Tri-Y on ehkä hinta/laatu/pakkaus-suhteiltaan paras pakosarja kruisailuautoon, kun haetaan halpaa viriviriä. Valusarja on tietty hiljaisin ja paketoiniltaan paras mutta Tri-Y antaa enemmän vääntöä 2000-5000 (ja yli) rpm. Nascarissakin vedetään Tri-Y sarjoilla mutta primäärien ja sekundaarien mitoitukset ovat kohdallaan 6000-9000 rpm alueelle. FPA tekee myös hyvä pakosarjoja.Marko_65HT kirjoitti: ↑08 Loka 2019, 07:25
CJ pony parts sivuilla sanotaan, että pitäisi olla Tri-Y sarja, mutta käykö joku muukin, jossa lähdöt ovat 1,5" putkilla?
Onko Tri-Y jotenkin huonompi kuin muut? Lähinnä ajattelin Flowtech Tri-Y 12119FLT tai sitten Flowtech 12102 sarjaa. Kone on 289 ja mitään kiihdytys autoa tuosta ei tule eli ihan kruisailu auto.
1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Mulla on uudet tri-y sarjat kaupan!
0400-586851 Toni
0400-586851 Toni
- Joe Cool
- Addikti
- Viestit: 174
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Nostetaan vanhaa aihetta. Lukemastani tulkitsin, että Borgesonin sarja on hyvä, mutta pumppu tehoton.
Mikä on tämä tehoton pumppu? Sarjan mukana tuleva vai mahdollinen alkuperäinen Ford-pumppu, jos sellainen löytyy autosta tai hyllystä? Eräs toimittaja toteaa näin:
"PS. Please note Factory Ford Pumps work fine with these Kits above Idle but will offer very little power assist under 800 RPM's. We can special order a PS to PS Kit with a modern Saginaw Pump that is more effective at Lower RPM's"
Onko kuvan pumppu, joka tulee valmiissa sarjassa nyt sitten Saginaw vai orggis Ford? Muoto näyttäisi jokseenkin samalta, mitä erikseen myytävissä Saginaw-pumpuissa.
Mikä on tämä tehoton pumppu? Sarjan mukana tuleva vai mahdollinen alkuperäinen Ford-pumppu, jos sellainen löytyy autosta tai hyllystä? Eräs toimittaja toteaa näin:
"PS. Please note Factory Ford Pumps work fine with these Kits above Idle but will offer very little power assist under 800 RPM's. We can special order a PS to PS Kit with a modern Saginaw Pump that is more effective at Lower RPM's"
Onko kuvan pumppu, joka tulee valmiissa sarjassa nyt sitten Saginaw vai orggis Ford? Muoto näyttäisi jokseenkin samalta, mitä erikseen myytävissä Saginaw-pumpuissa.
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Sarjassa tulee saginaw pumppu. Tuota sarjaa saa myös ilman pumppua ja alkuperäiseen Ford pumppuun sopivilla letkuilla.
Itsellä sama sarja odottaa asennusta ja mielestäni kaikki tarvittava paitsi hihna tuli mukana. Toki ohjausakseliputken päähän olisi hyvä samalla laittaa laakeri, täällä tai facebookissa joku sellaista laakeria taannoin kaupitteli
Itsellä sama sarja odottaa asennusta ja mielestäni kaikki tarvittava paitsi hihna tuli mukana. Toki ohjausakseliputken päähän olisi hyvä samalla laittaa laakeri, täällä tai facebookissa joku sellaista laakeria taannoin kaupitteli
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- Joe Cool
- Addikti
- Viestit: 174
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Laakeri olisi varmasti paikallaan, hyvä huomio. Minulla on nyt siinä uusi tiiviste, joka pitää putken hyvin paikoillaan. Periaatteessa tuo sarja aiheuttaa vähemmän akselin pyörimistä putkessa, kun välitys on nopeampi. Toisaalta tulisi ehkä pyöriteltyä enemmän tehostettuna, joten yksiin menee, ehkä. Rättinivel sitten lisää osaltaan heittoa tankoon, joten olisiko kumitiiviste sittenkin hellävaraisempi tuossa, kuin laakeri. Rattiputkin periaatteessa heiluisi hieman vähemmn, jos tiiviste joustaa.Kankkis kirjoitti: ↑14 Huhti 2025, 16:57 Sarjassa tulee saginaw pumppu.
Itsellä sama sarja odottaa asennusta ja mielestäni kaikki tarvittava paitsi hihna tuli mukana. Toki ohjausakseliputken päähän olisi hyvä samalla laittaa laakeri, täällä tai facebookissa joku sellaista laakeria taannoin kaupitteli
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Minulla on laakeri myynnissä mutta se on 1” tankoon. Earlyssä on se pienempi tanko.
- Joe Cool
- Addikti
- Viestit: 174
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Löytyi tuo setti suoraan hyllystä US-Partsista, kävin ostamassa pois. Siinä oli mukana jopa se alapään paksu tiivistekumi rattiputken ja akselin väliin. Vaikka minulla nyt on siinä iohan uusi kumi nytkin. Kunhan tässä pääsee asentamaan, niin pitä katsoa miten se istuu ja heiluu ja pohtia sitten tuon laakerin tarvetta.
Kun yritän sitä miettiä, näen rautakiinnityksen vaan heiluttavan rattiputkea enemmän, kuin kumikiinnityksen. Rattiputkihan ei kuitenkaan tue akselia mitenkään, oli siinä laakeri tai stefan tapainen. Laakerin etu toki on siinä, ettei akseli hankaa kumitiivisteeseen, vaan pyörii laakerin kanssa. Mitä muita etuja tässä laakerista tulisi, saa vapaasti valistaa, olen avoin muokkaamaan mielipidettäni ...
Kun yritän sitä miettiä, näen rautakiinnityksen vaan heiluttavan rattiputkea enemmän, kuin kumikiinnityksen. Rattiputkihan ei kuitenkaan tue akselia mitenkään, oli siinä laakeri tai stefan tapainen. Laakerin etu toki on siinä, ettei akseli hankaa kumitiivisteeseen, vaan pyörii laakerin kanssa. Mitä muita etuja tässä laakerista tulisi, saa vapaasti valistaa, olen avoin muokkaamaan mielipidettäni ...

- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Kait se laakeri lisää tukevuutta ja ohjauksen vaivattomuutta. Tuossa ainaki yks video ’68 Mustangin laakerin asennuksesta:
- Joe Cool
- Addikti
- Viestit: 174
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Kiitos videosta. Tuo toisaalta jotenkin vahvisti asiaa, että asennetaan tarpeetonta tavaraa vaan sen takia, wettä joku on keksinyt valmistaa sellaisen ja maksaa somevaikuttajalle tuotteen esittelystä
Asia kuitenkin provosoi pohdiskelemaan ja sehän näiden keskustelujen tarkoitus onkin.
Näen asian niin, että simpukka on kiinni rungossa tukevasti. Tukevin kiinnitys koko ohjausjärkestelmässä. Sen perään rättinivel ja sitten akseli. Alapäässä ei voi olla mitään klappia eikä liikettä yhtään enempää, mikä simpukasta tuleva akseli ja rättinivel mahdollistavat. Se on siis tukeva.
Rattiakseli suojataan rattiputkella ja se putki on vain suoja akselille ja etenkin kabiinin puolella myös ulkonäkökysymys.
Toki rattiputki on ainoa tukirakenne ratille. Rattiputki on kiinni kojelaudan alla '64-66 aika hennosti ja rintapellistäkin se tulee läpi kumin varassa. Rattiputki tukee silti ohjausakselin ratin puoleisessa päässä, ettei ratti heilu. Olikohan sielläkään päässä muuten laakeria, vai pelkkä pusla, nyt en äkkiä muista. Eli laakeriatason tarkuutta systeemissä tuskin on tehtaan jäljiltä edes haettu.
Tässä tullaan siihen laakerin mahdolliseen hyötyyn. Kun johonkin noin 80 cm päähän ratista pannaan rautaa eli laakeri tukemaan putki akseliin kumipuslan sijasta, rattiputki periaatteessa heiluu kabiinin puolella vähän vähemmän, jos se heiluu alapäässä vähemmän. Välitys kuitenkin huomioiden, sillä laakerista/puslasta on matkaa kojelaudan kiinnitykseen sanotaan mittaamatta noin 60-70 cm ja kojelaudasta yläpään tukeen n. 20 cm. Eli karkeasti alapään heilumine on yläpäässä 1/3 siitä liikkeestä. Jos laakeri puslaan verrattuna pienentäisi alapään liikettä vaikka 0,6 mm, yläpäässä se liike vähenisi 0,2 mm. Veikkaisin 50-luvun suunnittelun toleransiin ylittävän tämän liikkeen vähenemisen;)
Mutta onko joku nähnyt putken heiluvan alapäästä ylipäänsä rattia käännellessä? Edes sitä 0,6 mm. Puhumattakaan kunnossa olevalla kumipuslatuennalla. Tuskin. Videossa puretussa järjestelmässä lopussa olevat puslat kyllä irrallaan heiluivat messevästi.
Sen verran asia kuitenkin nyt vaivaa, että kun pääsen auton luokse, pyydän toista henkilö kääntelemään rattia ja tungen käteni rattiputken alapäähän ja tunnustelen liikettä. Veikkaan, että silmällä liikettä ei edes näe sielä, kädellä voi tuntea. Jos se hölskyy, asennan laakerin ja myönnän ilomielin oleeni väärässä.

Näen asian niin, että simpukka on kiinni rungossa tukevasti. Tukevin kiinnitys koko ohjausjärkestelmässä. Sen perään rättinivel ja sitten akseli. Alapäässä ei voi olla mitään klappia eikä liikettä yhtään enempää, mikä simpukasta tuleva akseli ja rättinivel mahdollistavat. Se on siis tukeva.
Rattiakseli suojataan rattiputkella ja se putki on vain suoja akselille ja etenkin kabiinin puolella myös ulkonäkökysymys.
Toki rattiputki on ainoa tukirakenne ratille. Rattiputki on kiinni kojelaudan alla '64-66 aika hennosti ja rintapellistäkin se tulee läpi kumin varassa. Rattiputki tukee silti ohjausakselin ratin puoleisessa päässä, ettei ratti heilu. Olikohan sielläkään päässä muuten laakeria, vai pelkkä pusla, nyt en äkkiä muista. Eli laakeriatason tarkuutta systeemissä tuskin on tehtaan jäljiltä edes haettu.
Tässä tullaan siihen laakerin mahdolliseen hyötyyn. Kun johonkin noin 80 cm päähän ratista pannaan rautaa eli laakeri tukemaan putki akseliin kumipuslan sijasta, rattiputki periaatteessa heiluu kabiinin puolella vähän vähemmän, jos se heiluu alapäässä vähemmän. Välitys kuitenkin huomioiden, sillä laakerista/puslasta on matkaa kojelaudan kiinnitykseen sanotaan mittaamatta noin 60-70 cm ja kojelaudasta yläpään tukeen n. 20 cm. Eli karkeasti alapään heilumine on yläpäässä 1/3 siitä liikkeestä. Jos laakeri puslaan verrattuna pienentäisi alapään liikettä vaikka 0,6 mm, yläpäässä se liike vähenisi 0,2 mm. Veikkaisin 50-luvun suunnittelun toleransiin ylittävän tämän liikkeen vähenemisen;)
Mutta onko joku nähnyt putken heiluvan alapäästä ylipäänsä rattia käännellessä? Edes sitä 0,6 mm. Puhumattakaan kunnossa olevalla kumipuslatuennalla. Tuskin. Videossa puretussa järjestelmässä lopussa olevat puslat kyllä irrallaan heiluivat messevästi.
Sen verran asia kuitenkin nyt vaivaa, että kun pääsen auton luokse, pyydän toista henkilö kääntelemään rattia ja tungen käteni rattiputken alapäähän ja tunnustelen liikettä. Veikkaan, että silmällä liikettä ei edes näe sielä, kädellä voi tuntea. Jos se hölskyy, asennan laakerin ja myönnän ilomielin oleeni väärässä.

-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Alunperin kun kiinteä akseli niin sen ei tarvitse tukeutua alapäästä. Kun tulee nivel väliin niin tarve kasvaa
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
- Joe Cool
- Addikti
- Viestit: 174
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Jep, keskustelin asiasta luurissa yhden kaverin kanssa ja vakuutuin puhelun aikana, että tukea pitää. Sarjassa tuli mukana - ei kuminen, vaan kovamuovinen (nylon?) holkki, mutta käverin mukaan sitä on vaikea saada tähdättyä niin, että rattiakseli pyörii nätisti ja siksi laakeri on parempi.
Eli olen muuttanut mieltäni, laakerilla pitää mennä ja sellainen hommata. Toiminnan varmuus ja helppous edellä siis. Kummallista, että valmistja ei ole tuohon laakeria laittanut, koska setin listahinta jenkeissä oli joku reilut $1100, niin kuvittelisi tuohon rahaan mahtuvan jo laakerikin.