Nokkaa vaille

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Jone
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 20 Elo 2005, 18:33
Auto: Ford Mustang HT 1964½
Paikkakunta: Kuhmo

Nokkaa vaille

Viesti Kirjoittaja Jone »

Morjens...kinkut on syöty ja oluset juotu... :) Oon vielä sitä nokka-akselia vaille, josta taannoin kyselin, enkä siltä myyjä ehdokkaalta oo saanu lisä informaatiota, joten okei, tässä olis sitte visiin yks mahdollisuus...vai onko? autohan oli varustettu 2v 289:llä ja automaatti lootalla, johon lisätään nelikurkkuinen Edelb. 600cfm ja Edelb. performer rpm. Tuon alla olevan tekstin mukaan ko. nokka kävis parhaiten tuon rpm imarin kanssa. no, entäs kannet, ne on vakio rautakannet, oisko syytä vaihtaa jouset, entä muuta? Miten käy noilla nostoilla tyhjäkäynnin, ja ku on automaatti, oon kuullu että voi tulla ongelmia, en tiedä ku ei oo kokemusta? :?








PERFORMER RPM CAMSHAFT KIT
Matching camshaft for Performer RPM intake manifold #7121. For street high-performance and racing—not for heavy vehicles. Use #5722 valve springs. NOTE: Adjustable pushrods or rocker arms and screw-in studs required.

Performer RPM Camshaft/Lifters/Lube Package #7122*
Use Edelbrock #7811 or #7820 timing chain set or #7892 Accu-Drive gear drive. DO NOT use stock timing set.

Duration at .006 Lift: Intake 290° Exhaust 300° Centerlines
Duration at .050 Lift: Intake 224° Exhaust 234° Lobe Separation: 112°
Lift at cam: Intake .310 Exhaust .325 Intake Centerline: 107°
Lift at valve: Intake .496 Exhaust .520
Timing at .050 lift: Open Close
Intake 5° BTDC 39° ABDC
Exhaust 54° BBDC 0° ATDC
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Vähän voi olla hieman ylimitoitettu nokka vakiopaketille. Useimmiten kommentit RPM-paketista ovat olleet, että minkä alakierroksilla hukkaa vääntöä, se korvautuu yli 5000rpm -alueella korkojen kera. Vakiokansien virtaukset eivät oikein enää nouse 0.4" noston jälkeen, joten korvauksesta jäävät korot saamatta verrattuna paremmin hengittäviin esim. RPM-kansiin. Jos katsoo Edelbrockin Performer ja Performer RPM -paketteja, niin Edelbrockin mielestä optimaalinen RPM-paketti jättää Performerin vasta 5000rpm jälkeen. Kuinka usein aiot antaa jenkaa yli 5000rpm?

Lisäksi tuohon RPM-nokkapakettiin kuuluvat jouset voivat nostaa vakiokansien prässistudeja ylös. Asennuspaine on luokkaa 110-120lbs. Edelbrockin mukaan vaatii ruuvistudit. Nuo jouset ovat jäykemmät kuin HiPon vastaavat, koska nokassa on nostoa enemmän, eli rampit vähän jyrkemmät ja HiPossakin oli jo ruuvistudit.

Olet oikeassa siitä, että automaateille suositellaan usein miedompaa nokkaa kuin manuaaleille. Esim FRPP suosittelee 224 imuduraatiolle manuaalia.

Vakiokansiin ja prässistudeihin Performer tai FRPP:n A311 nokat olisivat varmempi valinta. Mutta toisaalta eihän tässä ole kyse käyttöautosta vaan harrasteesta. Ja samoilla kansien kanavilla se HiPokin hengitti. Siitä vaan kannetkin irti ja porttausta varsinkin pakokanavaan tai sitten säästöpossu rikki ja Performer tai RPM -kannet tilaukseen.
Viimeksi muokannut Arto65FB, 31 Touko 2006, 12:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Vanha kunnon ränttätänttä RPM ei ole vakiokansiin
sovelias , ainakaan porttamattomiin .
toimii todellisuudessa 2200 - 6500 rpm alueella ja 3.50 ruuvilla
ja rivakammalla turbiinilla
ei ole entisensä noin 20000 km jälkeen , karkaisu
katosi.. muuten ihan hauska tikku jos haluaa soundeja
ja ala vääntö ei ole kriteeri...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ollaan muuten Jone aika samanlaisella kokoonpanolla liikenteessä: 289 + 600 carter, RPM imusarja, vakiokannet, shortyt, C4. Nokka olisi minullakin menossa jossain vaiheessa vaihtoon. Itse olen katsellut seuraavantyylistä nokkaa:
CompCams Xtreme Energy XE262H

- Basic Operating RPM Range: 1,300-5,600 RPM
- Intake Duration 050 inch Lift: 218
- Exhaust Duration 050 inch Lift: 224
- Duration at 050 inch Lift: 218 int./224 exh.
- Advertised Intake Duration: 262
- Advertised Exhaust Duration: 270
- Advertised Duration: 262 int./270 exh.
- Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.493
- Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio: 0.500

Nostoa tässäkin varmaan liikaa vakiokansille, mutta voisi toimia paremmin kuin RPM-nokka. Vai mitä kokeneemmat sanoo?
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Ei hassumpi tikku kadulle, olen kuullut että jopa tehoakin toisi lisää...
ja muutama ukko ilmeisesti kaavailee omiin motteihinkin
ja omassa dyno2000 :ssa 288ast x-treme nokka antaa aika laajan powerbandin
moottorista riippumatta , jos on tarjolla kokeilemalla siitä
selviää :wink:
Avatar
Jone
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 20 Elo 2005, 18:33
Auto: Ford Mustang HT 1964½
Paikkakunta: Kuhmo

Viesti Kirjoittaja Jone »

Jeps. kiitti vaan kommenteista. Taitaa olla niin että joutuu vielä tyytymään vakiokansiin. Kannet on oikaisussa, ja näkyipä niissä olevan pakokanavissa patit, joten ne pitää ainaki poistaa. Tietysti mielellään otan lisää vastaan tietoa käypäsistä nokista tohon kokoonpanoon, ja jos jollain käytännön kokemusta niin aina parempi. Ja saako niitä mahdollisia vaihtoehtoja suomenniemeltä ettei tarttis lähtee tilaamaan kauempaa.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

No näistä mitään tiedä mutta tiedän yhden auton, jossa oli dynohetkellä 272 Energizer -nokka ja kaikki muu käytännössä hiukan viriä (Weiand hi-rise imusarja, Carter 600, alurollerit, peltisarjat + X + dual 2,5", kärjetön sytkä jne jne mutta bone-stock 289-kannet, ja puski hiukan vajaat 240FWHP / vajaa 400Nm ja voit olla varma, että oli olettamuksiin verrattuna alakanttiin.

Sen jälkeen joku kuulemma ne vakiokannet on viilannut, kohdistanut imusarjan, silittänyt transitiot venataskuissa, nostanut pakokanavia ja muotoillut D-muotoon, viistänyt vielä venttiilejäkin...persdynon mukaan laukkaa kovasti eri lailla nykyään.

Summa summarum; itse aloittaisin kansista (varautuen myöhemmin tulevaan jyrkempään nokkaan), siirtyisin pakosarjoihin/imusarjaan/ kaasariin ehkä samalla kertaa ja sitten vasta nokkaan.

Nokan vaihdon seurauksena kierrettävät studit kansiin, ehkä paremmat tönärit, jäykemmät jouset ja uudet retainerit/lukot. Muista se, että jos joudut remppaamaan vakiorautakannet kokonaan niin täysi kunnostus (uudet venat w/seetityöt w/viisteet, uudet ohjurit, plaanaus, työstö + kierteet kierrettäviä studeja varten) plus porttaukset (tai laske tunteja jos teet itse) maksaa äkkiä saman verran kuin kaupan hyllyltä kaikki tämä jo valmiiksi tehtynä ja suuremmalla virtauksella & tasaisemmalla laadulla. Pikkuisen lisää rahaa pöytään ja materiaali on alumiinia.

Siinä miettimistä :D mutta oma tyyli on tärkeä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

FWHP = Front Wheel Horse Power :lol:
Vai oliko se FlyWheel...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Kyllä se oli LentoKiekkoHevosVoima.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos ja kun olette vaihtamassa nokka-akselia niin harkintaan kannatta ottaa myös retro fit rullanokat. Näillä nokilla saavutetaan suhteellisen laajat vääntöalueet ja tehohuiput saadaan siedettävälle alueelle. Mutta näiden nokien kanssa on syytä aina valita riitävän jäykät venttiilijouset. Jos huippukierrokset pidetään alle 6200 rpm ei alakerralle ja männille tarvitse asettaa suuria vaatimuksia, kunhan ne vain ovat kunnossa. Vakio kansilla saattaa pärjätä pitkälle mutta ne vaativat jonkin verran koneistuksia. Pakokanavien pahkat on ainakin syytä poistaa. Lisäksi seetit pitää olla hyvässä kunnossa samoin venttiilit.
Tuossa ennen joulua kun teetin rautakannet niin hinnaksi muodostui noin 600 - 700 € uusine ohjureineen ja venttiileineen. Eli työt: uudet K-line ohjurit x 16, uudet seetit x 16, uudet imuvenat 8 kpl 1,85", uudet pakovenat 1,55", ruuvisudelle koneistus ja kierteet ja kansitason oikaisu. Itse tein kanavien porttauksen ym. lisätyöt. No lopputuloksen saate kuula kun kone dynotetaan. Alakerta onkin jo monille tuttu viimekesältä mutta yläkertaan muutos AFR 185 kannet pois ja rautakannet (C9OE 69 302 E) tilalle. Nokka kustom Compcams hydra roller XE R sarjan retro fit 288 / 288 0,555", 0,555" 0,05" nostolla 236/236. eli sama kuin viimekesänä. Imusarja, pakosarja ja kaasari samat kuin aiemmin niin kuin kaikki muukin paitsi kannet.
PS. vakio 5.0 hieman portatut E7OE kannet jäykemmillä jousilla mutta vakio venoilla, Weiand Action +Plus 8011 imusarja, Tri-Y pakosarjat ja Holley 600 db kaasari. Huom. vakio rullanokka 250 FWHP/4540 rpm ja 423 Nm/3480 rpm. Teho arvoio oli ennen dynoa 250 hp.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Pukkaampa tähän yhden mukavan linkin http://www.mustangengines.com/
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Viitaten tuohon omaan nokka-akseli ehdokkaaseen (xe262). Tuleeko jotain ongelmia vakiokansien kanssa? Kestääkö prässistudit yms. Tarkoituksena ottaa koko nokkapaketti jousineen päivineen.
Alukansien hankinta jää nyt tulevaisuuteen, enkä nykyisille kansille haluaisi kummempia tehdä, koska kannet vaihtuvat jatkossa, mutta nokkasetti menisi kuitenkin vaihtoon. Ellei xe262 onnistu, mikä olisi käypänen? Ominaisuustoiveet samaa luokkaa kun ed.main. nokalla.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin