Käsiini päätyi hiljattain tälläkin keskustelupalstalla tuttu avo-Musse (viewtopic.php?t=9697). Itselleni kyseessä on ensimmäinen jenkkiharrasteauto, aiemmin pihassa on ollut lähinnä baijerilaisia härveleitä. Pitkäaikainen haave oli siirtyä V8-maailmaan, vaikka tekniikan osalta riittää taas paljon uutta opeteltavaa. Toistaiseksi ei ole kaduttanut!
Autoon liittyen tuli heti mieleen yksi tyhmä kysymys/ongelma, joka voi alan asiantuntijoille olla tuttua juttua, päätin kysyä ensin täältä ennen kuin lähtee enempää hötkyilemään tai palikoita vaihtamaan.
Eli: lämpimällä koneella kun auton pysäyttää vaikka valoihin, vaihteen heittää vapaalle ja kierrokset laskee tyhjäkäynnille, niin suurimman osan ajasta tyhjäkäynti asettuu ja laskee varsin rauhallisesti sinne 700-800rpm tuntumaan, ja käynti pysyy vakaana ongelmitta. Välillä taas käy niin, että tyhjäkäynnille laskiessa kierrokset jäävät heijaamaan 500-1300rpm, ja kone meinaa sakata, voi jopa sammua. Tätä kävi eilen useamman kerran pidemmän lenkin jälkeen. Itse ajossa ei ole ongelmia, vetää tasaisesti eikä esiinny nykimistä tai muutakaan outoa. Kulutus tuntuisi ainakin polttoainemittarin mukaan olevan julmetun korkea, ehkä 25-35L/100km (suurin osa tankillisesta matka-ajoa 80-100km/h), varmistuu tänään kun käyn tankilla. Tekniikka ei ole vakio mutta ei ehkä tuommosia lukemia kuitenkaan pitäisi olla? Bensa tuoksahtaa kuulemma aika reilusti kauempanakin kun vaimo ajoi perässä..

Mistä lähtisitte ensimmäisenä asiaa tutkimaan? Imuilmavuoto, IAC, TPS, polttoainesuodatin, MAF, tai jotkut säädöt pielessä?