Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Voiskohan joku viisas kertoa miten saan selvitettyä perävälityksen ja mistä tiedän onko 8" vai 9" perä..... mitään notuleita en murikasta löytänyt...
entä onko kellään tietoa miten powermaxsin 272 tai 284 nokka-akseli käyttäytyy vakio 289 koneessa vakio kansilla... entä tarvisiko vena jousien vaihdon yhteydessä poistaa prässistudit ja vaihtaa ne ruuvistudeiksi...
8 ei ole lautaspyörän kohdalla ulkonemaa on pyöreä, 9 on tämä kohouma lautaspyörän kohdalla. Pyörität pyörästä kierroksen ja lasket samalla pinjonin kierrokset, siitä pitäisi nähdä välitys.
joo , tai lasket hampaat lautaspyörästä ja pinionista
ja jakolasku lautaspyörä/pinion esim 35 jaettuna 10 = 3.50
käytetään kolme ensimmäistä desimaalia
Tapsa kirjoitti:joo , tai lasket hampaat lautaspyörästä ja pinionista
ja jakolasku lautaspyörä/pinion esim 35 jaettuna 10 = 3.50
käytetään kolme ensimmäistä desimaalia
Onnistuu toki noinkin mutta Rokin tapa lienee kuitenkin helpompi?
Varsinkin jos perä on autossa kiinni.
Yksi tapa lisää on ilmoittaa vaikka täällä palstalla koneen kierrosluku tietyllä nopeudella 1:1 vaihteella ajettuna (suora vaihde, esim. T5:ssa nelonen, non-OD-vaihteistoissa yleensä isoin vaihde jne).
Aika äkkiä tulee varsin korrekti arvaus muilta että mikä perä autossa köllii. Tietysti rengaskoko vaikuttaa mutta eiköhän hehtaarille päästä, on noissa peränvälityksissä kuitenkin sen verran eroa.
Esim. 2500rpm@100kmh@205/16/55 kumeilla = about 3.00 perä
Sama nopeus n. 3.50 perällä = about 2920 rpm
jne.
Ei tarvii avata perää tai edes könytä auton alla tunkin kanssa tms.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Ja jos joku noista ei toimi, niin menee google.com ja "rear ratio speed rpm" hauksi. Loppuu arvailu lopullisesti eika tartte hankkia tikkuja kynsien alle taskulaskimen kanssa.
Onhan noita kikkoja monenmoisia, eiköhän se välitys sieltä selviä. Minä ainakin nostaisin takapyörän ilmaan, valkoisella tussilla merkki pinjoninlaippaan pyöräyttäisin kiekan ja laskisin kierrokset, eikä tarvii kuin kyyristyä pyörän etupuolelta kattomaan, lattiamatto polvienalle ei likaannu housutkaan siinä touhussa.