Kipinä laitteiden vaikutus kokonaisennakkoon.
Kipinä laitteiden vaikutus kokonaisennakkoon.
Kun on tullut asennettua noita aftermarket ecuja ja niiden mukana päivittänyt kipinä vehkeitä parempiin, niin olen tehnyt havainnut että kokonaisennakkoa joutuu pudottamaan jopa 7astetta vakio sytkävehkeisiin verrattuna.
Nykyinen setup 302w, ecumaster emublack ohjaus, 8kpl ign1a puolia.
Kokonaisennakkon jouduin laskemaan 27asteeseen täyskaasulla,verrattuna alkuperäiseen ecuun ja jakajaan uusilla osilla(98e bensa, trickflow topendkit, vakio nokka).
Aiemmin samaa havaintoa ford ohc, zetec ja toyota 4age,2tg,3tg moottoreilla.
Ymmärrän kyllä vahvemman kipinän, mutta ajattelin tuoda asian esille, kun jälkiasennus ecut ovat halventuneet ja niihin kopioidaan suoraan vakio karttoja, saattaa tulla yllättäviä ongelmia vaikka käytössä" vakio" kartat.
Nykyinen setup 302w, ecumaster emublack ohjaus, 8kpl ign1a puolia.
Kokonaisennakkon jouduin laskemaan 27asteeseen täyskaasulla,verrattuna alkuperäiseen ecuun ja jakajaan uusilla osilla(98e bensa, trickflow topendkit, vakio nokka).
Aiemmin samaa havaintoa ford ohc, zetec ja toyota 4age,2tg,3tg moottoreilla.
Ymmärrän kyllä vahvemman kipinän, mutta ajattelin tuoda asian esille, kun jälkiasennus ecut ovat halventuneet ja niihin kopioidaan suoraan vakio karttoja, saattaa tulla yllättäviä ongelmia vaikka käytössä" vakio" kartat.
Viimeksi muokannut camshaft6, 18 Joulu 2020, 11:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Kipinä laitteiden vaikutus kokonaisennakkoon.
Itse olen epäillyt jakajasytyksen olevan "viiveellinen", koska jakajassa kipinä joutuu hyppäämään myös pyörijästä ja vielä tulpassa uudestaan, jolloin kipinän voimakkuus ja kesto ehkä kärsii.
Näissä ign1a puolissa kipinän kesto ja voimakkuus on todella hyvä, enkä ole ahdetuissakaan joutunut latausaikoja(dwell) pidentämään.
Samalla olen havainnut, että kevyillä kuormilla seos saa mennä todella laihalle, ennen kuin pätkimistä alkaa esiintymään, joka kielii tehokkaasta palamistapahtumasta.
Mutta olen myös todella innokas kuulemaan jos joku on löytänyt tutkimusta tai omaa kokemusta samasta aiheesta.
Lisäksi täytyy todeta, että en ole vakiosytkällisistä mitannut todellista ennakkoa kuormilla, joten täysin varma en voi olla ennakosta(jakajien välykset ja vakio ecujen erot)
Näissä ign1a puolissa kipinän kesto ja voimakkuus on todella hyvä, enkä ole ahdetuissakaan joutunut latausaikoja(dwell) pidentämään.
Samalla olen havainnut, että kevyillä kuormilla seos saa mennä todella laihalle, ennen kuin pätkimistä alkaa esiintymään, joka kielii tehokkaasta palamistapahtumasta.
Mutta olen myös todella innokas kuulemaan jos joku on löytänyt tutkimusta tai omaa kokemusta samasta aiheesta.
Lisäksi täytyy todeta, että en ole vakiosytkällisistä mitannut todellista ennakkoa kuormilla, joten täysin varma en voi olla ennakosta(jakajien välykset ja vakio ecujen erot)
Itse olen huomannut myös vastaavan ilmiön. Ja etenkin viritetyissä koneissa, joissa huuhtelua on ollut enemmän. Kun täytös paranee, sylinteri täyttyy paremmin seoksesta, jolloin tehokkaampi kipinä aikaansaa paremman/tehokkaamman palamisen jolloin mahdollisuus pienempään ennakkoon mahdollistuu. Lie ehkä myös puolien latausajat tms. vaikuttavat kyseiseen juttuun. Mutta siihen en osaa enempää sanoa. Ehkä tuota ilmiötä voisi tutkia oskilloskoopilla..
Anti -Histamiini 65
Mulla taas on tuosta vanhasta PutJetistä semmoinen kokemus, että 20 asteen perusennakko oli parhaimmillaan. Ihan sama oliko PerLuxin järjetön jakaja vai DUI-jakaja. Uudesta motista toisilla kansilla ei kokemista niin paljon.
-
- Hiljaisempi
- Auto: 1959 Galaxie 292 EFI
1963 Fairstang 302 HO
1962 Falcon 120 STW - Paikkakunta: Hyvinkää
27 astetta dynotettuna vai nakurajaa vasten? Alukannet vaihtuivat samalla?
Alukannet olivat jo vanhalla setupilla, ja ennakko säädetty nakurajaa vasten - 2ast. Turva marginaalia.
Eli 29 ast. Kokonaisennakkoa pystyy teoriassa pitämään.
Mutta ahdettujen kanssa pelatessa on tullut huomattua eroja eri tankkauskertojen välillä, jonka perusteella olen aina jättänyt 2ast. Turvavaran ennakkoon. (tätä ei välttämättä vaparilla tarvitsisi tehdä).
Edit:mutta nokka tosiaan vaihtui trickflow versiosta vakioon samalla, se voisikin selittää asiaa.
Kun sylinterin huuhtelu pienenee vakionokalla, sinne jää enemmän kuumia kaasuja ja herkkyys nakutukselle kasvaa...
Eli 29 ast. Kokonaisennakkoa pystyy teoriassa pitämään.
Mutta ahdettujen kanssa pelatessa on tullut huomattua eroja eri tankkauskertojen välillä, jonka perusteella olen aina jättänyt 2ast. Turvavaran ennakkoon. (tätä ei välttämättä vaparilla tarvitsisi tehdä).
Edit:mutta nokka tosiaan vaihtui trickflow versiosta vakioon samalla, se voisikin selittää asiaa.
Kun sylinterin huuhtelu pienenee vakionokalla, sinne jää enemmän kuumia kaasuja ja herkkyys nakutukselle kasvaa...