289 venttiilin välykset

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
pekka
Hiljaisempi
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 22:11
Paikkakunta: Ulvila

289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja pekka »

Moikka!

Ossaisko joku neuvoa miten säädän 289 hydrauliset venanostimen välykset... pitäis vissiin mennä niin, että välys pois ja kierros kiinni... miten tiedän koska välys on pois minkäkin venttiilin kohdalla....
Pekka
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

pekka kirjoitti:Ossaisko joku neuvoa miten säädän 289 hydrauliset venanostimen välykset... pitäis vissiin mennä niin, että välys pois ja kierros kiinni... miten tiedän koska välys on pois minkäkin venttiilin kohdalla....
Työ tehdään juuri niin kuin kuvasit.

Kampiakselia kierretään myötäpäivään niin että 1 sylinteri on TDC ja puristus tahti meneillään (virranjakajan pyörä osoittaa 1 sylinteriin). Voit säätää 1 sylinterin molempien (in & ex) venttiilien välykset. Etenen näin 1/4 kampiakselikierrosta kerrallaan seuraten sytytysjärjestystä. Tee aina sylinteri kerrallaan ja molemmat venttiilit.

Kierrä säätömutteria niin paljon auki, että selvä välys on havaittavissa. Tämän jälkeen kierrä säätömutteria kiinnipäin samanaikaisesti työntötankoa sormenpäillä pyörittäen kunnes havaitset kiristyksessä kohdan joka aiheuttaa vastuksen työntötangon pyöritykseen.

Välys pois = 0-välys, voidaan todeta esim. työntötankoa sormenpäillä pyörittämällä, tanko pyörii ilman havaittavaa vastusta. Jos hieman vielä kiristää säätöä -> vastus tuntuu. Joskus saattaa olla hankala havaita mutta löytyy muutaman kokeilun jälkeen.

Tästä sitten kiristetään säätömutteria noin 1/2 - 3/4 - 1 kierrosta.

Niin ja monia muitakin tapoja löytyy...

On engines that have individually mounted rocker arms, you
should be able to achieve correct lifter preload by first tightening
the adjusting nut or bolt down to zero lash. Now torque into place
the adjusting nut or bolt by tightening 3/4 to 1 full turn of torque
wrench rotation. This should place the pushrod at the correct lifter
preload point. If for some reason you cannot achieve the correct
lifter preload (.020" to .060") with 3/4 to 1 full turn tighter, then you'll
have to follow the instructions outlined earlier and use the appropriate
shim kit or longer than stock pushrods.

If you do not understand the previously mentioned steps, or you
have additional problems: Stop before you make a mistake that
will damage your new cam or valve train, and call one of our
Technical Consultants.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mitenkäs tämmönen ohje:

- Tehdään moottori käynnissä
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että voimakas naksutus alkaa
- kiristä mutteria kunnes voimakas naksutus lakkaa
- kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria (saattaa sekunnin pari käydä huonommin kunnes hydraulinostin on sopeutunut säätöön)

Kommentteja odotellaan.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Kaveri leikkasi rälläkällä vahan peltikopan päältä auki, saa säädellä rauhassa ja öljyt ei valu putkille. En ole kokeillut mutta kokeilen.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Ei muuten pöljempi idea...vakiopeltikopassa vaatii hieman ajattelua että tuo toimii koneissa, jotka käyttävät korkeita koppia (pakosta).
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Pikku pläkkäystä...
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Hoovee
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Tammi 2021, 09:43
Auto: 71 Torino

Re:

Viesti Kirjoittaja Hoovee »

vanha topikki mutta lainaan:
65HT kirjoitti: 12 Kesä 2006, 23:15 Mitenkäs tämmönen ohje:

- Tehdään moottori käynnissä
- Löysää keinun keskimutteria sen verran että voimakas naksutus alkaa
- kiristä mutteria kunnes voimakas naksutus lakkaa
- kiristä 1/2 kierrosta lisää mutteria (saattaa sekunnin pari käydä huonommin kunnes hydraulinostin on sopeutunut säätöön)

Kommentteja odotellaan.
Kokeilin vastaavalla menetelmällä, vanhoilla auki leikatuilla venakopilla mutta ainakin noista compcamsin rullakeinuista lentää silti öljyä pakosarjoille ja ympäriinsä.

Mieluummin olisin säätänyt käsin moottoria kääntämällä, mutta ahtimen hihnapyörä estää tämän (ei saa kampiakselista mitenkään millään avaimella kiinni)

Mutta mites tämä tyyli:



Eli ei ole mitään väliä missä kohtaa mikäkin mäntä on, kunhan kokeilee monta kertaa ettei mihinkään tönäriin jää välystä ja sitten puol kierrosta kaikki piukkaan? Tonhan pystyy tekemään myös startilla pyörittäen, ottaa vaan virranjakajan irti ja bensapumpun pois päältä(sähköinen) niin ei turhaan yritä käynnistyä.

Eikö? en vielä kokeillut.. :mrgreen:
1971 Ford Torino 302 Blower
1995 Dodge Ram 4x4 Cummins
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja starsky »

Hoovee kirjoitti: 13 Kesä 2021, 19:35 Kokeilin vastaavalla menetelmällä, vanhoilla auki leikatuilla venakopilla mutta ainakin noista compcamsin rullakeinuista lentää silti öljyä pakosarjoille ja ympäriinsä.
Raaskitko korkeat kopat leikellä? Viime keväänä pitkän pähkäilyn jälkeen tein itselleni korkeista alumiinikopista säätökopat:
kopat.JPG
Kylmänä käynnistetty moottori ei roiskutellut tuosta ollenkaan yli. Käytin lämpimäksi ja tein säädön ilman roiskeita. Sitten käynnistin kerran koneen lämpimänä ja muutamat roiskeet sain pakosarjalle kun kierrokset kävi korkeammalla, mutta tyhjäkäyntinopeuksilla ei lennellyt sitten edelleenkään.
Avatar
Hoovee
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Tammi 2021, 09:43
Auto: 71 Torino

Re: 289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja Hoovee »

Matalat ne kai oli ja jouduin leikkaamaan enempi auki.

Mietin nyt kyllä että vois askarrella gorilla-teipistä siihen päälle lisäsuojaa niin ettei näy paljon muuta kuin keinujen mutterit.

Silti säästäisin mieluummin kone sammuksissa.
1971 Ford Torino 302 Blower
1995 Dodge Ram 4x4 Cummins
Avatar
Hoovee
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Tammi 2021, 09:43
Auto: 71 Torino

Re: 289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja Hoovee »

kaara91 kirjoitti: 14 Kesä 2021, 18:03 Miksi noi pitää tehdä käynnissä. Ei ymmärrä.
Kierretään kone 1 pytyn yläkuolokohtaan. Ei ole tarkka +-10 asten tarkkuus riittää erinomaisesti. Siitä sitten käännetään konetta sytytysjärjestyksessä vartti kerrallaan, kunnes kaikki pytyt on säädetty, sekä imu että pako aina kerrallaan.
Tässä hommassa on vaikeinta löytää nollakohta, koska nostimen vaste, johon työntötangon pää tulee joustaa jo hyvin pienellä voimalla, varsinkin jos nostajissa on ilmaa. Kuten Mexicokin edellisellä sivulla neuvoi työntötankoa pyörittämään.
Kuusiokoloruuveilla lukittavat on helpompi säätää, kun mutteriosaa voi pyörittää usein kevyesti käsin, jolloin 0 välyksen tuntee pienenä vastuksena. Asian voi sitten todentaa 0,05mm rakotulkilla, joka menee mutkalle työnnettäessä sitä keinun ja venttiilin pään väliin.
Itsestään kiristävät on hankalempia, mutta siinäkin voi käyttää apuna 0,05mm rakotulkkia. Kun rakotulkki menee mutkalle, välys on pois.
Tästä 0 välyksestä sitten vaan 1/2,3/4,tai 1 kierros lisää ja säätö on suoritettu. Rautakansiin riittää varttikin, eli 1/4 lisää.
Miedommilla nokilla voi mennä suurempaan preloadiin, samoin alukansia käytettäessä, kun lämpölaajeneminen pienentää hieman preloadia..
niinkuin kirjoitin, noin minä sen haluisin tehdä niin ois varmasti oikein mutta kun en saa pyöritettyä tuota moottoria käsin. tai sitten saisin varmaan jos irrottais ahtimen remmin ja hihnapyörän, mutta en viitsisi jumpata sitä.
Siksi laitoin tuon videolinkin ja kysyin toimiiko tuo tyyli ja voiko pyörittää startilla eri kohtiin?

eli ihan sama missä kohtaa mikäkin mäntä on, kunhan ei missään kohtaa ole välystä venoissa ja sitten n.1/2 kierrosta piukkaan?

Tottakai lopuksi varmistaa kuuntelemalla ettei mikään nostaja napsuta kun kone käy.
1971 Ford Torino 302 Blower
1995 Dodge Ram 4x4 Cummins
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Re: 289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Mä säädän sillee että käännän konetta sellasella kaukokäynnistysjutulla (tais olla bilteman). Sitä kun nopsaan käyttää pohjassa kerran tai kaksi niin jakaja on edenny seuraavan nastan kohdalle. Jakajan runkoon oon tehny merkit tasavälein alkaen ykkösen sytystä.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Avatar
Hoovee
Hiljaisempi
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Tammi 2021, 09:43
Auto: 71 Torino

Re: 289 venttiilin välykset

Viesti Kirjoittaja Hoovee »

kaara91 kirjoitti: 14 Kesä 2021, 20:40

Pyöriihän se kone ahtimestakin, kun ottaa tulpat pois..

Täytyypä kokeilla tätä :peukku:
1971 Ford Torino 302 Blower
1995 Dodge Ram 4x4 Cummins
Vastaa Viestiin