa tarkempia ohjeita 1 momentissa tarkoitetun lausunnon sisällöstä ja menettelystä hyväksyttäessä ajoneuvo museoajoneuvoksi."
Joskus vanhana hyvänä aikana sai museoajoneuvoksi vaikka rantakirpun, jos muutoksesta oli todistettavasti kulunut museoajoneuvoon vaadittava määrä vuosia. Pitkään aikaan muutettuja ei ole hyväksytty. Onko Shelby muutettu vai tehtaantekoinen.....onneksi niitä ei taida liikaa tulla tarkastajille

Mitään järkeä ei ole lillukan varsia esitellä, tai niihin puuttua.
Asialliset hommat kun hoidetaan puolin ja toisin, niin saadaan hienoja vanhan ajan ajoneuvoja arvoiseensa statukseen.
Nykyään muuten museoajoneuvotarkastaja on enää vain lausunnon antaja. Tuon lausunnon mukaan katsastaja päättää, hyväksyykö hän ajoneuvon museoajoneuvoksi vai ei. Autopuolella katsastaja myös valvoo määräaikaiskatsastuksissa, että museoauto on pidetty osiltaan ja ulkoasultaan siinä kunnossa kuin se on joskus hyväksytty. Katsastaja seuraa myös ajokilometrejä.
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Onneks jenkkipelien vin decodereita löytyy hyvin netistä, jos vähänkin arveluttaa, niin homma on seis niin kauan kun löytyy tarvittavat tiedot. Viimekesänä tuotiin näytille avo-challenger jota ei oltu vielä kilvitetty suomeen. Tarkoituksena oli varmaan ensin museotarkastuttaa, ja sen jälkeen kilvittää suoraan museoajoneuvoksi. Omistaja ei tiennyt autosta mitään, vaikka koko auto oli selvästi käyty läpi. Ja hienohan se oli. Mutta vinkoodin kun laittoi nettiin, niin perusvarusteinen pikkulohko 318 alunperin, nyt R/T varusteinen isolohko. Toki värit ja kaikki muutettu, eikä siinä mitään, olihan väri tehtaan kartasta samalta vuodelta. Tuota tekniikkamuutosta vaan ei voi hyväksyä, sitä vois suoraan verrata esim. siihen, että Cortina mk1 1200 olis muutettu Lotukseksi ja väitettäis että on aito.
Omistaja tiesi ilmeisesti kyllä tasan mikä auto on, kun meteli nousi heti, että ennenkin on hyväksytty jne.. Ja kyllä, varmaan tänäkin päivänä jossain menis läpi.
Ja omistajan vastuulla on esittää todistusaineistoa, että mitä kaikkea on voinut saada aikanaan, tarkastajat ei voi millään tietää joka merkistä ja mallista kaikkea, vaikka monesti itse kaivelenkin etukäteen tietoa, jos on joku erikoisempi laite tulossa tarkastettavaksi. 90% tarkastettavista ajoneuvoista on kuitenkin alkuperäiskuntoista suomikalustoa, mitkä on syystä tai toisesta säilyneet jälkipolville, se historia niissä on hienoa myös.
Ketjun tarkoituksena ei kuitenkaan ollut ruotia museoajoneuvojen tai tarkastajien tasoa, vaan saattaa tietoon, että pirkanmaalla on nyt myös mustang-pohjaa omaava tarkastaja
Omistaja tiesi ilmeisesti kyllä tasan mikä auto on, kun meteli nousi heti, että ennenkin on hyväksytty jne.. Ja kyllä, varmaan tänäkin päivänä jossain menis läpi.
Ja omistajan vastuulla on esittää todistusaineistoa, että mitä kaikkea on voinut saada aikanaan, tarkastajat ei voi millään tietää joka merkistä ja mallista kaikkea, vaikka monesti itse kaivelenkin etukäteen tietoa, jos on joku erikoisempi laite tulossa tarkastettavaksi. 90% tarkastettavista ajoneuvoista on kuitenkin alkuperäiskuntoista suomikalustoa, mitkä on syystä tai toisesta säilyneet jälkipolville, se historia niissä on hienoa myös.
Ketjun tarkoituksena ei kuitenkaan ollut ruotia museoajoneuvojen tai tarkastajien tasoa, vaan saattaa tietoon, että pirkanmaalla on nyt myös mustang-pohjaa omaava tarkastaja
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Museoauton ikääntyessä rikkoutuneiden osien tilalle saanti voi olla iso ongelma, kun ei kertakaikkiaan ole osia saatavissa, edes käytettyinä (joita ei pysty asentamaankaan, kun tehdas estää ilman käytetyn osan asennuslupaa/-ohjelmaa), eikä pysty osin edes valmistamaankaan. Joten joudutaan hyväksymään ja tekemään pieniä muutoksia alkuperäisyyteen, mutta kokonaisuutena auto on alkuperäisen näköinen. Esim. nykyautoista tuskin moni näkee MR-kilpiä, jos sähkökomponettien saatavuus loppuu (10 vuoden jälkeen ?) ja vaaditaan silti edelleen esim. tiettyjä pakokaasunormeja katsastuksessa hyväksymiseen. Mutta on kuulemma tulossa esitys, että katsastus loppuisi MR-ikäisiltä autoilta, siis riittävän vanhoilta eikä tarvitse olla MR-rekisterissä. Onko ikäraja sitten nykyinen 30 vuotta vai enemmän, jää nähtäväksi. Joka tapauksessa yli 30 vuotiaita autoja ei juurikaan pidetä käyttöautoina; liikenneturvallisuuden kannalta ei ole ainakaan olennaista merkitystä, kun noilla ajetaan mitä ilmeisimminkin vain satunnnaisesti hyvällä kesäkelillä.
Olen samaa mieltä em. autoesimerkeistä.
Avo-Challenger esitettynä tavallisena on OK, mutta R/T-versiona ei ole oikein (=teippifeikki), moottorinvaihto on OK, jos/kun oli saatavissa ko. korimalliin. Perusrekisterissä olohan on sitten toinen asia, jokainen saa teipata/maalata/kuvioida autonsa kuten haluaa.
Cortina Mk1 1200 Lotuksena ei ole samoin mielestäni MR-kelpoinen, mutta tavan Cortinana kyllä.
Vastaavasti Shelby-kloonit/kopiot/tributet ei ole MR-kelpoisia, tavallisena Mustangina kyllä.
Carroll Shelby teki aikoinaan 4 kpl 1966 Shelby avoa, ja kun Carrollilla oli ns. tehdasvalmistajan lisenssi, hän myöhemmin 80-90-lukujen seutuun jatkoi vm 1966 Shelby avojen tekoa siitä VIN-numerosta, mihin aiemmin päästiin, käytettiin aihiona aitoja 1966 Mustang-avoja sekä oikeita NOS-varaosia, joiden etsimisessä oli kuulemma ajoittain hieman puuhastelua... Nuo 12 ns. continuation-Shelbyä ovat yhtä aitoja 1966 Shelbyjä, "unohtui" tuotantolinjalle muutamaksi vuodeksi, siis pitkittynyt valmistusaika... Ja kelpaavat MR-autoiksi.
Usa-lainen systeemi on joskus erikoinen. Vuonna 1965 piti valmistaa 100 kpl autoja (olikohan Cobra?) kilpailulisenssin saamiseksi. No - "tehtiin" 100 kpl autoja eli runkonumeroita rekisterikilpineen, mutta valmistui todellisuudessa muistaakseni 36 autoa. Nyt sitten muutama vuosikýmmen myöhemmin jatkettiin tuotantolinjalla ollutta "hidasta" valmistusta loppuun asti, mutta autothat oli rekisteröity jo 1965, joten autoja koskivat vm. 1965 normit, mutta tehty laadukkaammista materiaaleista mutta periaatteessa samoista/vastaavista osista. Ja kelvannevat MR-kilpiin... ??
1971 Shelby Europat valmisti Claude Dubois Belgiassa Carroll Shelbyn antamalla lisenssillä, joten voidaan katsoa olevan tehdastekoisia Carroll:n "toisessa toiminta-/valmistuspisteessä". Yhtalailla kuin Ford valmisti Dearbornissa samalla Mustangin tuotantolinjalla 1969 (ja näistä kosmeettisin muutoksin tehdyt 1970) Shelbyt Carroll:n lisenssillä; Carroll ei edes osallistunut vm 1969-mallin suunnitteluun, vaan sen teki Fordin oma suunnittelutiimi.
Maailmalla on lukuisia Shelby-väärennöksiä, myös Shelby Europasta, joista yksi oli jopa myynnissä eBay:ssa joku vuosi sitten. Oli tehty SAAC:n World Registry 1997-kirjan Shelby Europa-taulukosta väärennös eli lisätty myytävä auto taulukkoon (tarkasti katsoen fontit ja kirjaimien paikka oli poikkeavat) ! Kun sain vinkin (yhdeltä suomalaiselta Mustang-harrastajalta), ilmoitin eBay:lle huijauksesta, nolo juttu myyjälle, luuli, ettei Euroopassa ja muualla maailmassa seurata...myöhemmin tuo auto oli myynnissä Shelby Europa Tributena, jossa oli lisäksi huomattavia ulkoasueroja oikeaan Europaan verrattuna. Enkä kelpuuttaisi väärennyksisiä MR-kilpiin. SAAC:lta pystyy tarkistamaan; vastaus aitouskysymykseen: yes/no.
Muistelenpa, että yhteen punaiseen 1970-suomi-Mustangiin (429CJ) oli vaihdettu tehdastakuuna SCJ-moottori, ja kelpaa kyllä MR-kilpiseen autoon, vaikkei ollutkaan tehdas-alkuperäinen.
Olen samaa mieltä em. autoesimerkeistä.
Avo-Challenger esitettynä tavallisena on OK, mutta R/T-versiona ei ole oikein (=teippifeikki), moottorinvaihto on OK, jos/kun oli saatavissa ko. korimalliin. Perusrekisterissä olohan on sitten toinen asia, jokainen saa teipata/maalata/kuvioida autonsa kuten haluaa.
Cortina Mk1 1200 Lotuksena ei ole samoin mielestäni MR-kelpoinen, mutta tavan Cortinana kyllä.
Vastaavasti Shelby-kloonit/kopiot/tributet ei ole MR-kelpoisia, tavallisena Mustangina kyllä.
Carroll Shelby teki aikoinaan 4 kpl 1966 Shelby avoa, ja kun Carrollilla oli ns. tehdasvalmistajan lisenssi, hän myöhemmin 80-90-lukujen seutuun jatkoi vm 1966 Shelby avojen tekoa siitä VIN-numerosta, mihin aiemmin päästiin, käytettiin aihiona aitoja 1966 Mustang-avoja sekä oikeita NOS-varaosia, joiden etsimisessä oli kuulemma ajoittain hieman puuhastelua... Nuo 12 ns. continuation-Shelbyä ovat yhtä aitoja 1966 Shelbyjä, "unohtui" tuotantolinjalle muutamaksi vuodeksi, siis pitkittynyt valmistusaika... Ja kelpaavat MR-autoiksi.
Usa-lainen systeemi on joskus erikoinen. Vuonna 1965 piti valmistaa 100 kpl autoja (olikohan Cobra?) kilpailulisenssin saamiseksi. No - "tehtiin" 100 kpl autoja eli runkonumeroita rekisterikilpineen, mutta valmistui todellisuudessa muistaakseni 36 autoa. Nyt sitten muutama vuosikýmmen myöhemmin jatkettiin tuotantolinjalla ollutta "hidasta" valmistusta loppuun asti, mutta autothat oli rekisteröity jo 1965, joten autoja koskivat vm. 1965 normit, mutta tehty laadukkaammista materiaaleista mutta periaatteessa samoista/vastaavista osista. Ja kelvannevat MR-kilpiin... ??
1971 Shelby Europat valmisti Claude Dubois Belgiassa Carroll Shelbyn antamalla lisenssillä, joten voidaan katsoa olevan tehdastekoisia Carroll:n "toisessa toiminta-/valmistuspisteessä". Yhtalailla kuin Ford valmisti Dearbornissa samalla Mustangin tuotantolinjalla 1969 (ja näistä kosmeettisin muutoksin tehdyt 1970) Shelbyt Carroll:n lisenssillä; Carroll ei edes osallistunut vm 1969-mallin suunnitteluun, vaan sen teki Fordin oma suunnittelutiimi.
Maailmalla on lukuisia Shelby-väärennöksiä, myös Shelby Europasta, joista yksi oli jopa myynnissä eBay:ssa joku vuosi sitten. Oli tehty SAAC:n World Registry 1997-kirjan Shelby Europa-taulukosta väärennös eli lisätty myytävä auto taulukkoon (tarkasti katsoen fontit ja kirjaimien paikka oli poikkeavat) ! Kun sain vinkin (yhdeltä suomalaiselta Mustang-harrastajalta), ilmoitin eBay:lle huijauksesta, nolo juttu myyjälle, luuli, ettei Euroopassa ja muualla maailmassa seurata...myöhemmin tuo auto oli myynnissä Shelby Europa Tributena, jossa oli lisäksi huomattavia ulkoasueroja oikeaan Europaan verrattuna. Enkä kelpuuttaisi väärennyksisiä MR-kilpiin. SAAC:lta pystyy tarkistamaan; vastaus aitouskysymykseen: yes/no.
Muistelenpa, että yhteen punaiseen 1970-suomi-Mustangiin (429CJ) oli vaihdettu tehdastakuuna SCJ-moottori, ja kelpaa kyllä MR-kilpiseen autoon, vaikkei ollutkaan tehdas-alkuperäinen.
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Kyllä toi tekniikanvaihtohomma oikeasti, Sahk:n kouluttajienkin mukaan menee niin, että jos autoon voinut valita jonkun moottorin, se on valittu tilatessa. Se on sitten asiakkaan pystyttävä todistamaan, jos autossa onkin ollut tehtaalta asti eri moottori kuin tyyppikilvessä, se on jotenkin dokumentoitu. Ton SC/SCJ homman vielä ymmärrän, eikös kyseessä ollut maahantuojan rikkoutuneen tilalle vaihtama moottori, ja oikeanlaista ei saanut, tai tuli väärä, se kuuluu ajoneuvon historiaan olennaisesti. Mutta jos joku omassa tallissaan vaihtaa pikkulohkon tilalle isolohkon voittoa tavoitellakseen vaan, koska "tehtaalta olis voinu optioida" niin se on väärin, koska ei sellaista siihen ajoneuvoon oltu kuitenkaan tilattu. Tää menee nyt vähän hiuksien halkomiseksi, mutta otetaan vielä yks esimerkki: MB 200D. Joo, 2 litran laiska diesel, 300:nen ois paljon kivempi kruisailuun. Tehtaalta ois saanu samaa korimallia 3 litrasella, mutta auton mallimerkkikin ois ollut sitten 300D, ja olis maksanut tuplaten. Ei voi hyväksyä. Eikä eroo mun mielestä mitenkään siitä, että pikkulohko Challengeriin laitetaan jälkikäteen isolohko. Olis saanu tehtaalta joo, mutta ei oo otettu, auto on ihan eri. Ei rajoitu pelkkään moottoriin, vaan akselistot ja voimansiirtokin on eri. Sitten pitäisi hyväksyä kaikki nää 200D -> 300D, escort 1100-> RS2000, Vauxhall Viva 1200 ->2300 jne muutoksetkin. Miksi jenkkiautot olisi jotenkin poikkeustapauksia? Tai Morris mini 850 muutettuna tekniikan osalta vastaamaan Cooper S:ää. Kaikkia noita on saanut aikanaan tehtaalta, mutta eri hintaan.
Jos pikkulohko muutetaan isolohkoksi jälkikäteen, se ei enää vastaa lakipykälän määritystä museoajoneuvosta, enkä minä voi sellaista hyväksyä museoajoneuvoksi. Enkä ymmärrä, miten joku muukaan tarkastaja voi. Auto on se, mitä tyyppikilvessä tai rekisteriotteessa lukee, jos se on jotain muuta, se on muutettu ajoneuvo. Pahin mitä oon kuullut, coupe mersussa luki rekisteriotteessa tyypin kohdalla 115-ambulance, ja pokerinaamalla tarkastukseen. Onko pystylyhty ambulanssia saanut tehtaalta tilattua coupe korilla, ja 2.8 twincamillä, oisko pitänyt hyväksyä, onko tarkastaja tehnyt virheen kun ei hyväksy?
Kyllä näissä ihan maalaisjärjellä mennään näissä asioissa, ja koulutuksessa kerrotuilla säännöillä.
Jos pikkulohko muutetaan isolohkoksi jälkikäteen, se ei enää vastaa lakipykälän määritystä museoajoneuvosta, enkä minä voi sellaista hyväksyä museoajoneuvoksi. Enkä ymmärrä, miten joku muukaan tarkastaja voi. Auto on se, mitä tyyppikilvessä tai rekisteriotteessa lukee, jos se on jotain muuta, se on muutettu ajoneuvo. Pahin mitä oon kuullut, coupe mersussa luki rekisteriotteessa tyypin kohdalla 115-ambulance, ja pokerinaamalla tarkastukseen. Onko pystylyhty ambulanssia saanut tehtaalta tilattua coupe korilla, ja 2.8 twincamillä, oisko pitänyt hyväksyä, onko tarkastaja tehnyt virheen kun ei hyväksy?
Kyllä näissä ihan maalaisjärjellä mennään näissä asioissa, ja koulutuksessa kerrotuilla säännöillä.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Ja muuten tuossakin asiassa olet mielestäni väärässä, että auton valmistumis ajankohta ei ole 1966, jos sille on varattu runkonumero 1966, mutta sitä ei ole tehty valmiiksi silloin. Tiedän, että jenkeistä saa joistain osavaltioista vaikka 66 titlen laitteelle, joka on valmistettu vaikkapa 2010, mutta näyttää vuoden '66 laitteelle. Sitä ei silti ole valmistettu' 66, vaan 2010. Ja taas pykälät sanoo, että 30 vuotta valmistumisvuoden päättymisestä. Muistaakseni noissa Cobrissakin se menee niin, että oikeasti vanhoissa runkonumero alkaa CS******* ja uudemmissa onkin CSX****** eli tehdaskin ne erottelee oikeasti vanhoiksi. Joo, taas kerran, jotkut saattaa hyväksyä kun on se '66 title, mutta virheitä sattuu, ja pitääkö kaikkien tehdä samat virheet?
Ja jos runkonumeron nettiin syöttämällä auto paljastuukin 50v myöhemmin valmistetuksi kuin mitä museoajoneuvolausunto sanoo, niin tässä maassa on niin paljon kateellisia, että joku sen pöyhii ja raportoi, ja sitten onkin museotarkastushommat siinä.
Ja jos runkonumeron nettiin syöttämällä auto paljastuukin 50v myöhemmin valmistetuksi kuin mitä museoajoneuvolausunto sanoo, niin tässä maassa on niin paljon kateellisia, että joku sen pöyhii ja raportoi, ja sitten onkin museotarkastushommat siinä.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
-
- Addikti
- Viestit: 400
- Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
- Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
- Paikkakunta: Kuopio
Re: MR-tarkastuksia pirkanmaalla
Nyt et tainnut ymmärtää. Ja voidaan taas "saivarrella": 1966 avo-Mustang on todellisuudessa tehty aikavälillä 08/1965 - 07/1966, sen valmistumispäivä ei muutu mitenkään myöhemmäksi. 1966 Shelbyt pohjautuivat 1966 Mustangiin. Ja Shelbyksi muutos tapahtui muistaakseni 80-luvun alussa, eli yli 30 vuotta sitten, joka tapauksessa MR-ikäinen, vaikka kuinka katsoisit. En katso olevani väärässä.
Jos autosta on VIN, rekisteriote sekä rekisterikilvet vuodelta 1965, ja autoon sovelletaan vm. 1965 normeja osoittaen auton olevan vm. 1965, niin mikä on siis auton vuosimalli ? Olisiko sitten 2019 ?? Voidaanko sama auto sinun mielestä siis valmistaa kahteen kertaan, ensin vuonna 1965 ja toistamiseen 2019 ???
Samoin, Virginiassa asuessani 1990-1991 oli myynnissä vm. 1917 T-Ford, ajettu vain 400 mailia 74 vuoden aikana, ja auto rekisteröimätön, niin mikä tulisi vuosimalliksi? Tulisiko 1917 vai 2019 ? Minkä vuoden turva- yms. normeja sovelletaan ? Autossa ei siis ole etujarruja, jarruvaloja, ABS-jarruja, vilkkuja, Airbagejä, turvavöitä, niskatukia, katalysaattoria, lisävahvikerunkopalkkeja, ei tehtyjä törmäystestejä, pakokaasutestituloksia, jne. Kelpaisiko museorekisteriin, kun ei taida kelvata perusrekisteriin: ja jos kelpaisi, olisi siis vuoden 2019 kirjaimellisesti retro-T-FORD ? Mutta entä nuo uuden rekisteröimättämän auton normit ?
Joitakin vuosia sitten Suomessa uusia rekisteröimättömiä SAAB:ja ei saatu rekisteriin, kun auto ei täyttänyt myöhemmin tulleita normeja; tehdas ei ole osannut olla kaukonäköinen ja tehnyt etukäteen (20-30 vuoden päähän) tulevaisuuden muuttuvien normien varalta rakennemuutosvarauksia.
Jos autosta on VIN, rekisteriote sekä rekisterikilvet vuodelta 1965, ja autoon sovelletaan vm. 1965 normeja osoittaen auton olevan vm. 1965, niin mikä on siis auton vuosimalli ? Olisiko sitten 2019 ?? Voidaanko sama auto sinun mielestä siis valmistaa kahteen kertaan, ensin vuonna 1965 ja toistamiseen 2019 ???
Samoin, Virginiassa asuessani 1990-1991 oli myynnissä vm. 1917 T-Ford, ajettu vain 400 mailia 74 vuoden aikana, ja auto rekisteröimätön, niin mikä tulisi vuosimalliksi? Tulisiko 1917 vai 2019 ? Minkä vuoden turva- yms. normeja sovelletaan ? Autossa ei siis ole etujarruja, jarruvaloja, ABS-jarruja, vilkkuja, Airbagejä, turvavöitä, niskatukia, katalysaattoria, lisävahvikerunkopalkkeja, ei tehtyjä törmäystestejä, pakokaasutestituloksia, jne. Kelpaisiko museorekisteriin, kun ei taida kelvata perusrekisteriin: ja jos kelpaisi, olisi siis vuoden 2019 kirjaimellisesti retro-T-FORD ? Mutta entä nuo uuden rekisteröimättämän auton normit ?
Joitakin vuosia sitten Suomessa uusia rekisteröimättömiä SAAB:ja ei saatu rekisteriin, kun auto ei täyttänyt myöhemmin tulleita normeja; tehdas ei ole osannut olla kaukonäköinen ja tehnyt etukäteen (20-30 vuoden päähän) tulevaisuuden muuttuvien normien varalta rakennemuutosvarauksia.