Uusi Mobilisti ja 1967 Suomi-GT:t
Valvoja: Ville K
-
- Hiljaisempi
- Auto: Ford Mustang HT 1971, rek PON-1. 2012 Boss 302
Uusi Mobilisti ja 1967 Suomi-GT:t
Tuoreessa Mobilisti 2/2019 on esittelyssä 1967 suomi-GT. Autoin hieman jutunteossa. Siinä ohessa mietimme Jarmo Vilenin kanssa, että onkohan löytynyt päivityksiä mun vanhoihin Suomen Fordin maahantulotietoihin?
Kokeillaan keskustelufoorumissa onko kerhossa muilla tuoreempaa tai parempaa faktaa 1967 Mustangeista.
Kysymys: tuliko meille kaikkiaan 7 isolohkoista GT-mallia?
Tietolähteenäni käytän melko luotettavaa faktaa, jota olen itse hankkinut käymällä 1987 Fordilla Hernesaaressa. Heidän vanha managerinsa (Koponen) oli pitänyt maahantuonnissa ruutuvihkoa ja kortistoa. Joista silloin tiedot katsoimme.
Fordin maahantuomia 1967:
-32 yksilöä
-näistä 2 on varmuudella Fastbackeja, toinen GT ja toinen GT/A
---lisäksi on ainakin 35 vuotta huhuttu kolmannesta suomi-fastbackista, mutta itse en ole nähnyt eikä noin tusina tuttua 1967 harrastajaakaan.
Noista 30:sta suomi-Hardtopista on varmuudella 390 GT malleja 5.
-BPF-44 nyt Mobilistin jutussa
-EXA-1 Kouvolassa
-KTK-99 Joutsenossa
-AYT-2 Tampereella
-BHS-35, joka esiintyi elokuvassa Miljardin Dollarin Aivot sekä Moottorilehden koeajossa 9/1967
-onko näistä joku ollut ensirekisteröinnissä EOJ-4 ? Tämä yksilö, jolla turkulainen Jouko Valli ajoi SM-ratakisaa.
-(lisäksi joku Ruotsin muuttoautoksi huhuttu GT-yksilö lienee 427:lla Myllykoskella)
Näitä muuttoautoja kun tuli maahamme suhteessa aika paljon. Olen hankkinut Valtion tietokonekeskukselta 31.12.1987 yhteenvedon, jolloin Suomessa oli rekisterissä 51 kpl Hardtopeja sekä 3 kpl Fastbackeja vuosimallia 1967.
T: Arto K (samalla hevosella vuodesta 1985...)
Kokeillaan keskustelufoorumissa onko kerhossa muilla tuoreempaa tai parempaa faktaa 1967 Mustangeista.
Kysymys: tuliko meille kaikkiaan 7 isolohkoista GT-mallia?
Tietolähteenäni käytän melko luotettavaa faktaa, jota olen itse hankkinut käymällä 1987 Fordilla Hernesaaressa. Heidän vanha managerinsa (Koponen) oli pitänyt maahantuonnissa ruutuvihkoa ja kortistoa. Joista silloin tiedot katsoimme.
Fordin maahantuomia 1967:
-32 yksilöä
-näistä 2 on varmuudella Fastbackeja, toinen GT ja toinen GT/A
---lisäksi on ainakin 35 vuotta huhuttu kolmannesta suomi-fastbackista, mutta itse en ole nähnyt eikä noin tusina tuttua 1967 harrastajaakaan.
Noista 30:sta suomi-Hardtopista on varmuudella 390 GT malleja 5.
-BPF-44 nyt Mobilistin jutussa
-EXA-1 Kouvolassa
-KTK-99 Joutsenossa
-AYT-2 Tampereella
-BHS-35, joka esiintyi elokuvassa Miljardin Dollarin Aivot sekä Moottorilehden koeajossa 9/1967
-onko näistä joku ollut ensirekisteröinnissä EOJ-4 ? Tämä yksilö, jolla turkulainen Jouko Valli ajoi SM-ratakisaa.
-(lisäksi joku Ruotsin muuttoautoksi huhuttu GT-yksilö lienee 427:lla Myllykoskella)
Näitä muuttoautoja kun tuli maahamme suhteessa aika paljon. Olen hankkinut Valtion tietokonekeskukselta 31.12.1987 yhteenvedon, jolloin Suomessa oli rekisterissä 51 kpl Hardtopeja sekä 3 kpl Fastbackeja vuosimallia 1967.
T: Arto K (samalla hevosella vuodesta 1985...)
- shelby-ippe
- Aktiivi
Re: Uusi Mobilisti ja 1967 Suomi-GT:t
MOI ! Se kolmas 67 fastbackki löytyy Etelä - Savosta Juvan lähettyviltä ja ollut samalla harrastajalla varmaan yli 20 vuotta . Autolla ei ole liikennöity kovin ahkerasti ja siksi moni ei tiedä sen olemassa olosta . Auto on hopean harmaa 289 cid C4 ja 8 tuuman perä . On esitelty aikanaan V8 magazinessa joskus 90 luvulla , mutta en muista missä numerossa oli silloin vielä edellisellä omistajalla , joka on Triangle motorsin perustaja . Autoa on muutettu vastaamaan GT mallia ulkonäöllisesti sumuvaloilla yms .
The only difference between MEN and boys is the price of their toys !!!
- javi64
- Addikti
- Auto: -67 ht
-muumio Frank -68
-76 hb
-91 gt - Paikkakunta: satakunta
Tuo harmaa on kyllä mielestäni ns merimies auto ja tuotu maahan -70 luvun taitteessa,se oli aikoinaan ainakin mailimittarilla varustettu ja siinä oli paxtonin ahdin.
T:Jarmo
T:Jarmo
-muumio Frank -68
-67 ht
-76 hb
-91 gt
-67 ht
-76 hb
-91 gt
-
- Hiljaisempi
Fastbackista olen samassa käsityksessä Jarmon kanssa. Sen tosiaan kunnosti Risto Paunonen ja FB esiteltiin V8 2/1986. Ja Risto oli sillä meidän kerhon kesämööttessä Juvan Kesakossa 1988.
-tietysti on mahdollista että me "mustangisedät" muistetaan höpöjä... Jarmokin laukannut samalla hevosella kohta 40 vuotta ja nähnyt satamäärin poneja.
-jos joku tuntee FB:n omistajan, niin voisi katsoa auton tyyppikilvestä DSO-koodin.
T: Arto K.
-tietysti on mahdollista että me "mustangisedät" muistetaan höpöjä... Jarmokin laukannut samalla hevosella kohta 40 vuotta ja nähnyt satamäärin poneja.
-jos joku tuntee FB:n omistajan, niin voisi katsoa auton tyyppikilvestä DSO-koodin.
T: Arto K.
-
- Hiljaisempi
Moi,
päivitettyä faktaa:
-se "kolmas" 67 Fastback ei ollut suomiauto, vaan se oli maahantuotu pari vuotta käytettynä.
-tarkistin asian Risto Paunoselta, joka kertoi auton tulleen Leif Aaltosen (Remun edesmennyt veli) toimesta Ruotsista Suomeen 1969.
Näiden tarkistuksien valossa voisi väittää, että 1967 Fastbackeja on tullut Suomen Fordin kautta vain ne tunnetut kaksi: GT ja GT/A.
Risto muuten oli eilen Harjattulan kartanolla Councours D'Elegance tapahtumassa, erään toisen pitkänlinjan autoharrastajan kanssa "suomi-Torino" 429 Cobralla. Näköjään me vanhat starbut muistamme hot roddingin alkuvuotemme paremmin kuin lähipäivien huiskeet
Arto K.
päivitettyä faktaa:
-se "kolmas" 67 Fastback ei ollut suomiauto, vaan se oli maahantuotu pari vuotta käytettynä.
-tarkistin asian Risto Paunoselta, joka kertoi auton tulleen Leif Aaltosen (Remun edesmennyt veli) toimesta Ruotsista Suomeen 1969.
Näiden tarkistuksien valossa voisi väittää, että 1967 Fastbackeja on tullut Suomen Fordin kautta vain ne tunnetut kaksi: GT ja GT/A.
Risto muuten oli eilen Harjattulan kartanolla Councours D'Elegance tapahtumassa, erään toisen pitkänlinjan autoharrastajan kanssa "suomi-Torino" 429 Cobralla. Näköjään me vanhat starbut muistamme hot roddingin alkuvuotemme paremmin kuin lähipäivien huiskeet

Arto K.
Faktoihin en ota kantaa, mutta rekisteritiedoista luettuna heinäkuussa -67 ensirekisteröitiin Keski-Suomeen yksi ´67 S-code FB, lokakuussa -67 Turun ja Porin lääniin yksi ´67 S-code FB ja toukokuussa -68 Lapin lääniin myös yksi ´67 S-code FB. Minulle opetetun laskuopin mukaan S-codeja tuli siis kolme, mutta kun Mobilistikin jutussaan kirjoitti vain kahdesta niin ei kai tästä aiheesta enempää.
ot: ´67 Fastbackeja on tullut 60-luvun puolella muuttoautoina ainakin T-code vuonna -68 sekä C-code vuonna -69.
ot: ´67 Fastbackeja on tullut 60-luvun puolella muuttoautoina ainakin T-code vuonna -68 sekä C-code vuonna -69.