SN-95 perätuennan ihmettelyä

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
LordMrFord
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2019, 12:43
Auto: 1959 Galaxie 292 EFI
1963 Fairstang 302 HO
1962 Falcon 120 STW
Paikkakunta: Hyvinkää

SN-95 perätuennan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja LordMrFord »

Mikä nyt parasta perätuentaa jos IRS jätetään pois?

Torque arm olisi varmaan hyvä mutta mitenkähän mahtaa toimia kaksiosaisen kardaanin kanssa ja muutenkin pohjan mitoitus vähän muuttuu.

Ja jos torque arm on hyvä niin miksi ainoastaan jenkit tuntuvat käyttävän sitä?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: SN-95 perätuennan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Upper kolmilinkki olisi kai paras mutta vaatii korimuutoksia. Mutta oikealla asialla kyselyt; nelilinkki kolmiuloitteisessa maailmassa johtaa siihen neljäsnteen ulottuvuuteen, eli aika pamauttaa ulos. Torque arm on korimuutosten puolesta helpoin tehdä. Esim F-bodyt käyttivät tätä, vaikkakin linkki oli liian pitkä.
LordMrFord
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2019, 12:43
Auto: 1959 Galaxie 292 EFI
1963 Fairstang 302 HO
1962 Falcon 120 STW
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SN-95 perätuennan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja LordMrFord »

Eli yksi tukivarsi keskeltä banjon päältä eteenpäin ja watts/panhard?
Vai joku kolmioylätukivarsi yhdellä korinpuolen nivelellä?

Korimuutokset ei tällä hetkellä kauheasti pelota kun Fairlaneen menossa ja koppa on vielä kolmessa osassa.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: SN-95 perätuennan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

LordMrFord kirjoitti: 30 Joulu 2020, 02:32 Eli yksi tukivarsi keskeltä banjon päältä eteenpäin ja watts/panhard?
Vai joku kolmioylätukivarsi yhdellä korinpuolen nivelellä?

Korimuutokset ei tällä hetkellä kauheasti pelota kun Fairlaneen menossa ja koppa on vielä kolmessa osassa.
Hyvää uutta vuotta. Kolmilinkissä olennaista on ne kulmat, eli lehtijousien kanssa se on aina vähän sinnepäin, kun se lehtijousien kulma elää jousitusliikkeessä. Jos sinulla on kolme linkkiä (eli kaksi alempaa linkkiä ja ylälinkki), kierrejouset ja joku sivutuki, watts/panhard, niin silloin kulmilla saa auton käyttäytymään just niin kuin haluaa. Käytännössä meinaa sitä, että linkkien kiinnityspisteitä on useita, joilla säädetään . Yhden linkin tuenta on kuitenkin aika rankka, eli saa olla kunnon kiinnitys runkoon, jota Faikussa ei ole. Eli rakenna kunnon kiinnityskohta, joka jakaa voimaa apurunkojen yhdistäjiin tms. Jos takapenkeille ei ole tarvetta, niin ylälinkin voi tuoda vaikka kabiiniin. Riippuen käyttötarkoituksesta niin siihen voi rakentaa vaikka erillisistuimet takapenkille ja kotelo sen sisällä olevalle linkille. Eestissä olen istunut yhden vanhakoppaEskon kyydissä lehtijousilla ja kabiiniin tuodulla ylälinkillä ja se ei pahemmin puskenut tai yliohjannut.

SN-95 oli vielä nelilinkki mailmaa, joka suunniteltiin 70-luvulla Foxiin. Kannattaa hakea kuukkelilla AIX SN-95 hauilla, koska AIX sarja on aika vapaamielinen muutoksille. Sieltä voi löytyä jotain oivalluksia, vaikka milloinkas racer kertois salaisuuksiaan.
LordMrFord
Hiljaisempi
Viestit: 7
Liittynyt: 12 Heinä 2019, 12:43
Auto: 1959 Galaxie 292 EFI
1963 Fairstang 302 HO
1962 Falcon 120 STW
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: SN-95 perätuennan ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja LordMrFord »

Pohjalevy on SN95 Mustankia, siitä ylöspäin Fairlanea.
Rautamäärä tukirakenteissa vielä työn alla.

Ei tule kilpakäyttöön mutta jos rakennetaan jotain alkuperäistä SN95:sta parempaa edes ja nyt olisi vielä helppo rakentaa kaikennäköistä.

Onko ylätukivarren mitalle jotain suositusta?
Vastaa Viestiin