Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
JiKa
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 10 Tammi 2016, 15:24
Auto: Sportsroof -70
Paikkakunta: Imatra

Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja JiKa »

Moi,

Löytyisikö keneltäkään empiiristä tietoa mitä Bmw:n vaihdelaatikon sovituksessa Mustangin pikkulohkon perään tulisi huomioida?Erityisesti haluaisin tietää mitä hankaluuksia on tiedossa, kun vaihdelaatikkoa sovitellaan autoon? Ja onko koko hommassa muutenkaan mitään järkeä? Niin ja malli on -70 FB.

Tekstiä editoitu...

T.jiri
Viimeksi muokannut JiKa, 24 Marras 2018, 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja koppa »

Saitko selvyyttä/tietoa tähän kysymykseen vai vaihdoitko suosiolla toisen manuaali laatikon hankintalistalle? Itse miettimässä joko tuota isompaa tai pienempää gs6-37dz/bz lootaa foxin w302 perään ja mitat sekä kytkinpuoli kiinnostais nyt alkuun ainakin. Jos ei empiiristä tietoa ole niin ko. laatikoiden soveltamista muiden koneiden perään käsittelevät netti sivu vinkitkin otetaan vastaan.



JK
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Foxin tunneliin ainakin pitäis sopia, earlyistä en tiedä.

Ekoja mietteitä laatikosta:
Onko kytkin hydrauli- vai vaijerikäyttöinen?
Silmälaakerin sisähalkaisija lienee eri, sopivan kytkinlevyn ja asetelman kun saa sovitettua vauhtipyörään niin siitähän sen pitäisi lähteä rullaamaan.
Kardaani taitaa tulla kumilaipalla lootan perään kiinni?
Vaihdekepin reikä saattaa olla eri kohdassa.

Jos itellä ei olis T5 jo sovitettuna miettisin vakavasti tuollaisen 6 vaihteisen käyttöä (varsinkin jos löytäisin halvan 250 Crossflown Australiasta).
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2110
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Laatikkoja saa kohtuullisesti, mutta jos ei ole omia alutig vehkeitä ja koneistus osaamista tulee hintoihinsa, ja edut T5 laatikkoon marginaliset. t5 kuitenkin bolt on.

Harrastuksen vuoksi tuon tietysti voi laittaa, muutos kohteet:
- Vauhtipyörä (Tasapaino, koko, starttimoottori)
- Kytkin (akseliboorit, akselin mitta, silmälaakeri, vauhtipyörään sopivuus, like, poljin voima, työsylinteri /vaijeri)
- kytkinkopan sovitus moottoriin
- Vaihdekepin paikka tuskin sopii, eli rälläkka ja hitsaushommat kardaanitunneliin.
- sopivan kepin hommaaminen, että etäisuus kuskiin oikea
- Kardaanin pituus ja kiinnitys laatikkoon

Noi kun ratkaisee ensin teoriassa, niin voi aloittaa hommat. Matkanvarrella tulee lisää hommia.

Itsellä menossa Toploaderin tilalle Jericon sovitus, ja siinäkin tulee kaikenlaista yllätystä, vaikka laatikko fordin pikkulohkon perästä.
Avatar
Fake
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 01 Touko 2014, 21:36
Auto: 1994 Mustang gt convertible
Paikkakunta: Kouvola

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Fake »

Antti66HT kirjoitti: 15 Maalis 2019, 09:10 Laatikkoja saa kohtuullisesti, mutta jos ei ole omia alutig vehkeitä ja koneistus osaamista tulee hintoihinsa, ja edut T5 laatikkoon marginaliset. t5 kuitenkin bolt on.
Kuin niin edut marginaalisia, eikö noi ole ollut todistetusta melko kestäviä laatikoita. T5 hän ei kestä mitään :D Koppa muutos lensulla tais olla jotain 400e. On käynyt itelläkin mielessä bemarin laatikko, mut samat kysymykset askarruttanut
SN95 - SBF 363
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2110
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jaa, on noita T5 laatikoita kerholaisilla 450 hp teho alueella ihan hyvin kestänyt.

Jos on enempi tehoa, ja saat T-5:n rikki, nii sitte T56 aka TR-6060 laatikkoa peliin.

Tämä omana suosituksena. On noita bemarinkin laatikoita rikki saatu. Kevyessä autossa katurenkailla kestää melkein mikä laatikko vain. Käyttäjäst on enempi kiinni, kuin mikä laatikko siellä on.
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja koppa »

Harrastamiseksi nämä vieraiden osien sovittamiset tietenkin menee eli Tekemistä, miettimistä ja sovitusta varmasti riittää. Hinnat laatikoille ja kytkinkoppa muutokselle on jo suunnilleen tiedossa eli 800-1Ke . Kiinnostusta tähän swappiin herättää lähinnä se että olen yhden vaihdelaatikon miinuksella tällähetkellä ja t-5z kanssa täytyisi tehdä samalla perävälitys jumppa joka kustantaa kohtuullisesti lisää tuon laatikon ostohinnan lisäksi. Nuo pitkät orggis välitykset(2,73-3,27) sopisi paremmin tuon BMW laatikon välityksien kanssa, toki jos ottaa dieselin laatikon niin 1 vaihde saataa jäädä mateluvaihteeksi.

T-56 olis tietenkin mukava mutta kokonaishinta nousee melko korkeaksi, jos jossain käytettyyn pakettiin kompastuu niin voisi olla vaihtoehto sekin. Toki suurimmassa osassa isoin välitys on t-5 kanssa saman suuntainen joten perävälityksen vaihto olisi edessä.

Antilla oli kattava lista kohteista, interneettiä tutkimalla muutaman vastauksen noihin olen jo saanut, toki paikkansapitävyyden tietää vasta sitten kun Laatikko on nenän alla:

muutos kohteet:
- Vauhtipyörä (Tasapaino, koko, starttimoottori)
W302 sovittamiseen on tosiaan jigit ainakin yhdellä pajalla olemassa, tehdään käytännössä esim. t-5 kytkinkopan siivu hitsaamalla joten vauhtipyörä/startti puoli pitäis pystyä pitämään samana/muokkaamattomana jos laatikon booreille löytyy Fordin asetelman sisälle sopiva kytkinlevy

- Kytkin (akseliboorit, akselin mitta, silmälaakeri, vauhtipyörään sopivuus, like, poljin voima, työsylinteri /vaijeri)
Näistä olis kiva saada mittatietoa(boori 26,5x29- 22N, eli 22-urainen hieno boori), osa riippuu jigin mitoituksista. Bmw:n työsylinteriä soveltamalla varmankin helpoin tehdä kytkimen käyttö

- kytkinkopan sovitus moottoriin
Kuten ylempänä

- Vaihdekepin paikka tuskin sopii, eli rälläkka ja hitsaushommat kardaanitunneliin.
Bemmin laatikossa vaihdekeppi ei ole kiinteästi laatikossa kiinni vaan omassa telineessä laatikon jatkeena. Jos laatikko on itsessään liian pitkä niin sitten tarvitsee mennä kardaanitunnelille

- sopivan kepin hommaaminen, että etäisuus kuskiin oikea
Tämä ei ole ongelma

- Kardaanin pituus ja kiinnitys laatikkoon
Tämä menee varmasti custom osaksi


Tutkinta jatkuu :)
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Kristian_89
Hiljaisempi
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Syys 2016, 18:25

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Kristian_89 »

Tuonne vaan yhteydenottoa, niin rupee selkenemään. https://www.lensupowershop.fi/ Teki mulle kopan sovituksen Fordin v6 cosworthin perään. Ja nyt ajetelmissa tehdä myös v8 perään lähiaikoina. Yks hyvin sovellettavissa oleva keppi on Volvoista, helppo muokata kun on perus rautaa. Käytetty ainakin M-sarjan laatikoissa m47 jne.. Paljon jämäkämpi kuin bmw:n oma. Ei turhia kumipuslia joka välissä. Omaan miettinyt vaihtoehtona custom vauhtista ja asetelmaksi sachsin sre 765 ja siihen joko sintteri tai joku bmw:n oma massalevy.
Avatar
Fake
Aktiivi
Viestit: 138
Liittynyt: 01 Touko 2014, 21:36
Auto: 1994 Mustang gt convertible
Paikkakunta: Kouvola

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Fake »

Onks tät projektii ottanut vielä kukaan työn alle
SN95 - SBF 363
aazo
Tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 17 Loka 2020, 11:40

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja aazo »

Vastaanpa sen verran mitä kokemusta on, borgwarner t5 kestää todella hyvin, turbo neloskoneen jatkona kesti yhden kesän +800 vääntöjä. Laatikko pitää purkia ja vaihtaa kiinteärattaisen akselin päätylaakerin tuki parempaan, rupeaa sujumaan jos julmasti vääntöä. Rohkenen väittää että kyseisellä operaatiolla oikeilla vaihteenvaihdoilla ei saa matalaviritteisellä 8 koneella laatikkoa rikki. Ja tarkotan nyt t5 ws askia
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Hitsautin Lensulla turbiinikopan 722.6 askiin mikä tuli 302W perään. Sitäkautta tuli myös PO:n tekemä vetolevy ja tieto mitä kaikkea tarvitsi. Vahva suositus kyseiselle liikkeelle :peukku:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3206
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Zf gs6-53dz vaihdelaatikon sovitus 302 pikkulohkon perään. Mitä pitäisi huomioida jne.

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=55180.0

BMW ZF vaihteistojen muutoshitsaukset/sovitukset sekä vaihteistot+ kytkinlevyt

Löytyy varastosta näitä vaihteistoja, väännön sieto sulkujen sisällä.

-Gs6-37dz (700nm) 6. vaihteinen, 22h 450€

-Gs6-53dz (+1000nm) 6.vaihteinen, 26h 850€

-Gs5-39dz (800nm) 5.vaihteinen, Iso 10h 350€

Vaihteisto puretaan osittain jotta nähdään vaihteiston yleiskunto ja jotta hitsaus operaatio onnistuu oikein.
Kytkinkopat katkotaan, pinnat oikaistaan jyrsinkoneessa, hitsataan jigissä sauma vähintaan kahteen kertaan ulkopuolelta, kertaalleen sisäpuolelta ja hitsauksen jälkeen koppa oikaistaa uudelleen, vaihteisto kasataan ja tarkistetaan jotta se toimii.

Projekti on suhteellisen suuri ja tästä hommasta hinta vain 400€ ( sis. alv)

Tarvitsen vain kytkin tai turbiini kopan niin saan homman tehtyä.

Myynnissä myös kaikkea muuta ZF lootikoihin olevaa nettisivuilla lensupowershop.fi

Löytyy myös.

-kardaaniakseleita

-Kytkinlevyjä/asetelmia

-AMS öljyt (ainoat oikeat öljyt ZF askiin) Älä käytä muuta kuraa!!!

Sovitus jigit löytyy.
-Volvo tina ja vinokone myös siis B20
-Volvo d24/tdi
-Ford ohc/V6/V8
-Audi 5/6syl
-chevy 350/LS
-Mopar pikkulohko/isolohko
-Saab/opel ohc
-Lada
-Mitsu Evo/Volvo m45,m46,m47 (suorakytkentä laatikolle)
-Nissanin moottorit18/20/22/25/26
-Mazda rx7 wankel
-Supra 1jz ja 2jz sekä 7M
-Opel CIH /OHC
-mersu bensa ja dieselit
-bmw v8/S38/M10
YMS. Kaikki onnistuu

Vaihdelaatikoihin.

HUOM. NÄIDEN HITSATTUJEN VAIHTEISTOJEN KANSSA KANNATTAA OLLA TARKKANA, OLEN NÄHNYT VAIHTEISTOJA JOTKA ON HITSATTU ILMAN TUKEVAA JIGIÄ JA ILMAN KONEISTUKSIA, NÄISSÄ TAPAUKSISSA KYTKINAKSELIN SUORUUS KAMPIAKSELILINJAAN NÄHDEN ON KYSYMYS, VOI AIHEUTTAA TODELLA PAHOJA ONGELMIA.



Vantaa 040-8295214
Hinta muutokselle 400e (sis alv24)

https://www.lensupowershop.fi/vaihteist ... ihteistot/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin